Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pietari - 03.11.2012, 14:42:49
-
Hei.
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa? Eli takaluukku ei mene kiinni/lukkoon. Ei edes avaimella. Purin jo verhoilun ja irroitin sen lukko-osan roikkumaan, mutta siihen loppui viisaus. Meisselillä kun painaa sitä lukituskappaletta, niin kuuluu pieni jousen ääni, mutta se ei vaan lukitu. Sulakkeen otin pois takatilanvaloilta, ettei akku lopu.
Edit: Auto siis S60 2002 2,4 20 venttiilinen
Edit2: Ei ala muuten hälykään huutamaan, vaikka luukun aukaisee.
pietari
-
Siinä lukkolaitteessa se vika on, mutta en tiedä on mekaaninen vai sähköinen. Joskus ko. vaivaan on auttanut terhakka napautus vasaralla lukkolaitteen oikeaan reunaan.
-
Kuulostaa tosiaan että lukkolaitteessa vika. Itse oon nyt perheen kahteen autoon joutunut vaihtamaan lukon, ilmeisesti moottori ollut simahtanut. Enpä kyllä ole osannut kokeilla tuota Kulmamiehen ehdottamaa keinoa, varmaan sillä kannattaa alottaa. :) romuttamoiltahan noita löytää käytettynä n.50-100€ hintaan. Hieno keksintö tuo sähköinen takaluukku.. :buck2:
-
Kiitoksia Kulmamiehelle vinkistä. Terävä napsaus vasaralla, jonka jälkeen kuului surahdus ja lukko taas pelittää. Isäukko pääsi vannoutuneena mersumiehenä tietenkin sanomaan, että vasarallahan nuo Volvot nykyään korjataan :o
Tuo surahdus viittaisi ilmeisesti sähköiseen vikaan.
pietari :hello:
-
Mulla samanmoinen ongelma.
Sulake on ehjä, mutta kun painaa luukun nappia tai kaukosäätimestä niin mikään rele ei myöskään napsahda? Lukkolaitetta on hakattu vasaralla mutta ei mitään tapahdu. Lukitusvipu liikkuu kyllä mutta ei lukitu kun sitä käsin liikuttaa. Voisko rele olla särki? Mikähän se noista on? Johto näyttää päälisinpuolin ehjältä.
-
Mulla samanmoinen ongelma.
Sulake on ehjä, mutta kun painaa luukun nappia tai kaukosäätimestä niin mikään rele ei myöskään napsahda? Lukkolaitetta on hakattu vasaralla mutta ei mitään tapahdu. Lukitusvipu liikkuu kyllä mutta ei lukitu kun sitä käsin liikuttaa. Voisko rele olla särki? Mikähän se noista on? Johto näyttää päälisinpuolin ehjältä.
Takaluukun saranan kohdalla olevat johdot, jos ei ole vielä katsottu virtojen kulkua perille asti. Myös lukon mekaaninen vika tulee mieleen..
-
Täytyy vapaapäivänä kattoo tarkemmin tota johtoo ja tuleeko mihinkään virtaa. Se tässä kummastuttaa että kun kaukosäätimestä painaa luukun avausta niin rele ei naksahda (Eikä myöskään jos luukusta painaa) . Sulake kuitenkin ehjä. Hyvin kummallista. Vois olla relekkin hajalla. Mikähän se niistä on? Ohjekirjassa kun ei ole kun sulakkeitten paikat selitetty.
-
Itelläni luukku ei mennyt kiinni, kun jäätä ja lunta pakkaantuu saranoiden nivelmekanismin ja kaasujousien väliin. Hankala väli puhdistaa. Onneksi lukko on toistaiseksi ehjä.
-
Juu sinne väliin kerääntyy ihmeen paljon lunta. Varsinkin jos ei puhdista vaan avaa luukun niin lumi pääsee pakkaantuun sinne väliin. Oma syy mitäs säilytän lumiharjaa kontissa. Putsasin jäät ja lumet pois mutta ei vaikuta lukkosalvan toimintaan. Täytyy käydä releet läpi vapaapäivänä.
-
Tähän asti testattu:
Sulake -> Ehjä
Koitettu varmasti ehjällä releellä -> Myöskään se ei "naksahda" kun avauspainiketta painaa ( ? )
Lukolle menevät kaksi johtopistoketta testattu. Toiseen tulee virtaa, toiseen ei. Toiseen siis puhdas 0 Volttia. Toiseen hitaasti reagoivalla yleismittarilla ehtii tulla jotain 0,3Volttia.
Onkohan toiseen tarkotuskin tulla heikko virta joka vaan antaa käskyn lukon avautua ja sinne ohjataan 12V ?.
Vai onkohan vika ollenkaan sähköissä kun lukko ei toimi edes avaimella? Lukon kieli ei liiku muutenkun käsin liikuttamalla. Hieno ajella luukku auki...onneks ei oo kukaan käyny kokeileen vielä.
-
Veikkaisin, että lukkolaitteessa on ihan mekaaninen vika. Lieneekö sama juttu, mikä joskus korjaantuu kopautuksella, mutta tämä taitaa olla sitkeämpää sorttia :)
Oletko ruiskinut öljyä lukkolaitteeseen?
-
itsellä ollut tuo sama vaiva jo pari vuotta.vaivaa etenkin talvella. pieni napautus lukon oikeaan reunaan auttaa yleensä asiaan ja lukko pelaa! kunnon voitelu auttaa asiaan siellä ei liiku kaikki osat kunnolla! ja on nihkeämmät talvella koska mulla ainakin toimii moitteettomasti kesällä!
-
Sain sen sähkölukon purettua sieltä irti. Lukolle ei tapahdu mitään kun avaimesta kääntää (Vaijeri kyllä liikkuu). Lukkokieli on siis kokoajan auki asennossa.
Laitoin akkulaturilla 12 volttia sähkölukkoon mutta ainoa mitä tapahtuu on juurikin sellainen ääni että joku pistää vastaan kun moottori koittaa liikkua. Oliskohan vaan jumissa vai onko itse moottori rikki?
Jos jollain olisi myydä tuollainen tällä samalla varaosanumerolla niin olisin kiinnostunut ostamaan sen.
Kuva löytyy tästä http://aijaa.com/jIgWhM (http://aijaa.com/jIgWhM)
Ja korjaus tähän...putsasin ja rasvasin ja kopautin lukon kylkeen niin kerran surahti ja rupes pelaan! Ihme vekotin. Kiitos ja hyvää loppuvuotta!
-
Ja korjaus tähän...putsasin ja rasvasin ja kopautin lukon kylkeen niin kerran surahti ja rupes pelaan! Ihme vekotin. Kiitos ja hyvää loppuvuotta!
Jeps, sen surahduksen kuuluu kuuluakkin, kun luukun aukaisee. Mulla surahtaa kummastakin vollesta. Ei oo tökkinyt enää tuon vasaraniskun jälkeen, vaikka on ollut pakkastakin yli 30 raitaa. Jos vika uusiutuu, niin pitää itelläkin rasvata koko zydeemi. Hyvää loppuvuotta sinnekin :hello:
-
Aivan loistava ohje!!
Eilen ei mennyt takaluukku S80 enää lukkoon.
Googlesta hain sanoilla: "s80 takaluukku ei mene kiinni" ja tää aihe tuli hakutulokseks.
Illalla vinkin mukaan laitoin öljyä lukkoon ja kolauttelin vasaralla, niin johan lähti toimimaan! :)
-
Täällä auttoi myös tämä ohje!!
-
Illalla vinkin mukaan laitoin öljyä lukkoon ja kolauttelin vasaralla, niin johan lähti toimimaan! :)
Kannattaa sitten katsoa, että öljyssä on ns. talviominaisuuksia riittävästi, muuten se muuttuu kontraproduktiiviseksi talvioloissa.
Itse olen suosinut aseöljyjä, esim jatkosodassa maineensa luonutta Anti-Corrolia. Siinä taisi toiminta-alue riittää peräti -60 C asti.
-
Kannattaa sitten katsoa, että öljyssä on ns. talviominaisuuksia riittävästi, muuten se muuttuu kontraproduktiiviseksi talvioloissa.
Itse olen suosinut aseöljyjä, esim jatkosodassa maineensa luonutta Anti-Corrolia. Siinä taisi toiminta-alue riittää peräti -60 C asti.
Tuo on totta. Täytyy kyllä vielä sitte syksyllä öljyillä uudestaan. Nyt laitoin HHS2000, lämmönkesto -35...+180. Siinä mielessä hyvä aine, että pysyy sitkeesti kiinni liikkuvissa osissa, eikä valu pois. pidemipikestoinen vaikutus kuin "ohuemmilla" aineilla.
-
Jaahans, tämä topikki on auttanut muitakin :pomo:
Mulla ei ole lukko reistannut tuon yhden kopautuksen jälkeen.
Vika on aiheuttanut vain sen, että tulee kuunneltua kummastakin Volvosta erityisen tarkasti se surahdus (ja toivoo, että se kuuluu), kun takaluukun aukaisee. :o
-
Tuo koputushoito ja kaken avausnapin samanaikainen rämppääminen tehosi kun tänään taukosi toimimasta lukitus. Tosin jäi tuntuma että olikohan kovin pitkäaikainen "korjaus." :-\
-
Ot. Katos ile2 ollut saman aikaa jo polttamatta ;) e-savuke foorumiltako tuon bannerin kopioit ?
-
e-savukkeelta aikanaan tuon jonkun allekirjoituksesta pöllin. Aika pitää kutinsa, mutta säästetty eurojen määrä ei, voiton puolella toki ollaan. :D