Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: blackmoor - 14.02.2011, 17:28:29
-
Moi!
Elikkä tuommoinen kulta tuli hoivattavaksi. Tällaisiaasioita pohtinut jotta saisi mahdollisimman hyvän yhteiselon aikaiseksi:
Automaatin kanssa ajaminen. kannatteeko kaupungissa ajaa ollenkaan d vaihde päällä vai 3:lla. Entä kun työpaikalle on matkaa sen verran että välillä on 80-100km/h tietä, silloin d päälle? eco vai sport? joku iltalehden miljoona km taksimies sanoi että aina sport, on laatikolle parempi....
autolla on ajettu 570tkm kannatteeko öljyt vaihdella koneeseen ja laatikkoon kuinka useesti? 10tkm on ajeetu noilla koneölpillä, vielä kirkkaat. laatikon öljy myös helakan punaista.
ardicin toiminnasta ei tietoa tällä hetkellä muuta kuin että naksuttelee menemään kun painaa päälle ja vilkuttaa keltasta lediä, ok?
Mikä näistä hajoaa ekana tai jos huonosti pitää :)
-
No en normiajossa käyttäs pakkovaihteita eli keppi D:lle ja sitten sen voikin unohtaa.
-
sporttia ja D:tä.
100tkm välein laatikkoöljyt
15tkm koneöljyt
-
Miksi sporrrrttia?
-
Ainakin luistattaa kytkintä vähemmän..
-
Niin siitä siellä iltalehdessäki sano se taksimies että kytkintä säästää sportilla. mitenkä tuo winter nappi, kannatteeko sitä käytellä?
Taitaa kuskin puolen takapuolenlämmitin olla pimiä, oisko paha vaihtaa? oon repiny takapenkit pois dieselveron alennuksen takia, voisko niitten lämmittimiä käyttää?
-
öljyn huohotin putsata, imusarjan päästä porata hieman isommaksi sitä nippaa, egr tulpata ja ehkä putsata imusarja.. nuilla pääsee pitkälle
-
Niin siitä siellä iltalehdessäki sano se taksimies että kytkintä säästää sportilla. mitenkä tuo winter nappi, kannatteeko sitä käytellä?
Taitaa kuskin puolen takapuolenlämmitin olla pimiä, oisko paha vaihtaa? oon repiny takapenkit pois dieselveron alennuksen takia, voisko niitten lämmittimiä käyttää?
Tuosta winter napista että sitä ei kannata käyttää kuin oikein liukkaalla pinnalla. Itsellä oli edellisessä V70 Tdi:ssä tuo ja en käyttänyt kuin joskus liukkaassa risteyksessä. Noita sport ja economy nappeja mulla ei edes ollut.
-
winteriä oon käyttäny jääradalla joskus rällätessä.. muuten ei ikinä tullu tarpeelliseksi eikä tuolloinkaa ;)
-
öljyn huohotin putsata, imusarjan päästä porata hieman isommaksi sitä nippaa, egr tulpata ja ehkä putsata imusarja.. nuilla pääsee pitkälle
Onkos täälä oorumilal tietoa mistä löytyisi räjäytyskuvat volvoihin? alfamerin kirja löytyi TPB:stä tosin ei käsittele diesel konetta, mutta siitäkin voi olla apua monessa paikassa.
Tuo nippa josta puuht, missäspäin se tuolal konehuoneessa sijaitsee? vois räjäytyskuva auttaa :)
Miksi egr kannattee tulpata? meneekö se enää katastuksesta läpi jos egr ei toimi?
Onko näitä muuten myyty ilman abs:ää? ainakaan käynnistyksessä ei syty abs merkkivalo, ja ku jarrutin voimakkaasti tuntu että suttiin meni....
-
imusarjan ottaa irti ja putsaa nii siinä imusarjan päässä on se nippa josta lähtee anturille pieni letku. tukkeutuu aika usein, eikä nosta ahtoja sitten.
egr-venttiili on hyvä tulpata ku lakkaa kans jossain vaiheessa toimimasta ja päästää painetta läpi... Eli vaikka pellinpalasesta leikkaat siihen sokean laipan imusarjan ja egr:n väliin.
ei vaikuta katsastukseen mitenkään.
ja sitteku oot nuo tehny nii se katalysaattori on hyvä hakata tyhjäksi jollakin niin pakokaasutki alkaa virtaamaan. siitäkään ei pomppaa katsastus..
seuraava tästä onki sitte ottaa deraan ja autotalo debiliin yhteys ja lisää voimaa :pomo:
-
hakkasitko alcel tuon katin tyhjäksi ennen deran käsittelyä?
huomasko persdyno eroa tyhjällä katilla?
-
jälkeen sen hakkasin tyhjäksi. huomasin valtavan eron ku oli se ahtovuotoki sitä ennen
-
Miten on, oiskohan tuohon vaikia asentaa sisätilan lämppärin haaroitussarja. lohko lämppäri on jo valmiina.
Ei kait muuta vaikiaa ole kuin palomuurista löytää reikä...Onkohan siellä valmiina reikiä mitä vois käyttää? kokemuksia?
-
Bensavehkeissä reitti löytyy apukuskin puolelta ihan sieltä yläreunasta. Leikkaa vaan läpiviennin auki.
Kai se sama koppa on tiisselissäkin... :D
-
sisätilan lämmittille löyty reikä sieltä apuskuskin puolelta, nyt tarkenee :)
Pari kysmystä vielä:
Näissä lienee abs vakiona? ainaki kaikki abs sulakkeet löytyy ja ohjausyksiköt/releet. kokeilin tuossa jarruttaa, niin suttiin menee renkaat. virrat ku laittaa päälle abs valo ei syty eikä ajaessakaan pala. jos absit on vaikiona, mistä kannattis vikaa lähtiä ehtiin?
Kaukosäädin keskuslukolle ei tunnu kovin luotettavaalta. siinä on kaksi nappia isompi jossa lukee unlock ja pienempi jossa ei lue mitään. mitä alemmasta pitäisi tapahtua? ja lukot jotta saa auki/lukkoon pitää monesti painaa ennenku mitään tapahtuu. Iteoita?
-
Sitä kaukosäätimen alempaa nappia painamalla saa hälyttimen päälle. Kannattaa vaihtaa patteri siihen kapulaan jos se ei meinaa toimia.
Siitä penkinlämmittimestä kannattaa tarkistaa se termostaatti joka on penkin "pohjassa". Siihen menee kaksi johtoa jotka on sen verran lyhyet että ne saatta irrota tai katketa. Omasta 850:n penkistä oli sen termostaatin liitin katkennut noiden lyhyiden johtojen takia. Laitoin johtoihin vähän jatkoa ja kolvasin toisen johdon siihen katkenneeseen liittimen tynkään. Eipä enää persettä palele :P
Joku tee se itse-kyläseppä on voinut "korjata" abs vian ottamalla abs:n merkkivalon pois :nohnoh. Kannattaa lukea vikakoodit ja tarkastaa se merkkivalo. Miten kovasta vauhdista testasit abs:siä? Abs järjestelmä ei toimi alhaisilla nopeuksilla(alle 7km/h tai jotain sinnepäin).
-
Joo tuo penkinlämppärin toinen johto oli menny poikki. korjaantuko liitti uudelleen.
Pitää kokeilla koodata nuo kaukosäätimet uudelleen, tähän vissin käy tuo ohje jonka löysin täältä voorumilta, 5 kertaa on-Off avaimella, sitten 5 sek kuluessa painaa unlock, ja sitten 10 sekunnin kuluessa toisella kakella unlock. virta pois ja molempien pitäisi pelata?
Tuo abs näyttäs tosiaan siltä että on vain otettu hehku poies. Mutta katastettu auto on tämän kuun alussa joten lienee katastusta ei estä absien toimimattomuus? Sittenpä niillä ei ole kiirettä :)
-
Tilasin siniseltä uuden hätävilkku/relekytkin/paketin viime ma. lupasivat viime to. tänään soitin ,sanoivat että eivät tiedä missä on, jossain, että oottele.
Mulle kuitenki vilkut on tärkeet, ei viittis v*tuttaa kanssa immeisiä, joten:
Koska tuossa htävilkkukytkimessä pelaa htävilkku, normivilkut vain ei, voisinko saada vaikka täältä tiedon, mitkä piuhat (väri ja numero liittimessä) tulee villku viikseltä (oikea vasen) ja mitkä lähtee vilkkureleeltä (oikea/vasen). ja mikä johto on releelle tuleva jatkuva virta.
Käyn motonetistä ostaan 5 euron vilkkureleen ja teen prkl ite vilkut tuono laitteeseen (eli ohitan viikseltä tulevat käskyt, hätävilkkuun en koske)
hansikaslokeron takana näytti olevan tilaa, laittas sinne releen ja vetäisi kytkimeltä johdot.
Oisko toteutettava idea?
-
Löyty tuo sähkökaavio, ja sen mukaan testaillu, mutta päätä meinaa raavituttaa...
tuon kaavion mukaan hätäkatkaisijan napa 49a (7 napa pikaliittimessä) menee viikselle, ja viiksrltä menee joko oikealle tai asemmille vilkuille. tämä on testattu niin, että 49a piippaavan mittarin kanssa alkaa piippaamaan kun vilkuttaa oikealle tai vasemmalle ja mittarin toinen anturi on maassa (napa 31 tuossa liittimessä). eli vikun viiksi siis vain maadoittaa piirin.
No ajattelinpa että vedänpä tuosta liittimeltä pinnistä 9 (virta, avain 2 asennossa) suoraan liittimen napaan 7 ja jompikumpi vilkku päälle. eli tarkoitus oli että vilkut palaisivat kiinteästi. Ei tapahdu mitään. kokeilen yleismittaria napojen 7 ja 9 väliin tasa jännite puolella. kun laittaa vilkun päälle, nousee jännite 0->12 volttiin. vilkku pois-> jannite 0. Miksi nuo vilkkujen valot eivät siis edellisen mallisella kytkennällä syty?
tarkoitus siis mulla on että jos noin saan vilkut syttymään, laitan tuohon napojen 7 ja 9 väliin 2 pinnisen tarvike vilkkureleen. Sehän toimii siten että kun virta juoksee releen läpi, releen sisällä alkaa metalli liuska lämpiään joka taipuu-> kytkeytyy irti eli vilkkuvalot sammuu. metalli jäähtyy, taipuu takas->virta juoksee -> vilkku syttyy.
-
maa-ohjattuja?
-
Jaa-a...mitä tarkoitat tuolla maa ohjattuja? ei mun sähkötietämys niin pitkälle vielä ylety :)
-
Jaa-a...mitä tarkoitat tuolla maa ohjattuja? ei mun sähkötietämys niin pitkälle vielä ylety :)
Tarkoittaa että plussa menee suoraan ja on aina paikalla, miinusta katkomalla ohjataan.
-
(http://img43.imageshack.us/img43/5641/volvo850indicators.jpg) (http://img43.imageshack.us/i/volvo850indicators.jpg/)
Tuossapa kuva niistä vilkkujen kytkennöistä. kuten kuvasta näkee (eli ei näe, leikkas sen verran alal laitaa pois), vilkut maadoittuu tuolla kuvan alalaidassa maapisteisiin. ja vilkuille tulee jännite tuosta 3/3 (viiksi kytkin) navoista 3 ja 7 (L ja R), john taasen tulee jännite tuosta 3/6 (varoitusvilkkujen kytkin) navasta 49a. Tai niin ainakin ymmärrän tuon kuvan?
Mutta mitä tuo varoitusvilkkujen tekee, se onkin vähän erikoisempi tapaus, osaako kukaan sitä selittää? Onkos autosähkömiehiä paikalla, apuja tarvittaisiin :)
-
Sain eilen uuden kytkimen (onneksi testiin) ja eihän se pelannu yhtään sen paremmin. Viiksi on käytetty irti ja se pelaa ok.
Joten alkaa tässä iteat loppuun. Seuraavana käyn ostaan uudet vilkut joka kulmaan (ja sivuvilkkuihin) jospa jossain vilkussa onpi huono kontakti ja siksi temppuilee. pesen samalla sähkö crc:llä lamppujen istukat.
Asiasta kukkaruukkuun ei ollut lämmitys kello pelannut joten 16 astetta ulkona pakkasta. olipa prkl vaikia saaha volvo tulille. 2 hehkutusta-> naada- 5 hehkutusta, sahausta ja kaasua sitten lähti. Mitkä on kokemukset muilla että kuinka kylmästä lähteepi? hekutus kesti muuten n.15 sekuntia, aika pitkä aika omasta mielestä. oiskohan joku hehku pimeenä?
-
Sain eilen uuden kytkimen (onneksi testiin) ja eihän se pelannu yhtään sen paremmin. Viiksi on käytetty irti ja se pelaa ok.
Joten alkaa tässä iteat loppuun. Seuraavana käyn ostaan uudet vilkut joka kulmaan (ja sivuvilkkuihin) jospa jossain vilkussa onpi huono kontakti ja siksi temppuilee. pesen samalla sähkö crc:llä lamppujen istukat.
No jos kerran vilkut toimivat hätävilkkuasennossa niin kyllä kai ne sitten kunnossa ovat. Onkos nyt tuo sulake 27 ihan varmasti ehjä?
-
En ole katsonut, pitää tarkistaa. mutta tosiaan luulisin sulakkeidenkin olevan kunnossa kun vilkut kerran pelaa jonku aikaa kun kylmänä ajelee. yhtäkkiäö vain alkaa rele tikuttaan tuplavauhtia eikä oikean eikä vasemmanpuolen vilkut syty.
Onko näissä ollu mittaristoissa juotosongelmia? muistelen että 740:ssä oli ja isännä v70 2003 katos mittariston toiminta kokonaan. että jos sielläpäin olisi vikkaa...
-
No niin. tänään iltapäivällä kaikki vilkun hehkut vaihdettu. Olipa pikkuisen kuppaiset ja ruosteiset etu ja sivuvilkkujen sähköosat. Saiskohan jostain motonetistä halvalla koko modulit halvalla...
Kuitenkin, ei vaikutusta. otin sitten yleismittarin käteen aj aloin tutkiintuota hätävilkun kytkimen liitintä. Oli myös 2,5 euron yleisrele. Huomasin että jos laittaa sähkön suoraan vihreään tai sini vihreään jothoon, syttyi vilkut palaan koko ajaksi. Mutta ei jos laitoin sinipunaiseen (joka menee viikselle ja sieltä jakaa jommalle kummalle puolelle vilkuille virtaa). joten laitoin sitten viiksen in liittimeen suoraan virtaa uudella johdolla-> vilkut pelas.
Eli tässä oli ongelma: tuo sinipuna johto lienee hiertynyt jostakin kohtaa ja osuu maaha. vein uuden johdon liittimeltä viikselle, vilkut pelaa moitteettomasti. Hätävilkut myös. wetteri jäi nuoleen näppejään onneksi, koska vanha hätävilkun kytkin releessä ei ollutkaan mitään vikaa :)
Eli tiedoksi jos muilla tulee samanlaisia ongelmia.
Mistä tuota ABS:in toimimattomuutta kannattis lähtiä kahteleen? yleisin vika paikka?
-
Tilasin tuolta dealextreme:stä sopivan usb2obd kaapelin jotta vois vähän katsoa tuon volen sielunelämää, joten ardicci ja abs korjaus saa ootella siihen että kaapeli tulloo.
Rupesi tuossa mietityttään että jos vaihtais hehkut tuohon. Onko jotain asioita mitä pitää ottaa huomioon asian tiimoilta? Onko joku tietty momentti esim johon pitää vääntää uudet tulpat kiinni? Motonetissä olis hehkut 10e kpl, eli 50e satsi, onkohan minkään arvoiset käytössä?
Ja tuosta pumpun säädöstä oon lukenut useesta paikasta, mutta joka paikassa sanotaan että pitäs viedä pajalle, voiko sitä säätää ite? vai tarviiko jonku erikoistoolin siihen hommaan? lämmin talli ois missä vois värkkäillä itsekkin...