Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: OceanRace - 13.02.2011, 14:23:44
-
...mikä mahtaa Ardicia vaivata... Lueskelin kyllä täällä jo olevia kertomuksia mutta kerronpa nyt omankin tarinani...
Eli:
Ongelmat alkoivat sillä että lämmitin poltti hehkun kahdesti lyhyen ajan sisällä, molemmilla kerroilla uuden hehkun vaihto auttoi (testerikin kertoi hehkun olevan rikki). Mutta kohta tämän jälkeen alkoi tekemään seuraavaa:lähtee pöhisemään ok, mutta sammuu noin 2-3 min kuluttua ja kolme kertaa tämä niin on vikatilassa. Testeri kertoo vain että ongelma käynnistyksessä (vapaasti suomennettuna),ei tarkempaa... Noin 1 min kuluttua käynnistyksestä lämmitin kuulostaa sammuvan (pa-pummpu kyllä nakuttaa) mutta alkaa pöhisemään uudelleen kunnes kohta sammuu... Ongelmaa on ihmetelty jo muutamaan otteeseen paikallisella pajalla ilman ratkaisua ja lämmittimelle on suoritettu seuaavat toimenpiteet:
-lämmitin purettu osiin ja putsattu sisältä ja kaikki sisällä ok
-kiertovesipumppu uusittu
-ylikuumenemissuojan anturi(pieni läpyskä ardicin kyljessä suojapellin alla) vaihdettu
-pa-pumpun sihti putsattu ja pa-linja puhallettu
ja aina vaan sama ongelma jatkuu...
kerran kun pajalla ihmeteltiin ongelmaa huomattiin jääh.neste pinnan alhainen taso paisarissa ja päästettiin paineet pois ja nesteen pinta nousi normaaliksi ja sen jälkeen lämmitin pöhisi noin tunnin sisällä hallissa ok mutta taas seuraavana aamuna sama ongelma(eikä edes painetta paisarissa). Kiertovesipumppu oli uusittu jo tässä vaiheessa...!!Ja palotilan pohjassa ei siis huomattu mitään erikoista silloin kun Ardic purettiin ja putsattiin...
Itsestäni tuntuu kuin Ardic kuumenisi liikaa ja ongelma johtuisi siitä mut tämä vain oma tunteukseni...
Eli jos joku osaisi tämän pohjalta kertoa mitä Ardicille pitäisi seuraavaksi tehdä ongelman ratkaisemiseksi, otetaan neuvoja erittäin kiitollisena vastaan..!!
Ja autohan on mallia v70 D5, vm. -02
Edit: Muokkasin otsikkoon auton mallin T: (Miksu)
-
...mikä mahtaa Ardicia vaivata... Lueskelin kyllä täällä jo olevia kertomuksia mutta kerronpa nyt omankin tarinani...
Eli:
Ongelmat alkoivat sillä että lämmitin poltti hehkun kahdesti lyhyen ajan sisällä, molemmilla kerroilla uuden hehkun vaihto auttoi (testerikin kertoi hehkun olevan rikki). Mutta kohta tämän jälkeen alkoi tekemään seuraavaa:lähtee pöhisemään ok, mutta sammuu noin 2-3 min kuluttua ja kolme kertaa tämä niin on vikatilassa. Testeri kertoo vain että ongelma käynnistyksessä (vapaasti suomennettuna),ei tarkempaa... Noin 1 min kuluttua käynnistyksestä lämmitin kuulostaa sammuvan (pa-pummpu kyllä nakuttaa) mutta alkaa pöhisemään uudelleen kunnes kohta sammuu... Ongelmaa on ihmetelty jo muutamaan otteeseen paikallisella pajalla ilman ratkaisua ja lämmittimelle on suoritettu seuaavat toimenpiteet:
-lämmitin purettu osiin ja putsattu sisältä ja kaikki sisällä ok
-kiertovesipumppu uusittu
-ylikuumenemissuojan anturi(pieni läpyskä ardicin kyljessä suojapellin alla) vaihdettu
-pa-pumpun sihti putsattu ja pa-linja puhallettu
ja aina vaan sama ongelma jatkuu...
kerran kun pajalla ihmeteltiin ongelmaa huomattiin jääh.neste pinnan alhainen taso paisarissa ja päästettiin paineet pois ja nesteen pinta nousi normaaliksi ja sen jälkeen lämmitin pöhisi noin tunnin sisällä hallissa ok mutta taas seuraavana aamuna sama ongelma(eikä edes painetta paisarissa). Kiertovesipumppu oli uusittu jo tässä vaiheessa...!!Ja palotilan pohjassa ei siis huomattu mitään erikoista silloin kun Ardic purettiin ja putsattiin...
Itsestäni tuntuu kuin Ardic kuumenisi liikaa ja ongelma johtuisi siitä mut tämä vain oma tunteukseni...
Eli jos joku osaisi tämän pohjalta kertoa mitä Ardicille pitäisi seuraavaksi tehdä ongelman ratkaisemiseksi, otetaan neuvoja erittäin kiitollisena vastaan..!!
Ja autohan on mallia v70 D5, vm. -02
Muokkaa otsikkoa paremmin vikaa kuvaavaksi!
2-3 minuutin käymisen jälkeinen sammuminen viittaa vahvasti siihen, että se sammuu ylikuumenemiseen.
Itse katselisin testerillä ardic:n lämpötila-anturin tiedon käyttäytymistä tuossa vaiheessa, kun se sammuu, eli nouseeko lämpötila nopeasti ylös.
Kuumeneminen voi johtua ilmasta tai nestekierron häiriöstä..
-
Kiitos vastauksesta!
Joo, itekkin vähä miettinyt onko järjestelmään esim jäänyt ilmaa kiertovesipumpun vaihdon yhteydessä tai jotain muuta sellaista...Vai voiko uusi pumppu (bosch) olla yksinkertaisesti liian tehoton vai voiko olla mahd että nesteet oat liian jäykät...? Miten järjestelmän ilmaus muuten pitäisi suorittaa "oikeaoppisesti"...?
-
Syy ongelmaan oli tankin sisään menevä lämmittimen polttoaineen imuputki, joka oli ajan myötä käpristynyt "ongenkoukun" muotoiseksi eikä näin siis imenyt polttoainetta kunnolla tankista. Lisäksi vielä ilmeisesti pieni ilmavuoto ensimmäisessä liitoksessa tankin jälkeen. Kuulemma enemmän tai vähemmän tyyppivikoja...Mutta nyt pöhisee :)
-
Syy ongelmaan oli tankin sisään menevä lämmittimen polttoaineen imuputki, joka oli ajan myötä käpristynyt "ongenkoukun" muotoiseksi eikä näin siis imenyt polttoainetta kunnolla tankista. Lisäksi vielä ilmeisesti pieni ilmavuoto ensimmäisessä liitoksessa tankin jälkeen. Kuulemma enemmän tai vähemmän tyyppivikoja...Mutta nyt pöhisee :)
Kiitos jälki-informaatiosta, arvokasta tietoa tuleville sukupolville (tai saman vian kanssa painiville)
Eikö ardic alkanut "humppaamaan" tai pätkimään ennen sammumista?
-
Syy ongelmaan oli tankin sisään menevä lämmittimen polttoaineen imuputki, joka oli ajan myötä käpristynyt "ongenkoukun" muotoiseksi eikä näin siis imenyt polttoainetta kunnolla tankista. Lisäksi vielä ilmeisesti pieni ilmavuoto ensimmäisessä liitoksessa tankin jälkeen. Kuulemma enemmän tai vähemmän tyyppivikoja...Mutta nyt pöhisee :)
Löytyyköhän tuon putken vaihdolle ohjetta? Saakohan sitä muualta kuin siniseltä tiskiltä?
-
Nostetaanpa tätä ylös ja kysytään tietääkö joku jo, millainen se putkenpätkä siellä tankissa on ja voiko sen korvata ihan metritavarana saatavalla bensaletkulla vai onko jotain erityistä? Jos tämä on tyyppivikoja, lienee odotettavissa kuitenkin yhdellä jos toisella.
-
Vastaanpa itse itselleni:
Avasin varta vasten pumpun luukun nähdäkseni mitä siellä on. Ensimmäiseksi on todettava, että on hyvä olla olemassa tuo avaustyökalu sitä lukkorengasta varten. Omassa oli niin tiukassa, että olisi varmaan hajonnut, jos jotenkin muuten olisi yrittänyt avata.
Ardiccia varten omassa bensa-mallissa on sellainen noin 30 senttiä pitkä ja ohut muovipilli, suunnilleen samaa paksuutta kuin jonkun crc-pullon kyljessä tulee. Hyvin ohut siis. Lienee painamalla kiinni siinä pumpun muovikannessa, en viitsinyt alkaa irrottaa, ettei käy hassusti.. ::) Pilli menee pumppukorin ohi tankkiin.
Ilmavuotohan voi myös olla missä tahansa liitoksessa ennen lämmittimen suutinta!