Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Toye - 06.11.2012, 10:38:32
-
Eli kyseinen Eberi on ollut pienenä murheena tässä viime aikoina. Auton ostaessani en ollut tietoinen että sisältää edes lisälämmittimen, koska ei toiminut ensimmäisen talven aikana laisinkaan. Nyt kuitenkin autoni kävi huollossa, jossa nollasivat vikakoodit samalla ja kas kummaa, alkoi konepellin alla kyseinen kapistus toimimaan ja hönkimään kivasti lämmintä. Toimi n. 1kk ajan ja nyt ei mitään elonmerkkejä.
Toimi tuon kuukauden ajan varsin kivasti, tosin savutti välillä varsin paljon ja kerran jätti käynnistymättä kun sitä odottelin. Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään ja mitä osia näissä ebereissä yleensä menee vaihtoon? Lueskelin, että menee vikatilaan (3?) epäonnistuneen käynnistyskerran jälkeen, joten olisikohan nyt sitten tästä kyse? Pystyykö tuon vikatilan nollaamaan muualla kuin Volvon omalla testerillä?
-
Luultavasti lämmitin on juurikin vikatilassa. Jos yrität laittaa suorakäynnistyksestä päälle, niin vilkkuuko "ON" teksi muutaman kerran ja vaihtuu sitten "OFF"iksi?
Itselläni oli vaikeuksia eberin kanssa viimetalvena, jolloin vaihdatin kyseiseen kamppeeseen hehkun, puhaltimen moottorin, palokammion, liekkivahdin ja lopulta vielä vesipumpun.
Hyvänä ohjeena olen pitänyt sitä, että käyttää kesäisinkin kerran kuukaudessa eberiä, että se pysyy puhtaana. Syksyllä likaantuu ja karstoittuu kun lähtee automaattisesti päälle kun lämpötila laskee lähelle nollaa ja sitten se pöhisee muutaman minuutin ja sammuu.
Jos nyt ensin käyt nollauttamassa vikakoodit ja katsot saatko lähtemään sen jälkeen päälle. Jos saat, niin anna huoletta pöhistä ainakin reilu puolituntia, että polttaisi itsensä puhtaaksi.
-
Ongelmahan tässä on se että toimiessaan tuo elää omaa elämäänsä kun tässä ei ole ajastinta tai kauko-ohjausta, eli en pysty sitä käsittääkseni mistään ohjaamaan manuaalisesti. Käynnistyy kun alle 5 astetta ja sammuu heti kun lämmöt nousseet moottorissa. Eli käy melko lyhyitä aikoja kerrallaan... Pystyykö nollaamaan noita koodeja muualla kuin Volvon merkkikorjaamossa? Sen jälkeen nimittäin kun kävi Volvolla korjauksessa niin alkoi toimimaan...
Kysäsin vielä Volvolta jos jälkiasennuksena saisi tuon ajastimen ajotietokoneeseen, mutta vastaus oli ettei juuri tähän vuosimalliin ole saatavilla. Kyseessä siis 2006.
-
Vikakoodit nollattu, ja kuten arvaus oli niin Eberi oli vikatilassa liian monen virheellisen käynnistyksen johdosta. Nyt siis toimii taas.
Nyt vain pitäisi saada tuo käymään pitkän aikaa, joka tuntuu olevan mahdoton tehtävä kun sammuttaa itsensä koneen lämmettyä...
-
Vikakoodit nollattu, ja kuten arvaus oli niin Eberi oli vikatilassa liian monen virheellisen käynnistyksen johdosta. Nyt siis toimii taas.
Nyt vain pitäisi saada tuo käymään pitkän aikaa, joka tuntuu olevan mahdoton tehtävä kun sammuttaa itsensä koneen lämmettyä...
Itselläni on tuo ajastettava lämmitin, eli löytyy suorakäynnistys ja kaksi ajastinta. Sulla ei siis löydy ajotietokoneesta tuota suorakäynnistystäkään lainkaan?
Sitten sitä on vähän vaikea saada pitkäksi aikaa pöhisemään. Tietty pisimpään se on toiminnassa jos et aja autolla -> lämmöt nousee hitaammin -> eberi tekee kauemmin töitä. Eli pakkasaamuna auto käyntiin ja antaa käydä tyhjäkäynnillä, kunnes kone lämmin.
Kuulostaa erikoiselta, ettei muka saisi eberiin kelloa tuohon vuosimalliin ohjelmoitua.. :idiot2:
-
Ei löydy suorakäynnistintä lainkaan. Reilun 20min sain sitä pidettyä päällä kun käynnistin auton kylmänä ja annoin pöhistä itsekseen. Kovempia pakkasia odotellessa.
Keskusautohallille soitin ja sanoivat ettei saisi ohjelmoitua ajastinta tuohon. Yrittivät tosin kaupitella jotain kaukosäätöistä käynnistintä oikeen mukavaan nelinumeroiseen hintaan :-\
-
Kyllä mulla löytyy kaksi ajastinta ja suorakäynnistys ajotietokoneen sisälmyksistä... :) Ja malli 2006 2.0D.
-
No sitten soitan bilialle seuraavaksi :) Osassa tosiaan ollut jo tehtaalta tuo ajastin... Olisi kiva kuulla syy miksi tuota ei mukamas tuohon saisi ohjelmoitua.
-
Eli ilmeisesti jos tehtaalta ei ole ollut ajastinta niin lämmittimen yhteyteen ei ole asennettu vesipumppua laisinkaan näihin alkupään malleihin, jolloin ajastimen ohjelmoinnin yhteydessä tulisi myös asentaa vesipumppu sekä johtosarja... Ja hintahan kipuaa melko mukaviin summiin :(
-
Eli ilmeisesti jos tehtaalta ei ole ollut ajastinta niin lämmittimen yhteyteen ei ole asennettu vesipumppua laisinkaan näihin alkupään malleihin, jolloin ajastimen ohjelmoinnin yhteydessä tulisi myös asentaa vesipumppu sekä johtosarja... Ja hintahan kipuaa melko mukaviin summiin :(
Aika lailla normi juttu monessa muussakin merkissä joissa lämmitin on tarkoitettu toimimaan kuten "tehtaan paappakiin" on sen tarkoittanut, eli lisälämmittimeksi ja nimenomaan ajonaikaiseen käyttöön. Silloinhan ajastus ja vesipumppu ovat turhia hintaa nostavia menoeriä.
Jos joku välttämättä haluaa sen esilämmittimeksi niin pitää olla valmis maksamaan siitä muutoksesta X-määrän rahaa.
Kuten muinoin sanottiin... Elämä on. >:(
-
Eberspacher on tuontivolvossa vikatilassa täälläkin...
Sanottakoon nyt maininnan vuoksi ettei tuontiautossa ole lämmittimessä vesipumppua, eli se ei voi omillaan käydä ilman että moottori on käynnissä. Olisin kiinnostunut miten semmoisen voisi asentaa kun nyt pumpun paikalla on pelkkä 90-asteen mutkapala.