Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: ÄRRRÄ - 14.02.2011, 12:13:06
-
ELi, 230tkm ajettu vakio 850 t5 manuaali, eilen töihin lähtiessä käytössä oli varmaan kaikki 70hp. Ei mekaanista ääntä eikä mitään varoitusvalojakaan palanut, ei savuta eikä vuodakaan mitään, käy kaikilla pytyillä, toimii muuten hyvin mutta ei ole vaan voimaa. Kävin tankkaamassa jonka jälkeen toimi liki normaalisti, kulki hiukan normaalia heikommin.
Tänä aamuna sama juttu, tehot hukassa. Vaihde vapaalla kaasu pohjassa kiertää vajaa 5k. Mistä kannattais lähteä metsästää vikaa? Voiko ton vikakoodit lukea ihan OBD-testerillä?
-
Ei kai sulla oo cooleri jäätyny? Ei olis noissa etuvedoissa ensimmäinen... Viä sulamaan ja kato että vuotoreikä alareunassa on auki.
-
Cooleri on jäässä, kun paikallaan tyhjäkäyttämällä sulaa ja sen jälkeen pelittää seuraavaan jäähtymiseen asti. Jos pohjassa oleva reikä on tukossa niin kennossa saattaa olla yli litra vettä.
-
Alkutalvesta jäätyi täälläkin pariin otteeseen. Suli ajokuntoon ihan tyhjäkäynnillä käyttämällä. Tein coolerin suojamuoviin n. 5 cm:n pyöreän aukon vedenpoistoreijän kohdalle, jotta tarvittaessa helpompi sorkkia auki. Pidemällä matkalla coolerin alaosan "pahvista" tuskin on haittaakaan.
-
Jos on tosiaan tuosta kiinni, niin itellä autto ku tyhjenti sen suojamuovin lumesta siitä coolerin alta, ja löin lopputalveksi puskurin alimman röörin tukkeeseen. Ei oo sen jälkeen jäätyny, kun aiemmin oli päivittäinen ongelma. Seuraavana ratkaisuna ajattelin itsekin tuota pohjamuovin "lisäreijittämistä", että vesi pääsisi varmasti joka kerta pois.
-
Ei kai sulla oo cooleri jäätyny? Ei olis noissa etuvedoissa ensimmäinen... Viä sulamaan ja kato että vuotoreikä alareunassa on auki.
Kiitos, tuo pitä tarkistaa. Ajattelin iteki että ihan niiku ei sais henkeä, mut kun ei ole vielä ehtiny tutkii.
-
Helpoin konsti on katsoa niitä kumisia ahtoletkuja samalla kun starttaa. Jos letkut menee lyttyyn niin tukossa on.
-
Itellä ei menny edes letkut lyttyyn, tukkonen oli silti.. Ja pelaa kun käytteli tyhjäkäyntiä vartin verran. Pitänee kans porailla suojamuoviin reikä ronklaamista varten.
-
Kannattaa muutenkin talvea vasten puhdistaa tuo cooleri. Vaikka paikallaan laskee öljyä irroittavaa nestettä läpi jos ei kehtaa irroittaa. Öljy ja muu tavara sitoutuu ajan myötä pintoihin, ja sitoo pinnalleen vettä joka muuten valuisi ulos.
-
Cooleri on jäässä, kun paikallaan tyhjäkäyttämällä sulaa ja sen jälkeen pelittää seuraavaan jäähtymiseen asti. Jos pohjassa oleva reikä on tukossa niin kennossa saattaa olla yli litra vettä.
Sori pieni offtopikki :)mutta onko tuo joku tyyppivika että vakio Ic jäätyy talvisin?. Mulla ei ole jäätyny kertaakaan koko talvena vaikka ic:n ala reuna pilkistää puskurin alareunasta ja saa sen kautta raakaa ilmaa. Tosin ei omassa enää tuo vakio ic ole että voisiko noissa olla kennostoissa eroa?.
-
Sori pieni offtopikki :)mutta onko tuo joku tyyppivika että vakio Ic jäätyy talvisin?. Mulla ei ole jäätyny kertaakaan koko talvena vaikka ic:n ala reuna pilkistää puskurin alareunasta ja saa sen kautta raakaa ilmaa. Tosin ei omassa enää tuo vakio ic ole että voisiko noissa olla kennostoissa eroa?.
Kyllä se on tyyppivika. Ongelma korostuu 94:ssa turboissa (joissa putket kiertää toisinpäin coolerissa). Coolerista jäätyy vain alaosa johon vesi valuu. Jäätymiseen ei auta mitkään pahvit tai suojamuovit koska jäätyminen ei tapahdu ajonaikana vaan koneen sammutuksen jälkeen ja ongelmat tulee esille sitten startatessa. Jos reikä on auki niin vesi valuu pois ja ongelmia ei tule.
-
Siellä se vika tais olla. Oli ehtiny öhästä reiän auki jo ennen ku pajalle pääsin mut ihan selvästi oli valumavedet jäätyny siihen huohotusreiän kohdalle. Putsasin sen keräyskaukalonki samalla, oli aika taikinaa ku oli öljyä jäätä hiekkaa ja kaikkea muuta.