Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jkesti - 13.02.2011, 11:26:14
-
Moi,
Jo paljon kilometreja nähnyt D5 ei aina hehkuta. Tänä aamuna sattui tilanne, että joutui starttaamaan useita sekunteja ennenkuin lähti käyntiin, mittasin hehkut, jotka oli OK, mutta hehkuille ei tullut virtaa. Kokeilin toista relettä hehkureleen tilalle, mutta sen jälkeenkään hehkuille ei tullut virtaa. Avasin sulakerasian ja tarkistin sen 60A:n hehkusulakkeenkin (mittaamalla), mutta siinäkään ei tuntunut olevan mitään vikaa. Hetken aikaa kun vielä asiaa ihmettelin ja testailin, niin yhtäkkiä hehkut rupesivat taas toimimaan ja nyt siis kaikki taas toimii.
Missähän voisi olla vika, jos hehkut eivät aina toimi? Relevian ei pitäisi olla kyseessä, kun ehdin kokeilla välissä toistakin relettä... Voisiko olla jokin anturivika?
Juha
-
Oisko tuolla apuja?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2591.0;topicseen
-
Moi,
tuon topicin löysinkin jo aikaisemmin, mutta en käytä lohkolämmitintä, se ei selitä tätä vikaa. Yleensä ongelma kyllä toistuu jonkin verran lämpimällä koneella, eli vika voi olla samantyylinen. Osaakohan joku sanoa millä kriteereillä hehkutuksen pitäisi kytkeytyä D5:ssa päälle, onko jonkinlainen asteraja, kuinka kylmäksi pitää antaa auton jäähtyä, että voi hehkutusta odotella tapahtuvan?
Missähän D5:ssa on tuo anturi, jota voisi yrittää huijata testausmielessä?
Juha
-
Tuolla toisella oleva on 2.5:sen ja nyt on D5:si kyseessä eli omatekoisen testauksen voi tehdä esim. H7 lamppu välissä ja johdon toinen pää akun +napaan ja toinen hehkun päähän,jos lamppu syttyy kirkkaasti on hehku kunnossa.Tai yleismittarilla vastusmittauksella hehkun päästä ja rungon väliltä,oikea vastus 1-3 Ohm.
-
Moro taas,
Viimeaikoina olen yrittänyt kiinnittää huomiota tuohon hehkutukseen ja näyttää siltä, että kyllä se ihan kylmällä koneella toimii hienosti. Jos webasto on ollut päällä, silloin ei hehkutus enää toimi. Tänä aamuna oli -28 ja webasto oli päällä kymmenisen minuuttia, eikä hehkutus enää kytkeytynyt päälle, onkohan tämä normaalia toiminnallisuutta, vai onko jossain vikaa?
Juha
-
Moro taas,
Viimeaikoina olen yrittänyt kiinnittää huomiota tuohon hehkutukseen ja näyttää siltä, että kyllä se ihan kylmällä koneella toimii hienosti. Jos webasto on ollut päällä, silloin ei hehkutus enää toimi. Tänä aamuna oli -28 ja webasto oli päällä kymmenisen minuuttia, eikä hehkutus enää kytkeytynyt päälle, onkohan tämä normaalia toiminnallisuutta, vai onko jossain vikaa?
Juha
Hehkun lämpötila anturi saa tiedon että kone on lämmin, ei tarvii hehkuttaa ;)Mielestäni mitä täällä on kuullut/lueskellut on ominaisuus, Varmaan on vanhalla puolella ollut paljonkin juttua.
-
Mulla -10 asteen pakkasella kun pari tuntia on ollu roikassa D5 ja menee starttaamaan niin ei enää hehkuta... Ja lähtee käyntiin kuin lämmin kone... Minunkin mielestä tämä on ihan vaan toiminnallinen ominaisuus.. ;)
-
Taitaa olla tätä ongelmaa kaikenikäisissä V70:ssä. Itellä on 2001 vuoden 2.5TDI ja löysin vielä tämmösenki:http://keskustelu.suomi24.fi/node/5223380.
Oon tarkistanu hehkut, releet ja sulakkeet, kaikki kunnossa. Akunki oon laittanu uuden tämän ongelman tiimoilta. Lähtee tosi nihkeästi käyntiin jos on vähänkään pakkasta (0astettaki jo riittää) ja ei hehkuta ollenkaan jos on ollu ees vähän aikaa roikan nokassa.
Kaveri meinas että saattas auttaa jos irrottas sen lämpötila-anturin. Mitä ootte mieltä? Ja missähän se mahtaa olla?
-
Mulla lukee käsiohjekirjassa että kun hehkun kierukkavalo on sammunut voi käynnistää ja auto on -03 mallin V70:nen D5:si.Kyllähän tuo käynistyy vaikka ei ole tuo kierukkavalo sammunut mutta olen pyrkinyt toimimaan ohjeen mukaan.
-
Hehkutus toimii tietyillä asteilla jos käyttää lohkolämppäriä tai Ardic/Webasto niin ei hehkuta koska koneen nesteen lämpö on yli tuon asterajan. Itselläni -00 S80 2.5D ei hehkuta jos on auton mittarin mukaan yli 3 astetta lämmintä.
Mulla auto rupes käynnistyyn paljon paremmin kun syöttöpumpun hihna vaihdettiin ja säädettiin ajoitus kohdilleen, ero oli siis todella suuri varsinkin kylmänä. Hommaa ei siis voi teettää ihan joka nyrkkipajalla, säätöön tarvitaan kunnon vehkeet (esim. autocom).
Mulle sanottiin että hihna vaihdetaan 60tkm välein ja kannattaa säädättää 30tkm välein näin pysyy käynnistyvyys hyvänä.
-
Huomatkaapa kaikki, että tässä topicissa puhutaan nyt sujuvasti sekaisin D5-koneesta ja 2,5D:stä (eli VAG TDI). Ovat aivan erilaisia koneita, D5 on commonrail ja TDI taas syöttöpumppukone. D5:ssä ei syöttöpumpun hihnaa siis edes ole mitä ajoittaa.
-
Niinpä näkyy...