Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: D5GT - 06.11.2012, 00:05:51
-
... Otsikon herja on vilahtanut näytössä muutaman kerran käynnistäessä. Herja ei jää näkyviin / viestiluetteloon.
Onko toi ensioire jostain xenonien lopullisesta pimenemisestä tms.?
Kyseinen uhri on -09 V70
-
Todennäköisesti tuo tulee ohjelmistopäivityksellä kuntoon, syynä akkujännitteen putoaminen valojen ohjainlaitteella liian alas moottoria käynnistettäessä (ja se syy vikaherjalle on ohjelmistossa korkea jänniteraja vikaherjan syttymiselle)
Jänniterajalla on tarkoitus vahtia valojen syöttöjännitettä, mutta webaston käyttö vähän laskee tuota akun jännitettä ja lisäksi vielä kylmä ilma saa aikaan sen, että jännite putoaa välillä rajan alle.
-
Kiitos Miksu, eli en tuostakaan saanut tekosyytä vaihtaa polttimoita uusiin.
-
Kiitos Miksu, eli en tuostakaan saanut tekosyytä vaihtaa polttimoita uusiin.
Xenonled.com saat uudet polttimot edullisesti hankittua tulevaisuudessa.
-
Mulla kans, siis autossa V70 2.4D 2008 vilahtelee sillon tällön se sama herja et ajovalot vaatii huoltoa.
En siitä sen enempää ole välittänyt kun se herja vaan vilahtaa niin et kerkee sen just lukea ja kaikki muuten on ok valoissa.
Niin vaihdoin pari kuukautta sitten uudet Xenon D1S lamput uusiksi,hyvin on valaissut...
-
Niin vaihdoin pari kuukautta sitten uudet Xenon D1S lamput uusiksi,hyvin on valaissut...
Laitoito Osram/Philipsit vai jotain halvempaa? Itsellä ehkä myös kohta xenonsulkeisten aika. 195tkm ja samat valot.
-
Onko jossain näkynyt xenonpolttimoiden vertailua?
-
Onko jossain näkynyt xenonpolttimoiden vertailua?
Ei ole ainakaan missään lehdissä, mutta mä ajattelin tehdä ihan itse pienen vertailun vaikkapa tänä iltana Philipsin D1S-polttimoista: tavallinen 4300K vs. +50% X-tremeVision(Kelvineistä ei tietoa).
-
Vihjaa, jos jotain vertailua teet - en äkkiä löytänyt noita polttimoita googlella, vinkaa samalla mistä löysit..
-
Vaihdoin "Flösser, Made in Germany" merkkisiin.
3200 Lumen ja 4300 Kelvin.
Hyvin on toiminut,niin ja 65€ kpl.
-
Maanantaina auto oli huollossa ja tosiaankin vika poistui tuolla ohjelmistopäivityksellä :)
-
Lainataan otsikkoa, sori siitä.
Xc60 ilmoitti juuri samaa, mutta valo oli myös violetti, joten tuskin ohjelmistopäivitys auttaa.
Minkä tyyppinen lamppu siellä on?
Mitä se "vapailla" markkinoilla maksaa n. hinta riittää. Sinisen hinta on tiedossa, kun pakon edessä jouduin toisen puolen n. 1 kk sitten ostamaan.
..ja mistä se kannattaa hankkia. (http://www.xenonled.com/ ja muutama muu on vilisssyt keskusteluissa) -> ei haluaisi uudestaan sortua 200eken hintaan (piti sisällään 25e vaihdon).
-
Suosittelisin käyttämään merkkilamppuja, kuten Philips tai Osram. Ovat ainakin tasalaatuisia ja kestävät hyvin. Alkuperäisasennuksekssa käytetään näitä. Oikea alkuperäinen värinlämpö on 4300 kelviniä.
Esim http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/d1s-philips-xenstart-xenon-polttimo-35w-4300k/1040700111/?jsh_id=khk51vn3o62b8jscj29ku00d30
Samassa liikkeessä on myös Osramia olikohan kympin kalliimmalla.
-
ja vielä kun kerran avaa sen lampun niin mikä se lisäpitkä on tyypiltään? (ristiriitaista tietoa ollut eri foorumeilla)
-
Näinkin voi saada tuon ajovalovian: Noin -18 pakkasessa "klikkasin" auton käyntiin ilman minkäänlaista webastolla lämmitystä. Ihan hienosti se auto käynnistyi :), mutta toinen xenon jäi pimeäksi. Ilmeisesti pakkasen tuoma alhainen akunvaraus ja tuo käynnistys oli yhteisenä syynä. Valokytkimen käyttäminen "parkit"-asennossa korjasi vian.
Mielestäni ajovalot kuuluisi kytkeä vasta kun moottori käy kunnolla ja lataus ym. on ok. Nyt ne valot syttyvät-sammuvat-syttyvät eli xenonien elinkaaren aikana tulee tupla määrä sytytyksiä :(.
-
ja vielä kun kerran avaa sen lampun niin mikä se lisäpitkä on tyypiltään? (ristiriitaista tietoa ollut eri foorumeilla)
MuTuilen että XC60:ssä olisi H9.
-
Näinkin voi saada tuon ajovalovian: Noin -18 pakkasessa "klikkasin" auton käyntiin ilman minkäänlaista webastolla lämmitystä. Ihan hienosti se auto käynnistyi :), mutta toinen xenon jäi pimeäksi. Ilmeisesti pakkasen tuoma alhainen akunvaraus ja tuo käynnistys oli yhteisenä syynä. Valokytkimen käyttäminen "parkit"-asennossa korjasi vian.
Mielestäni ajovalot kuuluisi kytkeä vasta kun moottori käy kunnolla ja lataus ym. on ok. Nyt ne valot syttyvät-sammuvat-syttyvät eli xenonien elinkaaren aikana tulee tupla määrä sytytyksiä :(.
Just ton takia meni omasta vollesta ajovalomuisti pois kun vaihdoin polttimot. Järjenköyhdyyttä sytyttää xenonit ennen starttausta ja sammuttaa ja sytyttää uudestaan ei ne halogeenitkaan kestä tommosta käsitelyä.
-
Minä aina startatessani kylmän koneen laitan suosiolla parkit päälle. Pitkään jos joutuu hehkuttamaan, niin valot ehtii mennä päälle ja sit starttauksen ajaksi sammuu. Kuluttaa vaan turhaan ksenon -hehkuja. Tämä siis vanha koppasessa.
-
Uudessa sama juttu ja polttimot tykkää. Paljon parempi kun ohjelmoi ne automaattiset valot pois kun kuka tarvii sillon valoja kun autoa starttaa?
-
No meikäläiselläkin lankesi MY08 V70 herjaamaan tätä ajovalovikaa, joskin äidinkielestään johtuen sanoin "Strålkastare, service erfordras".
Auto on 155 tkm niellyt, joten alkuperäiset xenonit eivät ole enää parhaassa terässä. Voisiko ikääntyneet ballastit olla tuohon syynä?
Ainoa ajankohtainen muutos on ollut, että auto oli justiinsa huollossa, jossa vaihdettiin jakopään hihna, automaattiöljyt sekä apulaitehihna. En kyllä näe miten tämä voisi valoasioihin vaikuttaa. :-\ Mietityttää vain, kun tätä ilmoitusta ei ole ikinä aiemmin tullut - ei edes talvipakkasilla. Potilas on mallia bensa, joten webastoakaan ei ole akkua syömässä. Liekö sitten lämmenneet kelit ja sen myötä lisääntynyt ilmastoinnin tarve tuomassa lisäkuormaa käynnistykseen...
Miten muuten onnistuu tuo valoautomaatin ohjelmointi s.e. valot eivät palaisi käynnistyksen aikana?
-
Ömm... Siis sulla palaa valot jo silloin kun startti pyörähtää...`? Kyllä mulla syttyy vasta kun auto on käynnissä ??? Edellinen ilmoitteli noita ajovalovikoja, ei niistä kuitenkaan mitään tullut. Polttimoiden vaihdon voisit tehdä jo noilla kilometreillä.
-
Itse en tehnyt mitään - talven satunnaisten ilmoitusten jälkeen ei enää ole osunut silmiin. Ilmoitus vilahti näytössä, kun käynnisti. Katsotaan ensitalvena, nyt o taas uudet päivytykset (lue: toleranssit) ajettu huollossa sisään.
Kukahan alkaa mittaamaan xenoneita ja kertomaan että nyt sulla on enää xx luksia jäljellä vrt. alkuperäinen. Omat näyttää kirkkailta ja valoa tulee ja en nyt turhaan ala vaihtamaan, vaikka teoriassa voisi kannattaa.
-
Meronet.fi sieltä ainakin saa etullisesti polttimoita ja nopeeta.On tullut tilattua,joten kokemuksen perusteella voi sanoa ;)
Esim.alkuperäinen philips ksenon 4300K maksaa 42.80€(D2R)ja 38.60€(D2S).Muitakin toki löytyy,mutta tossa esim hintoja. 8)
-
No meikäläiselläkin lankesi MY08 V70 herjaamaan tätä ajovalovikaa...
Palaan asiaan kuitatakseni, että osaltani nuo herjat loppuivat itsestään parin viikon satunnaisen herjailun jälkeen. Siniselle tuolloin soitellessani viasta sanottiin, että täytyy olla jokin poltin palanut. Kaikki valot kuitenkin paloivat.
Nyt kesällä vaihdoin keulalle uudet Philipsin 4800 K xenon-polttimot, kun vanhat olivat jo haalistuneet.
Sattumalta löytyi sittemmin myös vikakoodi, jonka oletan liittyvän näihin aiempiin valo-omituisuuksiin: HCM-B104301 Etuakselin tunnistin - yleinen sähkövika (ei aktiivinen).
-
2.0 huollon päivitykset ei ainakaan poistanut ongelmaa ja nyt pikkupakkasten myötä herja on taas vilahtanut hetken näkyvissä, kun käynnistää. Ensimmäisen kysymyksen jälkeen kaikki tuikut keulalla ovat vaihtuneet uusiin, eli niidenkin puolesta homman pitäisi olla kunnossa.
Toistaiseksi harmiton ominaisuus, katsotaan milloin ja miten alkaa oireilemaan, jos yleensä alkaa.
-
2.0 huollon päivitykset ei ainakaan poistanut ongelmaa ja nyt pikkupakkasten myötä herja on taas vilahtanut hetken näkyvissä, kun käynnistää. Ensimmäisen kysymyksen jälkeen kaikki tuikut keulalla ovat vaihtuneet uusiin, eli niidenkin puolesta homman pitäisi olla kunnossa.
Toistaiseksi harmiton ominaisuus, katsotaan milloin ja miten alkaa oireilemaan, jos yleensä alkaa.
2.0 päviityksessä ei välttämättä kaikki yksiköt päivity, joihin uudempi ohjelmisto olisi..
Onko uusi ohjelmisto tullut yksikköön HCM
-
Nyt muistin kaivaa paperit nenän eteen, silmiin ei osunut luetteloa päivityksistä. 2.0 -merkintöjä papereissa oli useammassakin kohdassa ja peilissäkin roikkui joku 2.0 lippu.
-
Sattumalta löytyi sittemmin myös vikakoodi, jonka oletan liittyvän näihin aiempiin valo-omituisuuksiin: HCM-B104301 Etuakselin tunnistin - yleinen sähkövika (ei aktiivinen).
Vielä palaan asiaan, mikäli joku tähän herjaan törmää. Muita huoltoja teetättäessä oli pamahtanut tauluun taas tämä vanha herja. Totuttua pätevämmät huoltomiehet olivat osanneet kaivaa vianaiheuttajan esiin, ja syyksi paljastui hapettunut liitin. Oli kuulemma joku valopalikka vaihdettu, eikä oltu käytetty asianmukaisia rasvoja.
-
Otsikon ilmoitus lävähti tänään tauluun, kun hain lapset päiväkodista. Valot kuitenkin paloivat, mutta eivät kääntyneet kaarteessa. Auton sammuttamisen jälkeen herja hävisi eikä palannut ainakaan parin seuraavan pienen siirtymätaipaleen aikana. Luin vikakoodit ja siellä oli ajoneston alla
(CEM) B103D04
- Ajovalojen kulman säätö- oikea
- Sisäinen vika
- Satunnainen
Onkohan joku liitin hapettumassa vai mitä mahtaapi olla tulossa? V70 kyseessä.
-
Tämä ei vastaa hessu80:n kysymykseen. Päivitän tilanteen omalta osalta, neljä vuotta tämän topikin avaamisen jälkeen. Xenonit ja akku vaihtui jossain välissä, en muista tarkalleen milloin. Vuoden sisään ajovalovika -herja on vilahtanut muutaman kerran. Mitään dramaattista ei ole tapahtunut.
-
Etuakselin tasonsäätimen liitin osaa varmasti hapettua jos joku, on sen verran huonossa paikassa.
-
Otsikon ilmoitus lävähti tänään tauluun, kun hain lapset päiväkodista.
Onkohan joku liitin hapettumassa vai mitä mahtaapi olla tulossa? V70 kyseessä.
Muutaman kerran herjannut kääntyviä valoja. Herja aina poistunut uudelleen käynnistämisellä. Mikä lie...