Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mikke - 31.10.2012, 09:50:03

Otsikko: Käsijarrukengät
Kirjoitti: mikke - 31.10.2012, 09:50:03
Katsastusmies ei tykännyt käsijarrun pidosta, tasaisaista oli mutta pysäytysvoima oil kovasti alhainen. Vaihdoin kolmisen vuotta sitten Motonet kengät tietäen pito/toleransiongelmat. Vaikutta siltä että nuo ovat "pienet" eli systeemiin ei tule voimaa tarpeeksi (pinnat kiinni). Eli uudet vaihdetaan.

Vaihtoehtoja:

Motonet arvonta osat
Biltema
Varaosakaupan "laadukkaampi vaihtoehto" eli Bosch sarjaa tarjotaan
Alkuperäinen

Onko jolla kokemusta tuosta Bosch -sarjasta? Arvuuttelen tuon ja alkuperäisen välillä. Hinta ei ole kriteeri vaan toimivuus. Irtoaako alkuperäisestä yhä nuo pinnät kuten tapana on allut?
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: Nercs - 31.10.2012, 10:03:33
Kuules noita pinnoista jos jollain liimalla ne laitetaan kiinni jotka lämpivät jos kässäri laahaan ei ne tällöin kestä .Kun se jarruhihna pitäisi olla niiteillä kiinni jos kestäviä juttuja halkuaisi harrastaa,mutta tuo tekniikka luottaa liimaan.Noista osista osta hyvän valmistajan tuote jokin Bosh ei varmaakan mitään huonoja lähetä markkinoille.
Joskin 240 ostin alkuperäset siihen aikaa ne osat 2000 alussa olivat aika halpoja.
Huonoja ja sopimattomia ei kannata harrastaa ja sekkaa ne vaijerit ja muut jutut hyvin että käsijarrumekanismi liikkuu hyvin-
Kyllä  alkuperäset kestää itsellä on yli 310tkm ja katsatuksessa näkyy olevan tuossa 1.9 kN luokkaa pitovoima,
Tuota onko se jarruhihnaa kosketus siihen rumpuu tarpeeksi pitävä ja onko ne kitkapinnat puhtaat?
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: Kaasuvolvo - 31.10.2012, 10:36:46
Mä ostin joskus käsijarrukengät Biltemasta ja vaikka kuinka säädin niin ei mitään pitoa. Monta kertaa avasin kummatkin ja poika veti kässäristä ja mä tarkistin, että kaikki liikkuu ja säätö taas kahvan juuresta mutta ei pidä. Kävin ostamassa alkuperäset ja vertasin Bilteman kenkiin niin ensinnäkin kitkapinta oli eri kohdassa reilusti kuin alkuperäsessä ja se oli huomattavasti ohuempi kuin alkuperäisessä. Ostin sitten siniseltä alkuperäset ja kun laitoin paikalleen ja säädin kahvan juuresta sopivaksi, niin piti kerrasta. Nyt olen 4 vuotta ajanut niillä ja eilen meni taas läpi katsastuksesta. Tosin joka kesä puran ja putsaan jarrut mutta ei oo tarvinnut kenkiä uusia.

Pidä Volvosi Volvona oli joskus televisiomainos. Vaikka se olikin Käyttöauton rahankeruumainos niin oli siinä asiaakin. Pakko myöntää, että etujarruletkut ostin kylläkin Motonetistä kun alkuperäset oli monta kertaa kalliimmat... ::)  Kai tommoset osat voi ostaa muualtakin. Luulis.

Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: Möykky - 31.10.2012, 10:43:30
Osta Motonetistä, ei ole kengistä pahaa sanottavaa, hyvin ovat toimineet ilman availuakin.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: Kaasuvolvo - 31.10.2012, 10:46:13
Hyvä tietää, että Motonetin osat toimivat.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: landenasi - 31.10.2012, 11:02:14
Vaihdoin viime vkl. V70:een uudet jarrulelut. Käsijarrukengiksi laitoin "Lpr":t. Nämä Fixukselta. Napakasti pitävät yhdessä Brembon kiekkojen kanssa. Edelliset jarrukengät olivat laitettu 1/2008 ja niissä kitkapinnat vielä paikoillaan. Merkki tuntematon, mutta asennettu Jyväs-Autossa edellistä edellisellä omistajalla.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: mikke - 31.10.2012, 12:04:12
Hain Lpr kengät kun paikallinen tarvikeliike niitä kehui ja asentavat itsekkin niitä ja ovat pitäneet kuten täälläkin todetiin.

Motonetin osissa on se ongelma, että hyllyssä on tavaraa monelta valmistajalta ja pitäsi tietää tarkemmin mistä on kyse. Pelkkä "Motonet" ei merkkinä kerro vielä mitään. Joskus on hyvääkin tavaraa kohtuuhintaan, mutta usein jotakin merkitöntä kaukoidän tavaraa.

Katsotaan paraneeko noilla.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: riesel - 31.10.2012, 12:51:41
Omat kokemukset:
- Motonetistä hankituilla käsijarrukengillä kävi juuri kuten tämän ketjun aloituksessa. Eli käsijarrussa ei riittänyt säätövara, vaan levitinmekanismi 'pohjasi', eikä käsijarrun pito siksi ollut riittävä. Tilanteen näki selvästi, kun asetti kengät H-palan kanssa rummun sisään: kenkien vapaat päät jäivät huomattavasti kauemmas toisistaan kuin kuluneilla originaaleilla...
- Biltemasta hankituilla käsijarrukengillä oli sama ongelma, mutta lievempänä. Eli toimi alkuun, mutta vähäisen kulumisen jälkeen oltiin taas samassa tilanteessa.
- Alkuperäisosilla on toiminut nyt hyvin lukuisia vuosia

Eli mistä tahansa ne käsijarrukengät ostattekin, niin ennen asennusta sovittakaa niitä H-palan kanssa rummun sisään ja varmistakaa, ettei ne vapaat päät jää liian kauaksi toisistaan...
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: mikke - 02.11.2012, 13:05:58
Lpr:n kengillä OK eikä ongelmia katsastuksessa. Pitoa enemmän kuin riittävästi. Saa nähdä ovatko pinnat kiinni vielä muutaman vuoden päästä.

Kiitoksi hyvistä kommenteista, auttoi löytämään "oikeat" osat.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: jarip - 07.11.2012, 21:13:36
Onko foorumilla mitään tietoa minkä vuosimallin autossa nämä käsijarrun kenkien pinnat alkavat irtoilemaan?
Vai johtuuko se vain  siitä että kitkapintojen liimaus on niin huono että ei kestä ajan hammasta vaikka pintoja olisi vielä jäljellä?

Jos autossa alkuperäiset kengät tai mahdollinen vaihtotyö tehty merkkiliikkeessä alkuperäisillä osilla niin eikö materiaali vahingot pitäisi mennä Volvon piikkiin?

Itsellä 2006 mallin auto eikä tällä hetkellä ole tietoa onko kenkiä vaihdettu vai ei, eteen vaihdettu jarrulevyt, palat ja jarrukilvet mutta takana ainakin jarrulevy on vanha.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: jip59 - 07.11.2012, 23:10:14
Mun mielestä vuosimallilla ei ole merkitystä sillä työnpuolesta (useampi vuosikymmen autonasentajana) edes merkillä ei ole väliä. Yhteistä kaikille on että takana on levyjarrut ja käsijarru on toteutettu rumpujarruin. Sama ongelma kaikissa tuon rakenteen omaavissa merkistä riippumatta.
3vuotta max. 5vuotta ilman jarrupintojen irtoamista on hyvä suoritus. Vaikka pintaa olisikin vielä yli 90% jäljellä. Aika tekee tehtävänsä vaikkei käpäriin edes koskaan olisi satuttu.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 08.11.2012, 10:35:03
Onko foorumilla mitään tietoa minkä vuosimallin autossa nämä käsijarrun kenkien pinnat alkavat irtoilemaan?
Vai johtuuko se vain  siitä että kitkapintojen liimaus on niin huono että ei kestä ajan hammasta vaikka pintoja olisi vielä jäljellä?

Jos autossa alkuperäiset kengät tai mahdollinen vaihtotyö tehty merkkiliikkeessä alkuperäisillä osilla niin eikö materiaali vahingot pitäisi mennä Volvon piikkiin?

Itsellä 2006 mallin auto eikä tällä hetkellä ole tietoa onko kenkiä vaihdettu vai ei, eteen vaihdettu jarrulevyt, palat ja jarrukilvet mutta takana ainakin jarrulevy on vanha.
Eiköhän tämä ominaisuus ole kaikissa vuosimalleissa ja merkeissä joissa tällainen rakenne on.

Kulutusosien osalta ei varmaan mene valmistajan piikkiin vahingot, jos 2006 vuoden autosta irtoaa esim jarrukengän kitkamateriaali.

Käsijarrun toiminta ja kitkapintojen irtoaminenkin on paljolti kiinni käytöstä ja huollosta. Säännöllinen käyttö pitää osat liikkuvina. Pesun jälkeen/ sopivasti pakkaselle menevässä kelissä ei kannata välttämättä laittaa käsijarrua päälle, ettei kitkapinta tartu kiinni rumpuun ja käsijarrua ei kannata vetää päälle liikkeessä ;). Tällainen rakenne on tehty seisontajarruksi.

Tosin ei nuo suoraan jarrusatulaan tulevat käsijarrurakenteetkaan ole ongelmattomia olleet.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: Jouk - 08.11.2012, 10:44:29
Tällainen rakenne on tehty seisontajarruksi.
Itse olen käsittänyt että tällainen jarru on Volvonkin puolesta, virallisesti.

Eli sitä *ei* saa kytkeä päälle auton liikkuessa - eikä testata rullilla.

Itse olen pari viime vuotta sanonut katsastusasemalla ihan "ohimennen" että "sä varmaan tiedätkin että Volvon kässäri on seisontajarru eikä saa vetää vauhdissa päälle ellei halua että kitkapinnat irtoavat?". Tosin automaatissa jossa auto on aina parkissa P-vaihde päällä tuon koko jarrun käytännöllisyys ja tarve on aika... pieni. ;)

Ainoa kerta kun lähti palat irti oli melkolailla heti auton ekan (minun omistuksessa) katsastuksen jälkeen kun inssi herutteli jarrua rullilla...
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: LK - 08.11.2012, 12:52:38
Itse olen käsittänyt että tällainen jarru on Volvonkin puolesta, virallisesti.

Eli sitä *ei* saa kytkeä päälle auton liikkuessa - eikä testata rullilla.

Itse olen pari viime vuotta sanonut katsastusasemalla ihan "ohimennen" että "sä varmaan tiedätkin että Volvon kässäri on seisontajarru eikä saa vetää vauhdissa päälle ellei halua että kitkapinnat irtoavat?".

Tuo nyt sattuu olemaan virallinen testi, jollei maahantuoja tai valmistaja ole jotain muuta testausmenettelyä näille vehkeille määritellyt ja Trafi sitä niille hyväksynyt.
Jos näille on määritelty virallisesti jokin poikkeava testausmenettely (kuten diesel automaatin savuarvolle max rpm 1500) niin infoathan meitä muitakin.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: Kaasuvolvo - 08.11.2012, 13:26:10
Kysyin tota asiaa Käyttöautosta ja tässä heidän vastaus.

" Terve! Katsastuskonttoreilla olevat jarrydynamometrit pyörivät juurikin niin hitaasti ettei se riko käsijarrukenkiä. Toisaalta jos kengät ovat "vanhuuttaan" huonossa kunnossa silloin kitkapinnat irtoavat varmasti."
/ tekninen palvelu
KÄYTTÖAUTO OY
Lokomonkatu 25
PL 666, 33101 Tampere

Joten ei meillä siis pitäisi olla ongelmia käsijarrutestauksen suhteen. Tosin koska kengät ovat "vanhuuttaan huonossa kunnossa"? Mulla on jo 4-vuotta vanhat. Pitää varmaankin varmuudeksi vaihtaa ens kesänä.

Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: jarip - 08.11.2012, 14:19:00
Kysyin asiaa Volvolta ja heidän mukaan olisi hyvä vaihtaa kengät 4 vuoden välein vaikka pintaa olisi jäljellä saman verran kuin uusissa.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: Kaasuvolvo - 08.11.2012, 14:48:35
Kiitos vinkistä. Aikalailla vinkaskin toinen puoli katsastuksessa vaikka kaikki purin ja putsasin kesällä. Vaihtoon siis.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: Jouk - 09.11.2012, 09:33:08
Tuo nyt sattuu olemaan virallinen testi, jollei maahantuoja tai valmistaja ole jotain muuta testausmenettelyä näille vehkeille määritellyt ja Trafi sitä niille hyväksynyt.
Jos oikeasti tietäisit katsastuksesta jotain niin tietäisit ettei seisontajarrua tarvitse testata jarrudynossa, joten menee tuo dieselmittausvittuilusi hiukan metsään...

Jos nyt jätetään pois esim. autot joissa on on/off seisontajarru (esim. 3C Passat) tai muu oudompi systeemi (vanhemmat mersut, jotkin pakut), niin esim. osaa nelivedoista ei voi testata rullilla joten jarrunkin testaaminen tehdään koeajolla tai "vaihtoehtoisesti" (lapulta löytyvä termi vaihtelee inssistä toiseen). Näin esim. viime syyskuussa tuon toisen kulkineen kanssa vaikka Torsen kestäisikin rullilla testaamisen niin inssi jätti ilmeisesti "varoiksi" sen tekemättä ja seisotti autoa koeajolenkillä.

Tätä ennen on testattu mm. niinkin teknisellä menetelmällä kuin jättämällä auto vapaalle käsijarru päällä kun se on nostettu ylös alustan tutkmista varten... (K1 ::) )

Mutta hei, nythän on sullekin ilmoitettu asiasta...
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: Jorma - 09.11.2012, 11:57:56
Taitaa olla faktaa, ettei käsijarrukengät voi "kulua" ellei jarru laahaa. Mikäs sitä kuluttas jos kaksi pintaa on liikkumatta vastakkain.
Omat käsijarrut sai kiitosmaininnan katsastuksessa, piti erittäin hyvin, ei vinkunut eikä paukkunut. Johtuu varmasti osittain siitä, että kaverin tuttu liimasi alkuperäisiin runkoihin hihnat, jotka oli jäänyt käsiin kun tietyt materiaalit kiellettiin. Hän hio uudet kengät käyttäen antamaani jarrulevyä ja sovitus oli 100%.
PS: Ei, en tiedä kuka tekijä oli enkä halua pyytää kaveriani tekemään muille.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 09.11.2012, 16:49:27
Kannattaa sitten varautua "asbestityöhön", kun seuraavan kerran jarruremppaa teet.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: LK - 09.11.2012, 17:20:48
Jos oikeasti tietäisit katsastuksesta jotain niin tietäisit ettei seisontajarrua tarvitse testata jarrudynossa, joten menee tuo dieselmittausvittuilusi hiukan metsään...

Pahoittelut jos joku otti tuon kommentin henkilökohtaisena vittuiluna. Sellaiseksi sitä ei ollut tarkoitettu.

Mutta hei, nythän on sullekin ilmoitettu asiasta...

Kiitos tästä asiallisesta infosta. Nyt minäkin tiedän.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: jarnos - 10.11.2012, 09:21:45
Moi !
Omaan hommasin kengät motonetistä hyvin on toimineet, faija hommas Biltemasta käsijarrukengät. Kengät ei pitäneet juuri ollenkaan, avattiin jarrut ja sovitettiin kenkää rumpuun niin keikkui ku mummon kiikkutuoli, säde oli ihan jotain muuta.
Siniseltä haetut KIINALAISET istuivat hienosti.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: jip59 - 10.11.2012, 22:58:04
Tämän päivän virallisia jarrusäännöksiä mitä lakikirjat kertovat ei ole havaintoa mutta ei ole montaakaan vuotta kun siellä kerrottiin että hydraulisten käyttöjarrujen varajarruna toimii mekaaninen seisontajarru.
Eli selkokielellä että jos normi hydraulinen käyttöjarru "kuolee" niin auton saa vielä pysähtymään mekaanisella seisontajarrulla.
Tuohon vedoten katsurit testaavat seisontajarrun liikkeellä olevana, siis rullilla.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: anssi68 - 05.04.2013, 17:27:41
Vaihdoin S60:seen uudet käsijarruvaijerit ja puhdistin mekanismit, loppu pitokin hävisi  ??? . Pitääkö vielä uusia taakse kengät, asetelmat yms rojut, jotta tuon käsijarrun saa pitämään.. Normi katsastuksessa käsijarru vasen 0,8 ja oikea 0,9, uusinnassa 0,2 molemmilla puolilla  :buck2: :buck2:
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: Vollemies - 05.04.2013, 23:42:05
Kysyin asiaa Volvolta ja heidän mukaan olisi hyvä vaihtaa kengät 4 vuoden välein vaikka pintaa olisi jäljellä saman verran kuin uusissa.


Hmm. Entäs jos liimaisi uudelleen vaikka uretaaniliimalla. Pysyy varmasti, jos ei kuumene yli 100 °C. Varmaan on parempaakin liimaa, mutta ei omassa hyllyssä.

Minkähän näköisiä ne sinisen myymät oikeat kengät mahtavat olla.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: Justus - 09.08.2013, 20:37:10
Minkähän näköisiä ne sinisen myymät oikeat kengät mahtavat olla.

Aika kamalan näköisiä ne aidot kiinalaiset oli.
Ulkonäkö ei ollut yhtään harakiriä kummempi, mutta sopivuus oli vähän parempi.
Otsikko: Vs: Käsijarrukengät
Kirjoitti: Vollemies - 09.08.2013, 22:31:52
Ulkonäkö ei ollut yhtään harakiriä kummempi, mutta sopivuus oli vähän parempi.

Itse vaihdoin Motonetin kengät alkukesästä. Vertasin alkuperäisiin ja ainakin rautaosa ja pintojen paikka olivat aivan samanlaiset kuin autosta löysin. Saatoihan ne autossa olleet olla myös motonettilaisia tai kenties biltemalaisia, en tiedä. Autossa olleet olivat kuluneet ohuimmalta kohdaltaan noin 2 mm vahvuiseksi ja pito oli heikko mutta pinnat olivat vielä mukana, joskin hiukan päistä auki liimauksesta. Uusissa pintaa oli ainakin tuplaten vanhoihin kuluneisiin. Kun vaihdon uudet, käsäri pelasi heti ja meni hiekalla sujona. Sitä kuinka kestävät, en tiedä. Liimalla oli pinta kiinni. Jarrurummut sorvasin suurimpaan halkaisijaan ja hiukan ylikin, kun rappua oli jo sen verran ja levyjen pinnat siinä samalla sivussa. Tosin koko homman olisin voinut luultavasti tehdä vain kiristämällä vaijeria kahvan juuresta mutta sen keksin vasta kun uudet kengät eivät mahtuneet muuten sisälle ja sitten täältä lueskelin mistä saa löysättyä.

Tasan piti Motonetin kengät katsastuksessakin, eli ollut Motonetin kengissä valittamista. Hinta taisi olla jotain 29€ ellen väärin muista. Mielestäni käsärin kahva nousee jo nyt hiukan ylemmäksi kuin asennuksen jälkeen. Sitä edelleen ihmettelen, että mikä sitä syö, kun ainut joka sitä on liikkuessa kiusannut oli se katsastusinssi.