Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: anu84 - 13.02.2011, 13:50:27
-
kauan saikin ajella Ärrällä taas huoletta.. Eli vikaan.. Tyhjäkäynnillä ja hiljaisessa ajossa max 60km/h lämmöt ovat OK! Kun vauhti nousee 80----> lämmöt nousee punaselle, kun taas hiljentää tai on tyhjäkäynnillä lämmöt laskee normaaliin!! Lämppäri puhaltaa kuumaa kokoajan ihan ok.. Mistähän vois vikaa alkaa hakia?? Kävi itellä mieles et onko vika flektissä.. Mutta kertokaas jos teillä tulee jotain mielee!! Vesipumppu ja termostaatti on autossa hiljanvaihdetut!
Ja auto tosiaan -96 850 2.3 R
(http://i4.aijaa.com/t/00661/7496282.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=006617496282.jpg)
Edit: Otsikko muokattu kuvaavammaksi T:(Miksu)
-
Flekti ei ole käytössä 60 nopeuksissa ollenkaan. Vaikuttaa termostaatti vialta.....tai mahdollinen lämpöanturi vika, ei se kyllä ole nopeudesta riippuvainen...Onko tarvike vai alkuperäinen termostaatti? Tai syyläri tukossa, ei riitä jäähdytysteho maantiellä. Tai välijäähdytin tai ilmastoinnin kenno tukossa liasta ja estää ilman kulun..... ::)
-
Se on motonetin termostaatti!!
-
Eihän vaan jonnekin järjestelmään ole jäänyt ilmataskua joka haittaa veden kiertämistä? Tai sitten termari asennettu väärin?
-
Vaihda se termari ekaks, volvolla maksaa jotain 25-30e uusi.....halvimmasta kannattaa aloittaa. Sitten syyläri tutkintaan, eli ulkopuolelta katslee onko paljon likaa, joka tukkisi jäähdytyskanavat.
-
Jäähdytin ja termostaatti vaihdettu viimetalvena ja tähän asti toiminu moitteetta ja nesteiden vaihdostakin on monta kuukautta. Ja tosiaan kun ei mitään ongelmaa ole ollut ja yhtäkkiä nyt sitten!! Joo pitää se termostaatti nyt vaihtaa vaikka ekaksi!!
-
Mites tuo jäähdytin, ootko mistä hommannu? Termari on varmaa asennettu väärin ja muutenki motonetin ni hommahan on melkein jo selvä.. :)
-
No mut mite jos termari muka asennettu väärin niin voi toimia moitteetta melki vuoden?? Ja samaan aikaan vaihdettiin siihen se jäähdytin!
-
jäähdytin ostettu koivuselta.
-
Tietysti jäätyminenkin voisi olla yksi vaihtoehto nyt kun on vähän enemmän pakkasta. Yleensähän termarit hajoaa niin että ne eivät enää sulkeudu täysin, mutta on niitä hajonnut niinkin että menevät vaan jumiin, ja tuollainen vikaantuminen on yleensä aika äkkinäinen. Tosin usein oirehtivat ensialkuun niin että kun kylmän auton käynnistää se ajaa ensin lämmöt lähelle punarajaa, jonka jälkeen alkaa toimia normaalisti.
-
Anturivika tai huono liitos siinä anturin lähellä, jos kerran toimii ok.
Tuo lämmönnousu lähelle punarajaa puhuu taas ilmataskun puolesta.
Ota näistä nyt selvä...
Vikakoodit katsomalla saa selville ainakin sen, onko jokin tietty(anturi) heikko signaali. Suomeksi v*tun huono liitos. :))
-
Joo mä ny haen sen termostaatin huomenna ja kattotaa paraneeko sillä vai mitä täs ny sitte ruvetaha tekemää!! Nuo on justiin, että ota ny selevää sitte!! :idiot2: Olis heleppoo ku autoos oli sellaane mihkä tulis vika ku vika lukemaha että mikä tällä kertaa on!! ::)
-
Minkälainen moottorilämmitin autossasi on? Letku vai säteilyvastus?
Oma käsipätkä teki vähän samantapaista kun käytössä oli Defan letkulämmitin.
Lämmitin ilmeisesti kiehutti vesiputket kuivaksi ja aiheutti jonkilaisen ilmataskun termostaatille tms.
-
Siinä kans on tuo defan letkulämmitin... Millä sä sait sen korjaantumaan??
-
Siinä kans on tuo defan letkulämmitin... Millä sä sait sen korjaantumaan??
Vaihdoin lämmittimeksi öljypohjaan tulevan vastuksen (Muistaakseni on Golf GTI / Octavia RS vastus)
Hurm0ksen projekti topicista löytyy kuvaa:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=450.0
Termostaatin vaihdosta kannattaa varmaan lähteä vianhaussa liikkeelle..
-
Joo menee huomiselle et saa sen termostaatin ku ei ollu hyllyssä...mitenkäs sen ilmataskun saa pois? letkuista pumppaamalla?
-
Ilmat lähtee järjestelmästä ihan itsekseenkin. Vaihdat termarin ja laitat nestettä paisuntasäiliöön. Käytät lämpimäksi ja lisäät nestettä tarpeen mukaan kunnes nestepinta alkaa pysymään ylämerkissä.
Yleensä vielä seuraavana päivänä on lisättävä nestettä kun loputkin ilmat ovat poistuneet.
Oliko tuo vaihdettu vesipumppu muuten jokin tarvike? Niistä (muovisiipisistä) tuppaavat lähtemään siivet irti. Ei nimittäin olisi ensimmäinen kerta.
-
Se vesipumppu on käyttöautolla vaihdettu hihanan yms vaihdon yhteydessä että epäilen että ei oo mikään tarvikeosa!
-
Ok. Sitten voit sulkea vesipumpun pois kuvioista :)
-
No eihän se tietenkään mahdotonta ole että laatuosassa olisi valmistusvika. Mutta jos kuumeneminen johtuu siitä että vesipumpussa ei ole tarpeeksi potkua se pitäisi ilmetä myös viilenevänä hyttinä, koska ei se vesi silloin oikein kierrä lämppärillekään.
-
Joo lämpöö kyllä piisaa puhaltimesta vaikka muille jakaa!! :)
-
Mulla teki vastaavaa kun oli termostaatti jumissa. Auto-fit korjaaja oli vesipumpun vaihdossa käyttänyt silikonia ja oli nökäre kiilautunut termostaatin väliin. Siniseltä haettu Wahler korjasi asian ja poisti Auto-fit ketjus autoni korjaus vaihtoehdoista :nohnoh. Tyyppi vielä väitti, jottei ole silkkaria käyttänyt, näytin ottamani kuvan termostaatista ja meinasi, jotta on joltain aiemmalta rempalta jäänyt :2funny:
-
Joo tässä pian saa lähtee hakee termostaattia... Toivotaan et vika sillä nyt poistuus!
-
Kyllä vika tais olla onneksi siinä termostaatis!! Ei nosta enään lämpöjä vaikka kuinka ajeloo!! :pomo:
-
Hieno homma ::)
-
Moi. Itsellä on samanlainen ongelma lämpöjen nousun kanssa, lisänä sellainen jännä, että ilmastointi putoaa pelistä pois kun lämmöt nousee tarpeeksi. Hyvin ikävä näin helteellä tehdä 200 km matkaa... Onko ihan normaalia toimintaa termostaattivikaisena? 2.5 dieseli kyseessä ja remppaa on juuri kaikkiin aiemmin mainittuihin osiin tehty biliassa 6kk takaperin...
-
(http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/autot/IMG_1602.jpg)
Autoasi-korjaamolla oli ollut vesipumpun vaihdossa, pari päivää em. operaation jälkeen alkoi lämmöt nousemaan moottoritiellä ajaessa ::) Ei ollut kuulemma korjaamon vika, vaikka pumpun ja lohkon välissä olikin punaista silkkaria. Se ilmastointi putoaa pois, kun on tärkeämpää pitää kone viileänä ( luulisin ) Lauhduttimen kenno toisi ylimääräistä lämpöä siihen jäähdyttäjän eteen.
-
Justiinsa. Pumpun tiiviste tietysti revenny ja jääny lohkon kylkeen osa, ne on viheliäinen saaha pois rapsuteltua ja ei pidä ilman mönjiä.. Eivät tietysti oo kehanneet rapsutella van ruikanneet silikoonit väliin.
Vain onpa kyllä ihme tuokin että tuommonen silikonirepale jumittaa termarin.
-
...ne on viheliäinen saaha pois rapsuteltua ja ei pidä ilman mönjiä..
Omalla kohdalla oli edellinen asentaja käyttänyt jotain tiivisteliimaa ja meinasi usko loppua, että sai vanhan vesipumpun irti. Lisäksi vanhasta tiivisteestä jäi tietysti puolet lohkoon kiinni. Mutta kun malttoi vaan huolellisesti putsata tiivistepinnan, niin laitoin uuden vesipumpun kanssa pelkän tiivisteen ilman mitään muuta. 5000 kilsaa takana, ei merkkaa paikkaansa eikä nesteen pinta laske. Eli pitää kyllä ilman mönjiäkin :)
-
Pitää pitää tottakai jos vain malttaa rapsutella ja näinhän se pitää tehdäkkin. En minäkään sinne laita koskaan mitään muuta kun paperitiivisteen.