Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: olli - 20.10.2012, 19:13:05

Otsikko: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: olli - 20.10.2012, 19:13:05
Autona siis tuollainen 79-vuoden 244 tietääkseni B19A-moottorilla.

Auto toimi kesällä todella hienosti. Sillä ajettiin lähemmäs 5tkm kevään ja kesän aikana, jonka jälkeen laitettiin seisomaan. Seisonnan jälkeen kävin ajamssa lenkin autolla ja ajossa moottorin lämpömittari hieman seilasi. Tätä ei ole ennen esiintynyt. Lämmöt seilasivat hieman yli puolenvälin ja puolenvälin välillä. Mietin että ehkä termari jumittaa tai anturi on väsynyt.

Seuraavalla ajolenkillä lämmöt nousivatkin selvästi normaalia ylemmäs ja sisään ei tullut lämmintä ilmaa. Pysähdyin ja huomasin, että nesteet ovat jostain välistä tulleet pihalle.

Ajoin sitten Motonetin pihaan ja lämmöt eivät onneksi ehtineet punarajalle. Lisäsin koneeseen vettä ja ajoin tallille. Tallille päästyäni huomasin, että taas oli jostain välistä tullut nestettä pihalle.

- Testasin termostaatin joka toimi ja laitoin takaisin.
- Vaihdoin varmuuden vuoksi paisuntasäiliön korkin toiseen
- Mittasin puristuspaineet kannentiivisteen vaurion vuoksi, tulos 10, 10, 10 ja 11 bar. (1-4)
- Näiden jälkeen en muuta keksinyt, joten laitoin vedet koneeseen ja päätin käyttää autoa niin kauan, että lämmöt nousee ja pyrkiä katsomaan tuleeko vesi ulos ja jos tulee, niin mistä?

Käytin autoa melko pitkän aikaa paikallaan, mutta lämmöt eivät nouseet yli puolenvälin ja nesteet pysyivät sisällä. Ajamaan en ehtinyt, joten ei ole täyttä varmuutta toimiiko auto ajossa.

Mistä luulette näiden ongelmien johtuneen ja ellei vika poistunut, niin mistä kannattaisi aloittaa selvittely?
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: estate - 20.10.2012, 19:38:32
Ensimmäisenä katsoisin jäähdyttimen kunnon, jos on muovipäätyinen niin niistä tuppaa ylävesiletkun lähtö murtumaan. Sitten katse vesipumpun suuntaan, hihnapyörästä kun heiluttelee (hihnaa olisi hyvä vähän löysätä niin huomaa väljät helpommin) niin jos pumppu lenksuu siitä on laakerit lopun edellä ja pumppu voi vuotaa. Pieni pumpun vuoto on aika hankala huomata kun tuuletin puhaltaa nesteet ilmaan ja koneen kyljelle. Lämmityslaitteen kennokin saattaa vuotaa, letkuliitoksista konehuoneen puolelta tai itse kenno kuskin jalkatilaan, kennon vaihto on aika kova operaatio.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: TVS - 20.10.2012, 20:40:05
Hyvä tapa etsiä vuoto on ensin toki pesasta konehuone kunnolla, ajaa lenkki tai muuten kuivatella pannuhuone, ja sitten tehdä pieni järjestely niin saat paineistettua järjestelmän kylmänä. Eli se paisarille tuleva ohut letku, hommaat samanpaksusta letkua pätkän, letkunpää paisarista irti, 1/4" sileävartinen jatko tulpaksi syyläristä tulevaan letkuun ja klemmarilla kii, sitten se hankkimasi lyhyt letkunpätkä paisarin liitäntään ja paineilmapistooliin, käyttelee kompuraa sevverta että painetta on se noin 1 bar, ja työntää painetta järjestelmään ja seurailee mistä vuotaa.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: olli - 13.11.2012, 08:57:29
Pienen tauon jälkeen tuli taas eilen tutkittua tätä.

Volvon paisuntasäiliön korkin tiiviste oli mennyt huonoon kuntoon, joten vaihdoin uuden korkin + tiivisteen. Korkki menee vähän jäykästi paikalleen ja muutaman kiinni-auki-kiertelyn jälkeen myös uusi tiiviste oli riekaleina. Taitaa olla noissa paisarin kierteissä jotain vikaa.

No, vaihdoin harrate-autosta korkin ja ehjän tiivisteen ja täytin jäähdytysjärjestelmän vedellä.

Lähdimme ajamaan autolla ja lämmöt nousivat alkuun normaalin rauhalliseen tahtiin. N. 10 minuutin ajon jälkeen lämmöt nousivat "normaalia" nopeammin hieman yli puolenvälin yläpuolelle, jolloin tiesin, että taas jostain ruiskuaa vettä konehuoneen puolella. Tämän tietää myös siitä, että hihnat alkavat vinkua samalla kun niihin ruiskuaa vettä.

Pysähdyimme bussipysäkille ja konehuone oli märkä. Vuoto näytti tulleen paisarin luota, mutta varmaksi ei voi sanoa, koska vettä oli levinnyt vähän sinne ja tänne.

Täytimme paisarin ja koitimme bussipysäkillä saada autoi roiskaisemaan vettä, jotta voisimme samalla katsoa mistä se tulee ulos. Käytin autoa varmaan 10 minuuttia melko korkeilla kierroksilla, mutta lämmöt eivät enää nousseet. Laitoimme nokkapellin kiinni, jonka jälkeen taas käytin konetta, jolloin lämmöt nousi, mutta heti kun pellin nosti ylös, niin lämmöt laskivat, eikä konetta saanut roiskimaan vettä.

Lähdimme moottoritielle. Ajoimme melko reipasta vauhtia ja lämmöt oli melko normaalissa tasossa. Välillä nousi vähän yli puolenvälin ja välillä laski. Tuntuu että aina kun lämmöt nousee, niin vesi lentää konehuoneessa. Lämmöt eivät kuitenkaan nouse kuin hieman.

Tulimme tallille takaisin ja lämmöt olivat ihan ok. Paisari oli lähes tyhjä.

Täytimme taas vettä ja käytimme autoa lämpimässä tallissa korkeilla kierroksilla varmaan 15 minuuttia, mutta lämpöjä ei saanut millään ylös normaalia enempää.

Seuraavaksi aion tehdä tuon TVS:n ehdottaman testin.

Aika jännä juttu kyllä kun pakoputkesta ei kyllä tule yhtään vesihöyryä, kone toimii hienosti, konetta ei saa tallissa mitenkään lämpenemään (osasyyllisenä kiinteä tuuletin), auto ei lämpene pelti auki jne.

Pitäisi saada tämäkin kuntoon, että voisi ajella ilman huolta.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: 240 - 13.11.2012, 09:17:12
Aina kun lämpöjen kanssa ongelmia, niin kannattaa tarkastaa kyllä ekana jäähdytin. Se saattaa olla äkisti katsottuna ulkoisesti täysin ok, mutta kun sitä koskettaa, niin muuttuu sormen painalluksesta tomuksi. Ja sitten kun ottaa irti ja kolauttaa kiveen, niin onkin sitten täys luuranko. Toki oireet huomaa yleensä vasta ensimmäisillä helteillä kesällä.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: olli - 13.11.2012, 09:59:52
En usko jäähdyttimessä olevan vikaa. Autossa ei ole koskaan ollut ongelmia lämpöjen kanssa, jäähdytin näyttää uudenveroiselta, lämmöt eivät nouse juuri normaalia korkeammalle, eikä jäähdytin tunnu vuotavan.

Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: jar-ii - 13.11.2012, 12:49:29
En nyt lukenut kaikkea, mutta meillä tuli 245:nen "tiensä päähän" samanlaisesta syystä. Isännällä meni hermot sen kanssa. Tutkailin sitä ihan mielenkiinnosta tänä kesänä pitkästä aikaa. Vika oli todella ovela; tyhjäkäynnillä nesteet pysyi sisällä hienosti. Kun antoi kaasua, niin painetta tuli sen verran, että lämppärinletkun hiushalkeamasta suihkusi vettä ylöspäin konepeltiin, eli ei mitään vanaakaan jäänyt. Koneen lämpö kuivasi konepellin nopeasti. Lisäksi kun kone heilui tietyllä tavalla, niin vettä tuli. Mutta näköjään olette aikahyvin testanneet tuota  :-\
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: olli - 13.11.2012, 20:57:14
Kiitos vinkeistä.

On tosiaan yritetty myös siten, että olen suoraan kaasuläpästä vääntänyt kaasua ja tutkinut konetta samalla. Ei vuoda sitten millään :)

Jos huomenna jaksan, niin menen tallille ja kokeillan puskea tuolla kompuralla painetta järjestelmään ja katsotaan mistä tulee ulos.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: olli - 18.11.2012, 19:15:54
Eilen jatkettu tämän tutkimista.

Tyhjäkäynnillä vuotaa aivan hiukan nestettä ilmeisesti vesipumpun ja lohkon välisestä tiivisteestä. Vesipumppu siis uusiksi varmuuden vuoksi kun muutenkin on vanha.

Lämmöt nousivat nyt tyhjäkäynnillä jonkin verran normaalia korkeammalle, mutta mistään ei varsinaisesti suihkunnut vettä.

Paineistin myös järjestelmän ja korkki aukesi siinä 75kpa:ssa, jossa pitikin ja mitään vuotoa paineen avulla en saanut aikaan. 100kpa syötin painetta.

En tiedä tarkalleen mikä on vikana, mutta kannen otan irti ja mikäli se on ok, niin uusin kannen tiivisteen, vesipumpun, pakosarjan + imusarjan tiivisteet, termostaatin ja jotain muuta pientä.

Toivotaan ettei kansi ole halki.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: olli - 30.11.2012, 06:22:41
Eilen purin volvosta kannen pois ja olihan siellä puurot ja vellit sekaisin. Mitään varsinaista suurempaa vikaa en tiivisteestä löytänyt.

Tämä sinänsä helppo korjara, mutta eteen tuli itselleni uusi ongelma. 1 kannen pultti oli nimittäin katkennut lohkon sisään. Pultti oli katki n. 10mm kansitason alapuolelta.

Miten saan pultin pään irti vahingoittamatta lohkon kierteitä?
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: estate - 30.11.2012, 08:10:32
Hitsaamalla. Pultin päähän kasvatat ensin jatkoa, että tulee lohkon pinnalle tai vähän yli ja sitten hitsaat mutterin kiinni ja pyörität jämän pois. Jos et pysty hitsaamaan niin reikä keskelle katkennutta pulttia, hakkaat torx-hylsyn reikään ja väännät jämän ylös. Vastakierretappiakin voi käyttää jos uskaltaa, sitten nimittäin alkaa isotyömaa jos se katkeaa.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: olli - 30.11.2012, 19:49:31
Luulen että tuo hitsaus on aika vaativaa, koska pultin reikä on niin pieni ja jämä on kuitenkin melko syvällä.

Reijän poraaminen voi myös olla vaikeaa koska pultin jämän pää on vino ja siihen suoran reijän poraus ei välttämättä ole helppoa.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: jar-ii - 01.12.2012, 15:31:25
Se on vähä pakko porata? Vastakierteellä sitten pois. Tosin kun ylempänä sanottiin, nii siinä se vasta työmaa alkaa kun poikki menee. Eli kannattaa hommata laadukas setti, jos sellaista ei vielä ole. Terveisin Bilteman vastakierteitä poraillut...  :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: estate - 02.12.2012, 21:53:14
Tarkkaahan se hitsaaminen on mutta ei tekemätön paikka kun lohko on valurautaa niin tavallinen mig/mag ei siihen kovin häävisti tartu. Jotkut ovat laittaneet pultin reikään sopivan ohuen kupariputken pätkän suojaamaan lohkoa kun hitsaa pulttiin jatkoa.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: reynolds - 06.12.2012, 20:17:55
Certanium 707 erikoishitsauspuikko on juuri tuollaiseen katkenneiden pulttien ulosvetoon tehty puikko. Olen kokeillut ko. puikkoa ja ei muutakun puikko keskelle katkennutta pulttia ja hiljaksiin ylöspäien nostaen kavattaa sinne patsasta. Perustuu kai jotenkin kuonan jäämiseen kierteen ja hitsin väliin. Kuulostaa hullulta mutta toimii. Miinuksena on sikakallis hinta. Tossa linkki. http://www.certanium.fi/images/esitteet/707.pdf
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: olli - 13.12.2012, 07:50:40
Sen verran edistystä tapahtunut, että kannen vein koneistamoon pesuun ja plaanaukseen ja huomenna pitäisi saada se takaisin.

Motonetistä hain uudet tiivisteet, vesipumpun ja paljon muuta roinaa. Tänään olisi tarkoitus yrittää saada tuo pultin pätkä pois tuollaisella irroitussarjalla. Saa nähdä miten käy.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: olli - 14.12.2012, 12:34:31
Päivitetään nyt sen verran, että eilen sain vihdoin Bilteman pultin irroitus-sarjan avulla tuon pultin jämän irti ja se lähti yllättävän helposti. Pultti ei ollutkaan niin syvällä kuin muistin ja kunhan pultin päähän sai poranterällä jäljen, niin loppu meni lähes itsestään.

Ainoa hankaluus oli saada porattua tuohon vinoon katkenneeseen pultin päähän reikä, kun terä alkoi vaeltamaan joka suuntaan pyöriessään.

Kansi on tasohiottuna ja pestynä koneistamossa, joten haen sen tänään ja aloitan kasauksen.

Suosittelen tuota Bilteman sarjaa, vaikka maksoikin muistaakseni 39,90e.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Pyssy - 17.12.2012, 21:39:40
Katkennutta pulttia irrottaessa kannattaa ajoissa turvautua ammattiapuun.  Hyväksi tunnettu, tarpeeksi vanha koneistamo osaa homman, tai tietää, kuka osaa.  Pirkanmaalla Tammer Diesel, perustettu 1954.  Toimipisteet Tampereella (2), Jämsässä, Joensuussa, Helsingissä,  ja Pieksämäellä.  Muutaman erittäin vaikean tapauksen olen nähnyt heidän hoitaneen parissa päivässä.

Jos yrittää liian kauan "ei tartte auttaa"-periaatteella, on tosi ammattimieskin voimaton.  Sitten menee kallis osa sulatukseen.  Kannattaa huutaa ajoissa APUA!

Jos mikään muu ei auta, pitää opetella espanjaa, ja matkustaa osan ja ison rahatukon kanssa Kuubaan.  Siellä osataan pitää hengissä vanhoja romuja, joihin ei ole 60 vuoteen saanut varaosia.  Eikä ole muita työkaluja kuin nyrkit ja k**pä.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: olli - 18.12.2012, 11:02:02
Tämä on tiedossa, että ei kannata alkaa pilaamaan osia itse räpeltämällä, ellei järjevästi saa irroitettua osaa. Pultin jämä oli kuitenkin verrattain helppo, koska se ei ollut ruostunut yhtään eikä pultti ollut pohjassa / kiristettynä ollessaan kierteellä. Kunhan pultin päähän sai porattua kolon, niin irroitus tuli ihan käsin pyörittelemällä.

Eilen vaihdoin autoon muuten nastat alle ja kävin heittämässä n. 20km koeajon. Moottori tuntui toimivan, mutta jostain syystä Motonetistä n. 2kk sitten ostettu akku oli parin viikon ulkona seisotuksen jälkeen turvonnut kyljestään, eikä suostunut ottamaan latausta vastaan. Mahtaako noissa olla jotain takuuta?
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: jar-ii - 18.12.2012, 11:31:37
Itse ostin pikkuveljen skootteriin akun mätänetistä. Kesti noin viikon (tosin meni siinä kolmatta viikkoa että kävin sen vaihtamassa). Sain uuden samanlaisen ja lähti edellinen lähti ilmeisesti toimittajalle/valmistajalle. Jos on motonetti lähellä, nii kannattaa ainaki yrittää  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: estate - 18.12.2012, 14:35:04
Tämä on tiedossa, että ei kannata alkaa pilaamaan osia itse räpeltämällä, ellei järjevästi saa irroitettua osaa. Pultin jämä oli kuitenkin verrattain helppo, koska se ei ollut ruostunut yhtään eikä pultti ollut pohjassa / kiristettynä ollessaan kierteellä. Kunhan pultin päähän sai porattua kolon, niin irroitus tuli ihan käsin pyörittelemällä.

Eilen vaihdoin autoon muuten nastat alle ja kävin heittämässä n. 20km koeajon. Moottori tuntui toimivan, mutta jostain syystä Motonetistä n. 2kk sitten ostettu akku oli parin viikon ulkona seisotuksen jälkeen turvonnut kyljestään, eikä suostunut ottamaan latausta vastaan. Mahtaako noissa olla jotain takuuta?
Soon jäätyny jos on turvonnu. Vuoden takuu noilla on jos en väärin muista. Motonetti vaihtaa akkuja uusiin varsin höylisti, joten saattaa mennä takuuseen. Kannattaa selvittää miksi akku on tyhjentynyt ja jäätynyt. Minkälaista ajoa ennen patterin jäätymistä autolla on ajettu? Startattu pitkään, puhallin täysille, kaikki valot päälle, takalasin lämppäri päälle, persgrillit kuumaksi, popit täysille ja sitten varttia ajoa. Ei varmasti lataannu täyteen ja jäätyy. Niin ja onko varmasti starttiakku ettei ole vapaa-ajan akku?

Onko Sznajder? Niissä on ilmeiseti laadussa heittelyä, joillakin eivät kestä talveakaan ja joillakin vuosia. Itsellä on ollut kilpurissa kolme-neljä vuotta punakahvainen Sznajder ja on pelannut moitteetta, vaikka on välillä päässyt ihan tyhjäksi ja on kaadettukin kerran. Toinen vuoden ikäinen keltakahvainen Sznajder taas hajosi kaadon jälkeen, ei ottanut enää virtaa vastaan vaikka miten koitti herätellä, en yrittänytkään takuuseen.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: SirBBa - 08.05.2013, 19:32:28
Tuli huuhdeltua jäähyjärjestelmä kidesoodalla ja tämän jälkeen huomasin että ajajan jalkatila on märkänä jäähytysnesteestä.

Sen mistä luulen vuotavani on tuo hana mihin lämmönsäädön vaijerit menevät.
Ainakin siitä mihin vaijeri kiinnittyy niin tipputtaa (ei kai sen yläpuolella ole mitään mistä tulisi?)
Vai onko todennäkösempää että olisi kenno, vai mikähä?

Taitaa päästä purkamaan melko reilusti jos tuon hanan vaihtaa?  :-\ Eli kerralla kunnolla.
Elikä tuo http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-7721 kannataa jättää kauppaan (eipä kyllä näytä saldoltakaan löytyvän).
Ja suunnata tiskille? Mitähän siellä velottavat.. ::)
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kaziganth - 08.05.2013, 20:05:22
Tuohon motonetin hanaankin vissiin tullut "lähiaikoina" muutoksia, eli ei taida olla sama millä on saanu maineen paskana. Mutta pelkän hanan vaihtaminen voi onnistua suhteellisen vähällä purkamisella
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: SirBBa - 08.05.2013, 20:51:43
Sen verran purkanu tota että se näkyy tuolta mutta mutta...
Varmaa kojetaulin päällinen pitää irrottaa? vai mistä tonne pääsee

Oon nyt pitänyt paperia tuolla että imeytyisi siihen kun ei tahdo kuivua tuo aine olleskaa   >:(
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Elk - 08.05.2013, 21:07:33
Sen verran purkanu tota että se näkyy tuolta mutta mutta...
Varmaa kojetaulin päällinen pitää irrottaa? vai mistä tonne pääsee

Oon nyt pitänyt paperia tuolla että imeytyisi siihen kun ei tahdo kuivua tuo aine olleskaa   >:(
Ei tartte kun se keskikonsolin kuskinpuoleinen poski irrottaa. Tai ainakaan mä en hanaa vaihtaessani purkanu enempää.

Pro-tip: Viinipullon korkit on sitten käteviä tulppia ;D
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: SirBBa - 08.05.2013, 21:14:12
Ei tartte kun se keskikonsolin kuskinpuoleinen poski irrottaa. Tai ainakaan mä en hanaa vaihtaessani purkanu enempää.
Vai niin, ite ottanu kans sen polvenkorkeudella olevan muovin veke (tarkotetaahan samaa?) mutta eipä tuolla kyllä kauheesti näytä olevan lääniä, ainakaa omille sormille  :D.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: 240 - 08.05.2013, 21:20:35
Itsellä vuotaa konehuoneen puolelta letkun ja tulipellin läpiviennin kupariputken liitoskohta. Vaikka on konehuoneen puolella, niin valuttaa nesteet kuskin jalkotilaan mattojen alle tulipellissä olevan kahden pellin saumasta.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Elk - 08.05.2013, 22:57:30
Vai niin, ite ottanu kans sen polvenkorkeudella olevan muovin veke (tarkotetaahan samaa?) mutta eipä tuolla kyllä kauheesti näytä olevan lääniä, ainakaa omille sormille  :D.
Aika hyvin siellä on lääniä sen jälkeen kun irrottaa kojelaudan alta verhoilun ja sitten sen keskikonsolin sivumuovin. Tosin toi mun raato on '87 ja vaijerilämppärillä.
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: SirBBa - 09.05.2013, 18:23:20
Kyllä se tuo hana on se mikä vuotaa.

Kääntelin lämmityksensäädöstä kylmän ja kuuman väliä, ja kun oli kylmälle säädetty niin vuoti eniten. Siis ihan että sai pyyhkiä 10sek välein että ei tippunut matolle.
No kun tarpeeksi oli kääntelty kylmän ja kuuman väliä, niin se vaihtui niin päin että vuoti kuumana ja kylmänä ei enään vuotanut lainkaan.
Tosin varmaan kyllä vuotaa sitten kun laittaa auton käymään ja vesi kiertää....

Se tulee tuolta valkoisen ja mustan osan välistä, koitin vielä painaa tuota valkoista osaa enemmän tuonne sisälle mutta eipä mennyt mihinkään.

(http://i42.tinypic.com/xq0ox.jpg)

Ajattelin että jos vetäisi tuon ympärille jotain tiiveysainetta. Ei kyllä varmaan sen jälkeen lämpöä säädettäisi mutta kyllä kesällä sen kanssa pärjäisi... ::)
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kaziganth - 09.05.2013, 18:39:17
mutta eiköhän se ole kesällä mukavampi vaihtaa :D
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: SirBBa - 09.05.2013, 18:44:58
mutta eiköhän se ole kesällä mukavampi vaihtaa :D
No kyllä varmasti, mutta se miten siitä suoriudun on eri juttu.
Monesti vaan saan enemmän vahinkoa aikaan, varsinkin kun ei tiedä mitä pitää tehdä  :D
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Kaziganth - 09.05.2013, 18:46:05
Varaa pitkä viikonloppu, kaks koppaa kaljaa, ja jos tupakkimiehiä, niin neljä maksiaskia tupakkaa. Siinä hissuksiin hermoja menettämättä niin tuskin saat mitään rikki :D
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: SirBBa - 09.05.2013, 19:08:34
Niin ei kai tuo ole kun

-nesteet veke
-purkaa niin paljon että riittää tila hanalle
-hana veke
-kuivata lattia kun letkuissa kuitenkin sen verran että lattia kastuu
-uus kiinni ja toivoa että vaijeri systeemi toimii oikein(hana aukee/sulkeutuu)
-vedet koneeseen
-testaus
-irrotetut palikat takas
Otsikko: Vs: Volvo 244 ongelma jäähdytysjärjestelmässä
Kirjoitti: Lankku - 09.05.2013, 23:14:25
Ei tarvitse laskea nesteitä pois. Sopivat lukkopihdit letkuihin konehuoneen puolella, puristaa vain sen verran että letkut on tukossa, ja irrottaa letkut rintapellistä konehuoneen puolelta. Sen jälkeen nesteet pois lämppäristä. Jos on paineilmaa, tarjoaa sitä toiseen läpivientiin ja vaikka sormella tukkii samalla sitä reikää, ettei ilma pääse suoraan pihalle. Jollei ole paineilmaa, pätkä letkua joka käy toisen läpiviennin päälle ja puhaltaa sen avulla nesteet pois. Tarpeeksi kun hönkii, ei pahemmin nestettä enää jää kiertoon. Tarvittavat osat vaihtoon sisältä, kamppeet kasaan ja tämän jälkeen järjestelmään tarvitsee lisätä vain lämppärin ottama määrä nestettä.