Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Miuzo - 02.11.2012, 09:14:20
-
Coolerissa lähdöt 3", imm tulee painepuolelle sekin myös 3". Näitten perusteella 3" putket tietty mutta pikkumitsusta lähtö 2" ja imusarjaan tulo 2,5". Katoaako mitsun vire tonne 3 tuumaan vai vaikuttaako heräämiseen tai mihinkään? :idiot2:
-
Suurempi tilavuushan noissa 3 tuuman putkissa on että kestää ahtimelta kauemmin täyttää ne ilmalla ja paine nousee hitaammin. Näin ainakin uskoisin ??? en tiedä sitten onko mitään käytännön merkitystä
-
Näin itsekkin kuvittelin. Tällöinhän herääminen kärsii onko muuta ongelmaa? :idiot2:
-
3 tuumasta vaan, ni sit ku ei toimi, on hyvä syy vaihtaa se pikkumitsu enemmän painetta tuottavaan :2funny:
-
Halkaisijalla eo ole juurikaan merkitystä. Suositeltavaa olisi, että halkaisija kuitenkin pysyisi mahdollisimman samana läpi linjan.
Kovien jätkien mukaan isompi cooleri tai isommat putket eivät vaikuta millään tavalla reagointiin, koska erot ovat niin pieniä ja ahtimen tuottama ilmamäärä on niin suuri.
-
Hyvä sitten :) 3" tilaukseen. Riittää vähä pidemmällekin sitten tulevaisuuteen :P
-
2,5" ahtoputkisto on itellä ollut kaikissa, ei ole ollut vielä mitään syytä laittaa isompaa vaikka 245:ssä vitosella teholukemat alkavat. Näyttääkin mukavammalta konehuoneessa kun ei ole mitään hormia ;)
-
Kapteeni Corkki taisi sanoa että kunhan putkiston virtausnopeus pysyy alle 0,4 Mach niin hyvä tulee.
Itse näkisin että konservatiivisempi Vmax=80m/s eli ~0,25 Mach on varmempi.
-
Kapteeni Corkki taisi sanoa että kunhan putkiston virtausnopeus pysyy alle 0,4 Mach niin hyvä tulee.
Itse näkisin että konservatiivisempi Vmax=80m/s eli ~0,25 Mach on varmempi.
Miksi ahtoputkiston virtausnopeuteen pitää liittää äänennopeus?
-
Belli ei sitä ihmeemmin aukikirjoita, kunhan toteaa hihavakion 0,4 jälkeen virtausvastuksen kasvavan merkityksellisesti.
Tihennys- ja harvennusaallot liikkuvat tietysti vallitsevalla äänennopeudella, joten voisi olettaa sillä olevan yhteys turbulenssin syntymiseen putkiston virtauksessa.
Tietysti jos haluaa olla tarkka niin ilman lämmöstähän se äänennopeus on riippuvainen, joten pitäisi selvittää ja tarkastella sen perusteella ennen ja jälkeen IC'n.
-
Belli ei sitä ihmeemmin aukikirjoita, kunhan toteaa hihavakion 0,4 jälkeen virtausvastuksen kasvavan merkityksellisesti.
Tihennys- ja harvennusaallot liikkuvat tietysti vallitsevalla äänennopeudella, joten voisi olettaa sillä olevan yhteys turbulenssin syntymiseen putkiston virtauksessa.
Tietysti jos haluaa olla tarkka niin ilman lämmöstähän se äänennopeus on riippuvainen, joten pitäisi selvittää ja tarkastella sen perusteella ennen ja jälkeen IC'n.
Niin harvalla harrastajalla vain on resursseja, taitoa ja intoa ruveta mallintamaan tuota mahdollista ilmavirran nopeutta etukäteen, ainakaan kun kokeileminen tulee yleensä huomattavasti helpommaksi ja halvemmaksi. En nyt muista mistä tuo ilmanvastuksen kasvu johtuu mutta turbon kompurassa ainakin ilmanvirran nopeuden ylittäessä äänennopeuden putoaa kompuran hyötysuhde lähes nollaan ja tulee ns. surge jossa ilma virtaa väärään suuntaan.
-
Vastataan kysymyksellä:
Paljon on coolerin tilavuus?
Paljonko kasvaa ahtoputkiston tilavuus kun halkaisija kasvaa 2,5" -> 3"?
Paljonko ilmaa menee 2,3 litran koneesta läpi 1 barin ahoilla 6000 rpm?
-
kun ahtoputkien halkaisija kasvaa 2.5"-> 3" tuumaan ja ahtoputkien mitta on joku noin metrin niin pikaisesti laskettuna tilavuus kasvaa 1,3 litraa. Ja jos mitsu tuottaa sen ~140 litraa minuutissa 1 barilla (15g) niin ero on tuon tilavuuden täyttämiseen menevässä ajassa joku 9 millisekuntia eli ei se kovin suuri käytännön ero. Mutta tuossa ei ole otettu huomioon ahtimen matalampaa tuottoa kierroksia kerätessä eikä kaikkia muitakaan pieniä muuttujia mutta tuosta saa jonkinlaisen käsityksen.
-
Mulla on T3/T4 puhallin ja mullaki on 2,5" ahtoputkisto dieselissä.. En nää syytä laitta isompaa, ku eihä se T4 kompuran ulostulokaan oo ku joku 2-2,5" ulkomitoiltaan. Varmasti ilman fysiikkaakin voi todeta, ettei 3" putkea tarvi olla tällasissa käyttöautotehoissa..
-
Kysymys olikin että onko 3" haittaa? Koska tartten 3" silikoneja immua varten kaksi ja cooleria varten kaksi. Ahtimelta lähtö ja imusarjaan tulo ovat ainoat jotka eivät ole 3" joten 3" toteutus olisi helpoin siinä mielessä ettei tarvitsisi supisteita niin paljon...
-
Ei siitä haittaa ole. Meni vaan aika pätemiseksi tämä aihe, tunnustan myös olevani itsekin siihen syyllinen.
-
Kysymys olikin että onko 3" haittaa? Koska tartten 3" silikoneja immua varten kaksi ja cooleria varten kaksi. Ahtimelta lähtö ja imusarjaan tulo ovat ainoat jotka eivät ole 3" joten 3" toteutus olisi helpoin siinä mielessä ettei tarvitsisi supisteita niin paljon...
Aa, no sitte. Itellä on myös 2,5" cooleriki..ainoo mis on supiste on toi D24 vaparin imusarja, sehän on jtn n. 80mm..
Kyllähä se vaikuttaa, mutta sitä viivettä syntyy jo nyt koska sul on 3" cooleri. Mut en sit tiedä millanen merkitys sillä todellisuudessa on..
-
Tällein lonkalta viskattuna... ei se ole niin justiinsa.
Ois joskus ihan mielenkiinnosta nähdä joku mitattu vaikutus/tulos esim. vaikka 500hp moottorissa, että mikä vaikutus 2" vs 2,5"vs 3" heräämiseen/ tehoon jne.
Varmaankin valtaosassa laitteista tuohon em. heräämiseen vaikuttaa ekaks ne tuhat muuta asiaa siellä mekaniikassa. Sit kun ne on ronkittu kohdilleen niin sitten varmaan voi hifistellä vielä ahtoputkien halkaisijalla/ pituudella.
-
Ja näilläkin viiveillä mitä isommista ahtoputkista seuraa ei oo kyllä mitään merkitystä tavan tallaajalle tai edes harraste kilpailijalle. Sitten ku vejetään varttimailia tai rataa jossain MM tasolla rupee näillä asioilla olemaan vaikutusta.
-
Tällein lonkalta viskattuna... ei se ole niin justiinsa.
Ois joskus ihan mielenkiinnosta nähdä joku mitattu vaikutus/tulos esim. vaikka 500hp moottorissa, että mikä vaikutus 2" vs 2,5"vs 3" heräämiseen/ tehoon jne.
Varmaankin valtaosassa laitteista tuohon em. heräämiseen vaikuttaa ekaks ne tuhat muuta asiaa siellä mekaniikassa. Sit kun ne on ronkittu kohdilleen niin sitten varmaan voi hifistellä vielä ahtoputkien halkaisijalla/ pituudella.
Tämänkaltaiset muutokset on helppo simuloida. Tehdään tällaisia esim. Gt-power ohjelmalla. Varsinkin jos mallista on mittausdataa, niin mitä/jos spekulaatiot on helppo toteuttaa ja vaikka ei suoraan anna absoluuttista vastausta, niin trendi saadan selville ja suuruusluokka.
-
Tämänkaltaiset muutokset on helppo simuloida. Tehdään tällaisia esim. Gt-power ohjelmalla. Varsinkin jos mallista on mittausdataa, niin mitä/jos spekulaatiot on helppo toteuttaa ja vaikka ei suoraan anna absoluuttista vastausta, niin trendi saadan selville ja suuruusluokka.
Jep,
onhan noita ohjelmia juu ja antavat tosiaan hyvän osviitan.
Toki sit se tavan matti meikäläinen kun koittaa omaan volleensa laskettua optimia ja huomaa ettei siitä ollutkaan mitään hyötyä/ vaikutusta yhtään mihinkään. Näin kait tässä käy 99.99% porukoista kun on kaik muu sitten vähän sinnepäin.
-
Ottaako nuo simuloinnit huomioon putkien muodon?
Voisi kuvitella että virtaus on hieman erilainen suorassa putkessa kuin jyrkkiä mutkia täynnä olevassa putkessa.
-
Ottaako nuo simuloinnit huomioon putkien muodon?
Voisi kuvitella että virtaus on hieman erilainen suorassa putkessa kuin jyrkkiä mutkia täynnä olevassa putkessa.
Jep
-
Ottaako nuo simuloinnit huomioon putkien muodon?
Voisi kuvitella että virtaus on hieman erilainen suorassa putkessa kuin jyrkkiä mutkia täynnä olevassa putkessa.
http://www.gtisoft.com/applications/a_Engine_Performance.php
Tuossa firman nettisivu, eli moottori kootaan ruudulle, putkistot ja mutkat voi "vapaasti" määritellä, kuten myös kannen virtausarvot, nokkaprofiilit. turbokartat yms.
-
tossa vuos sitten kun ahtoputkia tein ja marteliukselta kyselin putken kokoja niin myyjä sanoi että hänen edellisessä autossa oli 2,5" ahtoputket ja penkissä jarrutettu yli 500hp (en muista tarkkaa lukemaa mutta yli 500hp kuitenkin)
-
Juu ei noi 2.5" ahtoputket ahdista vielä n.550hp/600nm tehoilla, testattu on. :) Turha tehdä liian isoa. ;)
juu ja ahtoviivettä saa aikaan liian isoilla putkilla..mulla käyttiksessä 2" putket mutta ilmeisesti softan jälkeen teen 2,25" tai 2,5".