Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mikan - 31.10.2012, 03:54:41
-
Reissua tuli 599km tänään. Tänään merikontti kehitteli viinalla ajettaessa vikakoodit 2-3-1 ja 2-3-2
Omituisinta noissa vikakoodeissa on se, etteivät ne sytytä vikavaloa, vaikka niin pitäisi käydä! :o
Oireina se, että nykii ahdoilla open-loop tilassa yli 3500rpm. Hitaasti kiihdyttämällä (closed-loop) vetää useimmiten nätisti sinne vaihtoon asti.
Kontti on 945 vm. -95, B230FK baarin ahdoilla ja bensalastuilla. Flexitune X4 boxilla, KL-racing coolerilla. Suuttimet vakiot.
Ongelmat alkoivat kehittymään syttypäätteen lauettua rapiat 1500km sitten. Samalla polttoaineenkulutus alkoi laskemaan kuin lehmän häntä. Kaikki sytkän osat ovat tutkittuja, tarkastettuja ja vaihdettuja EZK:ta lukuunottamatta 1tkm sitten.
Polttoaineen painetta ei ole mitattu viimeisen 8tkm aikana, jolloin se oli ok. Polttoaineen suodatin on vaihdettu alle 70tkm sitten. Puhtaalla viinalla on ajettu vasta 5tkm. Viimeiset 20tkm on menty blandiksilla.
Kontilla matkaa on taitettu rapiat 375tKm....
-
Uteliaisuudesta kysyn, että paljon syö tuota tavaraa ja oliko iso/kallis homma muuttaa toimimaan etanoolila? Siis että tuleeko tuossa säästöä polttoaine kuluissa. Vähän kiinnostais muuttaa joku oikein halpa volvo kokeeksi etanoolille mutta tyhjääpä tuota kokeilee ko kokemuksia ilmeisesti löytyy.
-
onhan se lampra kunnossa, ootko muuten mitannu skoopilla millasta singaalia antaa, ettei oo vanhuuttaan hidastunu liikaa.
-
Noilla ahtopaineillahan alkaa olemaan jo muutenkin vähän rajoilla nuo suuttimet, saati sitten vielä että viinalla vielä.
Ja vikakoodienhan mukaan seokset on perseellään, eli epäilykseni heittää että joko lambda on muutenvaan ihmeissään viinasta, tuo sun flexitunepurkkis on perseestä jne.
Jännä juttu sinällään että saattaa syttyä omituisia vikakoodeja kun alunperin ei ole edes tarkoitettu E85:lle moottorinohjaus.
-
edelleen se laajakaista olis kiva näissä vehkeissä....
-
onhan se lampra kunnossa, ootko muuten mitannu skoopilla millasta singaalia antaa, ettei oo vanhuuttaan hidastunu liikaa.
En mitannus skoopilla, vaikka se takaluukussa olikin. :D
Ei jaksanut, sillä päivällä kokonaispituutta sen verran pitkästi, ettei jaksanut harrastaa.
Lambda-anturi on Bosch ja sillä on ikää kuukausia, eikä vuosia.
Noilla ahtopaineillahan alkaa olemaan jo muutenkin vähän rajoilla nuo suuttimet, saati sitten vielä että viinalla vielä.
Ja vikakoodienhan mukaan seokset on perseellään, eli epäilykseni heittää että joko lambda on muutenvaan ihmeissään viinasta, tuo sun flexitunepurkkis on perseestä jne.
Tämä tilanne kehittyi sen syttypäätteen hajoamisen jälkeen, joten senkin aiheuttamat temput voivat olla tilanteen taustalla.
Saattaapi olla, että pitkänajan lambda-säätö vetelee karttoja vinoon, kun ne suuttimet loppuvat siellä isoilla kierroksilla viinaksilla. Bensallakin ne ovat jo tapissaan. Ja LH voi sittenkin tajuta tilanteen tuossa vinoutumassa (100% aukioloaika) pitkällä aikavälillä.
Flexitune vaikuttaa toimivat kuten pitääkin (eli pidentää aukioloaikaa oikein).
Jännä juttu sinällään että saattaa syttyä omituisia vikakoodeja kun alunperin ei ole edes tarkoitettu E85:lle moottorinohjaus.
:D
Toisaalta viinan osalta moottorinohjaukselle ongelmia tulee lähinnä lamdba-korjauksen säätöalueesta.
Omituista noissa vikakoodeissa on se, ettei lambda-valo syty, vaikka pitäisi noiden koodien perusteella syttyä. :o
-
Omituista noissa vikakoodeissa on se, ettei lambda-valo syty, vaikka pitäisi noiden koodien perusteella syttyä. :o
Vaiha se polttimo sinne. :juhau:
-
Ei taida suuttimien kapasiteetti riittää.
-
Nuo kehittyy joo jos seosta tarvii korjata liikaa ja pitkäaikasesti, eikä ne sytytä vikavaloa aina, jos todella pahasti pielessä niin sitten. Koodeja on tullut monestikin vastaan myös ilman vikavaloa. Mun veikkaus on, että seos voi olla kohillaan, mutta LH joutuu säätämään seosta niin paljon että sitä ahistaa. Oikeasti hyvän säädön siihen flexiin kuumalle koneelle saat kun nappaat lampaadatiedon boksilta irti ja ajelet kartoilla samalla säätäen seoksen aivan hitusen rikkaalle flexin säädöistä, sitten lampaada takasin käyttöön myös LH:n säädölle.
-
Vaiha se polttimo sinne. :juhau:
Enkä vaihda! :2funny:
Mittailtuna tulos on, että vika on jossakin puolan ensiöpuolen toisella puolella.
Koska sopat on nykiessä kohdallaan, suutintenohjaus toimii oikein ja syttypäätekkin pelaa, kuten pitää.
Täytyypä joskus innostua mittaamaan sitä kipunaa monipuolisemmin, sillä skoopilla näkee jopa sen, milloin seos syttyy ja onko paksua vaiko laihaa... :o
Ja todellakin, kuten TVS totesi, tuo vikakoodit ilman valoa ovat LH:n eräs ominaisuus. Mutta, että vikakoodit, jotka pitäisivät sytyttää vikavalon normaalisti ja sytyttävätkin (tiedän kokemuksesta).
Eli tilanne on kehittynyt hitaasti ja siten, ettei se ole kriittinen.
Ja flexissä seosta ei voi säätää... ;)
Ainoastaan käynnistys ja kylmärikastusta voi säätää.
Luulen, että nuo koodit johtuvat siitä, että suuttimet loppuvat.
-
http://shop.vems.hu/catalog/digital-adapter-p-170.html
Tossa voi säätää kylmäkäynnistyksen lisäksi suutinten aukioloaikaa.
Tilasin tollasen 3,3Voyageriin.
-
Yllättävää että perus rikastusta ei voi Flexitunessa säätää.. ???
LH on tosiaan metka laite. Ajelin tässä kuukausi sitten Jyväskylästä Hartolaan niin että seokset jatkuvasti afr 11,5-10,5 ennen kuin vikavalo syttyi.
-
Yllättävää että perus rikastusta ei voi Flexitunessa säätää.. ???
Tavallaan. Mutta jos kaikki on kunnossa, niin kaipa sen viimeisen muutaman % säädön voi jättää ECU:llekkin.
Ja E85 polttoaineiden lisäruiskutuksen tarvehan on etukäteen tunnettu closed-loop tilassa, joten miksi tehdä siitä säädettävä?
Flexitune kyllä puuttuu säätöihin, jos lambda antaa liian poskellaan olevia arvoja liian pitkään.
LH on tosiaan metka laite. Ajelin tässä kuukausi sitten Jyväskylästä Hartolaan niin että seokset jatkuvasti afr 11,5-10,5 ennen kuin vikavalo syttyi.
Juu, LH:sta paljastuu koko ajan uusia omituisuuksia, eikun ominaisuuksia! :D
Tavallaan yllättävään fiksu vehje, niinkin vanhaksi härveliksi! :o
Ja minulla ongelmaa varmasti aiheuttaa yhdessä suuttimien loppumisen kanssa se, että IMMu on tapissaan jo siellä 4500rpm kohdilla täyskaasulla.
-
Juu ja unohdin tosiaan että tässä flexitunessahan on se lambda input.
-
Vika selvisi!
1. pytyn tulpan ulkopintaa pitkin kipuna oli karkaillut!
Eli tulpanjohto oli ulkopinnaltaan hitusen löysällä ja siitä se sitten oli alkanut! :buck2:
Läpilyöntiä ei tapahtunut kuin kuormalla ja ahdoilla ja nimenomaisesti siellä 3500rpm nurkissa, missä kontti tykkää rapistella jos kaikki ei ole kunnossa. Nimenomaisesti yritin pimeässä sitä tirkistellä läpilyöntien varalta, vaan ahdoilla se sitten lyö läpi mutta silloin konehuoneeseen han ei ajossa näe...
-
Tämä "kokemukseni" on erinomainen muistutus siitä, että kaikki sytkän osat pitää olla moitteettomassa kunnossa, kun viinan kanssa lutraillaan! Jos näin ei ole, on tiedossa ongelmia, kuten nykimistä yms. outoa oireilua.
Ja jos tulpat eivät ole puhtaan viti-valkoiset kauttaaltaan, kertoo se siitä tylyä kieltä, ettei kaikki ole sytkän puolella kunnossa. Tai jos epämääräisen haalean harmaa vyöhyke alkaa eristimessä muutamien hassujen millien päässä keski-elektrodista, kertoo se siitä, että tulppa on liian kylmä viinaksille ja ajotavallesi. Pienikin harmatava alue viittaa väärään lämpöarvoon tai muuhun sytkä ongelmaan.
Esim. minulla NGK:n BPR8ES on hitusen kylmä viinalle (bensalla menee) ja nokeentuu viinalla hitusen, jos sitä viinasten tuotosta voi noeksi sanoa. 7 on hitusen liian kylmä, mutta menettelee vielä ja vakiotulppa BPR6ES on ihan loistava valinta viinaksille.