Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: allu-85 - 15.10.2012, 17:17:17

Otsikko: miloin 2.5tdi:n vesipumpun hihnapyörä muuttunut isomaksi?
Kirjoitti: allu-85 - 15.10.2012, 17:17:17
Ostimme kaverin kanssa Gatesin jakopääkitit 850 diisseliin. Siellä oli vesipumpussa 18 "piikkinen" hammaspyörä. Asentaja vaihtoi jakopään ja käski vaihtamaan tuon pumpun uudemman malliseen, jossa on 20 piikkiä, eli se pyörii hitaammin. Itsellä V70 mk2 2,5 tdi:llä ja siihen gatesin sarja tarjoaa pinemmällä pyörällä olevaa. Nyt kiinnostaa, että oliko gatesin sarjassa oleva pumppu väärä kumpaankin vai ja milloin tuo suositus tullut isomnasta pumpun hihnapyörästä?
Otsikko: Vs: miloin 2.5tdi:n vesipumpun hihnapyörä muuttunut isomaksi?
Kirjoitti: (Miksu) - 15.10.2012, 17:39:40
Taitaa volvon paketissa tulla nykyäänkin pikkupyöräinen pumppu, olisko ollu silleen, että alunperin noissa on ollut isopyöräistä.
VAG:lta saanee isopyöristä ja tarvikkeena sitten jompaa kumpaa, en tiijä.

Aina kun se vesipumpun pyörän koko muuttuu, muuttuu moottorin ajoitus n. puoli nokka-akselin hammasta, mikäli sitä ei osaa vaihtaa oikein.

Tietääkseni tuohon ei ole mitään suositusta, että pitäisi pumppu vaihtaa toisenkokoisella pyörällä olevaan.