Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Niksu - 14.02.2011, 17:49:32

Otsikko: 850 Bensa -97 ja pauke takaa.
Kirjoitti: Niksu - 14.02.2011, 17:49:32
Elikkä kyseessä 20 venttiilinen vapari etuveto ja ajettu 270tkm.

Niin ja itse vikaan, alkaa tässä loppua itseltä ymmärrys tämän suhteen.. Eli ajossa nimenomaan OIKEALLE käännettäessä auton takaosasta kuuluu pauke (sellainen nopea TATATATATA), kaasun painaminen selkeästi lisää sitä/saa jopa sen aikaan. Tätä tapahtuu myös isoissa töyssyissä/heitoissa ja korostuu kun autossa on kuormaa. Eli nimenomaan metallinen pauke kyseessä.

Aluksi tosiaan luulin, että johtuu niistä taka-akselin puslista (olivat jo aikaisemmassa katsastuksessa huomauttaneet) no ne vaihdettiin, molemmilta puolilta (siis jokaikinen pusla/hela), ei auttanut. Seuraavaksi aloin epäillä pakoputkea, noh lambdojen vieressä on sellainen kourukiristin, joka on ympyrän muotoinen ja molemmista reunoista löytyy pultit, se oli väljä ja se vaihdettiin.. Ei vaikutusta. Myöskin pakoputken muut kiinnikkeet käyty läpi ja niissä ei huomautettavaa ole. Jouset on myöskin tarkastettu, ei vikaa.

Niin ja auto kävi katsastuksessakin eikä tullut mitään huomauttamista siihen liittyen?

Jos jollakulla viisalla olisi nyt jotain neuvoa millä tämän häiritsevän ongelman saisi kuntoon, niin olisin todella kiitollinen!
Otsikko: Vs: 850 Bensa -97 ja pauke takaa.
Kirjoitti: supa87 - 14.02.2011, 19:46:33
Voisko käkkävaijeri ottaa renkaaseen? mulla ainaski kuuluu siitä ääntä :D korjaantuu nippusiteellä
Otsikko: Vs: 850 Bensa -97 ja pauke takaa.
Kirjoitti: Niksu - 14.02.2011, 20:10:49
Voisko käkkävaijeri ottaa renkaaseen? mulla ainaski kuuluu siitä ääntä :D korjaantuu nippusiteellä

Hmm.. Ei kait se sentään metallista pauketta pitäisi, siis sellaista kuin joku koputtelisi "kopkop, tulen sisään"? ;D Toki tuon tarkastelen samalla kun huomenna autoa katselen jälleen kerran.
Otsikko: Vs: 850 Bensa -97 ja pauke takaa.
Kirjoitti: supa87 - 14.02.2011, 21:02:13
Joo no ei se iha sellasta ääntä pidä kyl  :D mites sitte voisko olla pyöränlaakeri?
Otsikko: Vs: 850 Bensa -97 ja pauke takaa.
Kirjoitti: hevonen - 14.02.2011, 21:32:02
Joo no ei se iha sellasta ääntä pidä kyl  :D mites sitte voisko olla pyöränlaakeri?
Kato myös jarrupalojen kunto ja kiinnitys.
Mulla piti myös ihme ääntä kun käsijarruvaijeri alkoi napsahteleen siinä tukipisteessään taka-akselin etupuolella. Äänsi kaartaessa (oikealle) ja heitoissa. Korjaus oli voitelua tuon kannakkeen ja vaijerin (vasemman) ulkokuoren väliin...
Olipa kiva paikallistaa mutta onnistui kun kaikkea auton alla roplasin. :facepalm:

Kyllähän noissa nuo jousetkin joskus ääntää, koita voidella ne toisiaan hankaavat jousikierteet, yhdessä omassa joutui kerran laittamaan letkua kierteen päälle että rauhoittui...
Otsikko: Vs: 850 Bensa -97 ja pauke takaa.
Kirjoitti: j_tapio - 14.02.2011, 22:54:01
Katoppa missä kunnossa takaiskareiden yläpäät on. Jos puslat on revenny irti kumesta niin iskarin yläpää koputtaa peräkontin lattiakanteen. Koputusääni kuuluu varsinkin suuremmissa kynnyksissä ja kaivonkansien kohdalla.
Otsikko: Vs: 850 Bensa -97 ja pauke takaa.
Kirjoitti: Niksu - 15.02.2011, 13:56:27
Kato myös jarrupalojen kunto ja kiinnitys.
Mulla piti myös ihme ääntä kun käsijarruvaijeri alkoi napsahteleen siinä tukipisteessään taka-akselin etupuolella. Äänsi kaartaessa (oikealle) ja heitoissa. Korjaus oli voitelua tuon kannakkeen ja vaijerin (vasemman) ulkokuoren väliin...
Olipa kiva paikallistaa mutta onnistui kun kaikkea auton alla roplasin. :facepalm:

Kyllähän noissa nuo jousetkin joskus ääntää, koita voidella ne toisiaan hankaavat jousikierteet, yhdessä omassa joutui kerran laittamaan letkua kierteen päälle että rauhoittui...

Okei :o. No nuo rasvaukset on helppo tehdä niin teenpä ne tänään, lähden itseasiassa kohta autoa katselemaan. Kiitos hyvistä vinkeistä!

Katoppa missä kunnossa takaiskareiden yläpäät on. Jos puslat on revenny irti kumesta niin iskarin yläpää koputtaa peräkontin lattiakanteen. Koputusääni kuuluu varsinkin suuremmissa kynnyksissä ja kaivonkansien kohdalla.

No niinpä tietenkin.. Katsoin jouset ja iskarit silmämääräisesti mutta yläpäitä en muistanut syynätä.. Minkäslainen korjauskeino siihen sitten on jos ne on revenneet?
Otsikko: Vs: 850 Bensa -97 ja pauke takaa.
Kirjoitti: j_tapio - 15.02.2011, 14:02:01
No niinpä tietenkin.. Katsoin jouset ja iskarit silmämääräisesti mutta yläpäitä en muistanut syynätä.. Minkäslainen korjauskeino siihen sitten on jos ne on revenneet?

Tämä juttu käsitteli koko iskarin vaihtoa mutta ylätuet noista näkyy. Iskaria ei tarvi irrottaa alapäästään. Ylärätit maksaa jotain reilun 10,- tarvikkeessa ja 30,- nurkissa tiskillä

Lainaus käyttäjältä: j_tapio - volvolandia.com
Minä vaihdoin takaiskarit + iskareiden yläpään tuet ilman renkaan irrotusta tai tunkkia lainkaan. Tavallinen iskari ei siellä kannattele auton painoa ja sen voin irrottaa huoletta ilman korin nostamistakin (ajelemaan ei kannata pelkillä jousilla lähtä ;D)

Ekaks otat peräkontin etumaisen lattiakannen pois (kiinni muutamalla 10mm pultilla)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/850%20takaiskareiden%20vaihto/takaiskarienvaihto.jpg)

Sieltä paljastuu iskareiden yläpäät korikiinnikkeineen. Pultit auki ja iskari työntyy hiljaa täyteen pituuteensa jos siinä on vielä puhtia jäljellä. Suosittelevat vaihtamaan aina samalla tuon kiinnike lotikankin? Itsellänikin on yksi tuollainen hajonnut joskus..
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/850%20takaiskareiden%20vaihto/takaiskarienvaihto2.jpg)

Sitten kömyät auton alle ja kierrät iskarikiinnikkeen mutterin irti (olikohan 19mm??)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/850%20takaiskareiden%20vaihto/takaiskarienvaihto3.jpg)

Sitten vain nykäiset tolpan sisälle
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/850%20takaiskareiden%20vaihto/takaiskarienvaihto5.jpg)

ja vaihdat korikiinnitteet valmiiksi uusiin iskareihin
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/850%20takaiskareiden%20vaihto/takaiskarienvaihto4.jpg)

Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
Otsikko: Vs: 850 Bensa -97 ja pauke takaa.
Kirjoitti: Niksu - 15.02.2011, 14:58:00
Tämä juttu käsitteli koko iskarin vaihtoa mutta ylätuet noista näkyy. Iskaria ei tarvi irrottaa alapäästään. Ylärätit maksaa jotain reilun 10,- tarvikkeessa ja 30,- nurkissa tiskillä

Kiitoksia näistä erittäin yksityiskohtaisista ohjeista! Lähden nyt autoa tutkiskelemaan ja ilmoitan myöhemmin miten meni ja auttoiko :).
Otsikko: Vs: 850 Bensa -97 ja pauke takaa.
Kirjoitti: Niksu - 15.02.2011, 19:11:20
Noniin, nyt on autoa rassailtu parinkin tunni ajan ja tuli tuloksiakin..

Ensiksi j_tapio:lle kiitokset vielä kerran hyvistä kuvista ja ohjeista, tutkin iskarien ylä- ja alapäät eikä niissä mitään vikaa onneksi ollut, hommaa tosin hidasti kun vasemmanpuolen pultit katkesivat :o mutta onneksi sai fiksusti pois pultit sieltä ja uudestaan kiinni.

Pakoputki ei kyllä liiku mistään mutta mahdolliseksi äänenaiheuttajaksi paljastui käsijarruvaijerin suoja, jossa on aika paljon välystä ja se muovinen suojakuori pääsee hakkaamaan runkopalkkiin (oli vähän jumissa) ja kun nykäisi pois päältä niin se ottaa siihen kumiseen lätkään/suojukseen kiinni missä sen kuuluisi levätä kun käsijarru on vapautettuna. Täytyy ilmeisesti virittää tilapäisratkaisua siihen ja uusia koko vajeri myöhemmin.

Vähän offina mutta kun samalla tuli rasvailtua kaikkia liikkuvia osia sieltä takaa/takaluukusta ja uusittua ne iskarin pultit niin lakkasi sellainen epämiellyttävä nitinä mikä kuului takaa montuissa ja epätasaisuuksissa.