Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Matula - 28.10.2012, 18:02:15
-
Moro vaan kaikille.
Löytyisiköhän täältä tietoa mistä vika johtuu... Eli kyseessä on S80 -00 2.4 20v automaatti. Vikana on siis se, että kun ulkolämpötila laskee pakkaselle tai nollan lähelle niin vaihteenvalitsin ei suostu lähtemään pois P-asennosta ennenkuin moottori ja/tai auto on täysin lämmin. Pakkasaamuna liikkeelle pääsemiseen voi mennä pisimmillään parikymmentä min. jonka ajan auto siis käy paikallaan. Vika ilmeni jo viime kevättalvella ja kesällä ei ollenkaan. Vikaan liittyy myös se ettei virta-avain lähde ajon jälkeen pois virtalukosta koska avain ei käänny aivan loppuun asti (siis sammutettaessa). Vasta jonkun ajan odottelun jälkeen avain suostuu kääntymään täysin (20sek. -2min.)
Tämä ominaisuus alkaa olla tähän vuodenaikaan kohtalaisen kettumainen...heh.
Olen uusi tälle foorumille, mutta olisin todella kiitollinen mahdollisesta tiedosta!
-
Virtalukon ja vaihdekepin välisen vaijerin toiminnan tarkastamisesta voisi lähteä liikkeelle.
-
Olisiko konkreettisia neuvoja miten sen voi tehdä. Mistä purkaa jne. Sen verran lisäinfoa että jumittaessaankin vaihdekepin juuressa tuntuu naksahdus kun jarrua painaa,mutta keppi vaan ei liiku.
-
Solenoidi on sen vaijerin lisäksi. Ota vaihdekepinympärysmuovi pois niin näkyy, mikä osa liikkuu virtalukon vaijerilla. On muistaakseni vasemmalla puolella vaihdekeppiä. Sitä osaa pääsee sormella hiukan auttamaan. Aukaisuohjeita ym http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14248.msg283143#msg283143
-
Ok. Täytyypä huomenna töitten jälkeen tutkia.
Kiitos vastauksista tähän asti.
-
Tosiaan tämä vaijerihan se siellä jumitteli. Nappasin sen sitten irti ja nyt toimii normaalisti.
Kiitos avusta vastanneille!