Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Sute - 01.11.2012, 19:18:49

Otsikko: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Sute - 01.11.2012, 19:18:49
Kaipaisin neuvoja V70 D5 MK2:sen Bi-Xenon polttimoiden vaihdosta, erityisesti, miten polttimoiden kannan päällä oleva metallinen kantaosa lähtee irti umpion rungosta, jotta itse polttimon saa irti ja uuden tilalle. Bi-Xenoneilla tarkoitan siis kääntyviä valoja. Joitain klipsejä tuntuu olevan kyseisen mötikän sivuilla, mutta en kehdannut kummemin ryhtyä tempomaan. Kannattaako umpiot irrottaa kokonaan vaihtamista varten?
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Grimmy - 01.11.2012, 23:50:40
Juuri vaihtaneena kerron.

1. Umpion suoja irti takaa.
2. Ballastin jousi kiinnitys irti
3. Ballastin irroitus. Tämän mukana tulee poltin.
 - on vähän hankala poistaa juurikin niiden joustinkielien takia. Voi koittaa vähän väännellä sitä eri kulmiin mutta ei se sieltä ulos tule kuin vetämällä. Tämän jälkeen katso että kielet ovat oikein paikallaan, niitä voi vähän painella jos irrottaessa on vääntynyt
3. Polttimo on kiertämällä kiinni ballastissa. Ennen kuin irroitat niin katso miten päin se on siinä. Muistaakseni polttimossa olevat pienet kolot ovat yläpuolella kun poltin on kiinni umpiossa. Polttimo menee kiinni myös väärin. Laita uusi polttimo ballasiin.
4. Asettele polttimo ballastin kanssa varovasti umpioon mutta ennenkuin työnnät sen sisään niin varmista että se on oikeassa asennossa, eli ne polttimon kolot osoittavat ylös.
5. Tämän jälkeen polttimo työnnetään suoraan paikalleen. Ei tuppaa menemään jos on vinossa ja kielet painavat polttimoa niin että sen kääntäminen on vaikeaa (se polttimo helposti pyörii siinä ballastissa) joten katso lampun läpi että työnnät sen suoraan paikalleen.
6. Kun poltin on pohjassa niin ballastin jouset kiinni. Se ei asetu sinne pohjaan mitenkään tukevasti joten oikea asento kannattaa varmistaa naapuri lampusta.


Imo, tää valon vaihto näihin umpioihin on aivan perseestä, oikea suunnittelun kukkanen.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Itsok - 02.11.2012, 08:07:21
Mulla oli himpun kans vaikeuksia polttimoiden vaihdossa -05 S60:een. ilmanputsarin puolella tilaa on vaikka lampaat söisi, mutta käsi ei kunnolla mahdu "umpion" sisälle putkeen josta poltin on.
Repsikan puoli on sitten kertaluokkaa vaikeempi niissä malleissa jossa moottorinohjain on umpion takana. Itse otin muovikotelon pois paikaltaan ja neiti sai vaihdettua polttimon pienemmällä kädellään. Mutta ahdasta on.

Ylläolevaan täsmennyksenä vielä että ennen ballastin ja polttimon pois vetämistä irroitin virtajohdon ballastilta. ja johto takaisin paikoilleen vasta kun ovat takaisin paikoillaan. Toisella puolella oli muutenkin lisähankaluuksia, kun jousi jäi käteen poltinta irroittaessa. oli hankala laittaa käsikopelolla ja peilillä paikoilleen.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Sute - 02.11.2012, 10:04:10
Noista mun valoista vaan puuttuu tuo päällä oleva jousikiristin, mikä aiheuttaa ihmetystä, eli miten tuo ballasti on kiinni. Täytyy irrottaa umpiot, niin helpompi tehdä niin.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Grimmy - 02.11.2012, 12:21:50
Ylläolevaan täsmennyksenä vielä että ennen ballastin ja polttimon pois vetämistä irroitin virtajohdon ballastilta. ja johto takaisin paikoilleen vasta kun ovat takaisin paikoillaan. Toisella puolella oli muutenkin lisähankaluuksia, kun jousi jäi käteen poltinta irroittaessa. oli hankala laittaa käsikopelolla ja peilillä paikoilleen.

Taitaa tuo muovi umpio sitten olla vähän tilavampi koska itsellä ei noita piuhoja saanut enää kytkettyä jos ballasti oli paikallaan. (eikä siis poiskaan).

Noista mun valoista vaan puuttuu tuo päällä oleva jousikiristin, mikä aiheuttaa ihmetystä, eli miten tuo ballasti on kiinni. Täytyy irrottaa umpiot, niin helpompi tehdä niin.

No sitten voi olla vähän haastavampaa saada ne pysymään oikeassa paikassa... Kannattaa kysyä josko noita saisi siniseltä.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Itsok - 02.11.2012, 14:35:08
Taitaa tuo muovi umpio sitten olla vähän tilavampi koska itsellä ei noita piuhoja saanut enää kytkettyä jos ballasti oli paikallaan. (eikä siis poiskaan).

No sitten voi olla vähän haastavampaa saada ne pysymään oikeassa paikassa... Kannattaa kysyä josko noita saisi siniseltä.

Jaa-a. En tiedä muista kuin näistä face-lift umpioista. Ahdasta siinäkin on liitäntäjohdon kanssa, mutta juuri ja juuri sen saa irti ja paikoilleen. Kerran olen ottanut ballasti pois siten että johto oli paikoillaa. sese vasta vaikeeta oli.

Jos selviää paljonko sinisellä kiristinjousihakaset maksaa, niin kiinnostaa minuakin. Toinen jousista on vähän epärääisen muotoinen ja oli todella vaikaa saada se paikoilleen sekä sarana- että kiinnityspuolelta
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Hifilux - 02.11.2012, 21:43:02
Katsokaa kun vaihdatte niitä Xenon-polttimoita, että laitatte sen kiinnitysjousen oikein päin. Etsin ihan jonkun aikaa vikaa kun ostin tuon V70:n ja mittaristoon tuli välillä herja, että ajovalovika, vaatii huollon. No löytyihän se vika viimein etsimällä kun edellinen omistaja oli laittanut sen rautalankajousen väärin päin, prkle!  :o
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Sute - 02.11.2012, 22:27:10
Taitaa tuo muovi umpio sitten olla vähän tilavampi koska itsellä ei noita piuhoja saanut enää kytkettyä jos ballasti oli paikallaan. (eikä siis poiskaan).

No sitten voi olla vähän haastavampaa saada ne pysymään oikeassa paikassa... Kannattaa kysyä josko noita saisi siniseltä.

Jep, mutta tossa mallissa ei noita kiristysjousia ole, vaan ballastin sivuilla on klipsit ja niiden aukeamisperiaate on hakusessa. Ei viitti sohia miten sattuu, kun lienevät sen verran arvokkaat.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Sute - 03.11.2012, 17:50:22
Juuri vaihtaneena kerron.

1. Umpion suoja irti takaa.
2. Ballastin jousi kiinnitys irti
3. Ballastin irroitus. Tämän mukana tulee poltin.
 - on vähän hankala poistaa juurikin niiden joustinkielien takia. Voi koittaa vähän väännellä sitä eri kulmiin mutta ei se sieltä ulos tule kuin vetämällä. Tämän jälkeen katso että kielet ovat oikein paikallaan, niitä voi vähän painella jos irrottaessa on vääntynyt
3. Polttimo on kiertämällä kiinni ballastissa. Ennen kuin irroitat niin katso miten päin se on siinä. Muistaakseni polttimossa olevat pienet kolot ovat yläpuolella kun poltin on kiinni umpiossa. Polttimo menee kiinni myös väärin. Laita uusi polttimo ballasiin.
4. Asettele polttimo ballastin kanssa varovasti umpioon mutta ennenkuin työnnät sen sisään niin varmista että se on oikeassa asennossa, eli ne polttimon kolot osoittavat ylös.
5. Tämän jälkeen polttimo työnnetään suoraan paikalleen. Ei tuppaa menemään jos on vinossa ja kielet painavat polttimoa niin että sen kääntäminen on vaikeaa (se polttimo helposti pyörii siinä ballastissa) joten katso lampun läpi että työnnät sen suoraan paikalleen.
6. Kun poltin on pohjassa niin ballastin jouset kiinni. Se ei asetu sinne pohjaan mitenkään tukevasti joten oikea asento kannattaa varmistaa naapuri lampusta.


Imo, tää valon vaihto näihin umpioihin on aivan perseestä, oikea suunnittelun kukkanen.

Nämä ohjeet eivät siis Bi-Xenonien osalta wörki. Ballasti ja poltin ovat integroituja ja kokonaisuus irtoaa muovista klipsua kääntämällä vastapäivään. Polttimo/ballasti yhdistelmä on D1S.

http://www.ebay.com/itm/Osram-PHILIPS-D1S-HID-Xenon-Light-bulb-XenStart-OEM-New-/230430453118
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Itsok - 03.11.2012, 18:25:30
Eikö ohjekirja kertonut jo ennakkoon ettei siellä olekaan D2R/D2S? meinaan molempia löytyy S60 bi-xenoneista, mutten tiennytkään että V70:ssä on käytössä lisäksi vielä D1S:ää. Hyvä että kuitenkin polttimot tuli vaihdettua.

Minkä vuotinen auto on nyt kyseessä?
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Sute - 03.11.2012, 18:30:25
Eikö ohjekirja kertonut jo ennakkoon ettei siellä olekaan D2R/D2S? meinaan molempia löytyy S60 bi-xenoneista, mutten tiennytkään että V70:ssä on käytössä lisäksi vielä D1S:ää. Hyvä että kuitenkin polttimot tuli vaihdettua.

Minkä vuotinen auto on nyt kyseessä?

-07, eli viimeistä vuotta "vanhaa" koppaa.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Grimmy - 05.11.2012, 16:43:21
Nämä ohjeet eivät siis Bi-Xenonien osalta wörki.

Siis kyllä nuo Bi-Xenoniin workkii... Ei vain tuohon sun vuosimalliin  ;)

edt: En tiennytkään että V70 löytyy linssi umpioita, eikös S:t oo linssi mallisiin ja R:t heijastimiin...
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Ribbe - 05.11.2012, 19:31:35
Nämä ohjeet eivät siis Bi-Xenonien osalta wörki. Ballasti ja poltin ovat integroituja ja kokonaisuus irtoaa muovista klipsua kääntämällä vastapäivään. Polttimo/ballasti yhdistelmä on D1S.

http://www.ebay.com/itm/Osram-PHILIPS-D1S-HID-Xenon-Light-bulb-XenStart-OEM-New-/230430453118
D1S poltinta on ollut S60/V70 malleissa vain niissä joissa on kääntyvät aktiiviset xenonit. Tunnistaa siitä että valo on linssimallinen. Varmaan 99% vastaan tulleista xenoneista suomessa näissä malleissa on normi xenoneja jolloin poltin on D2R.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Sute - 06.11.2012, 21:08:35
D1S poltinta on ollut S60/V70 malleissa vain niissä joissa on kääntyvät aktiiviset xenonit. Tunnistaa siitä että valo on linssimallinen. Varmaan 99% vastaan tulleista xenoneista suomessa näissä malleissa on normi xenoneja jolloin poltin on D2R.

Saatan olla väärässä, mutta eikö näitä kääntyviä tosiaan kutsuta Bi-Xenoneiksi vai onko ne Active Bi-Xenonit (siksi otsikossa Bi-Xenon)? Ja tosiaan on nuo kääntyvät linssit.

Tuossa vielä kuva vastaavasta umpiosta:

http://www.ebay.com/itm/Genuine-Volvo-Left-Bi-Xenon-Headlamp-S60-V70-XC70-/170653457171
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Ribbe - 06.11.2012, 21:39:37
Saatan olla väärässä, mutta eikö näitä kääntyviä tosiaan kutsuta Bi-Xenoneiksi vai onko ne Active Bi-Xenonit (siksi otsikossa Bi-Xenon)? Ja tosiaan on nuo kääntyvät linssit.

Tuossa vielä kuva vastaavasta umpiosta:

http://www.ebay.com/itm/Genuine-Volvo-Left-Bi-Xenon-Headlamp-S60-V70-XC70-/170653457171
Volvolla on kääntyviä ja kiinteitä bi-xenoneja. Tai no kaikki ne kääntyy, mutta normaalisti ne liikkuvat ylös ja alas kun vaihdellaan pitkiä ja lyhkäisiä. Nuo linkin takaa löytyvät on juurikin ne Active Bi-xenonit jotka kääntyvät myös sivusuunnassa ratin asennon mukaan.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Itsok - 07.11.2012, 07:41:25
Kattelin tossa verkosta löytyviä V70:nen omistajien käsikirjoja. -07-vuosimallissa näyttäisi olevan kaikissa Ksenon valoilla varustetuissa autoissa D1S-polttimot.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Ribbe - 07.11.2012, 14:13:27
Kattelin tossa verkosta löytyviä V70:nen omistajien käsikirjoja. -07-vuosimallissa näyttäisi olevan kaikissa Ksenon valoilla varustetuissa autoissa D1S-polttimot.
Vähän epäilen. 2007 vuosimalliin tuli nuo linssimallin valot yhdeksi vaihtoehdoksi. Perinteisellä umpiolla olevat valot on samat kuin 2006 vuosimallissakin. Muistaakseni vanhassa S70 ohjekirja väitti kivenkovaan että sumuvalossa on H3 poltin vaikka siellä on H1.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Grimmy - 07.11.2012, 21:18:05
Kyllä Bi-Xenon noin yleisestikkin tarkoittaa musta sitä että kenobit on kehissä myös pitkille vaihtaessa (eli periaatteessa tavalla tai toisella siirtyvät näyttämään pitkälle). Ilman BI- liitettä ne kyllä myös kokoajan palavat mutta näyttävät edelleen siihen eteen.

Noille kääntyville härpäkkeille on sitten erilaisia avaruusnimiä kuten Volvolla Active.

Pääasia että näkee.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: ErkkiXC - 21.11.2012, 22:11:44
Minä sitten kämmäsin tuon kuskinpuoleisen xenonin vaihdon >:(
Kannattais etsiä ja lukea nämä ohjeet ensin!
Jo palaneen vänkärinpuoleisen vaihdatin joku viikko sitten AD-autohuollossa ja oli tuo vasen sitten jo niin heikompitehoinen ja erivärinen, että ajattelin vaihtaa sen itse, D2R:n hintakin oli AD:llä tippunut jo alle 50€:n.
Ballasti/lampputsydeemi oli aika tiukassa ja poisottaessa itse xenonin lasinen pää hiukan rikkoontui ja pari pientä sirpaletta jäi umpioon. Ja kaiketi se uusi meni väärinpäin koska valo näyttää vasemmalle alas eikä kuviota ole ollenkaan.
Paikoilleenlaitossa se ballasti tuntui ihmeen löysältä, pitäiskö sen lukittua mitenkään vai onko pelkästään niiden kiinnitysjousien varassa? Ballastin takanahan on nuolet avaus- ja kiinnisuuntaan mutta tarkoittaako ne itse polttimoa?
Viikonlopun jälkeen varmaan kokeiltava uudestaan (rikkoa poltin) kun ennen ei jouda ja ottaa se putsarikotelon pohjakin ensin pois tieltä.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Grimmy - 22.11.2012, 14:18:26
Juu ei se "lukitu" sinne umpioon, ballastin jouset vaan painaa sen siihen kiinni ja kun se kolo siellä ylhäällä on kohdillaan niin on sitten insinöörin mielestä tarpeeksi timmisti paikallaan.

Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: MS940 - 13.08.2013, 21:47:11
Tämä on kyllä tosi ikävä umpio vaihtaa polttimoa. Tuo liitin on /p:stä, olisi polttimon päässä eikä alhaalla. Itelläkin vanha polttimo hajosi umpion sisään opetellessa. Uutta polttimoa laittaessa saa taas varoa tuon typerän liittimen kanssa tumpuloidessa.
Mites tämä korkeussäätö sitten, katsastusmies sanoi että valot näyttää alas. Mikä hitto semmoinen automaattinen korkeussäätö on, jota pitää säädättää manuaalisesti? jossain korjaamolla >:(
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Grimmy - 13.08.2013, 23:55:16
Mites tämä korkeussäätö sitten, katsastusmies sanoi että valot näyttää alas. Mikä hitto semmoinen automaattinen korkeussäätö on, jota pitää säädättää manuaalisesti? jossain korjaamolla >:(

Sen korkeuden voit säätää ihan (itse) normaalisti siitä umpion päällä olevasta muovisesta "pultista".
Nämä tuppaa ajan myötä ilmeisesti valumaan vähän alas.

Se automaattinen korkeudensäätö vastaa samaa kuin halogeeneissa se käsin suoritettava säätö. Eli kun autossa on perässä lastia niin valoja säädetaan alas että ei häikäise. Xenoneissa tämä vaan on vaadittu tapahtumaan automaattisesti koska häikäisy on eri luokkaa kuin halogeeneissa. Valojen perus suuntaus tehdään kuitenkin normaalisti sieltä umpiosta.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: 960 - 14.08.2013, 22:39:07
Juuri sain vaihdettua -04 70:seen kuskinpuolen polttimon. Otin ilmanputsarin kotelon kokonaan pois niin tuli tilaa :) On kyllä oikein suunnittelun kukkasia nämä umpiot,
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: MS940 - 14.08.2013, 23:55:23
Juuri sain vaihdettua -04 70:seen kuskinpuolen polttimon. Otin ilmanputsarin kotelon kokonaan pois niin tuli tilaa :) On kyllä oikein suunnittelun kukkasia nämä umpiot,

Kuskin puoli on vähän helpompi, purin ilmanputsarin pois samalla tavalla.
Itelläni jäi vaihtamatta oikealle puolelle. Ecujen boksin sain auki mutta en keksinyt millä klipseillä purkit irtoavat. Ilman niiden pois ottamista omat kädet ei mahdu.
On just parasta, kun yrittää tunkea uutta polttimoa umpioon, liitin lyhyellä johdollaan pomppaa tielle ja jousi tippuu alas, samalla yrittää estää uutta kalliihkoa polttimoa rikkoutumasta umpion rautoihin.
Olis kyllä parempaakin tekemistä, kun rampata töistä korjaamolla tämmöisten pikkuasioiden takia..
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: sandux - 20.12.2013, 16:24:29
Moi! Onko tää asia nyt tosiaan niin että 2006 mallin v70 pitää ottaa puskuri pois jotta saa umpiot irti ja vaihdettua polttimot (bixenon) ja äärivalot. Kattelin että xenonit saan kyllä vaihdettua, mutta äärivalot onkin asia erikseen... Ja sit jos sais vähän vinkkejä tohon puskurin irrotukseen niin jäis turhaa työtä tekemättä. Kiitos!
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Itsok - 20.12.2013, 19:08:26
Äärivalot saa vaihdettua kun ottaa vilkun polttimot edestä pois. Haulla löytynee tarkempia ohjeita. Pystyy kuitenkin vaihtamaan ilman puskurin irroitusta.
Parkkipaikalla pimeässä ja pakkasessa/räntäsateessa en kyllä lähtis koittamaan...
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: mulugren - 09.02.2014, 00:53:19
Kerran olen ottanut ballasti pois siten että johto oli paikoillaa. sese vasta vaikeeta oli.

Joo, syvältä p******tä. Itse vaihdoin polttimot eka kerran tänään ja juuri tuolla tavalla. Molemmista vanhoista polttimoista katkesi irroituksessa kärjet umpion pohjalle köllöttämään.. Sielläpä olkoot sitten. Eli ehdottomasti piuha irti ainakin vänkärin puoleista työstettäessä. Ei ole paha napsauttaa johtoa kiinni kun ballasti&poltin on lukittu jousilla paikoilleen. Kuskin puolella voi olla haastetta jos on d5 ja ilmanputsari paikoillaan. Sielläpuolella sain kuin ihmeen kaupalla uitettua johdon kanssa ballastin&polttimon paikoilleen.

Lievän v********n vallassa ryhdyin sulkien vaihtoon sitten. Oli oikein valeo siliencio xtrimmit ostettuna. Ravistelin laatikosta sulat ulos niin tippui yksi kiinnitysapsu irtonaisena lattialle.. Tuli yhdelle päivälle valeota ihan tarpeeksi;-)

Polttimot on muuten 4300k philipsit. Jotain valikoimasta poistuvaa, motonetistä vain 49/kpl. Mutta heti huomasin et keltaisemmat ku vanhat. Huomattavasti keltaisemmat kuin mun toisessa autossa. Mutta valaisee ihan jees.

Polttimonvaihdosta severta että kantsii varata aikaa ja pähkiä. Ei oo tosiaan 5min homma jos eka kerran tekee. Toka kerralla onkin sitten eri meininki;-)
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Swolle60 - 09.02.2014, 10:59:56
Suosittelen kyllä ainakin d5:sessa puskurin nahkan ja umpion irrotusta kuskinpuolelta.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Itsok - 09.02.2014, 11:23:13
Ilmanputsari kanttaa irroittaa, niin kuskin puolella on ruhtinaalisesti tilaa. Tai onhan umpio itsessään vieläkin ahdas.
Putsari koteloineen on helppo irrtoittaa  kun on vaan käytössä 10mm hylsy ja jatkovarsi, jolla voi painaa kiinnitysklipsut auki.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Ribbe - 09.02.2014, 11:26:50
Jaa-a. En tiedä muista kuin näistä face-lift umpioista. Ahdasta siinäkin on liitäntäjohdon kanssa, mutta juuri ja juuri sen saa irti ja paikoilleen. Kerran olen ottanut ballasti pois siten että johto oli paikoillaa. sese vasta vaikeeta oli.
Saa olla melkoinen fakiiri joka ballastin ottaa irti suuremmin purkamatta autoa. Ballasti kun on umpion alla ruuveilla kiinni.

(http://www.xenonkauppa.fi/WebRoot/Kaupat/Shops/Xenon/4AFE/88C1/761D/44B1/9E15/0A28/100B/27A8/LAD5GL_800.jpg)
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 09.02.2014, 11:31:59
Saa olla melkoinen fakiiri joka ballastin ottaa irti suuremmin purkamatta autoa. Ballasti kun on umpion alla ruuveilla kiinni.

Ehkä voisi vain sanoa, että polttimon perässä oleva mokkula ei ole ballasti vaan liitinkappale/häiriönpoistaja tms.
Eikä tuollatavoin kettuilemalla :)

Sinänsä toki huomion arvoinen maininta, ettei kukaan ballasti-ongelmista kärsivä osta ensiksi tuota liitäntä-kappaletta, vaan osaa lähteä irroittamaan umpiota ja sieltä ruuvailla ballastin irti.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Itsok - 09.02.2014, 12:16:00
Saa olla melkoinen fakiiri joka ballastin ottaa irti suuremmin purkamatta autoa. Ballasti kun on umpion alla ruuveilla kiinni.

ballasti

Huomasin kyllä jo aikaisemminkin, että vastasin postaukseen, jossa virheellisesti käytettiin ballasti sanaa ja myöhemmin myös itse käytin sanaa ballasti, vaikka kyseessä oli sytytin (vai onko se vain liitinkappale?). En nyt sitten ole viitsinyt korjata useampi kuukautta vanhoja postauksiani...  ::)
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: mulugren - 09.02.2014, 12:30:19
Jaa, anyway ärsyttävä motukka se polttimon päässä oleva. olkoot vaikka sitten valeballasti.

Olin jo irroittamassa sitä ilmanputsaria mutta en ollut varma kuinka monella ankkurilla se on kiinni. Onko niitä kaksi vai kolme? Minusta näytti että kolme ja se kolmas (puskurin puolella ilmanputsaria) ärsyttävästi katveessa. Vai onko se vain kohdistustappi, ei ankkuri?
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Itsok - 09.02.2014, 12:32:00
Kolme ankkuria muistaakseni ja ei kohdistustappeja. Jatkovarsi ja muistaakseni 10 mm hylsy on oiva apuväline painamaan ankkurit auki.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: mulugren - 09.02.2014, 12:43:16
Kolme ankkuria muistaakseni ja ei kohdistustappeja. Jatkovarsi ja muistaakseni 10 mm hylsy on oiva apuväline painamaan ankkurit auki.

Ok. Mitenhän sen kolmannen saa painettua auki. Sinne ei hylsyllä mitenkään päässyt. Mulla oli jo kaikki piuhatkin irti ecusta sun muusta (vai mikä se hässäkkö ilmanputsarin päällä nyt onkaan)  mutta luovutin just ton kolmannen takia. Sinne ei kunnolla edes nähnyt.

Mulla muuten ihan pimeni toinen lamppu ja siks tähän puuhaan pikapikaa ryhdyin. Oisko peräti ollu orggis lamput. Kyllähän nuo kirkastu mutta tosiaan kellertävämmät.

Toivottavasti tästä ketjusta immeisille apua. Älkää rikkoko polttimoita. Malttia :pomo:
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Itsok - 09.02.2014, 13:09:35
Sit vedän sanojani sen verran takaisin, että en ole ihan varma. Sulla on uudempi auto, jossa on toi ecu jo ilmanputsarin yhteydessä. Katsotaanpas sanooko Alfamerin opas jotain yleispätevää:
Näkemiseen auttaa monessa paikassa pieni (otsa)lamppu ja taskupeli.

edit. Ei löytynyt äkkiä korjausoppaasta kummosempia vinkkejä putsarin irroitukseen. Jotenkin ankkureita vaan täytyy painaa ja nostaa putsari pois paikoiltaa.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Ribbe - 09.02.2014, 14:12:01
Ehkä voisi vain sanoa, että polttimon perässä oleva mokkula ei ole ballasti vaan liitinkappale/häiriönpoistaja tms.
Eikä tuollatavoin kettuilemalla :)

Sinänsä toki huomion arvoinen maininta, ettei kukaan ballasti-ongelmista kärsivä osta ensiksi tuota liitäntä-kappaletta, vaan osaa lähteä irroittamaan umpiota ja sieltä ruuvailla ballastin irti.
joo voisi kirjoittaa nätimmin. :)

Varsinkin noissa missä on pyyhkijät puskurin irroittaminen on todella nopeaa. Itse todennut että sen polttimon oikeassa asennossa asentaminen on haastavaa vaikka olisi umpio kädessä. Facelift S60 joutuu vähän säätää noiden nousevien pesureiden kanssa ettei saa mitään menemään rikki. Nimimerkillä pari lätkää menny rikki.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Hiltsu - 11.02.2014, 01:44:25
Olisi mielenkiintoista nähdä eri ikäisten ja eri konetyyppieän lampun vaihto tila.

Itse vaihdoin vajaa viikko sitten tuohon -04 V70 xenonit. Aikaa tais mennä max 30min. Kuskin puoli jumi niin sen kanssa meni aikaa kun hääräs kuin helllää...

Itse laitoin philipsin 4600k hintaa tais olla noin 60€ / kpl mukavan kirkkaat ovat, entiset oli todella siniset / hieman punertavat lumella.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: mulugren - 11.02.2014, 09:52:10
Suosittelen "ennaltaehkäisevää huoltoa". Eli esim nättinä kesäiltana six packin kanssa kaikessa rauhassa vaihtaa jos on polttimoilla ikää. Ei niinkuin minä tein eli ajaa polttimot niin loppuun että kärvähtää ja tulee kiire vaihtaa ennenkuin molemmat pimenee.. Mulla oli jo niin heikot että kaupungissa iltasella joskus ihmettelin että onko valot päällä lainkaan. Nyt kun on esim liikennevaloissa niin edessä olevan auton persus on kirkkaasti valaistu 8)
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: kibola - 18.01.2015, 23:15:42
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/headlights/retainer-illuminant-d2r-gas-discharge-tube/1052952/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/headlights/retainer-illuminant-d2r-gas-discharge-tube/1052952/)

tuolta löytyy tuo jousi tuohon lamppuun vaikka onkin vähä suolaisen hintainen
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Jaru - 19.01.2015, 17:48:46
mitenkä tuon jousen saa oikein paikalle, jos ei ota umpiota käteen? siis kyse facelift umpiosta.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Puusilmä - 21.01.2015, 00:16:36
mitenkä tuon jousen saa oikein paikalle, jos ei ota umpiota käteen? siis kyse facelift umpiosta.

No mulla kävi sama homma aikoinaan ja otin puskurin reunan kuskinpuolelta irti ja umpion irti. En saanut sitä muuten paikoilleen:

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/20131122_2353541_zps3e6d7d6c.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/20131122_2353541_zps3e6d7d6c.jpg.html)
(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/20131122_2354141_zpsce4ff1b0.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/20131122_2354141_zpsce4ff1b0.jpg.html)

Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Nipa83 - 25.01.2015, 14:09:36
Juuri eilen hain itselleni ensimmäisen volvon ja katselin että ahtaat on tilat vaihtaa xenoneita sitten kun tarve on.

Varsinainen ongelmani on se että huomasin parkkiumpion sisällä pyörivän yhden polttimon. Joku on joskus parkkipolttimon vaihdossa onnistunut tiputtamaan sen umpion sisälle. Sitä ei varmaankaan saa sieltä millään niillä tarttumatyökaluilla?!? Umpion irroitukseen näissäkin varmaan vaatii sen puskurin irroituksen eiköstä vain?
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: mulugren - 25.01.2015, 14:32:47
Joo hiukan on haastavat vaihtaa xenonit. Itsellä katkesi irroitusvaiheessa xenon polttimoiden kärjet ja ne jäi pyörimään umpioiden pohjalle. Eipä ne siellä mitään haittaa. Ei ainakaan minua ;D
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Hurm0s - 25.01.2015, 15:31:06
Puskuriahan irroittaa sen 10min jos rauhassa tekee... ::)

Eli jos vähääkään vastustaa, niin kannattaa suosiolla ottaa se puskuri irti ja umpiot käteen.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Nipa83 - 25.01.2015, 21:10:15
Tossa omassa ei pitäisi olla vanhat nuo xenonit mutta jotenkin tuntuu että ne ei näytä mihinkään. Keulan edusta on kyllä ihan valaistu mutta jotenkin tuntuu että ne näyttää ihan liian alas. Molempien valojen moottorit nostaa kyllä pitkät kytkettäessä valokeilaa ylöspäin.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Itsok - 25.01.2015, 22:05:41
No eikun parkkihalliin tai vastaavaan tarkistamaan valojen laskeuma. olikohan 1% vai 1.2% laskeumaa metrille. 6mm hylsyllä niitä voi säätää.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: mulugren - 25.01.2015, 23:58:39
Ikävä kyllä nämä mk2 v70 bi-ksenonit eivät ole laulun arvoiset. Itsekin niitä aikani säätelin mutta lopulta oli vain myönnettävä että keskinkertaiset ovat
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Puusilmä - 26.01.2015, 12:45:43
Ikävä kyllä nämä mk2 v70 bi-ksenonit eivät ole laulun arvoiset. Itsekin niitä aikani säätelin mutta lopulta oli vain myönnettävä että keskinkertaiset ovat

Nyt rohkenen olla kyllä toista mieltä. Yhdet parhaat valot mitä tuon ikäiseen autoon saa. Onkos sulla ihan sumentuneet ne ajovalojen "lasit" vai miksi niillä ei näe.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Ribbe - 26.01.2015, 13:21:08
Nyt rohkenen olla kyllä toista mieltä. Yhdet parhaat valot mitä tuon ikäiseen autoon saa. Onkos sulla ihan sumentuneet ne ajovalojen "lasit" vai miksi niillä ei näe.
Volvolla esim. pikku Volvojen bi-xenonit on mittausten mukaan paremmat. Monessa premium merkissä lähivalot on myös paremmat xenon malleissa. Pitkistä valoista alkoi jo muilla putoamaan pois lisähalogeenit joten pitkät on Volvossa hyvät. Mutta kohtuulliset saa kun tarkistaa ettei lasit ole sumeat, suuntaus on oikea :)
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Puusilmä - 26.01.2015, 14:23:52
Volvolla esim. pikku Volvojen bi-xenonit on mittausten mukaan paremmat. Monessa premium merkissä lähivalot on myös paremmat xenon malleissa. Pitkistä valoista alkoi jo muilla putoamaan pois lisähalogeenit joten pitkät on Volvossa hyvät. Mutta kohtuulliset saa kun tarkistaa ettei lasit ole sumeat, suuntaus on oikea :)

Mul on eka auto missä on xenonit niin omaan silmään noi tietysti tuntuvat aika hyviltä valoilta ;)
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: mulugren - 27.01.2015, 00:12:41
nämä perinteisellä umpiolla varustetut xenonit tais olla jonkun sortin esiaste. Parhaat löylyt lähtee vissiin niistä projektorimallisista xenoneista joihin volvokin siirtyi aika pian. Lienekö perinteisellä umpiolla olevia hyviä xenoneita onkaan? projektorixenonit antaa tasaisemman valokentän ainakin lyhyillä. Ainakin tossa mun toisessa koslassa jossa sellaset on, ikääkin onnettomalla pari vuotta enemmän ku vollella :P

Mutta kokoajanhan valot kehittyy autoissa ja hyvä niin
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Nipa83 - 27.01.2015, 00:16:40
Ei ole umpioiden kunnossa mitään vikaa. Kirkkaat on. Tai sit olen vaan tottunut edellisen hondan hyviin xenoneihin jotka oli projektori umpioissa. Tuntuu että noi valot näyttää liian alas. Just 5 päivä katsastettu eikä mitään merkintää että näyttäisi liian alas.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Ribbe - 27.01.2015, 08:18:11
Ei ole umpioiden kunnossa mitään vikaa. Kirkkaat on. Tai sit olen vaan tottunut edellisen hondan hyviin xenoneihin jotka oli projektori umpioissa. Tuntuu että noi valot näyttää liian alas. Just 5 päivä katsastettu eikä mitään merkintää että näyttäisi liian alas.
Kannattaa se suuntaus tarkistaa. Ja vaihtaa polttimot uusiin. Oman auton ostin 3 vuotta vanhana ja sitä oli huollettu Volvolla tuohon mennessä 4 kertaa. Valojen alenema oli melkein 10%, eli lähivalot näytti max 20m.

nämä perinteisellä umpiolla varustetut xenonit tais olla jonkun sortin esiaste. Parhaat löylyt lähtee vissiin niistä projektorimallisista xenoneista joihin volvokin siirtyi aika pian. Lienekö perinteisellä umpiolla olevia hyviä xenoneita onkaan? projektorixenonit antaa tasaisemman valokentän ainakin lyhyillä. Ainakin tossa mun toisessa koslassa jossa sellaset on, ikääkin onnettomalla pari vuotta enemmän ku vollella :P

Mutta kokoajanhan valot kehittyy autoissa ja hyvä niin
mm. Mersuissa on ollut ihan hyviä xenoneja umpiomalleissa. Niissä oli jopa rihlalut lasit. Mutta joo siinä olet oikeassa että varsinkin lähivaloista saatu paremmat linssimallisilla valoilla. Se ei vain ole mikään automaatio että linssimalliset xenonit on hyvät.

Valitettavasti viime aikoina on otettu takapakkia urakalla. 35w xenonit vaihtumassa 25 wattisiin. Samoin tullu heikkotehoisia LED valoja.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Nipa83 - 27.01.2015, 10:46:27
Täytyy samalla säädättää noi ajovalot kun käyn autosalvassa vaihdattamassa laatikkoon öljyt.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Puusilmä - 27.01.2015, 14:08:41
Täytyy samalla säädättää noi ajovalot kun käyn autosalvassa vaihdattamassa laatikkoon öljyt.

Tuosta onnistuu:

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00071_zps977491a8.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00071_zps977491a8.jpg.html)
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: mheguli - 29.01.2015, 09:41:10
Valitettavasti viime aikoina on otettu takapakkia urakalla. 35w xenonit vaihtumassa 25 wattisiin. Samoin tullu heikkotehoisia LED valoja.

Jos offtopic-keskustelua saa vielä vähän käydä, niin tuolla takapakilla lienee ainakin jossain määrin yhteys siihen, että automaattinen tasonsäätö ja pesulaitteet vaaditaan vain yli 2000 lumenin valovirran tuottavilta valaisimilta. Jos tehdas tekee (tai tilaa alihankkijaltaan) vähän paskemman valon, säästää itse valossa, pesurissa ja tasonsäätölaitteessa.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Patle1969 - 17.06.2015, 14:42:44
Kyseiseen, jo aikaa sitten aloitettuun aiheeseen, lisäystä omasta kokemuksesta.

Autona V70 MK II Classic, käyttöönotto 07/ 2007 (MY2008). Ohjekirjasen mukaan autossa polttimoina D1S / olisi sitten kyseessä Bi -Xenonit tai Actice B-X?
Autossa on Bi- Xenonit (jossa lyhyet ja pitkät valot samassa polttimossa), eivät siis Activet (sivusuuntiin kääntyilevät).
Polttimoa irrottaessa sieltä löytyikin D2R-polttimo (Philips), ilmeisesti alkuperäiset siis eli todella pitkäikäiset.

Vänkärin puolen Xenon -polttimon vaihto onnistui tämän lainatun viestin mukaisesti. Ohjainyksikön kannen irrotuksen + ohjainboksin kotelon yläosan irrottamisen jälkeen työskentelytilaa tulee lisää. Boksin kotelo on kahdessa osassa, ja yläosa (ei kansi) on kiinni 3 klipsulla. Yksi edessä(pieni) ja yksi molemmilla sivuilla, auton edestä katsottuna. Hieman yläkoteloa poistaessa joutuu sitä väänteleen, pesunestesäiliön täyttöputki ottaa vasemmalta hieman vastaan, mutta muovi taipuu lämpimällä kelillä. Kun tämä tehty, kannattaa irrottaa myös valojen pikaliitin mikä on umpion yläreunassa keulapellin alareunassa, kiinni "ahtautta tuomassa".

Rautalankajouset ovat helppo avata, mutta itsellä jousi irtosi myös toisesta "sarasta"  ja sen takaisin pujottamiseen sai menemään aikaa.
Tässä oiva apu on pieni peili (kuten todettua viestissä aiemmin) jolla kannattaa kurkistaa umpion sisälle ennen minkään irrottamisia niin näet metalliklipsien paikat ja jousien päät ennen irrottamista. Tämä vaihe tehdään kuitenkin herkällä sormituntumalla ja kun tietää miten päin mikäkin, on se helpottaa kummasti.

Itse poltin + metallisen liitinkappaleen poisto umpiosta helpointa tehdä jos saat sähköliittimen irti liitinkappaleen alareunasta. Tällöin polttimolle tulee lisätilaa suoraan ulospäin vetäessä eikä sähköjohdon liitin haraa vastaan umpion alareunaan. Tässä varmasti monella polttimen kärki katkeaa umpion sisään.

Tarkista / muista kummin päin sähköliitin tulee kiinni itse pistokkeeseen (sähköliittimessä olevat numerot ovat eteenpäin ajosuuntaan), eikä liitin muutoinkaan mene takaisin kuin yhdessä asennossa. Tämä aiheutti sähköliitintä takasin asentaessa itsellä ajanhukkaa, kun en tuota heti hoksinut tarkistaa :buck2:

Polttimon irrotus metallisesta liitinkappaleesta painaen polttimoa varovasti sisäänpäin ja kääntäen sitä vastapäivään. Polttimoissa yläreunassa pari koloa.
Liitinkappaleessa 4 kohtaa, johon polttimon nastat (2) voi kohdistaa ja ne lukitsevat polttimon kiinni, kun polttimoa kääntää myötäiseen. Eli taitava saa sen myös ylösalaisinkin ???

Asennus siis päinvastaisessa järjestyksessä, sähköliittimen kanssa meni eniten aikaa vatuloidessa, kun sen lyhyt johto jäi aina umpion alareunassa tielle.
Mutta ilman sähköliitimen paikalla oloa, itse poltin+liitinkappale menee siisti paikalleen suoraan omaan koloonsa. Rauhallisesti tehden ei riko enempiä.
 
Liitinkappaleessa takana olevat OPEN/ CLOSE nuolet, ovat/ neuvovat väärin. Liitinkappaletta ei käännetä umpioon asennettaessa, vaan laitetaan se suoraan sisään. Rautalanka jousilla kiinnitys. Jos nuo avausnuolet viittaavat itse polttimon irrotus / asennus-suuntiin, ovat ne väärin. Polttimo irti vastapäivään ja kiinni myötäiseen kääntäen. ;)


 
 

Mulla oli himpun kans vaikeuksia polttimoiden vaihdossa -05 S60:een. ilmanputsarin puolella tilaa on vaikka lampaat söisi, mutta käsi ei kunnolla mahdu "umpion" sisälle putkeen josta poltin on.
Repsikan puoli on sitten kertaluokkaa vaikeempi niissä malleissa jossa moottorinohjain on umpion takana. Itse otin muovikotelon pois paikaltaan ja neiti sai vaihdettua polttimon pienemmällä kädellään. Mutta ahdasta on.

Ylläolevaan täsmennyksenä vielä että ennen ballastin ja polttimon pois vetämistä irroitin virtajohdon ballastilta. ja johto takaisin paikoilleen vasta kun ovat takaisin paikoillaan. Toisella puolella oli muutenkin lisähankaluuksia, kun jousi jäi käteen poltinta irroittaessa. oli hankala laittaa käsikopelolla ja peilillä paikoilleen.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: mulugren - 17.06.2015, 15:50:59
Pallella bensa vehje?
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Patle1969 - 17.06.2015, 16:22:29
Jep, bensakone,170 hv, manuaalilla.

Ei kokemusta, onko eroja, josko bensa / diesel. Ei kuitenkaan tuontiversio, jossa voisi /olisi erilaiset etu-umpiot / valot kuin Suomi-Volvoissa. :pomo:
Kyseinen auto siis ostettu / hankittu Suomessa.


Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Nipa83 - 29.12.2015, 23:16:45
No tänään sitten repsikan puoli muuttui lilaksi. Varmaan helpoin raotella puskuria ja umpiot irti. D1R:hän näihin vissiin menee. Täytyy huomenna katsoa kertooko ohjekirja.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Ribbe - 30.12.2015, 07:17:27
No tänään sitten repsikan puoli muuttui lilaksi. Varmaan helpoin raotella puskuria ja umpiot irti. D1R:hän näihin vissiin menee. Täytyy huomenna katsoa kertooko ohjekirja.
Jos on allekirjoituksessa mainittu Volvo niin kannattaa ostaa D2R poltin :)
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Nipa83 - 02.01.2016, 12:27:26
Nyt on polttimot vaihdettu. Otin suosiolla puskurin ja umpiot irti. Noita umpioita kun ei oikein saa väärään asentoon laitettua ja polttimotkin katsoin että meni hyvin koloonsa mutta vasen valo näyttää kyllä ihan liian ylös. Täytyypi käydä säädättämässä.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: artturi - 10.06.2017, 13:27:40
Mites saako Siniseltä noihin xenon valoihin sitä peltistä osaa missä se poltin on. Yritin vaihtaa poltinta ja molemmin puolin irtosi se lukitus jousi, ja tarkemmin tutkittua oli väännelty solmuun sitä osaa missä tuo lukitus jousi on kiinni.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: modsman - 01.11.2017, 22:39:49
Miten tunnistaa onko autossa Xeon-valot?
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.11.2017, 07:35:02
Miten tunnistaa onko autossa Xenon-valot?

Kojelaudasta puuttuu ajovalojen korkeudensäädin, auton käynnistämisen jälkeen valojen syttyminen täyteen kirkkauteen ottaa aikaa, edestä katsottuna valo näyttää sinertävältä, konehuoneessa on keltaiset varoitustarrat korkeasta jännitteestä...
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: modsman - 03.11.2017, 00:43:38
Kojelaudasta puuttuu ajovalojen korkeudensäädin, auton käynnistämisen jälkeen valojen syttyminen täyteen kirkkauteen ottaa aikaa, edestä katsottuna valo näyttää sinertävältä, konehuoneessa on keltaiset varoitustarrat korkeasta jännitteestä...

Ok, kiitos tiedosta!  :)
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Tome- - 06.04.2019, 07:57:16
Onko puskurin kuoressa porattavat pop-niitit vai uudelleen käytettäviä? Mietin että miten ja millaisilla tarvikkeilla tarvii valmistautua, jotta saa vielä kasaankin.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Jaska71 - 06.04.2019, 09:37:12
Eihän siitä tartte ensimmäistäkään popparia irroittaa, pultteja, ruuveja ja muovinastoja vain. Kaikki ovat uudelleenkäytettäviä.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
Kirjoitti: Turbo 242 - 06.04.2019, 22:38:20
Onko puskurin kuoressa porattavat pop-niitit vai uudelleen käytettäviä? Mietin että miten ja millaisilla tarvikkeilla tarvii valmistautua, jotta saa vielä kasaankin.

Minä varaisin uudet puskurin yläkiinnikkeet (konehuoneen puolella). Omasta hajos lähes jokainen ja vaikka ei hajoaisikaan, saattaa irrottaessa hukkua niitä sieluja.