Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: pomo - 29.10.2012, 16:37:52
-
Eli jostakin vuotaa.
Kosteutta on nimenomaan pumpun perän kohdalla ja joskus käynnistyksen jälkeen tuoksahtaa nafta.
Ei mitään älyttömiä vuoda kun ei isoja lammikoita alleen jätä.
Joskus aikaisemmin tuoksahteli käynnistyksen jälkeen jolloin vaihdoin paluu letkut pumpulle asti.
Mahdollisia vuotopaikkoja?
-
(http://i47.photobucket.com/albums/f196/janne81/vp37.png)
Tuossa tuommonen kuva, en ole varma onko ihan täsmälleen samanlainen mutta helpottaa selittämistä.
Olen tavannut yhden yksilön vuotavan tiivisteestä nro.3, jos sulla on "hammermodattu" niin alkaa huonolla säkällä vuotamaan tiiviste nro.6.
-
Useimmiten taitaa vuotaa juuri tuo alemman kannen tiiviste. Tiivistesarja maksaa noin kympin mutta tuon alemman kannen tiivisteen vaihtoa en suositele tehtäväksi itse. On melko hankala saada säätöjä kohdilleen.
-
Pitää koittaa vaikka vkl kattoo löytyiskö vuotokohtaa.
Tänään pyörähdin kylillä niin ei tuoksahtanu taas yhtään. :idiot2:
-
omassa v70 2.5td -00 vuoti toi alempi kannen tiivisti,vaihtoivat kaikki tiivisteet moottorikoneistamossa kun sattuivat vuodot huomaamaan.
-
omassa v70 2.5td -00 vuoti toi alempi kannen tiivisti,vaihtoivat kaikki tiivisteet moottorikoneistamossa kun sattuivat vuodot huomaamaan.
Tätä mäkin hieman epäilen, ellei sitten lekusta vuoda. Jos ehtis vkl kattoon kun muutenkin auto pajalla. ::)
-
Sen verran tuli kurkattua että näyttäis jostain kannen välistä tulevan. En osaa sanoo kumman.
Mutta nyt ei hetkeen oo edes tuoksahtanu.
-
Nyt kun alkoi jättämään lätäkön alleen niin tutkittiin taas. Vuotoa näyttää ainakin olevan ylemmän kannen välistä. Alemman kannen välistä ei näyttäis vuotavan, toivottavasti.
Varsinkn kylmänä ja lyhyttä ajoa kun on niin vuotais enemmänkin. Lämmettyään kunnolla loppuu lähes kokonaan. Onko vielä mahdollisia vuotopaikkoja näillä tiedoilla? Vedot ja käynnistyvyys on kunnossa.
Nyt pitäs eliminoida vaan tuon kannen vuoto niin sitenhän sen näkee. ;)
Eli tuon ylemmän kannentiivisteen voi siis vaihtaa itekkin huoletta? Mistäs ja millaset tiivisteet löytyy?
-
Ja kukaan ei tiedä. :-\ Ei ne volkkarillakaan tienny. :pomo:
-
Bosch-pumpun varaosia myy Bosch-pumppuja korjaava diesel-korjaamo. Etelässä Bosch Diesel Center (Ekström Oy), Tampereella Tammer-Diesel, Hämeenlinnassa Hämeen Diesel jne. Google on kova sana, ellei ole puhelinluettelon keltaisia sivuja.
-
Joo, mutta kun en asu noilla paikkakunnilla ja täällä on kuitenkin VW liike josta sen sais. Pitäis vaan tietää missä malleissa on sama kuin Volvossa.
En lähe erikseen ajeleen tai tilaileen tollasta reilun kympin osaa mistään jos se on mahdollista saada täältä.
Joku varmasti osaa sanoon tähän vastauksen kska näitä on vaihdeltu ennenkin.
-
Useimmiten taitaa vuotaa juuri tuo alemman kannen tiiviste. Tiivistesarja maksaa noin kympin mutta tuon alemman kannen tiivisteen vaihtoa en suositele tehtäväksi itse. On melko hankala saada säätöjä kohdilleen.
Mikä siitä tekee hankalan?
-
Mikä siitä tekee hankalan?
Määränsäädin liikkuu ja aiheuttaa isoja muutoksia syöttömäärään jo "kymppien" liikkeellä.
VAG AEL on esim. moottori jossa tuommonen pumppu, suomeks audi a6 2.5tdi -95-97 ja tietysti useissa porttereissa mutta niiden moottorikoodista ei hajua.
-
Ja LT:ssä. -98 - -04 muistaakseni.
Pumpun nro:
VAG nro 074 130 110M
Bocsh nro 0 460 415 990
Ja tuo tiiviste on todennäköisesti VAG numerolla 04130717. Tuollaisella ainakin löytyi, katotaan tuleeko oikea.
Korjaan sitten numeron jos väärä.
Mutta vielä sitten se että pitääkö ottaa huomioon jotakin tuon vaihdossa? Kaipaako se jotain liimaa tjms?
-
Määränsäädin liikkuu ja aiheuttaa isoja muutoksia syöttömäärään jo "kymppien" liikkeellä.
Entä jos ritsaa pumpun kylkeen ja laittaa takasin samaan kohtaan?
-
Entä jos ritsaa pumpun kylkeen ja laittaa takasin samaan kohtaan?
Kokeiles. Voi olla että osuu samallekkin kohdalle . . . tai sitten ei. ;)
-
Ei osu tai no merkkiin osuu mutta IQ ei.
Pikku kopsaus riittää siihen että rynkytys häviää ei edes silmällä huomaa että liikkuu, olen kokeillut omassa. Tai sitten siinä on vaan pumppu herkällä :2funny:
-
Herkkiä nuo ael tai d5252t koneiden pumput on, kokeiltu volvossa ja audissa niin pikku kopsaus vasaralla jo riittää aiheuttaan rynkytyksen tai saamaan sen pois.
-
Jatketaas noi keskustelut muualla. ;)
Mutta jos jollekkin on apua niin tuollainen sivu löytyi. Numeroineen hyvä räjäytyskuva.
http://autopartmaster.com/en/?action=catalog_show&cat=vw&t_id=124598&added_=VOLKSWAGEN%20Transporter%201998%20%C4%E2%E8%E3%E0%F2%E5%EB%FC,
-
Tuollainen tiiviste sieltä nyt tuli. Katotaas jos vaikka sopis.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/2013-05-10-294_zps67acec1a.jpg)
-
se yksi niistä neljästä ruuvista on sitten vähän erikoisella kannalla. sen ovat saaneet auki taputtelemalla siihen päälle pehmeähkön kuuskanttisen hylsyn tai sopivahkon torxin. Itse lainasin pumppuliikkeestä oikeaa avainta tiivisteiden oston yhteydessä.
-
se yksi niistä neljästä ruuvista on sitten vähän erikoisella kannalla. sen ovat saaneet auki taputtelemalla siihen päälle pehmeähkön kuuskanttisen hylsyn tai sopivahkon torxin. Itse lainasin pumppuliikkeestä oikeaa avainta tiivisteiden oston yhteydessä.
Kysyin jo 7. päivä pitääkö ottaa jotakin huomioon. Se on hyvä kun sen kertoo nyt joku, kun tiiviste on vaihdettu. :nohnoh
Mutta toisiaan 7mm hylsy tai lenkkiavain menee naputtelemalla päälle. Etua oli mun mielestä se että oli 12 kulmanen. Se pultti ei ole kovin piukassa. Ja olikohan 40 torrx mitä ne muut pultit.
Ja työ pumpun päällimmäisen kannentiiviste sinne sopi. Numerolla 04130717 kun tilaa niin helpottuu, ei tarvi hakee enempää. Pumpun numerot yms löytyy aiemmista viesteistä.
Tiiviste oli ihan kova ja painunut. Uusi jäi selvästi tasosta ulos, vanha ei jääny.
Nyt tarkkaillaan onko muualla vuotoa. Saattaa olla että alempikin tiiviste tihkuttaa, mutta just sen verran että huomaa kostumisen. Eli nyt on yks tyyppivika eliminoitu. :)
-
Onko tuon kyseisen pultin pakko olla erilainen, ahtauden tms. syyn vuoksi? Vai yritetäänkö asiakas pakottaa viemään auto pajalle?
-
Ne kuparitiivisteet sieltä pumpun ylimmän osan letkulähöstä vuotaa myös herkästi jos joskus pumppu hammeria saanut.
Ja se yks pultti on ihan vain sen takia erilainen, että sitä ei mee kuka tahansa meistä tavan pulliaisista räpeltään ja sääteleen/korjaileen. (ja voi kait siinä olla sekin, että joutuu "alentuun" volkkarille meneen jos jotain pitää pumpulle tehä) :hello:
-
Ne kuparitiivisteet sieltä pumpun ylimmän osan letkulähöstä vuotaa myös herkästi jos joskus pumppu hammeria saanut.
Hammeria ei ole annettu, ainakaan omasta toimesta ja tuskimpa aikasemmatkaan on naputellu.
Eilen päivällä laitoin kokeeks auton käymään. Ja PRKL! Vuotaahan se vieläkin. MitVit. ???
Kiristelemällä väheni huomattavasti mutta uskon että ei loppunu vieläkään.
Tää alkaa pian aiheuttaan harmaita hiuksia. :crazy2:
-
Tuota onko se vuotopaikkaa sama mistä sitä vikaa alettiin korjamaan. Vastapinnat suorat ja ei naarmuja ja onko tuossa se kiristysjärjestys ja se momentit kanssa kunnossa.
Pumpussa noita paineita löytyy joten se paketti kyllä pitää olla tiivis.
Korjaamot taitaa veloittaa 100€ noista jutuista jostain olen lukennut
-
Tuota onko se vuotopaikkaa sama mistä sitä vikaa alettiin korjamaan. Vastapinnat suorat ja ei naarmuja ja onko tuossa se kiristysjärjestys ja se momentit kanssa kunnossa.
Pumpussa noita paineita löytyy joten se paketti kyllä pitää olla tiivis.
Korjaamot taitaa veloittaa 100€ noista jutuista jostain olen lukennut
Kuten aikaisemmin jo mainitsin. Tihkuttaa muualtakin. Mutta samasta kannestakin edelleen kostuu. Pultit on kyllä jo aika piukassa, onko tarpeeks, sitä en osaa sanoo. Viitti kuitenkaan jenkoja tuhota. :P
Nyt kun kävin ajelemassa, niin lämmettyään ei tiputa juuri mitään alle. Pumppua en alkanu syynäämään. Pitää jossakin vaiheessa ottaa moottorisuoja veke et näkee.
-
Selvä hommaa ja varmaakin se pumppu kannattaa sekata ja jos tarvetta niin niitä tiivisteita vaihtelee,että paikat pysyy kuivana.
Ja luonto kiittää kun se muutama tippa dieseli tuhoaa jo kivasti pohjavettä.
-
Kahteen pumppuun olen vaihtanut ne kansien tiivisteet ja molemmissa isompi vuoto ollut nimemomaan siinä alemmassa... Koko tiivistesarjan sai Tammerdieselistä muistaakseni noin kympillä... Bosch alkup tiivistesarja.. Purkaessa yritin merkkailla vähän piirtokynällä sen alemman kannen paikkaa ja molemmat toimineet hyvin toimenpiteen jälkeen... Hankalin homma siinä taitaa olla saada se alemman kannen alla oleva vipu koloonsa kasausvaiheessa. Useamman satasen sanoivat hinnaksi tammerissa jos he vaihtavat kun kuulemma penkissä säädettävä pumppu kun on ollut auki..
-
Kahteen pumppuun olen vaihtanut ne kansien tiivisteet ja molemmissa isompi vuoto ollut nimemomaan siinä alemmassa... Koko tiivistesarjan sai Tammerdieselistä muistaakseni noin kympillä... Bosch alkup tiivistesarja.. Purkaessa yritin merkkailla vähän piirtokynällä sen alemman kannen paikkaa ja molemmat toimineet hyvin toimenpiteen jälkeen... Hankalin homma siinä taitaa olla saada se alemman kannen alla oleva vipu koloonsa kasausvaiheessa. Useamman satasen sanoivat hinnaksi tammerissa jos he vaihtavat kun kuulemma penkissä säädettävä pumppu kun on ollut auki..
Menny varmaan tuurilla aavistuksen isommalle syötölle :D
Tarkkaa tuntuu tosiaan olevan tuo kannen asento. Jos varman haluaa niin kannattaa katsoa/pyytää katsomaan testerillä ruiskutusmäärä ennen purkua ja kasauksen jälkeen koputtelee samaan jos ei ole muita oireita että tarvis säätää(rynkytys tai tehottomuus). Se on eriasia kuinka monella on siihen mahdollisuus kun näihin ei p*rkele pääse millään vag-comilla :tickedoff:
-
Ehkäpä tarkalla jännitemittarilla saisi arvon mitattua ennen/jälkeen.
Määränsäätimen piuhoista nimittäin.
-
Kahteen pumppuun olen vaihtanut ne kansien tiivisteet ja molemmissa isompi vuoto ollut nimemomaan siinä alemmassa... Koko tiivistesarjan sai Tammerdieselistä muistaakseni noin kympillä... Bosch alkup tiivistesarja.. Purkaessa yritin merkkailla vähän piirtokynällä sen alemman kannen paikkaa ja molemmat toimineet hyvin toimenpiteen jälkeen... Hankalin homma siinä taitaa olla saada se alemman kannen alla oleva vipu koloonsa kasausvaiheessa. Useamman satasen sanoivat hinnaksi tammerissa jos he vaihtavat kun kuulemma penkissä säädettävä pumppu kun on ollut auki..
Epäilen kans että se alempi tiiviste menee vaihtoon koska sieltä se tihkutti.
Onko tuosta alemman vasemmanpuoleisen nuolen vieressä olevasta letku liitoksesta mahdollista vuotaa? Siltä suunnalta sitä vuotoa tulee. Paha sanoa tuleeko siitä vai kannen välistä. Ja tuntui että vuotaisi kierroksilla, ei tyhjäkäynnillä.
(http://www.cnctechnw.com/pics/HammerMod.jpg)
Mutta jokatapauksessa, tyhjäkäynnilläkin tulee jostakin. Tarkkaa paikkaa ei osaa paikallistaa.
Selvä hommaa ja varmaakin se pumppu kannattaa sekata ja jos tarvetta niin niitä tiivisteita vaihtelee,että paikat pysyy kuivana.
Ja luonto kiittää kun se muutama tippa dieseli tuhoaa jo kivasti pohjavettä.
Onneks en asu pohjavesi alueella. Sen verran on talven aikana vuotanu että, voi auton ajaa hajun perusteella omalle paikalleen. ;)
-
Tälle tehtiin nyt ammattilaisten toimesta molempien kansien tiivisteen vaihto. Hommattiin koko tiivistesarja(Bocsh). Ei maksanu edes 15 euroo.Tuli Volvon huollon kautta.
Ilmojen lämmetyä vuoto loppui, mutta en jääny ootteleen kelien kylmenemistä. :P
-
mulla näyttäisi nousevan tuota erikoista pulttia pitkin ylös ja siitä kannan juuresta tihkuttais, mahtaisko ylemmän kannen tiivisteen vaihdolla selvitä?
-
Ylimmän kannen välistä se useimmiten vuotaa. Jos pesee pumpun päältäpäin niin näkeekö vuotokohtaa tarkemmin?
-
Voi sen kokeilla vaihtaa vain ylemmänkin, niinko mä tein. Ja sit loppujen lopuks vaihdettiin molemmat.
Alkuun tosiaan näytti että vuotaa ylimmäinen, ja vuosikin. Mutta kun sitten alkoikin vuotamaan alimmainen, jos ei jo vuotanutkin.
-
Näyttäisi tulevan tuosta ylemmän kannen välistä keulasta katsottanu oikealta. Uskaltaako tämän ylemmän kannen irroittaa itse. Pitääkö ottaa jotain huomioon?
Ja auto siis on v70 vm 2000 mk1 2.5tdi
-
Tulipa sitten vaihdettua alempi tiiviste >:(. Ylemmän tiivisteen vaihdoin jo vuosi sitten. Piirrotin kannen ja yritin laittaa samalle paikalle ja koitin myös hieman naputtaen säätää sitä. Kone vetää hyvin ja tuntuu ripeämmältä kuin aikaisemmin mutta käy tyhjäkäyntiä nyt hieman yli 1000 kierrosta ja kierrokset soutaa alapäässä. Onko hyviä ehdotuksia vai pitääkö vaan jatkaa kannen naputtelua.
-
Omassa en naputellu vaan löysäsin kaikki, pienemmällä syötöllä souti, suurimmalla lähes ääriasennossa ollessaan hyvä, yksilöitä nuo ovat kaikki/säädöt.
-
Löysäsin hyvin vähän kolmea torxia ja jätin kolmikulmaisen kiinni. Koneen käydessä pari terävää napautusta kantta kohti pumpun remmiä ja tyhjäkäynti asettui. Koeajolla tuntui hyvältä, ehken savutus hieman vähäisempi kovassa kiihdytyksessä, tehot kuitenkin ok. Tällä mennään :)
-
Kannattaa olla tarkkana mitkä tiivisteet sinne laittaa.. Itse hain paikallisesta diesel pajasta Boshin tiiviiste sarjan, näistä puuttui kokonaan kansien tiivisteistä tuo kolmion muotoinen kulma, no iskin kiinni ja vuoti aika mahtavasti justiin niistä kohdin :-\ Kolme kertaa otin auki ja putsasin ja kiristelin ristiin välillä tiukemmalle ja välillä löysemmälle, en saanut vuotoa loppumaan. Vanhat tiivisteet "elvytettynä" takaisin ja vielä ainakin pitänyt :)
Muutenkin oli aika onnettoman näkoiset ne uudet tiivisteet verrattuna niihin mitkä oli paikallaan..
-
Kyllä mulla on kahdessa Boschin sarjassa ollu oikeet tivisteet ja alkanut pitämään. Saitko oikeen pumpun sarjan? Onko niissä mahdollisesti edes eroja??
-
Kyllä se ainakin oikeena sarjana mulle myytiin ??? Mutta tosiaan molemista kansien tiivisteistät puuttui se pieni kolmin muotoinen uloke tai mikä lienee..