Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tomimikael - 13.02.2011, 16:14:09

Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee RATKAISTU: Vettä tankisssa!!!
Kirjoitti: tomimikael - 13.02.2011, 16:14:09
Eli siirrympä täältä ehdotuksia hakemaan. :P

Alkoi tuo classikki oireilemaan, eli tasakaasulla ja myöskin kiihdytyksessä veto katkeaa välillä n.1-2 sekunniksi ja joskus risteyksissä sammuu.  Lambda-valon sytytti kun pätkäs ekan kerran.

Eli meno on nyt aika nykivää...  Aikansa kun ajelee niin oireet saattaa hävitä ja ilmestyvät taas seuraavan ajokerran aluksi.

Vaihdettua tähän mennessä: tulpat, jakajan kansi, pyörijä, sytytyskaapelit, polttoainesuodatin.

Jotenkin tuntuisi että olisi bensa, eikä sytkäpuolella, koska käynti on muuten nättiä. Eli ei röpellä, ammu putkeen eikä muutakaan sellaista.

Vikakoodeja ei saatu luettua kun kaverin lukuohjelman demoversiossa ei ollut lh 2,4:sta(?)  :idiot2:     Se oli se joku VOL-???

Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: VT86 - 13.02.2011, 20:54:46
Yksi vaihtoehto voisi olla imuvuoto. Hommaa starttipiloottia ja suihkippa sitä, luulis löytyvän jos imuvuodosta kyse.
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: TVS - 13.02.2011, 21:01:52
Tuohon on vikakoodilukijan ohjeet ihan FAQ:ssa, ei VOL-FCR tämmösessä lämmitä kun ei siinä obd-liittimessä mitään bittejä kulje.
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: tomimikael - 13.02.2011, 21:13:45
Eli ainoa millä tuolta saa koodeja ulos on sellainen ledi hässäkkä, minkä ohjeet faq:sta löytyy??

Erikoista! Milläs ne volvolla tommosesta koodit katsoo?

Pitää huomenna suihkia starttipilottia konehuoneessa.
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: mikan - 13.02.2011, 21:50:04
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Viestiketjusta löytyvät vikakoodien lukulaitteen teko-ohjeet.

Jos lamda-valo syttyy, niin silloin on syytä väsäillä tuo diaknostiikka palikka, sillä se auttaa vian hakuun kummasti.

Täydellinen sähkömanuaali löytyy linkistä.
http://www.upload.ee/files/399798/tp3908202_940_1995_wiring_diagrams_section_3_39.pdf.html

Tosin vuosimalli on 1995, joten diagnostiikka palikan kuvaus ei ole oikea vaikka toiminteet ovat samat.
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: Acke - 13.02.2011, 21:51:30
Pitää huomenna suihkia starttipilottia konehuoneessa.
Jos sulla on alkuperäiset alipaineletkut kannattaa ehkä vaihtaa ne. Omassa ysissä oli letkut aika haperot, käynti tasaantui reilusti vaihdon jälkeen.
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: tomimikael - 14.02.2011, 16:54:17
Imuvuotoa ei löytynyt.
Mikä letku lähtee IMM:n jälkeen ja menee imusarjalle?? Siinä on imm päässä joku anturi?  Sen liitos oli löysällä, mikä lie???
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: sekokupu - 14.02.2011, 17:17:24
Imuvuotoa ei löytynyt.
Mikä letku lähtee IMM:n jälkeen ja menee imusarjalle?? Siinä on imm päässä joku anturi?  Sen liitos oli löysällä, mikä lie???

Jos paksua letkua tarkotat, niin huohotin. Ja se "anturi" on vaan lämmitin sille ettei jäädy
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: tomimikael - 15.02.2011, 17:18:18
Tänään kolusin moottoritilasta ainakin 50 liitintä ja maadotusta läpi crc:n ja hiomapaperin kanssa.

Mitenkäs tuo kaasuläppäkotelon putsaus, otetaanko vaan kokonaan irti ja brakecliineriä vai??  :buck2:

Oli muuten viimenen ahtoputki ennen koteloa sisältä suht öljyinen, pääseköhän tässä heti ahdin kauppaan?   *taavih->
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: Wille - 15.02.2011, 18:10:04
Vaihda polttoainepumpun rele. Täsmälleen samojen oireiden kanssa tappelin itse tuossa parisen vuotta sitten.
Varmaksihan en osaa sanoa, mutta kokemus pohjainen arvaus kyseessä... ;)

Ja ahtoputket nyt aina on enemmän tai vähemmän öljyssä. Jos joku joskus on kurkannut vag konsernin tdi moottoreiden putkistoihin, niin ei ihan pienistä säikähdä ollenkaan. :D
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: tomimikael - 15.02.2011, 18:18:53
No perhana, kai se on haettava. Eli tämä taitaa olla kyseessä??  http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-8238
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: Acke - 15.02.2011, 18:48:35
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-8210
Mielestäni olis toi. Oliskohan toi sun linkittämäsi ollu suutinrele.
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: tomimikael - 15.02.2011, 20:35:25
Noniin,

Vaihdettu:

-Suutinrele
-Polttoainepumpun rele
-YKK-anturi
-Polttoaine suodatin
-Virranjakajan kansi+Pyörijä
-Tulpat+Johdot


Pätkii ajossa, sammuu niinkun sekunniksi, sammuilee risteyksiin.
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: tomimikael - 18.02.2011, 20:42:50
Tänään sain viimein vikakoodit luettua ja, *1-3-3 Tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu*


Tä?
 :uglystupid2:
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: mikan - 18.02.2011, 23:11:03
Tänään sain viimein vikakoodit luettua ja, *1-3-3 Tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu*


Tä?
 :uglystupid2:

Ei boxi(t) eivät saa tietoa siitä, että kone on tyhjäkäynnillä kuljettajan toimesta, vaan ylittää päätellä sen IMM ja kierroslukutiedosta.

Anturi sijaitsee kaasuläpän akselilla tulipellin puolella. Tarkista kaasupolkimen vivuston säädöt ja mittaa se anturin toiminta yleismittarilla. Pelkkä naksahdus ei takaa sitä, että kärjet kytkevät.

By-pass venttiilin huono toiminta aiheuttaa samoja outoja ilmiöitä. Kirjoittelin tuosta landian puolella kokeilujeni seurauksena. Letkujen vaihto ei siten ole pahitteeksi.
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: tomimikael - 19.02.2011, 17:05:11
Ei boxi(t) eivät saa tietoa siitä, että kone on tyhjäkäynnillä kuljettajan toimesta, vaan ylittää päätellä sen IMM ja kierroslukutiedosta.

Anturi sijaitsee kaasuläpän akselilla tulipellin puolella. Tarkista kaasupolkimen vivuston säädöt ja mittaa se anturin toiminta yleismittarilla. Pelkkä naksahdus ei takaa sitä, että kärjet kytkevät.

By-pass venttiilin huono toiminta aiheuttaa samoja outoja ilmiöitä. Kirjoittelin tuosta landian puolella kokeilujeni seurauksena. Letkujen vaihto ei siten ole pahitteeksi.

Säädin tuon anturin naksahtamaan heti kun kaasuun koskee, ei apuja, samaa koodia herjaa edelleen. Nykiminen ei hävinnyt, lambdan valon taas sytytti.

Mitä tuon anturin pitää mitatessa näyttää ja mistä navoista?  0 ja ääretön?

Entäs tuo bybass homma, koitin museosta kaivaa mutta en löytänyt tekstiäsi.
Miten se toimii kun se toimii huonosti?
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: mikan - 19.02.2011, 21:06:27
Säädin tuon anturin naksahtamaan heti kun kaasuun koskee, ei apuja, samaa koodia herjaa edelleen. Nykiminen ei hävinnyt, lambdan valon taas sytytti.

Mitä tuon anturin pitää mitatessa näyttää ja mistä navoista?  0 ja ääretön?

Entäs tuo bybass homma, koitin museosta kaivaa mutta en löytänyt tekstiäsi.
Miten se toimii kun se toimii huonosti?

Nollasithan vikakoodit ensin?
Ja kokeilitko, tuleeko muita koodeja, vain antaako aina sen samat 1-3-3?
Tarkistitko myös sytkäboxin koodit (eli molemmat boxit)?

Jep,  sen pitää antaa arvot 0 ohmia ja ääretön. Kaikki muut arvot indikoivat, että kytkin on vaihtokamaa.
Napoja en muista ulkoa. Joku muu täällä varmasti muistaa ne.

Jos bypass jumittaa tai sen alipaineletku vuotaa, niin oireena on mm. se, että kaasun vapauttamisen jälkeen kone sammuu tai lähes sammuu. Samaten tulee omituisia oireita silloin kun kiihdytyksen jälkeen vapauttaa kaasun ajossa.
Nykimistä se ei saa aikaiseksi automaagiaskin kanssa mutta manuaalin kanssa tilanne on toinen.

Samaten käynti sekoilee ja auto nykii ajossa, jos huotin letkuvuotaa siten, että sieltä pääsee ylimääräistä ilmaa IMM:n ohi.
Huomasin tuo itse, kun kerran räpläsin hukkaportin kanssa.
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee,
Kirjoitti: tomimikael - 20.02.2011, 18:38:48
Noniin, luin koodeja jokaisesta pinnistä mitä löytyy ja jostain alarivin pinnistä löytyi koodi 1-2-2, eli Imuilman lämpöanturi, missäs sellainen sijaitsee??

On vissiin käytävä ostamassa yleismittari ja opeteltava semmoista vielä käyttämään.  :-[

Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee, vikakoodit 1-3-3 , 1-2-2
Kirjoitti: mikan - 21.02.2011, 17:15:39
Ainoa imuilman lämpötila-anturi jonka sijainnin tiedän tuossa pannussa on IMM sisällä. En tiedä, välittääkö se mitään infoa suoraan eculle, vai käyttääkö vain itse sitä ilmamassan mittaukseen. Täytyisi kai lukaista kytkentäkaaviota jossain välissä.
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee, vikakoodit 1-3-3 ,
Kirjoitti: tomimikael - 23.02.2011, 11:58:57
Tuota asentoanturia kun mittailen niin kaikki kombinaatiot mistä löytyy toiseksi luvuksi 0, (3 nastaa, vaihtoehtoja suht monta) on toinen luku kytkintä käännettyä joku numero. Ei siis 0 ja ääretön??  Navoistahan tuo maakin mitataan, ei rungosta?  Eli johtopäätös: kytkin on rikki??

Onko tuo mittari nyt edes oikein säädetty:
(http://i770.photobucket.com/albums/xx346/tomimikael/Valokuva0198.jpg)


Ja huomasin että kun kun säädin on niin asennettu että kliksahtaa heti kun kaasuun koskee, niin läppä on jäänyt vähän raolleen... Tuosta mutterivarmistetusta ruuvistako sitä läppää säädetään:

(http://i770.photobucket.com/albums/xx346/tomimikael/Valokuva0201.jpg)


-muoks-

Eli ääretön taitaa olla tuo  1 mikä tuossa näkyy kun johtimet on erillään.
Asennossa 20k löytyy 0 ja kytkimen toisessa asennossa luku kipuaa ja päätyy tuohon 1:seen..

Kaikilla muilla 200k, 2000k tulee 0 ja joku luku.

Millä alueella näitä vastuksia oikeen mitataan?
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee, vikakoodit 1-3-3 , 1-2-2
Kirjoitti: porko - 23.02.2011, 12:46:39
Laita mittari 200ohm asentoon, näyttää olevan juurikin skaalan toisessa päässä. Käännät siis valitsin kiekkoa neljä naksausta myötäpäivään. Sitten mittaa keskimmäisen ja jomman kumman reunimmaisen nastan väliltä. Keskimmäinen nasta on maa, ja reunoilla on joutokäynnin ja täyskaasun pinnit. En nyt muista kumpi on kumpi, mutta läppä kiinni kun mittaat molemmat, niin toisesta pitää tulla ääretön vastus ja toisesta mahdollisimman pieni ohmi luku. Ja toinen puoli sitten sama homma, mutta läppä täysin auki.

Nuo molemmat katkaisijat on tyyppiä on-off, eli ne yhdistää kaksi nastaa toisiinsa, eikä välillä saa olla vastusta. Sanotaan nyt nyrkkisääntönä että mittarin johtimien sisäinen resistanssi huomioiden vastus olisi luokkaa max 2ohm.

Jos joku on lähiaikoina mittaillut ko. tunnistinta niin vahvistakoon nuo arvot. Ja jos enemmän kiinnostaa mittailla, niin täältä löytyy kytkentäkaaviot: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm (http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm)
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee, vikakoodit 1-3-3 ,
Kirjoitti: tomimikael - 26.02.2011, 16:04:03
Laita mittari 200ohm asentoon, näyttää olevan juurikin skaalan toisessa päässä. Käännät siis valitsin kiekkoa neljä naksausta myötäpäivään. Sitten mittaa keskimmäisen ja jomman kumman reunimmaisen nastan väliltä. Keskimmäinen nasta on maa, ja reunoilla on joutokäynnin ja täyskaasun pinnit. En nyt muista kumpi on kumpi, mutta läppä kiinni kun mittaat molemmat, niin toisesta pitää tulla ääretön vastus ja toisesta mahdollisimman pieni ohmi luku. Ja toinen puoli sitten sama homma, mutta läppä täysin auki.

Nuo molemmat katkaisijat on tyyppiä on-off, eli ne yhdistää kaksi nastaa toisiinsa, eikä välillä saa olla vastusta. Sanotaan nyt nyrkkisääntönä että mittarin johtimien sisäinen resistanssi huomioiden vastus olisi luokkaa max 2ohm.

Jos joku on lähiaikoina mittaillut ko. tunnistinta niin vahvistakoon nuo arvot. Ja jos enemmän kiinnostaa mittailla, niin täältä löytyy kytkentäkaaviot: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm (http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm)

Näillä ohjeilla kun mittasin tuli arvoiksi ääretön ja 0,06ohm.  Sekä tyhjäkäynnin ja täyskaasun puolelta. 
En edes tiennyt että tuolla on tuo täyskaasu puoli, katkaisija kun ei naksahda kun sinne käännetään.
 :-\
Mihinköhän se tyhjäkäyntitieto sitten häviää?
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee, vikakoodit 1-3-3 , 1-2-2
Kirjoitti: mikan - 26.02.2011, 17:29:16
Näillä ohjeilla kun mittasin tuli arvoiksi ääretön ja 0,06ohm.  Sekä tyhjäkäynnin ja täyskaasun puolelta. 
En edes tiennyt että tuolla on tuo täyskaasu puoli, katkaisija kun ei naksahda kun sinne käännetään.
 :-\
Mihinköhän se tyhjäkäyntitieto sitten häviää?

Juu jurbossa tuo täyskaasuasento ei ole käytössä.

Kannattaa tutkailla (siis mitata) myös koko piuhat sinne boxille asti ja tarkistaa liittimet.
(Boxi on apparin A-pilarin juuressa muovien takana).
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee, vikakoodit 1-3-3 ,
Kirjoitti: tomimikael - 26.02.2011, 17:38:19
Missähän olisi paras tai siis selkein lista noista boksin navoista että mikä on mikäkin??   

Voiko pensapumppu pätkiä noin pahasti, eikös ne ruukaa mennä laakista mykäksi?
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee, vikakoodit 1-3-3 , 1-2-2
Kirjoitti: sekokupu - 26.02.2011, 18:12:22
Missähän olisi paras tai siis selkein lista noista boksin navoista että mikä on mikäkin??   

Voiko pensapumppu pätkiä noin pahasti, eikös ne ruukaa mennä laakista mykäksi?

No helpostihan mittaat pysyykö bensanpaineet normaalina. Jakotukissa pitäisi olla nippa mittarin helppoa liittämistä varten (jossa olen itse käyttänyt normaalia analogista rengaspainemittaria) :)

Kannattaa katsoa onko liittimet karannut siitä kaasuläppäkytkimen liittimestä (ja yleensäkkin noista liittimistä).
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee, vikakoodit 1-3-3 , 1-2-2
Kirjoitti: mikan - 26.02.2011, 19:05:49
Missähän olisi paras tai siis selkein lista noista boksin navoista että mikä on mikäkin??   

Voiko pensapumppu pätkiä noin pahasti, eikös ne ruukaa mennä laakista mykäksi?

Teeppäs vielä sen ECU:n diagnostiikka testi linkin kohdan 3 ohjeen mukaan:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

Ruottin tiilien sivuilla mainitaan, että tuon tyhjäkäyntikytkimen vikakoodin voi aiheuttaa myös maadoitusvika.

Tuli vaan mieleeni, mistähän pinnistä sait sen 1-2-2 koodin, sillä LH2.4 listoissa sitä ei ole.
Reginassa kylläkin.
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee, vikakoodit 1-3-3 , 1-2-2
Kirjoitti: tomimikael - 26.02.2011, 21:15:42
Jassoo... Se oli joku alarivin pinni, 9-18.

http://www.volvoclub.org.uk/faq/CruiseControl.html#CruiseControlOnboardDiagnosticCodes

Eli olen tainnut lukea cruisen koodeja! Eikä ollut ketään pyörittämässä renkaasta.  ;D

Noh, yksi sentään pois, edistyyhän tämä! Kiitoksia tietäjille!


Tänään putsailin tyhjäkäyntimoottoria brakekliinerillä ja säätelin tuota kaasuläppää.
Tyhjäkäynti on aivan ok kunnes annetaan kierroksia ja kone ensimmäisen kerran puutuu,

Jotenkin tuntuu että siirtyykö se johonkin stanan vikatilaan kun  pätkäisee?
Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee
Kirjoitti: tomimikael - 28.02.2011, 11:33:20
Taisin särkeä tuon tyhjäkäyntimoottorin kun uitin sitä cliinerissä, nyt ei tule enää muita koodeja kuin 2-2-3 Tyhjäkäyntiventtiilin signaali puuttuu.. :) Pysyy kuitenkin käynnissä

Tänään pitää koittaa mitata tuota bensanpainetta, pysyykö se pätkäisyn aikana yllä.

Otsikko: Vs: -98 b230fk kierrokset putoilee RATKAISTU: Vettä tankisssa!!!
Kirjoitti: tomimikael - 03.03.2011, 16:09:47
Juu alkoi menemään liian tieteelliseksi joten lähdin sitten ihan perusasioista liikkeelle, ilma, bensa, kipinä.

Noh, eihän se vesi pala, ei.... :-[ 

Ajoin tankin niin tyhjäksi kun uskalsin ja heitin litran tenttua tankkiin, ajoin taas melkein tyhjäksi ja loput bensakiskon nipasta ulos.  Sitten tankki piripintaan 98:a, muuta ei tähän autoon tule enää ikinä. 

Tentun kanssa nykäisi enää pari kertaa satunnaisesti, nyt ei enää ollenkaan.  :pomo:

Tämä kaikkihan alkoi kun ajeltiin 2 tankillista sillä uudella kuralla. Aluksi epäilinkin vettä viaksi tuolla 95e10 treadissa, mutta lopulta eksyin etsimään vikaa ihan jostain muualta...

Noh, onpahan vaihdeltu uutta osaa ainakin 250e:llä!  :idiot2:

Kiitoksia kaikille ohjeita ja apua antaneille!