Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: letku90 - 31.10.2012, 19:51:37
-
elikkä ois tulossa tuommonen b230 vaparikone (~100e) ja olis tarkotus turbottaa se, ja ruiskuista ym ei oo mitään tietoa miten ne toimii ja apua tarvisin.. autona on nyt b200 koneella oleva ilmeisesti lh-jetronic 2.4 ruiskulla?? ja se ruisku ois tarkotus jättää siihen autoon.. mutta kysymys on että kestääkö kone turbotuksen esim vakiona? tehotavote siellä +200hv ja enemmänkin jos mahollista.. miten tuo sytytys toimiiko turbon kanssa jos jättää vakioksi? miten ilmamäärämittari ja lambdat ym jos neki jättäs vakiona vai onko mitään järkeä?? mitkä suuttimet jne?? pakosarjan teen ite minkä turbon hommaan?? imusarja jää vakioksi tai sitte teen uuen painekotelon, miten se lasketaan?? minkäkokosella kaasuläpällä, käykö vakio?? mielellään pienellä budjetilla ainaki näin alkuun koska liiton päivärahoilla ei hirveitä ostella ja töistä ei oo kuulunu... ja miten tuo koneen puristussuhde soveltuu vakiona turbotukseen? tarkoitus kuitenkin uusia kaikki laakerit ja m.renkaat ym... kantta sen verran suunnitellu että tulee 530, kanavien siistintä, jäykemmät venajouset, omilla seeteillä/venttiileillä ja mikä ois hyvä nokka mietoon turbokäyttöön, k-nokka?? mielellään suoria vastauksia tähän ketjuun ja ei että: ''eti netistä kyllä löytyy'' en paljoa koneella istuskele ja ehi, tulee mentyä enemmän ja oltua tallissa jne.... tosiaan koskaan en oo ruiskuihin perehtyny oikeastaan millään lailla, enkä juurikaan turbovehkeisiin... vaparit on kyllä tutumpia kun jokkista tulee harrastettua ja moottorin rakentaminen ei oo onkelma.. :) kiitos jo valmiiksi vastauksista (jos niitä tulee), ja osia saa tähän ketjuun myös tarjota... ei tällä kertaa tuu muuta mieleen :D
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=290.0 Siinä mennään ehkä vähän sun tehotavotteen yli, mutta sieltä näkee hyviä komponentteja mitä on käytetty, aika paljon pystyy käyttämään orkkiksia.
-
no sieltähän selvisi hyvin minkälaisia turboja ja nokkia on käytetty.. ja moottori kestää vakionaki tuon mun tavotteen.. mutta tuosta ruiskuhommasta enemmän tahtoisin tietää, saako noita +200hv tehoja esim;
Moottori: Vakio vaparikone b230, 530 kannella kuin ylempänä mainitsin ja joku volvon omista ''virinokista''
Ahdin: Joku soppeli mikä vastaan tulee mutta ei liian pientä(tällä ei tässä vaiheessa väliä)
Oma ruiskun imusarja kaasuläppineen ym, iso kiinan cooleri jne...
Mutta siis periaatteessa suora kysymys; jos laitan vakio b230 koneeseen turbon niin toimiiko?? kaikki jäis vakiota paitsi isommat suuttimet.. vakio lambda jne.. mihin väliin ilmamassamittari tämmöisessä tapauksessa laitetaan? turbon imu vai painepuolelle johonki väliin vai onko mahollista mihinkään, tosiaan koskaan en oo näihin perehtyny... ja minkälaiset suuttimet?? onko esim jossaki autoissa vakiona koska tutulta autopurkaamolta vois löytyä tai sitten ostan uuet?? ja ruiskuissa ilmeisesti lambda ja ilmamassamittari säätää seoksen automaattisesti?? sori tyhmät kysymykset... otetaan näihin vastaus ja kysytään sitte lisää, saa toki ehottaa jotaki muutaki jos tämä ei tuu onnistuun tai ei kannata ja kohtuuhinnalla on parempi vaihtoehto tiedossa... :idiot2:
-
no sieltähän selvisi hyvin minkälaisia turboja ja nokkia on käytetty.. ja moottori kestää vakionaki tuon mun tavotteen.. mutta tuosta ruiskuhommasta enemmän tahtoisin tietää, saako noita +200hv tehoja esim;
Moottori: Vakio vaparikone b230, 530 kannella kuin ylempänä mainitsin ja joku volvon omista ''virinokista''
Ahdin: Joku soppeli mikä vastaan tulee mutta ei liian pientä(tällä ei tässä vaiheessa väliä)
Oma ruiskun imusarja kaasuläppineen ym, iso kiinan cooleri jne...
Mutta siis periaatteessa suora kysymys; jos laitan vakio b230 koneeseen turbon niin toimiiko?? kaikki jäis vakiota paitsi isommat suuttimet.. vakio lambda jne.. mihin väliin ilmamassamittari tämmöisessä tapauksessa laitetaan? turbon imu vai painepuolelle johonki väliin vai onko mahollista mihinkään, tosiaan koskaan en oo näihin perehtyny... ja minkälaiset suuttimet?? onko esim jossaki autoissa vakiona koska tutulta autopurkaamolta vois löytyä tai sitten ostan uuet?? ja ruiskuissa ilmeisesti lambda ja ilmamassamittari säätää seoksen automaattisesti?? sori tyhmät kysymykset... otetaan näihin vastaus ja kysytään sitte lisää, saa toki ehottaa jotaki muutaki jos tämä ei tuu onnistuun tai ei kannata ja kohtuuhinnalla on parempi vaihtoehto tiedossa... :idiot2:
Jossain FAQ:ssa on ohjeet IMMun siirtämisestä isompaan putkeen, ja ainakin Megan manuaalista (http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaSquirt_ohje_v1.pdf)(s. 34)löytyy ohje suutinten koolle. Jos on LH 2.4, niin sen pitäis olla "oppivaa" mallia mikä säätää seosta juurikin immun ja lambdan avulla. Jotkut on saanu parhaan kaasuunvastaavuuden kun on laittanu IMM:n aivan kaasuläpän viereen painepuolelle.
E:Mitään takuuta en siis näille kommenteilleni anna, oma kokemus turbottamisessa pyöreä 0. Kaikki perustuu siihen mitä olen tältä foorumilta lueskellut ;)
-
Varmaan aika kovat puristukset ahtamiseen vapari motissa? Ja melkeen kannattaa vaihtaa vahvemmat kanget vaikka kyllähän linnunluutkin sen yli 200hv kestää mutta jos sattuu tehot huomattavasti ylittämään tuon ::) lh:n boksit kannattanee lastuttaa. Toni niitä täällä foorumilla tekee. Suuttimiksi kannattanee harkita turbon vakioita 337cc. Viritys"resepteistä" löytyy mielenkiintoisia kokoonpanoja ja dynolappuja ;)
-
Joo puristuksia voi vielä madaltaa ku kone vielä oottelee, paljoko ois hyvä turbokäyttöön? 8?? ja miten tuo oma pieni syttyboxi ja virranjakajat ym toimii, tekeekö toni niihinki lastuja bolt on mallilla? ja ilmeisesti ruiskuun kuitenkin muutaku laittaa boksiin kiinni?? mutta neki on erilaisia nii mistä tiiän minkälainen mulle ois hyvä?? :D
-
Itekki vielä ihan opiskeluvaiheessa :) puristukset varmaa ok siinä 9 paikkeilla. Ilmeisesti tuo suoraan lastutettavaa mallia oleva sytkäboksi on harvinainen. Itse lähetin boksit tonille ja tulivat takaisin lastutettuna :) meinaatko käyttää lohkojakajaa vai jakajaa kannen päädyssä? Mikäli käytät lohkojakajaa jossa on ennakko alipaineella joudut jumittamaan sen kiinteäksi tai hommaamaan lh:n jakajan. Päätyjakajasta ei ole itsellä mitään tietoa :-\
-
näillä näkymin sekin jäis tuosta autosta itestään eli käretön lohkojakaja...
-
kärjetön jakaja ei silti tarkoita että se olisi kiinteä. Mikäli jakajan kyljessä ei ole alipainekelloa se on silloin kiinteä
-
muistikuvan mukaan siinä ei ollu sitä mutta jos on nii vaihtaa sellaiseen missä ei oo :) pitää tarkistaa ku kohta lähen ajelulle..
-
elikkä ois tulossa tuommonen b230 vaparikone (~100e) ja olis tarkotus turbottaa se, ja ruiskuista ym ei oo mitään tietoa miten ne toimii ja apua tarvisin.. autona on nyt b200 koneella oleva ilmeisesti lh-jetronic 2.4 ruiskulla??
ja se ruisku ois tarkotus jättää siihen autoon..
mutta kysymys on että kestääkö kone turbotuksen esim vakiona?
tehotavote siellä +200hv ja enemmänkin jos mahollista
.. miten tuo sytytys toimiiko turbon kanssa jos jättää vakioksi?
miten ilmamäärämittari ja lambdat ym jos neki jättäs vakiona vai onko mitään järkeä??
mitkä suuttimet jne??
pakosarjan teen ite minkä turbon hommaan??
imusarja jää vakioksi tai sitte teen uuen painekotelon, miten se lasketaan??
minkäkokosella kaasuläpällä, käykö vakio??
mielellään pienellä budjetilla ainaki näin alkuun koska liiton päivärahoilla ei hirveitä ostella ja töistä ei oo kuulunu...
ja miten tuo koneen puristussuhde soveltuu vakiona turbotukseen? tarkoitus kuitenkin uusia kaikki laakerit ja m.renkaat ym...
kantta sen verran suunnitellu että tulee 530, kanavien siistintä, jäykemmät venajouset, omilla seeteillä/venttiileillä ja
mikä ois hyvä nokka mietoon turbokäyttöön, k-nokka??
mielellään suoria vastauksia tähän ketjuun ja ei että: ''eti netistä kyllä löytyy'' en paljoa koneella istuskele ja ehi, tulee mentyä enemmän ja oltua tallissa jne....
tosiaan koskaan en oo ruiskuihin perehtyny oikeastaan millään lailla, enkä juurikaan turbovehkeisiin...
vaparit on kyllä tutumpia kun jokkista tulee harrastettua ja moottorin rakentaminen ei oo onkelma.. :)
kiitos jo valmiiksi vastauksista (jos niitä tulee), ja osia saa tähän ketjuun myös tarjota...
ei tällä kertaa tuu muuta mieleen :D
Riippuu vuosimallista 89 ja uudempi niin on LH 2.4
Kestää
Ei ongelmaa
Voi käyttää
Suuttimet tehon mukaan
Ei ehkä kannata, voimansiirto alkaa rajoittaa "heti" vähänkään isompaa ahdinta kuin15G, 16T yms. Ehkä Volvon oma sarja on alkuun ihan ok
Älä tee.
Vakio on hyvä
Kannattaa olla aktiivinen
Hyvin sopii jos on B230F,
Turhaa hommaa, voi sitä vähän föönata
K on hyvä vaikka vähän ylävireinen turboon
Netistä kyllä löytyy
Kaikki on kotiin päin
Ole hyvä
-
Kiitos paljon, -89 vm on eli ilmeisesti sitte se lh 2.4, mistä muuten lh 2.2 ja 2.4 erottaa?
-
kuskin iskarintolpan vieressä sellanen tulitikkuaskia vähän isompi pömpeli missä on 6pistoketta ja led. Tämä siis 2.4:ssä
-
Kiitos paljon, -89 vm on eli ilmeisesti sitte se lh 2.4, mistä muuten lh 2.2 ja 2.4 erottaa?
LH 2.4 virranjakajan kannen alla on vain pyörijä. Ei muuta.
-
Joo kyllä siellä se ''obd-pistoke'' on :D on tullu luettua viat sitäkautta mutta jakajan kannen alle en oo kattonu eli luultavimmin lh2.4
-
Yks tyhmä kysymys tähän joukkoon jos sopii..
onko 240:een, tohon koneeseen olemassa erikseen turbon moottorin tuki kumit? vai mahtuuko ft koneen uudempi pakosarja ja garretin vakio ahdin "vaparin" tukikumeilla vapari autoon.. ???
tuli tollanen mieleen ku mittailin raakasti rullamitalla koneen kyljestä lokasuojaan..
-
Turbon gummit ovat tiettävästi normaalia jäykemmät, mutta samankokoiset ne ovat.
-
ehkä tyhmä kysymys, mutta selkoo halluu..
eli onko mahotonta vapari volvo turbottaa että sais vielä katastuksesta lävitte?.. vm 92.
-
ehkä tyhmä kysymys, mutta selkoo halluu..
eli onko mahotonta vapari volvo turbottaa että sais vielä katastuksesta lävitte?.. vm 92.
Ei varmaan 30topikkia riitä missä asia on mainittu, mutta jos on vähäpäästöinen, niin ei pysty turbottamaan. Koneen voi vaihtaa toisesta vähäpäästöisestä autosta, mutta orkkista ei saa turbotettua
-
kiitti! vaikka poltit päreet varmaan tuosta kysymyksestä :D
-
Onhan täälä foorumilla monestaki asiasta puhuttu ennenki.. mutta silti mielestäni ei pidä tuomita ensikertalaista, joka asiaa tiedustelee..tiesti turhien topiccien perustaminen ei oo hyvä asia, mutta jos kysyy vanhassa topicissa niin mikäs siinä. :) Vaikka kannattais selailla topicceja läpitte niin saa paljon tietoa, mutta kaikkea tietoa ei löydy suoraan ja tää foorumi on hyvin toimiva ja selkeä, MUTTA hakutoiminto on hieman kehno.. >:( sillä ei löydä läheskään aina sitä mitä tahtoo.. tosin TÄSTÄ asiasta kyllä varmaan ois löytyny..mutta samapa tuo.
Sori OT, ja anteeksi avautuminen.. :)
-
Morjes!
Tämä topic näytti sopivan minun asiaan varsin mainiosti. Itselle on lähiaikoina pihaan tulossa vuosimallia 90 oleva 240 vote. Kone on siis B230f ja kovalla vitosella oleva loota. Kytkin on juuri vaihdettu uuteen.
Tarkoitus olisi autosta rakentaa itselle harrasteauto mihin upotetaan "ylimääräiset" opiskelijan rahat :D. Tarkoitus olisi kesän aikana rakentaa kaaret auton sisälle ja hitsailla tarvittavat paikat. Mistäs kannattaisi mieluiten kysellä kaaria? Luuppala on varmaankin ihan pätevä kaveri, mutta saako jostain halvempaan hintaan.
Noniin, mutta sitten itse kysymykseen. Tarkoituksena olisi aluksi hieman kantta muokkailla ennen mahdollista turbotusta. Eli mitä kannen muokkauksessa kannattaa huomioida turbotusta ajatellen? Tarkotus olisi ensi talvena ajaa jääradalla vielä vaparina. Minkä jyrkkyinen nokka olisi fiksu tulevaa turbotusta varten. Tehotavoite liikkuu siellä +200hp.
Kestääkö tuo M47 ja uusi vakiokytkin yleisesti ottaen edes jonkun aikaa tuolla teholla? Tarkoituksena olisi toistaiseksi pärjätä vakioruiskulla. Eli onko tuo 200-250hp mahdollinen vakioruiskulla? Noihin siis vissiin saa lastun(keltä kannattaisi kysyä), ja millaiset suuttimet voisivat olla sopivat?
Pakosarjaksi olisi tarkoitus löytää turbon vakio ja mikä ahdin sopisi parhaiten tuohon tehotavoitteeseen? Minkälainen välijäähy olisi hyvä? Onkos tuossa koneessa paikka valmiina öljypaluulle ja miten se on usein näissä hoidettu?
Nyt ei tule muuta kysyttävää mieleen, mutta muokkaan viestiä jos uutta ilmenee. Olen siis vielä amatööri näissä autohommissa ja tietoni volvon tekniikasta perustuu lähinnä parin päivän foorumin lukemiseen. Kaksipyöräisten kanssa olen ollut tekemisissä koko lyhyen ikäni ja perheessä on kyllä autoja ruuvailtu. Ruuvimeisseli kyllä pysyy kädessä :D. Mutta nyt olisi aika hommata kaksi rengasta lisää.
Kysymykset saattavat olla tyhmiä, mutta toivottavasti voisitte auttaa minua silti asiallisesti.
Onko turbottamisessa otettava muuta oleellista vielä huomioon? Eikös tuon koneen pitäisi kestää tuollaiset tehot vielä ihan tyydyttävästi?
Kiitos jo etukäteen auttajille!
-
Täytyyx toi leimata?
-
Juu kyllähän tuo leimataaan. Ainakaan papereissa ei ollut mitään vähäpäästöisyyteen viittavaa, muttta selvitän asian katsastuskonttorilta ennen ostopäätöstä :)
-
b230F ja -90 99.999999999998 % varmuudella vähäpäästöinen.
Jos on unohtunu rekisteriotteesta merkintä kolmitoimikatalysaattori, ei se tee siitä ei_vähäpäästöistä
-
Juu tiedostan asian, ja siksi varmistan sen huomenissa katsastuskonttorilta. Tämmöinen volvo tulee varmaan jokatapauksessa hommattua, niin olisi hyvä saada vastauksia tuohon pitkään viestiini :D Kauppahinnasta sen verran, että alle 500:sta ollaan puhuttu (sillä kansipahvi meni siitä vähän aika sitten ja sen jälkeen ei ole ajettu). Onko rahallisesti järkeä ostaa tuo elintenluovuttajaksi ja myydä rullaavana pois. Sisusta on kyllä varsin siisti tuossa ja korikin varsin terve. Mutta jos se on vähäpäästöinen, niin onkohan ostajaehdokkaita aihiolle, sitä ei tiedä :D
-
Morjes!
Noniin, tein soiton katsastuskonttorille tänään. Auto on tuotu lähes uutena suomeen vuonna ja tietokannassa ei näkynyt mitään merkintää vähäpäästöisyydestä tai katalysaattorista. Sanottiin että saattaa olla vähäpäästöinen, mutta tiedot oli hieman vajaavaiset muutenkin. Eli hän sanoi, että katsuri ei tiedä myöskään siitä sen enempää sitten, eli ei ole vähäpäästöinen.
Eli tässä tapauksessa sitten vissiin tuli toteen tuo alle prosentin mahdollisuus :D
Mutta jos jollain olisi aikaa auttaa minua noissa asioissa mitä ensimmäisessä viestissäni kysyin, olisin erittäin kiitollinen!
-
Ilmeisesti siis muuttoauto. Olipa erinomainen tuuri :hello: