Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: volmi - 17.10.2012, 21:52:12
-
Nyt on tullu korjattua pari pyöreää 140 sarjan Volvon kelloa, kun eivät ole käyneet. Molemmissä sama vika eli mahtaneekohan olla noiden kellojen tyyppivika. Kun ottaa pienet mutterit irti (3kpl ja yksi sinetin alla) valkoisesta takakopasta, niin paljastuu aika nomeasti johdon pää, mikä roikkuu irrallaan kellossa. Sen kun tinaa kiinni takaisin niin johan vörkkii taas. Kellon korjaa varttitunnissa :) Tämä kyseinen johto vetää sähköisesti kellon, kun tuo näyttää olevan perustoiminnoiltaan ihan mekaaninen kello. Samalla kannattaa putsata ja ohuella kelloihin tarkoitetulla öljyllä voidella metalliset hammasrattaat.
Ajattelin pistää tästä infoa, kun luulen, että aika monella mahtaa olla nuo kellot mykkänä. Silloin kun itse metsästin toimivaa kelloa, niin paljon oli kelloja tarjolla ja yksikään ei toiminut, joten piti alkaa kellosepäksi ja opetella korjaamaan kello :D
-
Kiitos tästä pitääkin katsoa omasta onko nuin helppo :hello:
-
Tarkennettuna vielä tuosta johdosta. Siitä aukosta, mistä näkee kupari käämin parhaiten (tai mikä nyt se onkaan), niin siinä ylhäällä on semmoisen metallijohtimen päässä pyöreä reikä lätkä. Tämä lätkä oli minulla lähtenyt molemmissa kelloissa siitä hieman alempaa irti. Sitä kun taivuttaa meisselin kärjellä, niin hyvin huomaa mihin se yltää.
-
Kiitoksia tästä ohjeesta :hello: Tuli juuri korjattua kyseinen pyöreänmallinen kello. Kansi irti ja niinhän se tuo mainitsemanne kuparirinkula oli irronnut kelan päästä. Uudelleen tinaus ja nyt pelaa. :)
-
Juu onhan tullut muutamasta korjattua sama vika pois. Kello on tosiaan täysin mekaaninen, vetäminen vain tapahtuu sähköisesti. Kannattaa samalla tarkistaa niiden kärkien kunto, kun aina ne vähän kuitenkin kipinöi eli siis kuluu myös. Siitä hyviä kelloja koska ovat mekaanisia niin käyntinopetta voi säätää, joten sen saa käymään tarkkaa aikaa eikä ole siis riippuvainen jännitteestä. 8)
-
Jaa tämähän häätyy tarkistaa myös omasta 142:sta jos olisi näin helppo vika. Kiitokset ohjeista!
-
Jaa tämähän häätyy tarkistaa myös omasta 142:sta jos olisi näin helppo vika. Kiitokset ohjeista!
Näiden korjauksesta löytyy lontooksi volkkari- ja mersumiesten ohje. Tässä on ihan kuvia sekundainsinöörille, kuten minä, ja jopa juutuupi video jos ei kuvista kolahda.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=288391
-
No eihän se kello minunkaan 1974 mallissakaan toimi. Otin kellon irti mutta en kyllä millään löytänyt aikaisemmissa viesteissä kerrottua irrallista johtoa. Onkohan näitä kelloja sitten erilaisia, minun kello ei ainakaan ollut aivan samannäköinen kuin Volkkarin kuvasarjassa. Tässä 74.mallin kellossa takakotelo on suunnilleen saman mallinen kuin kuvissa mutta on kokonaan metallia ja lähtee kokonaan irti kellotaulua myöten.
Mikähän on tilanne, olenko vain sokea ?
-
No eihän se kello minunkaan 1974 mallissakaan toimi. Otin kellon irti mutta en kyllä millään löytänyt aikaisemmissa viesteissä kerrottua irrallista johtoa. Onkohan näitä kelloja sitten erilaisia, minun kello ei ainakaan ollut aivan samannäköinen kuin Volkkarin kuvasarjassa. Tässä 74.mallin kellossa takakotelo on suunnilleen saman mallinen kuin kuvissa mutta on kokonaan metallia ja lähtee kokonaan irti kellotaulua myöten.
Mikähän on tilanne, olenko vain sokea ?
Siellä ei ole irrallista johtoa, vaan jollakin saksalaisen sulaketinalla tehty juotossilta. Oma kello on juuri tuonnäköinen kuin volkkarissa. Kuvassa keskellä näkyy pienet tinatäpät jossa silta on ollut. Katso kuvasta pyöreästä messinkirenkaasta vasemmalle. Minusta kannattaa juottaa siihen varovasti johto ja eteen ennen kelloa joku 500 mA sulake.
(https://www.dropbox.com/s/2tj4w4y9u4xdp0i/WP_20150108_004.jpg?dl=1)
-
Joskus on ihan kiva näprätä jotain merkityksetöntä, ihan vaan ajankuluksi. Tänään kaivoin tallin hyllyltä vanhan volvon kellon, joka ei käynyt. Homma alkoi sillä, että tein 12v virtalähteen jostain vanhasta mobiran la-puhelimen virtalähteestä, 13,9v 5A. Purin kellon takakopan ja kytkin piuhat kiinni, ei vetänyt. lipsuttelin sitä vetosysteemin lukitusta kunnes kärjet kohtas, ja heti veti, mutta ei lähtenyt kello tikittämään, sähköpuoli oli siis kunnossa. Varovasti voitelin crc:llä ja sain tikittämään hetken, kunnes taas pysähtyi. Hetken tutkittuani huomasin, että se nuppi lasin puolella, mistä viisareita siirretään, oli alhaalla ja niin jäykkä, ettei kello jaksanut käydä. Kun nitkutin nuppia, sain sen ponnahtamaan ylös, ja kelloi alkoi heti käydä, nyt se on reilun puolituntia tikittänyt ja vetää itsensä parin minuutin välein. Tuli kuntoon siis!
-
Loistavaa :)
-
No eihän se kello minunkaan 1974 mallissakaan toimi. Otin kellon irti mutta en kyllä millään löytänyt aikaisemmissa viesteissä kerrottua irrallista johtoa. Onkohan näitä kelloja sitten erilaisia, minun kello ei ainakaan ollut aivan samannäköinen kuin Volkkarin kuvasarjassa. Tässä 74.mallin kellossa takakotelo on suunnilleen saman mallinen kuin kuvissa mutta on kokonaan metallia ja lähtee kokonaan irti kellotaulua myöten.
Edelleen ihmettelen 1974 mallin kelloa, ei ole kyllä saman näköinen kuin tämän topicin kuvissa. Onkohan näihin viimeisiin 140-sarjalaisiin laitettu jo tehtaalla 200-sarjan kelloja ?
Laittaisin JPG-kuvan kellosta mutta se ei taida ihan suoraan onnistua, ja muuta keinoa en osaa.
t. Jussi
-
Hetken tutkittuani huomasin, että se nuppi lasin puolella, mistä viisareita siirretään, oli alhaalla ja niin jäykkä, ettei kello jaksanut käydä. Kun nitkutin nuppia, sain sen ponnahtamaan ylös, ja kelloi alkoi heti käydä, nyt se on reilun puolituntia tikittänyt ja vetää itsensä parin minuutin välein. Tuli kuntoon siis!
Kiitos vinkistä nupin rasvaamiseksi. Mullakin oli aika jumissa, kun katsoin. En ole saanut vielä juotettua lämpösulaketta kiinni. Tulee todennäköisesti tehtyä jossakin välissä terapiapuuhana mätähommien vastapainona, kun ei viitsi lähteä tallille saunapuhtoisena ja tulla takaisin ruosteen raiskaamana.