Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: weisto - 17.10.2012, 11:33:08
-
V50:ssä on nyt viimeaikoina alkanut soppa maistumaan ihmeen erilailla. Kulutus on mielestäni noussut n. litralla nyt ainakin.
Esimerkkinä heitin eilen Järvenpää Mikkeli Järvenpää -lenkin, 399 kilometriä ja tuona aikana kului dieseliä 34 litraa = keskikulutus 8,5l. Aika kohtuuttomasti, kun ottaa huomioon, että matka-ajoa rajoitusten mukaan (pääasiassa 100-120 km/h) ja vakkaripäällä.
Autosta on luetettu paikallisella korjaamolla (ei Volvo -merkkihuolto) ja mitään sieltä ei löytynyt. Samaan aikaan kulutuksen nousun kanssa on alkanut ilmetä esimerkiksi 2. vaihteella tasakaasulla ajaessa pientä nytkytystä. Tämän huomaa myös 3. vaihteella ajaessa...?
Olen miettinyt voisiko vika olla esim. jatkuvassa hiukkassuodattimen puhdistuksessa, mutta siitä lienee jäisi koodi? Mitenkäs suuttimet?
Auto on vm. -06, ajettu 172 tkm.
-
Savuttaako yhtään?
-
Ei mielestäni...
-
Webasto aktivoitunut ilmojen kylmettyä. nostaa käytännössä sen 1l/100km kulutusta.
-
Mulla oli viime talvena kovimpien pakkasien (-30) aikaan kulutus Iisalmi-Kuopio välillä "vain" 6.8 litraa, kun eberi pyöri koko ajan käytännössä. Matkapainotteisessa ajossa kulutus 5.3 - 5.8 litraa, matka-ajossa 4.8 - 5.3 litraa ja kaupunkipainotteisessa ajossa jossa jonkin verran matkaa 5.8 - 6.8 litraa. Ajotyyli rauhallinen ja ennakoiva, paitsi kiihdytykset toisinaan talla pohjassa.
Mitenkäs Volvon vikakoodijärjestelmä. Kuulin että saattaa olla osittain sellainen, että Volvolla pitäs nollata jotkin koodit, kun muualla ei pysty?
-
Eli ongelmana V50 2.0D:n kulutuskäyttäytyminen. Auto kuluttaa hirmuisen paljon, n. 9-10 l / 100km. Kylmänä ajettaessa kulutus on täysin normaali, mutta heti kun moottori lämpiää tapahtuu nytkähdys ja kulutus nousee n. 3-4 litraa. Tämän takia hakeuduin auton kanssa huoltoon Keravan Autosalpaan…
Autoon on vaihdettu hiukkassuodatin 60 tkm sitten, 115 tkm kohdalla. Nyt viime viikolla auto oli Autosalpassa huollossa, jossa täytettiin lisäainetankki (oli ollut tyhjä) sekä tehtiin 180 tkm huolto. Samalla luettiin myös vikakoodit -> ei vikakoodeja. Mitään ylimääräisiä generointeja ei suoritettu.
Huollon jälkeen kulutus ilokseni tippui normaaliin, 300 kilometrin ajaksi. Ensin ajattelin, että generointi lähti päälle, koska oli ollut lyhyehköä ajoa. Mutta ei. Kulutus ei lähtenyt tippumaan. Nyt kulutuskäyttäytyminen on samaa, kuin ennen huoltoa. Huomasin myös ajaessa hitusen pitempään, että auto heittelee välistä pienemmälle kulutukselle (n. 0,5-3 minuutiksi) ja taas sen jälkeen huomaa kun poltto menee päälle, tapahtuu se nytkähdys ja kulutus nousee.. Eli se heittelehtii normaalilla ja generoinnin välillä, tai niin ainakin luulen...
Soitin Autosalpaan ja kuulemma täytyisi taas lukea vikakoodit ja sitten katsoa eteenpäin… Bilialla sanottiin vähän samaa, mutta huoltoneuvoja otti puheeksi myös mahdollisen generoinnin tehtäväksi sekä paine-eroanturin tarkastamisen.
Voisiko olla, että auton oma generointi ei ”riitä”, joten olisi tehtävä tuolla huollossa se? Usko ja toivo menee.. Toivoisinkin täältä apua asiaan.
Ja kiitokset jo nyt käyttäjälle FIP yv:nä käydyistä keskusteluista liittyen yo. asiaan…
-H-
Käytä muualla, Autosalvan arvauskeskus ei osaa muutakuin vaihtaa öljyt moottoriin :D
-
Tuo normaali kulutus silloin kun moottori on kylmä, johtuu siitä että poltto käynnistyy vasta kun moottori on normaalissa lämmössä, eili viisari pystyssä. Tähän saakka kulutuskin on normaali. Sitten paineanturi tulkitsee suodattimen olevat tukossa ja käynnistää polton. Polton aikana suodattimen lämpötila nostetaan 600 cels. Aikansa poltettuaan lämpötila lasketaan takaisin normaaliksi ja paineanturi jatkaa suodattimen mittausta ja kulutus näyttää normaalia lukemaa. Nyt kun suodatin tulkitaan uudestaan olevan tukossa niin poltto aloitetaan heti kohta uudelleen ja kulutus taas nousee jne. En tiedä mutta näin kuvittelisin tapahtuvan.
Testerillä suoritettu regenerointi nostaa samalla tavalla lämmöt ylös mutta antaa autolle enemmän kierroksia kuin normaalissa ajossa. En tiedä onko tuolla testerillä suoritetulla poltolla muuta eroa normaaliin verraten. Tietääkö Miksu?
Omalla kohdallani nämä polttoyritykset eivät tuottaneet toivottua tulosta ja nyppäsin suodattimen irti ja menin sen kanssa saunaan pesulle. Ongelmat itselläni jäivät lauteille ja nyt suodatin on toiminut kohtuu normaalisti. Joku väitti että peseminen rikkoo suodattimen, mutta en tiedä mistä kohtaa se nyt olisi hajalla. Katsastusmies totesi että kylläpä tulee puhtaana kun pakoputkesta hänen mukaansa tulee vain lämmintä ilmaa. :)
Bilia tuskin pesua kuitenkaan suosittelee...
-
Tuo suodatinhan on pakoputkessa auton etuosassa ja Alfamrein korjausoppaassa tuon irroitus on esitetty. Edellyttää pääsyä auton alle. Missä tahansa pienellä korjaamolla tuon varmaan saa otettua irti kunhan on nosturi että alle pääsee hyvin.
Mutta jos se vika on siinä paineanturissa niin siihen suodattimen pesu ei tietenkään auta.
Netistä löytyy sitten pesukokemuksia ja videoitakin tuon pesusta. Taitaa peseminen olla aika yleinen vaihtoehto.
Suodatin on täynnä hiekan tapaista ruskeaa moskaa ja olisikin mielenkiintoista testata mihin tuo liukenisi paremmin. Se taitaa olla jotain metallipohjaista kuonaa. En tajunnut sitä itsekkään ottaa talteen testiä varten. Raudan poistoon tehdyt pesuaineet voisivat olla testaamisen arvoisia. Niihin mm. jarrupölyhän liukenee hyvin.
Taisi joku käyttää ihan tavallista kuumapainepesuria. Itse terästin vaikutusta liuottamalla mm. öljykattilan pesuaineessa, jota imeytyi suodattimen huokosiin koko litran pullo ilman että valuttamalla tuli ulos yhtään mitään.
Mutta mahdolliset pesut omalla vastuulla.
-
Toimisikohan tämä: http://www.liqui-moly.de/liquimoly/web.nsf/id/li_fin_pszi8qcaut.html ???
-
Toimisikohan tämä: http://www.liqui-moly.de/liquimoly/web.nsf/id/li_fin_pszi8qcaut.html ???
Vaikuttaa ainakin suht. asialliselta höpinältä eli mun mielestä kannattais kokeilla... :)
-
Pitkä ajo vain hyvästä. Pääsee kuumaksi. Siihen muutama kunnon ohitus kierroksilla niin johan kumma jos ei anturit ja pöntöt pala puhtaaksi.
-
Samaa mieltä. Tekee tuolle vain hyvää.
Se mikä ehkä kannattaa tarkistaa näissä on se ettei öljyn määrä ole päässyt jälleen nousemaan niiden aikaisempien jatkuvien polttojen seurauksena. Itse esim. imaisin ohueen letkuun kytketyllä ruiskulla mittatikun reiästä hieman vähemmäksi kun nousi yläräjan yli. Toki öljyn vaihto on varmaan sitten tehtävä jos se on paljon laimentunut. Jos tuota öljyä on reilusti liikaa niin eikös se saata alkaa ryntäämään.
-
Mä olen käyttänyt omassa V50:ssä (tosin 1,6 D sikatykki) Nesteen ProDieseliä heti sen myynnin aloittamisesta. Sellainen tuntuma on tullut, että kone regeneroi todella harvoin verrattuna aikaisempiin polttoaineisiin. Ajan viikolla lyhyttä kaupunkipätkää ja aikaisemmin regenerointia on tapahtunut todella usein, pari kolme kertaakin viikossa. Prodieselillä menee reilu viikko tai sitten regenerointia ei huomaa enää.
"Jännityksellä" odotan kovempia pakkasia, koska viime talvena auto käytännössä regeneroi joka päivä, koska se ei varmaankaan ehtinyt polttaa ajon aikana kunnolla pönttöä puhtaaksi. Regeneroinnin alkamisen tunnisti aikaisemmin kaupunkinopeuksissa kolmesta tiukasta nykäisystä ja sitten alkoi kulutusmittarin lukemat kasvamaan. Saa nähdä miten Prodiesel käyttäytyy kylmemmillä ilmoilla.
-
No niin, nyt soittelivat Volvolta ja ratkaisuksi tarjottiin ovien johtosarjojen uusimista, koska ovat hapettuneet. Eli nämä ilmeisesti ohjaavat myös lämpötila-anturia, koska siitä puhui muun muossa. Osat+työ olisivat 1100€. Ihan nyt en purematta tätä niele.
Miten johtosarjat voivat olla syynä siihen, että auton saavutettua normaali käyntilämpötila alkaa generointi hiukkassuodattimessa? Ei mene jakeluun..
Onko muilla ollut vastaavaa tai antaa vinkkejä miten edetä asiassa?
Täh...? ??? Ainoo vois tietty olla että lämpötila-anturin virhenäyttämä sekoittaa regeneroinnin mutta mutta...
Noita ovien johtosarjoja muuten vaihdettiin kamppanjana joskus 6-7 vuotta sitten.
-
JJEEPP!!! >:(
Tähän kun saisi lisätietoa. Mutta, kun lämpötila-anturi on näyttänyt oikeita lukemia näytössä. Sitten se muuten sanoi, että tuo voisi sotkea ajotietokoneen näyttämiä kulutuksia?
Pelkkiä kulutuksia? Kaikki muu näkyy oikein, niinkuin vaikka lämpötila, kuten sanoit? ???
Hämärä auto...
-
JJEEPP!!! >:(
Tähän kun saisi lisätietoa. Mutta, kun lämpötila-anturi on näyttänyt oikeita lukemia näytössä. Sitten se muuten sanoi, että tuo voisi sotkea ajotietokoneen näyttämiä kulutuksia?
Onneks sulla lukee tuossa otsikossa tuo vai mitä... :))
Kuulostaa vitsiltä mutta ei voi varmaks mennä sanomaan... :-\ Laita Miksulle viestiä...? :)
-
Niin siis ukkeli sanoi, että kun johtosarjoissa vai missä lie väylissä menee viallisten/hapettuneiden liitoksien tai johtojen kautta virheellistä tietoa, voi se sotkea koko autoa ja sen elektroniikka. MINÄ NÄISTÄ TIEDÄ MITÄÄN!! >:(
Yritin kysyä, että voisko se silti olla generoinnin tarpeessa, niin sanoi että tuo on nyt se vika mistä lähdetään korjaamaan. Eli onko tämä nyt sitä nykyajan vian eliminointia? Oikeesti. Mitä helvettiä mä teen?
Noinhan se menee...jos väylä sekoilee niin auto saattaa sekoilla... Ja oviinhan tosiaan menee väylä.
Minä en ainakaan maksaisi 1100 € ennenkuin saisin toisen mielipiteen asiaan! :idiot2:
-
Voin sanoo jo nyt, et en oo maksamassa ollenkaan tota 1100€. :-\
Jos sais niiltä takuun että auto pelaa sen jälkeen niin sitten ehkä... Mutta kun ei saa sellasia... :-\
-
Eikös ovien johtojen kautta kulje tieto ulkolämpötilasta vai onkos siellä muitakin lämpötilan antureita kuin sivupeilessä olevat. Olisi voinut kyllä kuvitella että joku muu johtosarja olisi syyllinen jos kerta vika johdoissa on.
Mistähän kohtaa ovat hapettuneet. Eikös yleensä hapetu liittimien kohdalta ja tuskin ne Volvolla niitä ovat edes yrittäneet avata ja puhdistaa.
Taitaa niiden korjausoppaissa kuitenkin hapettumien poistoon ohjeetkin olla jos en ihan väärin arvaa.
Tietysti se hapettunut liitin pitää ensin paikallistaa, mutta hassulta kuulostaa. Kait tuo kuitenkin jonkun vikakoodin on tuosta johtosarjasta tallentanut. Eivät varmaan kertoneet mikä se koodi on... :-[
Toisen mielipiteen tahtoisin minäkin jos tuo oma auto olisi. Saattaisin jopa yrittää purkaa nuo johtojen liitokset ja suikauttaa niihin jotain sopivaa puhdistusainetta.
-
Saattaisin jopa yrittää purkaa nuo johtojen liitokset ja suikauttaa niihin jotain sopivaa puhdistusainetta.
Tätä voisi kokeilla, näkisi onko mitään vaikutusta. :)
-
Auto taitaa moottorinohjauksen lämpötiedon ottaa imuputkesta. Imuilman lämpö kiinnostaa. Myös ahtaminen tulee huomioida siinä. Voi olla aika jännät parametrit sen jälkeen kun auto seissyt auringossa tms. ilmastointia saattaa sillä korkeintaa ohjata.
-
Terveppä terve. koitetaas herätellä vähän vanhaa topikkia. mulla tosiaan siis sama ongelma kun tällä ketkun aloittajalla itellä 2006 mallin V50 2.0D ja kylmällä koneella menee alle 5l/100km ja kun lämmöt suoraan ylhäällä ni kulutus 8-9litraa satkulla. mikähän hemmetti vois olla?? ei mitään koodeja moottori puolella ja oon kyselly kaikilt ketä jotain autoist ymmärtää käyny myös paikallisella volvolla kyselemässä muttei ne mitään osaa sanoa. vaihdoin jo dpf:änkin mutta ei mitään vaikutusta asiaan poltto päällä koko ajan. nollasin sen hiukkassuodattimen vaihtovälinkin ja paine ero näyttää 0 ja ku polkasee ni vaihtuu eli tuntuis paineanturikin pelaavan. Ainoo koodi minkä antaa on just tuo kuljettajan ovimoduuli mist joku täälläkin oli jotain kirjottanut.
-
Tervehdys. Ensimmäinen Volvo tuli hankittua, mallia V50 2.0D 2005. Reilut 4000km ajettu ja kova kulutus pistänyt silmään. Tankillisella ajelee noin reilut 500km. Kulutusmittari näyttää 5.8. Ajo lähes kaikki maantie. Mitenkä muut omistajat, paljonko tankillisella ajelette? Eberiä käytetty nuukasti, joten siihen tuskin kaikki aine häviää. Nyt toki kun pakkaset nousi on käyttö kovempaa.
-
Mulla hiukkasloukku pois ja tehopäivitys tehty. Kulutus on maantiellä 4,6-4,8l/100km. Yhdistetty kulutus pyörii siinä 5,4-5,8l/100km. Mulla ei eberiä.