Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: dexa77 - 16.10.2012, 14:00:40

Otsikko: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: dexa77 - 16.10.2012, 14:00:40
Eli -95 850 t5 volvo kyseessä ja katsastusmies käski vaihtaa takatukivarren kiinnityksen ehjään ku puuttui jo puolet mutikasta. Kyseessä on kuljettajan puolen tukivarsi jonka kiinnitys on repsikan puolen tukivarren sisällä.  :idiot2:

En äkkipäätään löytäny haulla mitään mut varmasti on joku muukin törmännyt tähän jo tässä kohtaa. viikonloppuna olis tarkotus alkaa vaihtamaan, osa on jo hommattu mut jos joku tietäisi kertoa mitä kaikke pitää purkaa niin nopeuttaisi hommaa mukavasti. Kiitos jo etukäteen!
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: Nercs - 16.10.2012, 14:37:57
Takatukivarren helat vaihto.
Normi homma nosta auton takapää ylös.Rengas pois ja iskarin alapuoli irti jolloin kannatusjuosi lähtee pois  ja tukivarsi irti  laita tunkki alle irrotus vaiheessa että ei kanna turhaan tukivarsi jolloin pultin pyöristys helpompaa.
Takatukivarret irti ja tässä tulee monelle paha paikka pitäisi olla hydraalinen puristin jolla vanha holkki lähtee pois ja uusi tilalle.
Toiseksi tärkeää on näissä alkupään Volvoissa oli alumiiniseosta nämät tukivarret näihin pitää olla oma holkkinsa kun nykyiset terästä olevat holkit ei käy muuten hapettuu nämä tukivarret.
Tarkkuutta ostoon ja osta samalla ne kiinnityspultit uudet sinne tukivarsiin.
Tekisin ostan osat valmiiksi ja vien firmaan jossa tämä holkin vaihto onnistuu kivuttomasti säästät monta senttiä siinä kun purat ja kasaan auton itse.

Onhan niitä kierretanko ja prikka yhdistelmä joista tee-se-itse mies tekee kätevästi 3 tn puristimen

Taka-akselin puslan vaihtojuttu tee-se itse miehelle.
http://www.matthewsvolvosite.com/chat/phpBB2/viewtopic.php?p=31294#31294

Yksi lainaus tuosta tyovälineestä

"Hela irtosi itse tehdyn työkalun avulla. Työkalussa toinen pää tuli helan kiinnitysreikään ja toinen pää taka-akseliin ja sitten mutteria pyörittämällä työkalun päät etääntyivät toisistaan. Vähän niin kuin ulosvetävä, mutta päinvastoin".

Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: dexa77 - 16.10.2012, 15:57:11
ok, eli tarkoitin linkin sivun ihan alalaidassa olevassa kuvassa näkyvää puslaa nro 1.  Ymmärsinkö oikein että kummankin puolen tukivarret täytyy irrottaa?
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: Nercs - 16.10.2012, 18:53:41
Tuota varmaakin siihen tukivarteen laittaa kaikki uudet osat jotka katsot olevan vaihdon tarpeessa
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=46417

Ps. Omallaa Volvolla vasta sisäänajo loppui eli ne 320tkm mittarissa ja itse en ole viellä noita puslia vaihtanut ei edessä eikä takaa
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: raimsshi - 17.10.2012, 08:40:08
Aikoinaan yritin saada aurauskulmien säätöjä liikkumaan, ja onneton halkaisin sen alumiinikiinnikkeen (liian iso vasara). Uutta en saanut paikoilleen, ennen kuin pudotin koko taka-akselin pois. Ei niin paha rasti kuin saattaa kuullostaa. Tietysti jos löytyy keino vaihtaa käikäle jotenkin muuten, niin tekee sitten niin.
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: Taavi.H - 17.10.2012, 10:14:33
Mulle myös eka katsastusmies totesi että siinä alumiinihässäkässä on murtuma, vaihtoon. Vaikka mukamas konttorilla itsekin näin sen murtuman, en sitä myöhemmin edes nähnyt.

Todettiin myös, että ehkä helpoin keino vaihtamiseen olisi ollut koko taka-akselin pudottaminen alas.

Tosin katsastuskonttorin vaihtaminen osoittautui vielä sitäkin helpommaksi. :smoke:
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: dexa77 - 17.10.2012, 10:37:08
Mulle myös eka katsastusmies totesi että siinä alumiinihässäkässä on murtuma, vaihtoon. Vaikka mukamas konttorilla itsekin näin sen murtuman, en sitä myöhemmin edes nähnyt.

Todettiin myös, että ehkä helpoin keino vaihtamiseen olisi ollut koko taka-akselin pudottaminen alas.

Tosin katsastuskonttorin vaihtaminen osoittautui vielä sitäkin helpommaksi. :smoke:

ok, tässä kohtaa kun alumiinihässäkästä puuttuu toinen puoli jo kokonaan niin voip olla että edes katsastus aseman vaihto ei auta.  :)

jotain mainintaa oli myös pulttien uusinta tarpeesta, onko se miten tärkeää? venyviä kenties.
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: JoonasH - 17.10.2012, 12:41:10
ok, tässä kohtaa kun alumiinihässäkästä puuttuu toinen puoli jo kokonaan niin voip olla että edes katsastus aseman vaihto ei auta.  :)

jotain mainintaa oli myös pulttien uusinta tarpeesta, onko se miten tärkeää? venyviä kenties.
musta vähän tuntuu että uudet pultit tulee sen uuden osan mukana  ::)
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: seiskakymppitdi - 17.10.2012, 16:47:05
Onnistuu se vaihtaa ilman taka-akselin irroitustakin. Vasemman puolen tukivarteen olen vaihtanut. Loppukiristykseen jouduin hieman muokkaamaan 17 mm lenkkiavaimen vartta. Purkaminen on helppoa. Ota se alumiini runko irti, niin näet takatukivarren pään. Irroita loput jäljellä olevasta puslasta. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. lopullisen kiristyksen joutuu tekemään akselin renkaanpuoleisen pään pienestä reiästä. Tähän jouduin muotoilemaan sen lenkin. Takapään auraus kannattaa säätää/säädättää tämän jälkeen. Huom. Ostaessasi puslaa huomaa, että ostat oiken puslan. Ne ovat erilaiset. Vasemman puolen pusla on se, joka sijaitsee ajoneuvon oikealla puolella ja vaikuttaa vasemman takarenkaan auraukseen.
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: Axu85 - 17.10.2012, 17:20:57
yksi hyväksi todettu keino poistaa vanha hela (jos vain mahdollista) on kuumentaa sitä kaasupillillä niin paljon että se vanha kumi alkaa pehmetä.
Lähtee kevyeesti pois sen jälkeen.

Uuden paikoilleen laittamisen helpottamista on laittaa siihen uuteen osaan tiskinpesuainetta liukasteeksi.
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: hevonen - 17.10.2012, 19:14:17
Uuden paikoilleen laittamisen helpottamista on laittaa siihen uuteen osaan tiskinpesuainetta liukasteeksi.
Tiskiaine kuivuu, ruokaöljy on hyvä ja pysyy liukkaana eikä vahingoita kumiosia. Sopii myös vanhanmallisten ikkunoiden asentamiseen.(tuulilasi ym) :) Ite oon huomannut, makuasia tietennii.
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: dexa77 - 18.10.2012, 11:48:19
ok, hieno homma jos ei tarvi purkaa koko akselistoa lattialle.  eikun kaivamaan torzia ja ruokaölkkää esiin, ja huomeen hommiin!
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: dexa77 - 20.10.2012, 12:56:09
palikka vaihdettu, noin 2 tuntia meni tehokasta aikaa, noin 2 tuntia tussaamiseen yhden jämähtäneen pultin kanssa... Onnistui vaihtaa sieltä välistä, nyt maanantaina konttorille ja sit nelipyörä suuntaukseen. Kiitos neuvoista!
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: Jazka87 - 08.04.2014, 18:33:52
Apuja kaivataan, ongelmana on kuskin puolen ulomman takahelan akselinpuoleisen pultin jumittaminen. Ei tunnu liikkuvan mihinkään ja se pultin yläpää on pyöreä eli ei kierteitä.
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: Jazka87 - 08.04.2014, 21:07:45
Noh huomenna kovemmin ottein ja jos ottais kaasupillin messiin niin vois antaa lämpöökin tai sitten se tuttu rälläkkä :D
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: Jazka87 - 14.04.2014, 10:40:53
Osaisko joku viisaampi foorumilainen kertoa minkäkokoiset pultit, millä kierteellä, halkaisija etc. menee kaikkiin neljään takapään helaan?!? :)

Sais kerralla uudet pultit ja mutterit sinne :) Kiitoksia jo etukäteen :hello:
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: dneproshin - 14.04.2014, 21:05:54
Viisaampi tuskin olen, mutta minulla sattuu olemaan tuossa varastossa melko lailla purettuna tommonen taka-akseli. Joten pitihän sitä käydä mittauspuuhiin, saapi muille ja ihan itellekin tulevaisuutta varten valmiiksi pureskeltua dataa. Taulukossa on muitakin taka-akselilta löytyvien pulttien mittoja.

NimiMääräHalkaisijaPituusNousu
Ulommat isot puslat koriin2 kpl14 mm120 mmM14 / 2 mm
Ulompien puslien kiinnitys tukivarteen (korvaava malli, alkup. = booritettu)2 kpl12 mm60 mmM12 / 1,75 mm
Sisemmät puslat (pystyssä olevat pultit)2 x 2 kpl10 mmn. 103 mm (kierreosuus välillä n. 58-95 mm)M10 / 1,5 mm
Sisemmät puslat (vaakasuunnassa "makaavat" pultit)2 kpl12 mm55 mmM12 / 1,75 mm
Ulompien puslien kiinnitysraudat koriin2 x 3 kpl12 mm35 mmM12 / 1,75 mm
Ulompien puslien kiinnitysraudat, bensasuodattimen panta ym.2-3 kpl8 mm20/25 mmM8 / 1,25 mm
Takajousen ylätuki koriin = kuusiokolo2 kpl10 mm55 mmM10 / 1,5 mm
Takajousen alatuki tukivarteen (korvaava malli, alkup. = booritettu)2 kpl10 mmn. 55 mmM10 / 1,5 mm
Kallistuksenvakaajan pidemmät pultit2 x 2 kpl10 mm90-97 mm (lyhyempi mitta kierreosuuden loppuun)M10 / 1,5 mm
Kallistuksenvakaajan lyhyemmät pultit2 x 2 kpl10 mm45-52 mm (lyhyempi mitta kierreosuuden loppuun)M10 / 1,5 mm

Luulis et noita tulee puslien mukana jos uutena ostaa?

Edit: Lisätty kallistuksenvakaajan pultit.
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: Jazka87 - 14.04.2014, 21:22:59
ei tullut kuin toisessa sisemmässä puslassa :-\
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: dneproshin - 14.04.2014, 21:28:14
Noi sisempien puslien pystypultit on muutenkin aika outolintuja, mutta kai ne voi korvata ihan tavallisilla. Sinun pitää vaihtaa osien merkkiä sellaiseen jonka mukana tulee tarvittavat asennusosat, Lemförder? Ainakin kallis ja ilmeisesti alkuperäistoimittaja.
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: Jazka87 - 16.04.2014, 08:16:00
Mikäs lujuus/kovuusluokka kannattaa olla niissä uusissa pulteissa vai käykö ihan tavalliset? mietin et kestääköhän noi peruspultit...
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: dneproshin - 16.04.2014, 23:07:27
Ainakin yhdessä kannassa oli merkintä "BH 88 M", eli lujuusluokka olisi kai 8.8 ja alleviivaus tossa vielä tarkottaisi "Low carbon boron steel". (http://en.wikipedia.org/wiki/Screw#Metric). Varmaankin BH = button head ja M = metric ? Mielenkiintoisia noi merkinnät, mut eiköhän toi 8.8 riitä lujuusluokaksi. Ja liian kovaakaan varmaan ei kannata laittaa, joku joka tietää asiasta voinee valistaa meitä lisää. Itse olen käsittänyt, että venyvyys on myös tärkeää ja liian lujat pultit tietty venyvät vähemmän ja murtuvat "hauraammin".
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: 850Z71S80 - 18.04.2014, 23:03:41
ja se pultin yläpää on pyöreä eli ei kierteitä.
Tarkoitat kait kulmia pultissa.
Itse vaihdoin viikko sitten vasemman helan, joka on siis oikealla fyysisesti.
Helan ostin kiirrellisyyden takia motonetistä.
Pussissa oli mukana pultit ja maksoi 19.90€ ja pussissa luki joku swedish tms., mutta sopivuus oli hyvä.
Samat pultit käy mielestäni toisellekkin puolelle eli jos ostaa kaksi sen puolen helaa missä pussissa on ne pultit, niin pultit tulee tuollain kait halvemmaksi kuitenkin, kuin erikseen ostettuna ja helan pidemmät pultit on erikoisia muutenkin ulkoasultaan verrattuna tavallisiin pultteihin liittyen kait aurauskulmien säätöön(?).

Jos hela on ehjä eli pusla kiinni alumiini rungossa, niin irroitus on hankalaa.
Itse tein sillain, että otin nuo pidemmät irti molemmin puolin ja hyvä avain hommaan on kuuskulmaiset hylsyt, ettei pultin/mutterin kannat "sorvaannu" pyöreeksi. Ensin teräsharjalla kannat puhtaaksi ja naputtelee vaikka vasaralla tms. sen hylsyn siihen kantaa hyvin.
Kun avaimet on tukevasti paikoillaan, niin ne pultit aukeaa tai jopa katkeaa.
Molempien helojen pidempien pulttien irrottua ja pois otettuani vedin takarenkaita autosta sivullepäin ja täten ne tukivarsien päissä olevat puslien pultit tuli näkyviin ja toinen puslan pultti oli ruostunut helaan tautisesti kiinni, eli ei olisi lähtenyt millään irti, ellei koko hela olisi päässyt pyörimään helan tukivarren pultin kanssa.
Renkaita autosta ulospäin vedin sillain, että molemmille puolille tukeva kiinnitys piste räikällä varustetulle kuormaliinalle... itelle sattui kohdalle viilapenkki ja toiselle puolelle ulko-oven karmi, eli vetoa ei kauheesti tarvi ja alkuun  sorkkaraudalla vääntää sen helan ulos sieltä tukivarren sisältä.

Toiv. ymmärtänette mitä yritin tarkoittaa, mutta omaani nuo vaihtui "vaivatta" noista työtavoista huolimatta ja aikaa meni tupakkineen, virvokkeineen ja unelmineen n.1,5h.

Niin ja... renkaita ei tarvi sivulle montaa senttiä (2-3cm) vetää ja enemmän tarvii kuskin puolta ja jos ahistaa , niin vetää niitä eri aikaan.
Otsikko: Vs: neuvoja tarvitaan, 850 takatukivarren kiinnitys paskana.
Kirjoitti: Jazka87 - 22.04.2014, 15:57:18
Itsellä jäi auto eilen pukeille makaamaan kun en saannut repsikan sisempää helaa akseliin kiinni mutterilla. Ei löytynyt kunnon avainta ja räikkäkin oli liian iso sinne kiristämään sitä pulttia. Pitänee kokeilla nivelhylsyavaimella tai jos löytyis pienempi räikkä tai nivel mikä sinne mahtuisi että pääsis kiristää... Nivel/hylsy viritelmääkin kokeilin.