Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Poikarukka - 13.02.2011, 00:24:15

Otsikko: Käsijarrun outo toiminta/toimimattomuus
Kirjoitti: Poikarukka - 13.02.2011, 00:24:15
Seisontajarrulla kikkailu ja pakkanen ei ole hyvä yhdistelmä...  :nohnoh
Pienessä vauhdissa nykäisin kässäriä ja parkittaessa huomasin sen olevan löysä. Vipu nousee veltosti ilman rajoitusta ylös asti. Toinen puoli tuntuu ottavan. Voisi olettaa vaijerin katkenneen / irronneen toimimattomalta puolelta. Tässä vaiheessa homma meneekin oudoksi. Pari kertaa nyin kahvaa paikallaan ja rupesi toimimaan taas normaalisti. Kävin ajaan mutkan ja kokeilin lumella jättääkö jälkeä molemmin puolin niin jättää. Ajoin lisää ja matkalla liikkeellä ollessa koetin vetää otti aivan normaalisti. Kerran teki että meni löysäksi kun nopeasti nykäsin. Käytin normaali jalkajarrua ja alkoi toimimaan (en tiedä onko yhteys jalkajarrussa asiaan). Kotipihaan parkkiin, nykäisy ja vipu löysänä ylös. pari kertaa nyin ja löysänä pysyi. polkaisin jalkajarrua ja vedin kahvasta ja toimi taas normaalisti.

Mikähän ihme siellä temppuilee? vaijeri ei voi olla poikki tai irti jos se välillä rupeaa toimimaan. Onko näissä jokin automaattisäätö joka voi jumia ja päästää löysälle (kulumisen korjausta varten oleva lukitus?). Vastaavaa sattunut muille?
Otsikko: Vs: Käsijarrun outo toiminta/toimimattomuus
Kirjoitti: Huikkoster - 13.02.2011, 00:43:54
Epäilen vahvasti että käsijarrukengästä on lähtenyt pinta irti. Välillä toimimisen aiheuttaisi se että pinta liikkuu sopivalle kohdalle. :)
Otsikko: Vs: Käsijarrun outo toiminta/toimimattomuus
Kirjoitti: Poikarukka - 13.02.2011, 09:36:29
Kun minusta näissä ei ole erillistä käsijarrukenkää vaan levyjarrun satulassa on vipumekanismi joka painaa samaa palaa kuin normaalijarrukin. Toinen juttu miten tuo vipujuttu toimii. onko siinä joku suora tanko vai pienimäntä (nesteen kautta voima) jota se painaa. Meinaan että olisiko siellä jotain hämminkiä siinä sitten kun kerran jalkajarru vaikuttaisi (luulen?).

Yritin katsella korjausoppaasta, mutta kuvien perusteella satulaan asti ihan perinteinen 1:2 vaijeri ja jos jarrut ottaa välillä ei vaijeri / vivusto voi oikein total kabut olla. epäilen jotain hämminkiä toisessa satulassa. Koska vaikka vipu olisi veltohko ja liikerata ääriasentoihin (normaalisti 3-5 kliksua), niin kyllä se jonkun verran pitää. Luultavasti toinen satula ei anna vastaan niin vaijeri jää toiseltakin puoleta löysälle sen jakajan kautta. Mutta mikä ihme siellä satulassa sitten voi olla? joku takaisku, kiristin hässäkkä? toisaalta taas jos se vipu vaikuttaa nesteeseen niin löysien poistomekanismia ei tarvi koska neste täyttää aina sen. Taas ehkä vaijeri pääsee liikkumaan pois vaosta tms ettei se yksinkertaisesti saa kuorta pidettyä paikallaan, mutta sitten taas ihme parantumiset... Menee nyt yli mun käsityskyvyn tämä laitos. Toivoa että ongelma häviää pakkasten myötä...
Otsikko: Vs: Käsijarrun outo toiminta/toimimattomuus
Kirjoitti: -jadi- - 13.02.2011, 11:22:10
FAQ:sta löytyy:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Brakes.pdf
Katsopas tuosta, jotain kuvaa ja tekstiä enklanniksi aiheesta.
Otsikko: Vs: Käsijarrun outo toiminta/toimimattomuus
Kirjoitti: Huikkoster - 13.02.2011, 11:31:12
Aa niin, tää oli nelikymppi volvo :hello:
Otsikko: Vs: Käsijarrun outo toiminta/toimimattomuus
Kirjoitti: Poikarukka - 13.02.2011, 12:18:44
No nyt tutkittu vähän lisää.. käsijarru ottaa välillä napakasti ja välillä menee ylös asti löysästi. Jalka jarru vaikuttaa. Kun vipu liikkuu rajatta polkaisee jarrua kunnolla napokoituu vipu. Tapahtuu myös paikoillaan ollessa. No seuraavaksi möngin auton alle katsomaan liikkuuko vaijerivivut satulassa. Merkkasin lyijykynällä merkit runkoon ja vipuun. Löysänä ollessa pelkääjän puolen satulan vipu liikkuu 3-4kertaisen määrän verraten kuskin puoleen. kun vipu on napakka liikematka on sama. Elikkä vika on silloin pelkääjän satulan sisällä.

Tuo PDF-ohje näyttää aika hyvin tuon jarrumekanismin. Ilmeisesti tuo säätö ruuvi/mutteri osa ei toimi nyt oikein. Jotenkin tuo säätö pääsee vapautumaan. Olisikohan käsijarrun riuhtaisu pakkaisella ammattitermein mulkuttanut tuon säätömutterin kierteen. Lukitus toimii nyt sen mukaan sattuuko kierre pitemään tai kanittamaan sopivasti kierteiseen työntötankoon. Tulikohan tässä nyt jarrusatulan vaihto eteen vai onko kyseessä pakkasen aikaan saama härö (pitäisihän nuo toimia pakkasellakin). Saakohan tuota mäntää/säätöosaa erillisenä.

"säätö tapahtuu poljinta painettaessa" no tämä selittää jalkajarrun vaikutuksen.
Otsikko: Vs: Käsijarrun outo toiminta/toimimattomuus
Kirjoitti: v-femtio - 19.02.2011, 21:25:43
Seurantaan. Itellä sama ilmiö, alkoi about samoihin aikoihin kuin pakkaskelit. Välillä toimii normaalisti, välillä nousee kahva.

Mitä nyt ymmärsin tuosta kässärin toiminnasta, niin joku tuossa control spring - return spring - adjuster nut - adjuster screw -yhdistelmässä jumii. Tuskin sieltä kierre on mennyt, pitäisi varmaan aukaista ja putsata tai sitten olla välittämättä kuten tähänkin asti...
Otsikko: Vs: Käsijarrun outo toiminta/toimimattomuus
Kirjoitti: Lurppa - 20.02.2011, 09:31:40
Ilmoittaudutaan joukkoon.. männä viikolla kovalla pakkasella teki saman. Huomasin että kunnon polkaisu normaalijarrua toi tunnon takaisin kässäriin, mutta kässäriä uudelleen tempaistessa omituisuus tuli takaisin.
 
En alkanut pakkasessa enempää tutkimaan, polkaisin kunnolla jarrua että kässäri tuntui normaalilta ja annoin olla. Eilen -14 kelissä ei ainakaan ollut mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Käsijarrun outo toiminta/toimimattomuus
Kirjoitti: Poikarukka - 20.02.2011, 11:46:34
Omassani tuo outo toiminta jatkuu. yleensä nopea liike saa tuon kahvan nousemaan ylös. silloin kun tuo käsijarru pitää saa sitä tempoa vaikka kuinka paljon eikä se anna periksi (elikkä silloin siellä osat on ehjiä, mutta eivät vain pääse liikkumaani oikein). Jarrun polkasu ja sopiva nykiminen saa kahvan kiristymään. Hyvä (tai huono) että muillakin on samaa tietää nyt ettei sitä rikottu mun voimilla vaan se nyt vain sattu olemaan huono päivä käsijarrulle. Mitä vähän tätä asiaa yrittänyt selvittää, niin fordin puolella samaa ongelmaa. FoMoCo:n jarrut kai nuo alkujaan on.  Kyllä tuon kanssa elää voi, mutta katsastus saattaa tulla kalliiksi. se nyt onneksi sattuu lämpimään aikaan että ehkä tuo tekee ihmeparantumisen tässä säiden lämmetessä. Autolla rullattu nyt n.90tkm en sitten tiedä voiko palojen kuluneisuus vaikuttaa paljonkin asiaan. Mitä nyt katsellut palojen / levyjen kuntoa, niin ei kyllä mun mielestä vaadi vaihtoa vielä vuoteen pariin. Voisi ehkä harkita jarrunesteiden vaihtoa, koska nuo säädöthän ui nesteessä koko ajan ja ovat alimmassa kohdassa järjestelmää että jos jotain kuraa sinne kertyy niin tuoltahan ne löytää. ajatus oli että olisin kerralla vaihtanut etu/taka hilut, kun alkavat loppua ja samalla sitten nesteetkin.

EDIT:: Ilmojen lämmettyä normaali asteille tuosta -20..-30 alkoi taas pelaamaan normaalisti. Menee siis kylmän piikkii tämä probleemi.
Otsikko: Vs: Käsijarrun outo toiminta/toimimattomuus
Kirjoitti: FIP - 20.02.2011, 19:53:26
Minulla taas käsijarru jumitti pakkasella hieman toisin. Kahva ei vapauttanut pykälistään vaikka napista painoi niin kahvaa ei saanut ala-asetoon. Vaijeri ei jumita eikä kahvakaan ole jumissa, mutta aivan kuin lukituskynsi ei nousisi niiden pykälien välistä pois, jotta kahvan saisi painettua alas. Sitten kun suostui avautumaan niin kahva liikkui hyvin ja toimi muutoiinkin. Ovatko tehtaalla käyttäneet kovettuvaa vaseliinia laitteistossa vai mikä siellä on. Mahtaako tuota päästä millä tavalla voitelemaan. Pitäisi varmaan laittaa paksua aseöljyä tms. joka ei kohmetu pakkasessa.
Otsikko: Vs: Käsijarrun outo toiminta/toimimattomuus
Kirjoitti: (Miksu) - 20.02.2011, 23:54:15
Minulla taas käsijarru jumitti pakkasella hieman toisin. Kahva ei vapauttanut pykälistään vaikka napista painoi niin kahvaa ei saanut ala-asetoon. Vaijeri ei jumita eikä kahvakaan ole jumissa, mutta aivan kuin lukituskynsi ei nousisi niiden pykälien välistä pois, jotta kahvan saisi painettua alas. Sitten kun suostui avautumaan niin kahva liikkui hyvin ja toimi muutoiinkin. Ovatko tehtaalla käyttäneet kovettuvaa vaseliinia laitteistossa vai mikä siellä on. Mahtaako tuota päästä millä tavalla voitelemaan. Pitäisi varmaan laittaa paksua aseöljyä tms. joka ei kohmetu pakkasessa.

Sulla on vissiin se kahva sellaista mallia, missä mutkalla oleva metalliputki menee sinne keskikonsolin sisään.
Jonkinverran täytyy keskikonsolia purkaa, niin pääsee käsiksi kahvan juuressa olevaan mutteriin, jota pyörittämällä saa sen lukituksen avauksen vaijeria säädettyä, eli sen vapautusnupin kireyttä saa säädettyä.
Otsikko: Vs: Käsijarrun outo toiminta/toimimattomuus
Kirjoitti: M141 - 06.12.2016, 20:01:44
Nostellaas vanhaa säijettä.

Täälläkin samaa vikaa käsijarrun kanssa. Pakkasten tullessa kässärinkahva nousee välillä "kainaloon" ja jarru ei pidä. 10 kertaa kun nykii nappi pohjassa niin ehkä 3-4 kertaa ottaa oikein kiinni ja loput on löysän tuntuiset. Nollakeleillä tai plussa-asteilla ei ongelmia.

Onkos tähän kukaan keksinyt täsmä ratkaisua? Notkeammat  synteettiset rasvat satulan mekanismiin vai?