Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: retiisi69 - 18.10.2012, 16:40:18
-
Elikkä vuoden 91 ajettu 485tkm b230fb koneella oleva 940 temppuilee ajoittain.
ajossa toimii nätisti, mutta välillä esim risteykseen tultaessa laittaa kytkimen alas, niin kierrokset putoaa 0-500välille ja alkaa sahaamaan, kun pysähtyy kokonaan jää sahaamaan 400-600 välille. tai sitten kierrokset saattaa jäädä 1500-2000kierroksen välille.
Tyhjäkäynnillä on sytytyskatkoja harvakseltaan, tulpat ja johdot juuri vaihdettu.
Bensapumppu pitää myös melkosta ujellusta välillä, ja välillä taas normaalia surinaa. siirtopumppu, bensapumppu ja suodatin sekä rele on vaihdettu vastikään. Tyhjäkäynnillä hetken käytettyä ujellus kovenee. putsasin myös tyhjäkäyntimoottorin ja tyhjäkäynti käy muutenkin koko aika hieman reiluna jossain 1000-1200paikkeilla.
-
Omassa 940:ssa samalla koneella epäsäännöllistä joutokäyntikäyttäytymistä aiheutti kaasuläpäkytkin.
Naksahti ihan niin kuin pitäisikin, mutta täyttä kontaktia ei syntynyt.
Kärjet kiinni/läppä kiinni vastus jäi roikkumaan satojen ohmien paikkeille.
-
tässä huomasin että tekee enemmän sateella tuota kierrosten alas putoamista. putsasin tänään joutokäyntimoottorin ja sen jälkeen kierrokset pysyy tasasena mutta pyörii 1500kierroksen tienoilla. putsasin myöskaasuläppäkotelon. auto ollut mulla vajaa kuukauden ja tuli mulleviallisena, ja bensapuolen uusimisella selvittiin, ja oli kuulemma ainoastaan jotain tyhjäkäynti ruuvvia menny säätelemään?
-
Eli säätänyt kaasuläpän rajoitinruuvia?
-
näistähän ei saa tyhjäkäyntiä millään ruuvilla säätää. eli kaasuläpän perus-säätö on sitten ihan ketuillaan ainakin nyt.
takaveto faq löytyy aika moneen ongelmaan vastaus ja korjausohje.
-
sitä samaa sille sanoin, mutta luulisi perjaatteessa tyhjäkäynnin "toimivan" mutta säätövaan on miten sattuu..
-
Se läpän säätöhän tehdään niin että lämmin kone käy n.500rpm tyhjäkäyntisäätimen letku tukittuna.
Sitten säädetään kaasuläppäkytkin niin että naksahtaa heti ku avaa läppää.
-
Siinä läppäkytkimessä on ovaalireiät ja siinä on pienet torxin kannoilla olevat ruuvit.
-
Siinä läppäkytkimessä on ovaalireiät ja siinä on pienet torxin kannoilla olevat ruuvit.
Kuusiokolo, ei torx. Näin ainakin omassani.
-
pystyiskös joku vaikka kuvaa tyrkkäämään? viittisi tonne kaatosateeseen taas mennä tutkimaan.. kuitenkin auto toimii nyt mutta tyhjäkäynti käy vaan helkkarin ylhäällä.. paikallaan jotain 1300 ja liikkeellä kytkimen kun lyö lattiaan jää pyörimään n.1800