Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: wiile - 19.10.2012, 08:24:45
-
minkä kokoinen tuon putkiston loppu putki oli? oliko se 2.5" pitäiss huomenn mennä ostamaa loppu putkisto mutta unohdin mitata sen putken halkaisian.
Ps. mitä mieltä olette onko fiksumpi tehdä koko putkisto 2.5" vai käyttää vakiovaimentimia 2" ja saada tätä kautta vastapainetta? vai tuleeko liikaa vastapainetta? :idiot2:
Edit: 2.5" tuo putki on tuossa pakosarjassa
-
riippuu tehotavoitteesta, 2tuuman rööri on aika pien jos b234f konetta tarkoitus vaparikutitella 200hv+, omassa 2,5l penta 16v pannussa oli 2,25tuumanen ihan vakiolla valusarjalla, 2,5tuuman turbon rööri vois esim olla hyvä, jos kone on 740 tai 940 volvossa, kun se sopinee suoraan paikalleen. 200 sarjaan voi kans varmaan soveltaa turbon putkea.
paljon isompaa kun 2,5tuumaa ei kandee laittaa ainakaan taakse, ellei halua pörinöitä, takana kun pakokaasut on jäähtyneet ni 2tuumaa jopa riittää ulostuloks, mut 2,5tuumaa ei haittaakkaan, 3tuumaa pörisee jo. edessä 2,5-3tuumaa on hyvä koko 200 vaparihevoselle.
tuosta sarjan mitasta en mene sanomaan mitään, tuossa vaan pieniä ohjeita hiljaisen ja tehokkaan putkiston tekoon. :)
-
Mihinköhän sitä vastapainetta tarvitaan?
Laitat liian pienen putken niin ahistaa ylärekisterissä ja liian isolla ei huuhtele alakierroksilla
Teet hyvän kompromissin ja olet mestari
Pakosarjan jälkeinen metri-puolitoista on merkitsevin
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1050796.jpg)
-
tuossa kans halkasija tietoa
http://martelius.com/?type=0&id=5
-
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1050796.jpg)
Täytyy sanoa että aika roimat koot ilmoitettu tuossa ;D Mistähän on lähtöisin kuva?
-
Täytyy sanoa että aika roimat koot ilmoitettu tuossa ;D Mistähän on lähtöisin kuva?
taitaa olla kirjasta nelitahtimoottorin virittäminen.
-
joo, mut jotain 5" putkea 500hv tehoille ja 4" 400hv tehoille... WTF
Nii tosiaan, 4tahtikone ei kyllä vastapaineesta paljoa tykkää, virtaus on tärkeämpää.
Jos oikeen tekisi kun ammattimies, laskisi pakolämmöt ja sen ja tehotavoitteen kautta pakokaasujen tilavuuden eri paikassa putkea. Moottorilta ulostulevat pakokaasuthan ovat lähtökohtaisesti 900asteisia ja pakoputken päässä vaikka 400 astetta kun vedetään lappu laudassa. Jos kaasun lämpö pienenee, pienenee sen tilavuus myös samassa suhteessa, moottoritehohan on aina vakio, eli kaasun määrä on vakio mitä putkesta tulee kaasu pohjassa ulos per aikayksikkö. Kun jo tiedetään lämpötila ja kaasun määrä, voidaan tuosta suoraan pitämällä paine vakiona (ettehän halua enempää vastapainetta eri paikassa putkea, koska se vähentää suoraan suhteessa virtausta) laskea tarvittava putkikoko kussakin kohtaa putkea, vaikka noista ylläolevista jake74 ilmoittamista viitteellisistä taulukoista. Luulen että nuo taulukot ovat tarkoitettu putken etupäähän (kuka tekee oikeasti kokonaan 5" röörin alusta loppuun)
Omassa 408hv mitattuna ja 3" rööri edessä, takana vaihtuu taka-akselin paikalla 2,5" ja sit ulostulo 2x2", en sit tiedä mihin 4" rööriä tarttee edes ahtimelta, kun ei ahtimen ulostulokaan ole kun 70mm... täyttä huuhaata noi jutut.
Lasketaan nyt vaikka, moottorihan tarvitsee hengittääkseen tietyn pinta-alan putkessa, eli jos 2" riittää 140hv, niin se on ulkoa 52mm ja 2mm seinämällä ja sisähalkaisijaltaan 48mm, eli 576 neliömillimetriä sisäpinta-alaa. Jos kolminkertaistetaan teho 420hv, tarvitaan siis kolminkertainen sisäpinta-ala, eli 4" röörissä on 101,6mm ulkohalkaisja ja 2mm seinämällä 97,6mm, se tekee 2381,44 neliömillimetriä. Jos sama teho/putken sisäpinta-ala pätee kun 140hv koneeseen, riittää tuo 4" rööri jo 579hv tehoon, ja 5" rööri samalla seinämäpaksuudella (2mm on varmaan yleisin seinämäpaksuus putkessa) 919hv tehoon.
Esim jos tehotavoite vaikka 200hv tarvitaan edessä 2,5" putki, itse laittaisin ehkä 3" jotta varmasti riittää, esim 2,5t volvoissa ja TypeR ja TypeS hondissa on 3" etuputki. Jos pakokaasujen lämpötila laskee putken takana vaikka puoleen, eli 900-450astetta, riittää puolet pinta-alasta, eli 1296mm2/2 tekee 648mm2, eli 2,25" riittää taakse. Aika lähelle tätä on nuo ed.mainittujen autojen putkistot mitoiltaan.
Tuosta kun suurentaa, ei tule kun meteliä, ei tehoa, koska tietääkseni ääni ja teho eivät tieteellisesti korreloi muualla kun amiksen parkkiksella. :D
-
en sit tiedä mihin 4" rööriä tarttee edes ahtimelta, kun ei ahtimen ulostulokaan ole kun 70mm... täyttä huuhaata noi jutut.
Sillä saadaan pudotettua turbonjälkeistä pakokaasunpainetta.
Jos pakokaasujen lämpötila laskee putken takana vaikka puoleen, eli 900-450astetta, riittää puolet pinta-alasta
Tätä en ymmärtänyt.
Väitätkö, että kun lämpötila putoaa puoleen, niin sen tilavuus puolittuu??
-
Tätä en ymmärtänyt.
Väitätkö, että kun lämpötila putoaa puoleen, niin sen tilavuus puolittuu??
varmaan toi kirjotettu vähän hätäseen mut tarkottaa ilmeisesti sitä että läpötila on "suoraan verranollinen kaasun tilavuuteen"
-
varmaan toi kirjotettu vähän hätäseen mut tarkottaa ilmeisesti sitä että läpötila on "suoraan verranollinen kaasun tilavuuteen"
En tiedä verrannollisuudesta, mutta tämä on täyttä soopaa:
Jos pakokaasujen lämpötila laskee putken takana vaikka puoleen, eli 900-450astetta, riittää puolet pinta-alasta, eli 1296mm2/2 tekee 648mm2, eli 2,25" riittää taakse.
-
pakoputkeen kannattaa tehä myös pätkä pienempää putkee ni teho nousee. eli sarjasta isompaa ja sitte kartiolla pienemmäksi ja sitte taas isommaksi. kattokaa ralliautojen pakosarjoista mallia esim hämpin tekemistä.
tuon kartion mitottamiseen tarvitaan sitte dynoa että sen saa oikeeseen kohtaan ja oikean kokoseksi.
kaverilla oli jokkisautossa 20hv ero suoraputki vs kartioputki.
testattu boschin fla 203 dynossa.
-
Täytyy sanoa että aika roimat koot ilmoitettu tuossa ;D Mistähän on lähtöisin kuva?
Ameriikassa kaikki on suurta. Tuo kuvan kirja on suunnattu täys moottorin vapari virittelyyn. Sisältää myös puolimoottori asiaa ja mittaus tuloksia. Nelitahti moottorin virittäminen
-
Tätä en ymmärtänyt.
Väitätkö, että kun lämpötila putoaa puoleen, niin sen tilavuus puolittuu??
Väitätkö, että näin ei ole?
-
Väitätkö, että näin ei ole?
Väitän.
http://www.enggcyclopedia.com/calculators/physical-properties/air-density-calculator/ (http://www.enggcyclopedia.com/calculators/physical-properties/air-density-calculator/)
-
Väitän.
http://www.enggcyclopedia.com/calculators/physical-properties/air-density-calculator/ (http://www.enggcyclopedia.com/calculators/physical-properties/air-density-calculator/)
Hyvin lähellä näyttäisi olevan. Saisiko perusteluja, joka ei kumoaisi väitettäsi?
Muoks: tai jos vaan kokeilisit itse, vaikkapa 1 bar ja 400K ja 800K lämpötilat (eli 127C ja 527C) ja kokeilet, minä sain hyvinkin lähelle tuplatiheyden kylmemmälle ilmalle. En jaksanut puuttua sjs:n yksikkövirheeseen.
-
Hyvin lähellä näyttäisi olevan. Saisiko perusteluja, joka ei kumoaisi väitettäsi?
Näyttäisi siltä, että 1kg 900asteista ilmaa vaatii 3,37mottia tilaa, kun taas 1kg 450asteista vaatii 2,08mottia.
Eli 62%.
-
Näyttäisi siltä, että 1kg 900asteista ilmaa vaatii 3,37mottia tilaa, kun taas 1kg 450asteista vaatii 2,08mottia.
Eli 62%.
Mitäs jos lämpötila olisi -10C, vaatisiko se negatiivisen määrän tilaa?
Edit: vinkki: lue edellinen viestini.
-
Mitäs jos lämpötila olisi -10C, vaatisiko se negatiivisen määrän tilaa?
Edit: vinkki: lue edellinen viestini.
Ei suinkaan.
-10asteinen vaatii 0,755mottia.
-
Niin Kelvin asteikko.
-
Eikä tämäkään ole ihan oikein.
eli 1296mm2/2 tekee 648mm2, eli 2,25"
-
Stop!
-
Eikö 648mm2 ole aika lähelle 1/2 tuumaa?
-
Eikö 648mm2 ole aika lähelle 1/2 tuumaa?
Näytää siltä, että 648mm2 on kuitenkin 2¼" :
Stop!
-
Lopetetaan nyt se
(http://media.riemurasia.net/albumit/m21822/pilkunviilaus.JPG)
Kuten kolleega jo kehoitti.
-
Noi putkikoot tehoon verraten tuola edemmässä kuvassa muuten on linjassa sen kanssa mitä Garretin kilpapuolen inssi suositteli, 5" 500hv teholle ja 4" 400hv teholle jne.. Kovin isojahan nuo on, käytännön syistä toi 5" alkaa ole maksimia mitä henkilöautoon mahtuu järkevästi tekemään, itse oon käyttänyt 4.5" downpipeä ja 4" putkistoa. Tosin eihän mulla juuri oo tehoakaan ollu jos vertaa pienempiä pakoputkia käyttäviin.
-
Noi putkikoot tehoon verraten tuola edemmässä kuvassa muuten on linjassa sen kanssa mitä Garretin kilpapuolen inssi suositteli, 5" 500hv teholle ja 4" 400hv teholle jne.. Kovin isojahan nuo on, käytännön syistä toi 5" alkaa ole maksimia mitä henkilöautoon mahtuu järkevästi tekemään, itse oon käyttänyt 4.5" downpipeä ja 4" putkistoa. Tosin eihän mulla juuri oo tehoakaan ollu jos vertaa pienempiä pakoputkia käyttäviin.
Ööö...
Oikeat lineaariset regressiot ovat johdettavissa kaavasta 648mm2=2¼tuumaa ja 0 on 0.
-
Paljoko lie se putken halkasia? :o
-
en tiedä kävin ostaa 2.5" :D tänää kerkeen mittaamaan