Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Munsterlander - 16.10.2012, 15:41:53
-
Hankin tässä keväällä ensimmäisen Volvoni, malli 240, käyttönottovuosi 1987. Alusta asti on ollut jälkikäyntiä ja tyhjäkäyntikierrokse ehkä liika korkealla. Syksymmällä on alkanut tyhjäkäynnillä käydä vain kolmella sylinterillä. Kierroksilla käynti on ok.
Nytten kävin katsastajalta kyselemässä vikalistaa, niin muuten oli kaikki kunnossa, mutta :(
HC ppn 1015 (max 600)
O2% 13, 22 (max 5,0)
Moottorina näkyy olevan B200K, kaasuttimessa on merkintä 175 CD Solex.
Mistähän kannattaisi alkaa etsiä vikaa.... mulla ei juurikaan ole korjailukokemusta... :idiot2:
-
Imuvuoto, kun HC korkealla. Starttispraytä kaasarin ja imusarjan välille ja vika löytynee sieltä.
O2 korkealla, niin pakoputkessa lisäksi vuotoa.
Toki tulpat, tulpanjohdot, pyörijä, virranjakajan kansi, ilmanputsari... kannattaa vaihtaa aika ajoin. Esim 1-2 vuoden välein ennen katsastuksen päästömittausta.
-
Kitoos. Katselenpa huomenna... tänään nyt en enää ehdi.
-
HC merkitsee palamattomia pahimmassa tapauksessa venttiilivika
-
tulpista näkee jo paljon,onko mustat jne. pakoputki myös ilmeisesti vuotaa
-
Sytytys aikaisella (jälkikäynti ja korkea HC). Korkean O2 johtuu pakoputken vuodosta. Korkea HC viittaa rikkaaseen (tai palamattomaan) seokseen, jos CO:kin on korkea niin seos on rikas (kaasarista seoksia säätämään). Mitattiinko CO2?
Lisäksi kaasutin ei ole alkuperäinen, B200K moottoriin kuuluu pystykaasutin (Solex Cisac), 175CD on vanhempi muuttuvakurkkuinen sivuimukaasari.
-
Toisaalta korkea happi pitosuus voi vääristää arvoja ???
-
Veikkaus imusarjan tiiviste, kaikki oireet sopii( korkea joutokäynti=> saa liikaa ilmaa, korkea HC ja O2=> yks pytty ei polta joutokäynnillä)
TAI
kaasari säädetty aivan helv*tin laihalle...
-pakoputken vuoto nostais happiarvoa mutta ei HC:tä
-venttiilin palaminen vakio volvon koneessa on omien kokemuksieni perusteella äärimmäisen harvinainen tapahtuma(tietyissä koneissa imuventtiilit tuppas "venymään" ja sitä myöten kantamaan mutta nekään ei sinällään palaneet sanan varsinaisessa merkityksessä, riitti kun sääti välykset uusiksi)
-
Kiitoksia vastauksista, vihdoin sain aikaiseksi hiukan ruuvata Volvoa. Vaihdoin ilmansuodattiemen uuteen, samoin tulpat.
Vanhat tulpat olivat mustia, vain yhdessä oli vaaleanruskeaa vivahdetta, muuten eivät näyttäneet kovin kuluneilta.
Roiskuttelin kaasutinsprayta kaasuttimen ja imusarjan tiivisteen kohille, mutta en siinä huomannut mitään erikoista. Tiiviste näytti olevan.
Mittauksessa tyhjäkäymnnillä oli:
HCppm 1015; CO% 0,1; O2% 13,22; CO2 5,3
Pakoputkelta ilmansuodattimeen tulevassa putkessa oli reikiä, pakoputkea en vielä tarkistellut.
Virranjakajassa osat vaikuttivat kohtuullisen kuntoisilta, siis ei mielettömän vanhoilta ja kuluneilta.
Minusta tuntuu, että tuo käynti olisi hiukan parantunut, mutta edelleen tyhjäkäynnillä jättää sylintereitä väliin.
Olisiko syytä koettaa hankkia tuo alkuperäinen kaasutin tähän takaisin... toisaalta onhan tämä kaiketi katsastettu tällä muuttuvakurkkuisella....
-
Oikeessa olitte! Nyt löytyi start-up:lla vuotokohta kolmossylinterin ja imusarjan liitoskohdasta :)
-
Oikeessa olitte! Nyt löytyi start-up:lla vuotokohta kolmossylinterin ja imusarjan liitoskohdasta :)
Jotenkin tuttu kohta. Itellä oli joskus aivan sama kohta.