Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kreator - 17.10.2012, 21:18:43
-
Moi, missä on bensapumpun rele?
Siihen varmaan käy tilalle motonetin numero 48-8210.
Mitä tarkoittaa kun motonetissä lukee suluissa: valkoinen ?
onko värillä väliä?
-
http://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalCircuitsRelays.html#RelayLocations (http://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalCircuitsRelays.html#RelayLocations) Tuhkakupin takaa pitäisi löytyä
-
Värillä on väliä ja sulla toi varmaankin on juuri se valkoinen.
Vihreitä releitä käytetään ainakin mekaanisessa ruiskussa(k-jet)
-
"1994/1995 940 B230FD non-turbo cars using either Bosch or Regina have rather square, squat, blue-colored fuel injection relays in the front row, second from right."
Tämä kannattaa huomata. Itse ostin tuohon 940-94 /230 FD:n juurikin turhaan tuon muihin sopivan valkoisen releen.
On muuten vielä paikallaa tuo alkuperäinen sininen rele, siinä eturivissä, toisena oikealta. 603 tkm ajettuna.
Mistähän tuon sinisen korvaajan tarvikkeena saa? onko se ihan tavallinen, vaiko erikoisrele. Voisihan sen jo varoilta vaihtaa...
::)
-sfr-
-
Ei se "pensapumpun rele" eli järjestelmärele ole eturivissä, vaan 2. rivissä vasemmassa reunassa.
-
luinko ihan väärin taas lontoota?
joka tapauksessa mun b 230FD:stä ei löydy valkoista, eikä vihreää bensapumpun relettä. sitä kookasta lontikkaa, josta tuossa puhuttiin....
onko "injektion"- rele todellakin jokin muu kuin pensapumppelin rele?
eikös pensapumppu tuota paineen pa-järjestelmään ja sitä käyttävä rele juurikin ole siis "injektion´"-rele....
ei kait mikään rele ehdi mukaan varsinaisten suihkusuuttimien toimintaan? nehän ovat melkoisessa hepakassa... eräänlaisia mangeettiventtiilejä...
eikä tarvi edes 6000 kierrosta minuutissa, kun vauhti tapahtumissa on releille liikaa. nyt on usko koetuksella!
:idiot2:
kertokaa oi kaiken tietävät!
-sfr-
-
En kuulu viimeksi mainittuihin mutta varmaankin noissa fd koneissa tuo rele on siinä eturivissä ja sininen, kun kerta oikeen lontooksi niin sanotaan. O0
Jäävään itseni pois tästä viisastelemasta enempää koska kokemukseni ei ylety noihin fd malleihin.
Mukavaa olla jäävi, ei niin sitten mitään vastuuta mistään... Vähän niinkuin ois kunnallisvaaliehdokkaana... :idiot2:
-
Joo eipä kyllä ole mullakaan noista sen paremmin kokemusta mutta aika jännä jos ovat nimenomaan tuohon FD koneeseen laittaneet eri releen vaikka sama ruiskukin.
Lh jetissä (ainakin) tuo yleisesti puhuttu "bensapumpun rele" on oikeasti (polttoaine)järjestelmärele ja ohjaa monen muunkin laitteen virtaa kuten IMM ja lambda, oliko vielä niin että suutin releen herätettä ohjaa myös.
Ilmeisesti sitten FD on oma lukunsa.
-
vai onko tämä reginalla, millainen rele siinä on?
edit. samanlainen näyttäs olevan kaikissa..
-
ei kait mikään rele ehdi mukaan varsinaisten suihkusuuttimien toimintaan? nehän ovat melkoisessa hepakassa... eräänlaisia mangeettiventtiilejä...
eikä tarvi edes 6000 kierrosta minuutissa, kun vauhti tapahtumissa on releille liikaa. nyt on usko koetuksella!
Tähän ei tarvita uskoa, saatikka toivoa! ;D
Tuo bensapumpun rele ainoastaan kytkee virran päälle toimilaitteille, eikä osallistu hommaan sen enempää. Eli käynnistyksen yhteydessä se vetää päälle ja sammutuksessa se päästää.
Suuttimia ohjataan LH:n transistorilla. :hello:
Ihan kun järjellä miettii, niin jos suuttimia ohjattaisiin releellä, niin johan tulisi miljoonan kontaktin (releiden kesto usemmiten) määrä täyteen nopsasti (16,6h 2000rpm). Eli volvolla ei paljoa kaupasta ulos ajamisen lisäksi olisi ajeltu... :buck2:
-
mulla on valkonen rele ft-koneessa ja ostin motonetistä valkoisen releen, pitää huomenna vaihtaa
-
b pumpun rele saattaa katkoa rikki ollessaan myös tyhjäkäyntiä jostain syystä X ?
huomasin omassa kun ruuhkassa ajoin ja auto on tomaatti, kaasun jos päästi alkoi tuhkiksen takana releen erikoinen naksuttelu konsertti. auto joko sammui tai kaasua painamalla mentiin eteenpäin.. saattoi naksutella silloinkin, uus rele hanskalokerosta ja ongelma loppui.
(http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/relay3.gif)
(http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/relay.gif)
kuvat näkyviin..
-
eiku se tässä ihmetyttää, että FD kukkuu tuon osalta vielä + 600 tkm kulkeneena...
olisiko tuolla rele-erolla osansa?
enkä tiiä yhtään mitään näistä(kään) - kunhan vedätän...
:ristus
-sfr-
-
Kaipa siihen syitä löytyy. Releetkin ovat "yksilöitä" kuten muutkin teolliset tuotteet. Lisäksi tuo "sininen rele" on ilmeisesti tehty ajankohtana jolloin sinne sisältöön on saatu uudempaa tekniikkaa. Tähän "uuteen tekniikaan" jouduin hieman perehtymään kun ostin vaimolle vähän tuoreemman auton. Automaattinen ilmastointi (ohjaus) on siinä "täysin digitaalinen", ei vaijerin vaijeria. Moottorikin on peitetty muovikannella (Mondeo,125 hv Duratec) ettei sitä suotta mennä räpläämään :D. Omassa autossa "digitaalitekniikkaa" edustaa LCD-näytöllä varustettu kello ;D (1988 mallia), menee sinne minne muilla ei pääse - ainakaan pitkälle...