Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jtf - 06.11.2012, 14:28:09

Otsikko: C30 R DESIGN TALVIAJO.
Kirjoitti: jtf - 06.11.2012, 14:28:09
MOI FORUUMI,

Yritän varustaa pikku Volvoa Suomen talviajoa varten.
Ihmettelen minkälaista on ajaa sillä lumisessa tiessä.
Olisin hankkimassa Volvo liikkeestä moottorin suojapeldin sen muovisen tilalle.
Voiko siitä olla mitään apua.
En ole "vielä" löytänyt tietoo tästä optionista.
Talvirenkaaks tulis 15' 195/65 Hakka7.
Jos jollain lukijalla on D2 niin ottaisin mielelläÄn tietoa vastaan.!?

Otsikko: Vs: C30 R DESIGN TALVIAJO.
Kirjoitti: VäLKKy - 06.11.2012, 15:43:56
Lohkolämmitin ja sisähaara kannattaa laittaa jos pitää lähteä liikkeelle ulkoa (ei tallia tms. lämmintä paikkaa).

Webasto on vielä parempi mutta aika kallis. :)
Otsikko: Vs: C30 R DESIGN TALVIAJO.
Kirjoitti: V50R - 06.11.2012, 18:13:16
D2:ssa pitäisi olla polttoainelämmitin valmiina jo ... eberin pitäisi löytyä ...

Paljonko tuo peltinen "pohjapanssari" maksaa volvolla ;) ??

Pitäiskö hommata muutama sopivasti ... ;)

Otsikko: Vs: C30 R DESIGN TALVIAJO.
Kirjoitti: TMOS - 06.11.2012, 18:23:42
Pitäiskö hommata muutama sopivasti ... ;)

Kiinostaisi kanssa. Äidin autosta puuttuu koko pohjapanssari....
Otsikko: Vs: C30 R DESIGN TALVIAJO.
Kirjoitti: jtf - 06.11.2012, 21:13:15
  Moi,  :)

Kiitos toi sähkö/lämmitys on myös toinen asia mietittäväks.Se on kyl melko pakko TurboDieseli autoon.
Suojapeltin hinnasta : Volvo ( Belgia) 216 Euroa + Alv. ja asennukseen menis 1,5 tuntia.
Mut uudelleen, onko siitä pohjapanssarista mitään apua. (Turvallisuus/ Auraus)?
R designin kuskit kertokaapa miten sillä talvella ajaa Kuusamon asti.!?
Auto on keski euroopan markkinoille tehty eli en tiedä eberistä.




Otsikko: Vs: C30 R DESIGN TALVIAJO.
Kirjoitti: Gazza - 06.11.2012, 22:17:21
Ei tuollainen pohjapanssari ole mikään välttämättömyys. Ennemmin käyttäisin nekin rahat polttonestelämmittimen (jos ei kerta ole) tai lohkolämmittimen hankkimiseen. Kovimmilla pakkasilla (-15...) auto voi olla viileähkö, jos tuota polttoainelämmitintä ei ole.

Muistaakseni C30 taisi jokunen vuosi sitten voittaa tai ainakin olla ihan kärkikahinoissa TM:n talvitestissä, joten eiköhän auto ole (etenkin tuollaisella maltillisella rangastuksella) ainakin ajettavuudeltaan yksi parhaista talviautoista.
Otsikko: Vs: C30 R DESIGN TALVIAJO.
Kirjoitti: VäLKKy - 07.11.2012, 07:55:33
D2:ssa pitäisi olla polttoainelämmitin valmiina jo ... eberin pitäisi löytyä ...

Niin mutta onko auto ostettu suomesta...? ???

E. Niin siis ei ole joten ei taida olla Eberiä...
Otsikko: Vs: C30 R DESIGN TALVIAJO.
Kirjoitti: VäLKKy - 07.11.2012, 08:01:29
Ei tuollainen pohjapanssari ole mikään välttämättömyys. Ennemmin käyttäisin nekin rahat polttonestelämmittimen (jos ei kerta ole) tai lohkolämmittimen hankkimiseen. Kovimmilla pakkasilla (-15...) auto voi olla viileähkö, jos tuota polttoainelämmitintä ei ole.

Kirjoitin juuri saman mitä minunkin piti... :)

Eli pohjapanssarin sijaan sijoittaisin lämmitykseen.
Otsikko: Vs: C30 R DESIGN TALVIAJO.
Kirjoitti: -jadi- - 08.11.2012, 14:52:05
Yhdellä tutulla on samanlaisella D2-moottorilla varustettu V50 ja siinä oli viime talven pakkasilla kaiken maailman käyntihäiriöitä Eberistä huolimatta, isompia ja pienempiä liiasta kylmyydestä johtuvia.
Sanoin, että laittaa autosta keulan umpeen niillä mallikohtaisilla pahveilla vai mitä solukumia ne on. Viimasuojat paikoillaan autosta alkoi tulla luotettavampi Suomen talveen eikä omistajan tarvinnut enää viedä autoaan korjaamolle jäätymisten takia.
Suosittelen myös aiheenaloittajalle viimasuojien hankkimista, säästyy monet harmit kun kerran haluaa talvellakin pitkiä matkoja luotettavasti ajella (autossa ei edes lisälämmitintä?).
Itse autohan on mitä mainioin ajettava alustansa puolesta myös talvella.
Otsikko: Vs: C30 R DESIGN TALVIAJO.
Kirjoitti: EMX - 08.11.2012, 22:06:06
Neljäs talvi lähtee C30 R-Designillä eikä voi kieltää että keula olisi hiukan liian matalalla, mutta toistaiseksi on pärjätty ja helmat/muovinen pohjapanssari ovat pysyneet ehjinä. Syviä polanteita tulee arasteltua, samoin rekkojen rungosta tippuneita kovia lumi/jäälohkareita. Joskus pamahtaa ilkeästi kun ei ehdi väistää mutta ehjänä on selvitty.

Ei tuota talviautoksi voi sanoa hyvällä tahdollakaan ellei siinä ole polttoainekäyttöistä lämmitintä. Ilman eberiä tarkenee plusasteilla mutta kyllä se lämmitin tulee napsautettua päälle jo heti pakkasen alettua eikä sitten kylmä ole tullut kabiiniin kylmimmilläkään pakkasilla. Vielä kun pyyhkijän sulat sais lämpimälle alueelle..

Keulan ylempi aukko on tullut peitettyä talvisin mutta alampi on tullut jätettyä auki kun ei sinne ole vielä tullut askarreltua fiksua suojaa joka sielä pysyisi.

Talvirenkaat ovat kokoa 205/55R16, Nokian R.

Joka tapauksessa auto on loistava ajettava eikä kallistele, ja kun asennoituu ajamaan auton ehdoilla (mataluus) niin plussat voittaa miinukset. Jos tykkää katumaasturin maavarasta niin sitten alla on väärä kärry.
Otsikko: Vs: C30 R DESIGN TALVIAJO.
Kirjoitti: VäLKKy - 09.11.2012, 14:47:15
Vielä kun pyyhkijän sulat sais lämpimälle alueelle..

Tämä on kyllä yks miinus ainakin C30, S40 ja V50 -sarjoissa...