Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: eari - 01.11.2012, 18:53:21
-
Moi
Hankin hiljattain ensimmäisen volvoni ja olisi seuraavanlainen ongelma, johon ei löydy ratkaisua. Auto on 2008 V50 2.0d man summum business, ajettu noin 90tkm.
Heti auton hankkimisen jälkeen huomasin auton nypyttävän/ravistavan pintakaasulla kiihdytettäessä. Ravistus tuntui pahiten 1. ja 2. vaihteella kierrosalueen alapäässä. Yhteiselomme jatkui ja päätin asentaa autoon eibachin pro-kit madallusjouset. Jousten asennuksen jälkeen oire paheni huomattavasti ja lisäksi tuli jyrinää täyskaasukiihdytykseen. Otin yhteyttä paikalliseen volvo-huoltoon ja autoon päätettiin uusia kummatkin vetoakselit. Vetoakseleiden uusinnalla ei ollut vaivaan merkitystä. Sitten käytiin alustaa ja moottoria läpi ja ainakaan huollon mukaan siellä ei ole mitään vikaa. Egrkin on tarkistettu. Seuraavaksi vaihdettiin kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä. Kaksoismassa oli huollon mukaan ihan lopussa, joten tarpeellinen korjaus se oli. Kuitenkin näiden korjauksien jälkeen se perhanan tutina jäi vielä autoon. Kaksoismassan vaihdolla se toki väheni, mutta ei poistunut. Mikä voisi tutinan aiheuttaa? Oman teoriani mukaan tutina ei aiheutunut kaksoismassasta, vaan se tutina oli hajottanut sen. Kohta varmaan menee rikki toi uusikin kaksoismassa...
Onko kellään tästä kokemuksia? Ainakaan haulla ei tule mitään vastaavaa eteen. Voisiko vika olla suuttimissavai aiheutuuko se jostain vetopuolelta? Tutina on samanlainen kesä- ja talvirenkailla. Kummatkin rengassetit ovat uudet. Onko tämä vain volvojen ominaisuus?
-
Vaihdettiinko vetoakselit kokonaan nivelineen ? Mulla oli joskus Ford jossa oli mennyt sisempi murrosnivel joka oli mulle kyllä yllätys että sekin voi mennä.Suojakumi oli mulla siinä ehjä .
-
Volvoon vaihdettiin huollon mukaan vasen ja oikea vetoakseli. Jäin sellaiseen käsitykseen, että kumpikin puoli oli nivelineen. Huoltoneuvoja vielä puhuikin jotain että niveliä ei saa erikseen, pitää laittaa koko setti. Onko toi sisempi murrosnivel vielä erikseen?
Huollossa eräs tyyppi esitti sellaisen teorian, että vetoakselin sisempi pää pääsisi "nojaamaan" perään/vaihdelaatikkoon madallusjousien takia ja se aiheuttaisi tutinat ja värinät. Madallusjousien takia vetoakselien kulma olisi muuttunut niin, että akselit olisivat liian pitkät ja siten painaisivat sisempää niveltä rautaa vasten. Lääkkeeksi hän ehdotti, että sisempi liitos avataan ja sisemmän nivelen päätä lyhennettäisiin rälläkällä vähän. En oikein lämmennyt ehdotukselle. Voisikohan tämä olla mahdollista?
-
Muistelen vetareita olleen valmiiksi lyhyempiä jo tehtaalta saatavilla. Tuo vetarien tärinä ongelma on ollut kai yleisempi alkupään malleissa sportti jousilla olevissa. Niihin sitten vaihdettiin eri osanumerolla olevia vetareita. Tämä muistelo ihan vailla fakta pohjaa (ei omaa kokemusta asiasta). Täällä on ollut keskustelua asiasta. vahvistakoon joku tuon ja kertokaan tarkemmin.
-
vahvistakoon joku tuon ja kertokaan tarkemmin.
Vahvistan että jotenkin noin se meni mutta tarkkaan en muista kun ei ole omakohtaista(kaan) kokemusta aiheesta... :)
-
Hakua olen käyttänyt ahkerasti jo ennen tätä kirjoitusta ja ei sieltä ainakaan suoraa vastausta ole löytynyt. Lähinnä on löytynyt keskustelua alkupään malleista, joissa on ollut liian lyhyet vetoakselit ja sen takia ne on porsineet. Huollossa oli asiasta puhetta ja sanoivat että nykyisin akselit on pidempiä.
Olisko kellään tietoa, että onko sportti-alustaan olemassa erilaiset vetoakselit (eri varaosanumero)? Mun kulkineessa on vakiona normaali alusta ja jos ne ovat tilanneet vetarit alustanumeron perusteella, niin silloinhan uudetkin vetarit on normaaliin alustaan tarkoitetut.
-
Tuolta yritin tsiigailla mutta en tiedä mikä mahtaisi olla.
http://www.volvopartswebstore.com/ (http://www.volvopartswebstore.com/)
Vidaan kun pääsen käsiksi niin sieltä luulisi näkyvän .
-
Ei näyttäisi olevan erimittaisia.Ei siis sport vetareita.Vetoakseli vaihto-osana 36000562 ja 36000552.Noi google jo löytää.. :)
-
Löysin parit keskustelua volvo-clubin sivuilta:
http://www.armbell.com/forum/viewtopic.php?t=2206&mforum=volvoclub
http://www.armbell.com/volvoclub/viewtopic.php?t=2282&mforum=volvoclub
Linkin auto on tosin V70, mutta 2.0d-koneella. Vetoakselien, apukiinnitysrungon ja moottorin kiinnitystyynyjen ja apurungon laakeriholkkien vaihto on tuossa auttanut asiaan.
-
Tota en oo lukenut mutta Vida ketoo että on vain noi tolla varaosa numerolla.Siis V5o 2,0 d manual -08.