Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: mikkkis- - 25.10.2012, 22:25:41
-
Elikkäs putki vuotaa keskikohdilta katalysaattoriputken ja vaimenninpöntön liitoksesta. Volvoon on vaihettu olevinaan käypä katti entisen mentyä tukkoon. Siinä katalysaattorissa on jokin palloliitos ja tässä uudessa katissa sitä ei ollut, joten vanhasta jouduttiin katkasemaan se liitos ja hitsaamaan uuteen kattiin kiinni. Se kun ei ihan suoraan käyny paikalleen niin vuotaa siitä. Oisko mitään neuvoja voiko tuolle mitään kummempaa tehdä? Jotain tiivistemassaa sinne on koitettu laittaa, mutta ajan kanssa alkaa taas vuotamaan.. Pitäiskö seuraavaks kokeilla laittaa pakoputkikittiä ja puhistaa vuotokohta aikasemmista mönjistä kunnolla hyvin?
-
Itellä ainakaan ne pakoputki kitit sun muut systeemit ei oo ainakaan kovin kauaa pitänyt. Eikö joku muhvi liitos ois ihan hyvä? Vai mikskä sitä kututaan
-
Paikkatahnaa ja päälle ilmastointiteippiä muutama kierros. Kuumempiin kohtiin alumiiniteippiä ja alle tahna. Kun käy läpi ennen päästömittausta, niin menee happi arvon puolesta sitten läpi. Ja saapahan putken uusintaa taas eteenpäin. Joskin ei nuo putkiston osat ainakaan 240een Motonetissä hinnalla ole pilattu.
-
Itellä ainakaan ne pakoputki kitit sun muut systeemit ei oo ainakaan kovin kauaa pitänyt. Eikö joku muhvi liitos ois ihan hyvä? Vai mikskä sitä kututaan
Juu, mut siinä näytti olevan joustopala niin ei siihen taija oikein järkevästi saada muhvia ???
Paikkatahnaa ja päälle ilmastointiteippiä muutama kierros. Kuumempiin kohtiin alumiiniteippiä ja alle tahna. Kun käy läpi ennen päästömittausta, niin menee happi arvon puolesta sitten läpi. Ja saapahan putken uusintaa taas eteenpäin. Joskin ei nuo putkiston osat ainakaan 240een Motonetissä hinnalla ole pilattu.
Pitää kokeilla tuota paikkatahnaa+teippiä kuhan tässä joutaa :)
Selvis nyt kuvia kattelemalla vähä tarkemmin se palloliitos elikkä siinä katin päässä on urospää ja siitä vaimentimelta tulee naaras, josta muotoutuu se "pallo". Äkkiseltään tuli mieleen, että saisko sen fixailtua katkasemalla molemmat vastakappaleet pois ja siihen väliin putkenpätkä...
-
Bilteman kemiallinen metallikitti on ainakin peltoautojen putkistoissa kestänyt lämmönpuolesta erittäin hyvin. On vain suht tarkka sen kovetteen sekoittamisesta. Liikaa jos laittaa, menee sudeksi...
-
Itsellä on kaljatölkistä leikelty pala pysynyt jo monta vuotta harrasteauton pakoputkessa, tahnaa vain väliin ja isoilla letkukelmmareilla kiristetty. Ei ole katsastusmieskään moisesta slot-korjauksesta huomautellut, vaikka on kolmasti jo vuosikatsastettu.
-
Itse tein 850seen tuollaisen ratkaisun palloliitoksen tilalle:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20509.msg391657#msg391657
Onkohan kartioliitos virallinen nimi tuolle? Motonetin myyjä käytti vielä jotain muutakin nimitystä, en juuri nyt muista mikä se oli...
Edit: Viittasin siis alkuperäiseen liitokseen tuolla kartioliitos-termillä. Ja trumpettiliitoksesta taisivat motonetissa puhua.
-
Itse tein 850seen tuollaisen ratkaisun palloliitoksen tilalle:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20509.msg391657#msg391657
Onkohan kartioliitos virallinen nimi tuolle? Motonetin myyjä käytti vielä jotain muutakin nimitystä, en juuri nyt muista mikä se oli...
Kartioliitin toimii samalla tavalla eli päällä olevaa mutteria kiristäessä vastakappaleiden huulet painuu toisiaan vasten. Tuommosta samanlaista liitosputkea siihen väliin mä itekkin suunnittelin :) Varmastikin toimii paremmin kuin nuo mallikohtaset tarvikeosat siihen liitokseen. Paljonkos se tuo putken koko on, 2 tuumaa?
Tuollahan toi sulla lukikin eli 42mm ::)
-
Jaa eipä onnistunu tuolla liitosputkella. Käytin auton termarin vaihdossa ja siinä samalla laitatin liitosputken, kun auton sai nosturille.. Asentaja sano, että ei ees kunnolla ylttäny toisen putken päälle koko liitosputki eli se on varmaan putkea sulatettava sinne sopiva pätkä :tickedoff: