Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kaljumies - 23.10.2012, 20:28:33
-
Elikkäs, tänään huomasin konehuoneessa roikkuvan tämmönen, auto on 740 GLT, b234F koneella. Nyt kysyisin tietämättömänä että mikä tämä osa/laite on ? Roikkui koneen vasemmalla puolella ohuen letkun varassa, ja laite on jostain irronnut/lohjennut irti, sillä miten viimeisessä kuvassa näkyy.
Laitteessa on tuon mustan osan sisällä jonkun näköinen läppä, joka liikkuu tuon vivun välityksellä. Isomman pöntön sisällä kuulostaisi olevan joku kalvo ehkäpä ?
Autossa on ilmastointi, joten olisiko joku sen laite ehkäpä?
Tässä kuvat.
http://aijaa.com/kMhQtv
http://aijaa.com/FfYbNL
http://aijaa.com/pX93EP
-
Lämmityslaitteen hana, aina perinnevika näissä.
-
Onkos tuosta mitään haittaa, jos kyseinen laite on rikki ?
-
Onkos tuosta mitään haittaa, jos kyseinen laite on rikki ?
saathan se ohitettua suoralla putken pätkällä niin tulee sisälle lämpöä...
tai vaihto ehtosesti kennolle menevät letkut yhteen ja et saa lämpöä.
-
Vaikka sen korvaa putkenpätkällä, homma toimii aika hyvin, ainakin meidän seiskassa toimi, oli automaatti-ilmastoinnilla.
Jos sun auto on ajossa, sehän on sitten varmaan korvattu putkella.
-
Joo. Lämpärin letkussa oleva hanahan tuo. Toimintaperiaate tuossa on että se sulkee kennon vedenkierron vain silloin kun ilmastoinnilta pyydetään täysin kylmää. Välialueilla hana on kokonaan auki.
Normaalisti sisälämpöä säädetään ilmaläpällä joka säätöasennon mukaan ohjaa ilmaa kennon läpi tai sen ohi.
Tuolla varmistetaan että vaikka lämmönsäätöläppä olisi kennon ohitusasennossa niin hiukan saattaa päästä ilmaa myös kennonkin kautta ja ilmavirta voi olla hieman lämmintä.
Käytössä hanan puuttumista ei välttämättä edes havaitse.
-
Joo. Lämpärin letkussa oleva hanahan tuo. Toimintaperiaate tuossa on että se sulkee kennon vedenkierron vain silloin kun ilmastoinnilta pyydetään täysin kylmää. Välialueilla hana on kokonaan auki.
Manuaali-ilmastoinnilla olevassa mallissa lämppärin hana menee kiinni vain silloin kun lämmönsäätimen kääntää täysin kylmälle ja silloin tuo lämmönsäätönuppi ns. "naksahtaa". Se on ainoa tilanne, jossa hana sulkeutuu, muulloin se on täysin auki. Itse ilmastoinnin kompuran käyminen ei vaikuta tuohon hanan toimintaan.
Ja tämä hana-juttu kuuluu samaan sarjaan kuin tämä kenno asia.
"Volvoja on kahdenlaisia. Niitä, joissa lämppärin kenno on vaihdettu ja niitä, joissa sitä ei vielä ole vaihdettu!"
Samat sanat koskevat tuota lämppärin alipainehanaa!
-
Joo. Lämpärin letkussa oleva hanahan tuo. Toimintaperiaate tuossa on että se sulkee kennon vedenkierron vain silloin kun ilmastoinnilta pyydetään täysin kylmää. Välialueilla hana on kokonaan auki.
ECC:ssä vidan mukaan juurikin on että maksimikylmällä on kiinni ja maksimilämmöllä auki. Mutta välialueilla se on joko auki tai kiinni, lämpötilasta ja valitusta puhallusasetuksesta riippuen.
Eli itse en korjaisi pelkällä putkella ainakaan ECC mallista, koska se välillä haluaa sitä kuitenkin pitää auki.
Tietenkin alipainevuotoja jos on (ja niitä yleensä on) niin hanan default -asentohan on täysin auki.