Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: nikke006 - 31.10.2012, 19:47:45
-
lähteekö tuo ardicin vikatila pois pelkällä vikakoodien luvulla ja niiden nollauksella? vai pitääkö se poistaa vielä erikseen sillä testerillä? käytin nimittäin tänään autoa korjaamolla juurikin ton vikatilan poistamisen takia ja kun lähin korjaamolta niin ei se yrittänytkään käynnistyä.
-
Mistä autosta ja mistä Ardicista nyt on puhe?
-
Ilmeisesti auto on tämä: xc90 vm2003 d5
Mikäli ardic on kunnossa, niin ardic:n vikakoodit nollaamalla lukitustila aukeaa. (Testerin täytyy tietenkin kyetä lukemaan ja poistamaan sen yksikön vikakoodt, jossa se ardin:n lukituskoodi on)
-
sori jäi mainitsematta eli juurikin xc90 d5 vm2003 ja ardic 912. ne luki koodit tosta ardicista ja herjas liekkivahtia ja ylikuumenemista, mutta kumpikaan vika ei ollut aktiivinen. miten tota vikaa pitäs alkaa ratkomaan ku ei se tosiaankaan ees pumppu ala nakuttaan ku yrittää käyntiin.
-
Ylikuumenemistermostaatti varmaan kannattaa mitata, jos vika vaikuttaisi siellä olevan, puhuuko lämmitin yhtään mitään, kun sitä koittaa käyntiin?
-
ei mitään muuta elämää ole kuin ajotietokoneessa välkkyvä "on" teksti joka samantien vaihtuu "off". ennenkuin tämä toimimattomuus alkoi niin lämppäri ei ollut kyllä oireillut yhtään mitään.
-
Nostetaanpa tätä. Itsellä sama vika kuin edellisellä kirjoittajalla, näytössä vilkkuu hetken "on" ja vaihtuu "off" melkein heti. Käytin tänään vikakoodinluvussa korjaamossa, boschin testerillä katsottiin ja herjasi: Lisälämmittimen polttonestepumppu, impulssi liian alhainen. Tämä poistettiin mutta vilkkuu edelleen.
Mitähän tälle nyt osaisi tehdä että saisi toimimaan? Itsellä ei ole näistä Ardiceista aiempaa kokemusta. Niin ja auto on S80 2.5tdi -99.
Ostin auton eilen, ja edellinen omistaja sanoi että on toiminut aiemmin hyvin, mutta meni vikatilaan kun akku oli mennyt sököksi. Oli yrittänyt käynnistää kolme kertaa ja mennyt lukkoon.
-
Nostetaanpa tätä. Itsellä sama vika kuin edellisellä kirjoittajalla, näytössä vilkkuu hetken "on" ja vaihtuu "off" melkein heti. Käytin tänään vikakoodinluvussa korjaamossa, boschin testerillä katsottiin ja herjasi: Lisälämmittimen polttonestepumppu, impulssi liian alhainen. Tämä poistettiin mutta vilkkuu edelleen.
Mitähän tälle nyt osaisi tehdä että saisi toimimaan? Itsellä ei ole näistä Ardiceista aiempaa kokemusta. Niin ja auto on S80 2.5tdi -99.
Ostin auton eilen, ja edellinen omistaja sanoi että on toiminut aiemmin hyvin, mutta meni vikatilaan kun akku oli mennyt sököksi. Oli yrittänyt käynnistää kolme kertaa ja mennyt lukkoon.
Vika täytyy korjata ja sen jälkeen nollata vikakoodit, ennen kuin se voi toimia :)
Polttonestepumpun vika voi tulla esim. viallisesta polttoainepumpusta, viallisesta ylikuumenemistermostaatista, viallisesta johtosarjasta/liittimistä, viallisesta ohjainlaitteesta.
-
Niinhän se täytyy korjata.. Se vaan ihmetyttää kun on kuulemma toiminut aiemmin moitteetta, voihan se toki olla myyntipuhetta vaan.
Missä tämä ylikuumenemistermostaatti sijaitsee?
-
Niinhän se täytyy korjata.. Se vaan ihmetyttää kun on kuulemma toiminut aiemmin moitteetta, voihan se toki olla myyntipuhetta vaan.
Missä tämä ylikuumenemistermostaatti sijaitsee?
Monesti joku osa voi mennä rikki ihan kerrasta :)
Ylikuumenemistermostaatti on lämmittimen kyljessä lämpötila-anturin vieressä, ylikuumenemistermostaatti on kytkin joka aukeaa kun tietty lämpötila saavutetaan ja se sitten katkaisee polttoainepumpun virransaannin, lämpötilan laskettua kytkin taas sulkeutuu automaattisesti.
Rikki ollessaan se voi olla auki kokoaika.
-
Ok, kiitoksia tiedosta :) Mietin tuossa, että taitaa olla halvin konsti laittaa suoraan lohkolämmitin, motonetissä näkyy olevan saatavana..
-
Ok, kiitoksia tiedosta :) Mietin tuossa, että taitaa olla halvin konsti laittaa suoraan lohkolämmitin, motonetissä näkyy olevan saatavana..
Kyllähän tosiaan lohkolämmittimelläkin välttävästi pärjää, itse tykkään lähteä kuitenkin lämpimällä autolla liikkeelle :)
-
Jatketaanpa tähän, vaikka ei ihan ardiciin liity, mutta kuitenkin..
Auto pitäisi saada pian ajoon, ja kylmänä en mielellään laittaisi käyntiin, joten joku lämmitin ensihätään on saatava.
Löysin tavaroista letkulämmittimen joka on pienillä lähdöillä. Ja kysymys kuuluu onnistuuko laittaa tähän 2.5tdi koneeseen tavalliseen tapaan? Neste pääsee kiertämään vapaasti? Haulla koetin etsiä mutta en löytänyt juttua tästä..
-
Pitäiskö tuon ardicin ilmoittaa jos on mennyt vikatilaan vai eikö vaan lähde päälle jos vikatila päällä? Parikertaa vilkuttaa on ja sitten vaan off. Aijemmin on toiminut kyllä. Apurungon jouduin irrotteleen tossa loppusyksystä ja samalla joutu irrottaa ardicin polttoainelinjat ja siinähän ne tyhjeni, olisko tuosta mahdollisesti menny vikatikaan? Mitään se vaan nahdollisesta vikatilasra ei ilmottele. Auto on -04 vuoden.
-
Pitäiskö tuon ardicin ilmoittaa jos on mennyt vikatilaan vai eikö vaan lähde päälle jos vikatila päällä? Parikertaa vilkuttaa on ja sitten vaan off. Aijemmin on toiminut kyllä. Apurungon jouduin irrotteleen tossa loppusyksystä ja samalla joutu irrottaa ardicin polttoainelinjat ja siinähän ne tyhjeni, olisko tuosta mahdollisesti menny vikatikaan? Mitään se vaan nahdollisesta vikatilasra ei ilmottele. Auto on -04 vuoden.
Polttoainelinja mahdollisesti tyhjentynyt irroituksesta johtuen ja käyttöönotossa tullut kolme(?) epäonnistunutta käynnistystä ja sitä myöten Ardic mennyt lukkoon. ??? Vidalla tai muulla riittävän syvälle pääsevällä testerillä vikakoodit poistaen niin pitäisi Ardicin herätä henkiin.
-
Omilla lukijoilla (bsr-ppc1, vida) mun mielestä se ei ole aina sanonut selvästi olevansa vikatilassa, jos on niin koodi on ollut jotain "käynnistys estetty", mut koodien poisto on aina avannut Ardicin.
-
Itellä ei ardicci lähtenyt pöhiseen eikä antanut vikakoodeja kun oli tämä kynttilä aivan pimee.
-
Itellä ei ardicci lähtenyt pöhiseen eikä antanut vikakoodeja kun oli tämä kynttilä aivan pimee.
Hehku? Se on tosiaan siitä kätevä että sen voi mitata ja jopa irroittaa ja testata ja vaihtaa purkamatta autoa, riittää vähän nostaa etukulmaa v70:ssä.