Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: V2T - 22.10.2012, 08:09:41

Otsikko: D5252T käyntihäiriö, V70 mk1 -00
Kirjoitti: V2T - 22.10.2012, 08:09:41
Terve.

Nyt aamulla kun lähdin autolla ajamaan ilmaantui sellainen vika että moottori "pätkii" ja konehuoneesta kuuluu aikamoinen kolina kun kone "pätkii". Mikä vois tuollaisen ilmiön aiheuttaa? suutin kuolemaisillaan vai pumppu viallinen vai mikä? tuntuu vähän kuitenkin kuin että olisi polttoainepuolella tuo vika? mutta entä tuo kolahdus?

Tuntuu vähän samanlaiselta kuin bensavehkeellä ajais, jossa 1 tulppa ois kuollut  ???

Nyt tarvittais hyviä neuvoja ja lohduttavaa olkapäätä jotta saatais tuo uskollinen ratsu taas toimimaan  :)
Otsikko: Vs: D5252T käyntihäiriö, V70 mk1 -00
Kirjoitti: hevonen - 22.10.2012, 09:06:06
En tiedä muuta näin äkkiseltään sanoa kuin että itse en ajaisi metriäkään ennen kuin vika on selvillä. :)
Otsikko: Vs: D5252T käyntihäiriö, V70 mk1 -00
Kirjoitti: V2T - 22.10.2012, 09:12:56
En tiedä muuta näin äkkiseltään sanoa kuin että itse en ajaisi metriäkään ennen kuin vika on selvillä. :)

Kivaa tuo kun oon täällä työpaikalla, 55 km kotoa  ;D
Otsikko: Vs: D5252T käyntihäiriö, V70 mk1 -00
Kirjoitti: V2T - 22.10.2012, 11:57:48
Taitaapi olla tuo ruiskupumpun hihna josta hampaat lähteneet  >:( Ei muutakuin järkätä matkaa kotia jotenkin!
Otsikko: Vs: D5252T käyntihäiriö, V70 mk1 -00
Kirjoitti: V2T - 22.10.2012, 13:30:42
Onkos kokemuksia miten tuollaista lähdetään itse vaihtamaan? eli ei tuossa toivottavasti muuta ihmeellistä kuin että pitää tarkistaa pumpun ajoitus erikseen?
Otsikko: Vs: D5252T käyntihäiriö, V70 mk1 -00
Kirjoitti: paku97 - 22.10.2012, 16:07:41
Mulla kolisi ja tavallaan pätkikin, kun laturissa laakeri hajalla, välillä ei pyöriny ja välillä pyöri. Oli muuten kovaa ääntelyä.
Otsikko: Vs: D5252T käyntihäiriö, V70 mk1 -00
Kirjoitti: V2T - 22.10.2012, 16:31:15
Juu kyllä tuo syy selvisi olevan tuo pumpun hihna. 55 km hinausautolla kotia, ja nyt pääsee sitten tutkimaan paljonko tuolta tarvii vaihtaa...
Otsikko: Vs: D5252T käyntihäiriö, V70 mk1 -00
Kirjoitti: pomo - 22.10.2012, 17:26:46
Juu kyllä tuo syy selvisi olevan tuo pumpun hihna. 55 km hinausautolla kotia, ja nyt pääsee sitten tutkimaan paljonko tuolta tarvii vaihtaa...
Kiristin rulla, ohjainrulla ja hihna.
Otsikko: Vs: D5252T käyntihäiriö, V70 mk1 -00
Kirjoitti: V2T - 22.10.2012, 18:32:32
onkos tuota pumpun ajotusta mahdollista saada itse kohdilleen, vai onko korjaamo ainoa mahdollisuus? Hihna irtosi todella helposti sekä rullat ovat myös todella helpossa paikassa onneksi...
Otsikko: Vs: D5252T käyntihäiriö, V70 mk1 -00
Kirjoitti: janne81 - 22.10.2012, 20:21:30
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15041.0
Luepa tuo aluks, kannatan silti pajalla käyntiä ajoituksen tarkastamiseksi jotta kaikki teho ja käynnistyvyys säilyy.
Otsikko: Vs: D5252T käyntihäiriö, V70 mk1 -00
Kirjoitti: V2T - 29.10.2012, 12:16:05
Noniin, nyt on auto taas käyntikunnossa.

Yllättävän helppo homma tuo oli myös tällaiselle kotimekaanikkowannabeelle  ::)

Eli jos nyt muita askarruttaa niin kerrataan vielä:

1. Ahtoputki irti joka kulkee pumpun remmin päältä, antaa tilaa työskennellä.
2. Remmin kotelon suoja irti, jotta näkee mitä tekee. (kiinni kahdella pultilla?)
3. Vanha remmi pois. Tässä kannattaa vain ylempää kiristysrullaa löysätä, ja jättää alempi rulla koskemattomaksi, sillä tämän irroittamisesta ei yhtään hyötyä.

3. Seuraavaksi auton alle, pyörittämään vauhtipyörää jotta saadaan merkki sieltä kohdalleen (HOX!! vauhtipyörässä kaksi merkkiä, 180 asteen eroavaisuus toisiinsa, toinen näistä siis merkkaa moottorin YKK kohtaa)

4. Venttiilikoppa mahdollisesti irti jos haluaa tarkistaa ykk:n. ( tällöin tarvii myös irroittaa se huohotusputki venttiilikopan päältä, jotta saa kopan nostettua ylös, kaksi pulttia moottorin takana, turbon kohdalla)

5. Nyt pumpun ajoitusmerkki kohdalleen.

6. Uusi remmi paikalleen, ja omassa tapauksessa pumppua sai hieman väännättää merkin alapuolelle, jolloin oikea hammas osui kohdalle.

7. Nyt kiristinrullaa jännitykseen, voidaan vääntää 6 mm kuusiokoloavaimella. Oikea kireys on kun painetaan rullan kohdistusnuoli merkin kohdalle, samalla kun jännitetään kuusiokoloavaimella, ja kiristetään rulla tähän. Kohdistusnuolen pitäisi käynnin aikana siis heilua merkin kohdalla nyt.

8. Käynnistyn nro 1.

9. Jos käynnistyi, voidaan siirtyä heittokellolla ajoittamaan pumppua kohdilleen, jos ei käynnistynyt, kokeillaan siirtää hampaalla +/- 1 suuntaan tai toiseen ja taas kiristetään rulla oikeaan kireyteen


Näin siis itse sain pumpun remmin asennettua  :)