Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: jukikaks - 21.10.2012, 20:33:36
-
Alkukesästä laitoin kakkosautoksi tuollaisen s70 10v bensakoneella. Huomasin tässä pakkasten tullessa ilokseni, että moottorinlämmitin ei toimi, vaan pompsauttaa pistorasiasta vikavirtasuojan. Vastushan siellä on tieten oikosessa? En vaan nopeasti konepellin alta saanut silmään, että missä vastus sijaitsee? Tähän siis neuvoja. Onko se hankala vaihtaa? Tarvitseeko päästä alapuolelta katselemaan? Kokemusta on perinteisestä lohkoon asennettavan vastuksen vaihtamisesta japsipeleihin. Motonet näyttää kauppaavan vastusta sekä erikseen asennussarjaa. Voi olla tyhmä kysymys, mutta tarvitseeko asennussarjaa jos vaihtaa jo olemassa olevan vastuksen?
kiitoksia asiantuntijoille jo etukäteen
-
Oletko varma että siellä on letkulämmitin? Lämmitin voisi olla ilmanputsarin alapuolella lämppärin letkussa.
Löytyisikö vastus kuitenkin pakosarjan alta lohkon kyljestä?
-
Perinteisen valurautalohkon valussa rauta kaadetaan tasaisesti useamman reiän kautta, jolloin lohkossa on mukavia reikiä lohkolämmitintä varten. tjsp.
Nykyisin painettaisko sula valu paineella, jolloin ei tarvita ylimääräisiä reikiä, jolloin lohkossa ei ole paikkaa vastuselementille.
Originaalilämmitin ( vuosimalleissa ... ) on lohkon ulkopuolinen lämmityspalikka, jonka pitäisi lämmittää lohkoa. Tuntuu kuitenkin että vastuslämmitin olisi suositumpi, joka lämmittäisi vettä. Ilmeisesti lämmin vesi lähtee kiertoon ja jakaa lämmön ympäri lohkoa.
Asennussarjan joutuu ostamaan, ellei lämmityspalikan johto passaa asennussarjan töpseliin, eli onko mallia temro, defa, biltema ...
-
10V koneen kanssa pitää katsoa erityisen tarkasti että saa oikeaan moottoriin tarkoitetun sätelylämmittimen. Peltipakosarja tulee niin lähelle sitä ensimmäistä liitoskohtaa että sille saattaa käydä huonosti jos se liitos kääntyy vähänkään liikaa ulospäin lohkosta.
Kuvassa alhaaltapäin 850 10V koneessa ilmeisesti turbomallin Defa joka on ollut vuoden paikoillaan, eikä sis nykyisin enää toimi.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850lohkolamppari.jpg)
Muutenkin peltisarjojen kanssa on ihan järjetöntä ettei niitä ole suojattu termotecillä tms.
-
Kiitoksi vastauksista. Täytyy varmaan alkaa kurkkimaan auton alta pakosarjan alle tahi sitten irrottaa ilmanputsarikotelo ja katsoa löytyykö sieltä letkuvaihtoehtoa. Tuo alakauttavaihto vaikuttaa kyllä työläältä tavallisessa tallissa. No, taas pääsee palstan ohjeilla kuitenkin mukavasti eteenpäin.
-
Biltema muuten myy omaa letkulämppäriään 7 euron hintaan. Onko kellään kokemuksia?
-
Tuli ostettua s70 2.5t -98. Onko näissä lämmitin ihan lohkossa vai letkussa?? Tuntus menevän tuonne apukuskin puolelle moottorin takaosaan toi letku, ja tuntus olevan että ei toimi.. :)
-
Tuli ostettua s70 2.5t -98. Onko näissä lämmitin ihan lohkossa vai letkussa?? Tuntus menevän tuonne apukuskin puolelle moottorin takaosaan toi letku, ja tuntus olevan että ei toimi.. :)
Jos sulla on jo uudempi konemalli niin se vastus voi olla siellä alhaalla öljypohjan takareunassa moottoriöljynjäähdyttimen letkuissa.
(http://www.swededemon.com/images/SDM/shots/engine/build/b5254ds1-6.jpg)
Tai sitten se säteilijä siellä lohkon takakyljessä. Jos se on tämä malli niin ei sen toimivuutta huomaakaan vaikka olis ehjä, on niin tehoton. Tai no, ehkä pikkupakkasilla muutaman tunnin lämmityksellä kone saattaa olla vähän lämmennyt.
-
Okei, siellä oli brakon säteilylämmitin, johto poikki -> uuden osto eessä, varaosia tai uutta johtoa tähän ei saa. Mihin letkunpätkään Defa liitetään, tuleehan siinä ohje varmaan mukana mut näin etukäteen jos joku tietäs?
-
Okei, siellä oli brakon säteilylämmitin, johto poikki -> uuden osto eessä, varaosia tai uutta johtoa tähän ei saa. Mihin letkunpätkään Defa liitetään, tuleehan siinä ohje varmaan mukana mut näin etukäteen jos joku tietäs?
Brakoniin ei tosiaan enää saa mitään osia.
Defalaisena löytyy säteilijää lohkon kylkeen ja letkulämppää joka tulee sisäkennolta tulevaan letkuun lähelle tuliseinää, tai jos sulla on öljypohjassa tuo (Hevosen kuvassa näkyvä) lämmönvaihdin niin sitten siihen letkun väliin.
-
Ok, ei ole tuota lämmönvaihdinta. Kannattaa varmaan investoida tuo defan tai calixin letkulämppä ennemmin kun tuo säteily?
-
Ok, ei ole tuota lämmönvaihdinta. Kannattaa varmaan investoida tuo defan tai calixin letkulämppä ennemmin kun tuo säteily?
Jos ostat Calixin letkulämmittimen niin tarkkana että tulee oikea asennussarja!
Mulle myytiin Motonetista väärä asennussarja B5244S2-moottoriin.
Calixin nettisivuilla ei ollut taannoin koko moottorityyppiä Volvo S70 kohdalla. :o
Laitoin aiheesta kyllä asiakaspalautetta Calixille...
-
Jos ostat Calixin letkulämmittimen niin tarkkana että tulee oikea asennussarja!
Mulle myytiin Motonetista väärä asennussarja B5244S2-moottoriin.
Calixin nettisivuilla ei ollut taannoin koko moottorityyppiä Volvo S70 kohdalla. :o
Laitoin aiheesta kyllä asiakaspalautetta Calixille...
Sekä jos Calixiin päädyt, laita paremmat klemmarit mitä mukana tulee... :P