Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: tuomasmak - 14.02.2011, 20:28:11
-
Tänään aamulla sitten tapahtui väistämätön. Pakkasta oli -21, jonka seurauksena kellowebasto tyhjensi akun vaikka annoin vartin ennakkoa. Lohtuna oli se, että ...tutusta sai potea kuumassa autossa :) Tapahtuma kuitenkin herätti monta kysymystä...
- Onko Volvossani Webasto vai joku muu lämmitin?
- Lämmittääkö se moottoria vai ainoastaan sisätilat?
- Mistä tiedän saako siihen kaukosäätimen?
- Jos siihen saa kaukosäätimen niin mistä se kannattaa hakea tai tilata, ei ainakaan siniseltä... 652€???
- Mistä koodit ynnä muut, saako itse ohjelmoitua?
Tietäisikö joku?
-
2 ensimmäistä.
Merkiltään Ardic ja lämmittää sisätilojen lisäksi myös moottorin. Lisätietoja haulla, tarinaa riittää :)
-
3 jälkimmäistä..
- saa
- just sieltä ja about tohon hintaan
- koodit ynnä muut kanssa sieltä. ei saa ite ohjelmoitua
ja oliko noissa uudemmissa kuitenkin webasto? sillä mitään merkitystä kuitenkaan ole.
-
Akun tyhjentymis ongelmaan, käy päivityttämässä lämmittimen ohjainlaitteen ohjelmisto ja tarkistuta akun kunto.
1. - Onko Volvossani Webasto vai joku muu lämmitin?
2. - Lämmittääkö se moottoria vai ainoastaan sisätilat?
3. - Mistä tiedän saako siihen kaukosäätimen?
4. - Jos siihen saa kaukosäätimen niin mistä se kannattaa hakea tai tilata, ei ainakaan siniseltä... 652€???
5. - Mistä koodit ynnä muut, saako itse ohjelmoitua?
1. Webasto
2. Moottorin ja sisätilat
3. Saa kaukosäätimen
4. Volvon oman kaukosäätimen vaatii, koska se kytketään auton väylään.
5. Ohjelmoidaan volvon testerillä, ei siis saa itse ohjelmoitua
Kaukosäätimen asennusohje
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/vccsMawebTransform.asp?type=html&uid=32cf3616-f12b-476d-9c91-ea0a06cafab8&culturecode=fi-FI&model=V70%20%2808-%29%202008&modelyear=V70%20%2808-%29%202008 (http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/vccsMawebTransform.asp?type=html&uid=32cf3616-f12b-476d-9c91-ea0a06cafab8&culturecode=fi-FI&model=V70%20%2808-%29%202008&modelyear=V70%20%2808-%29%202008)
-
KIITOS tyhjentävistä vastauksista! On muuten paljon huonompi design kun edellisessä mallissa, jossa akku oli peräkontin alla. Lämpimässä autossa se pysyi kauan lämpimänä ja kun lämppäri alkoi puhaltaa niin akkukin lämpeni, nyt se vaan hukkaa virtaansa konepellin alla.
Tänään on pakkasta vähän lisää joten kohta katsotaan miten käy. Vielä yksi lisäkysymys, mikä on järein akku minkä tuohon saa?
-
1. Webasto
:o hitto, kehitys iskenyt kun on viitsitty luopua siitä niiiiiin rakkaasta Ardicista ;D
... lähtee päivittämään tietojaan *karkuun->
-
KIITOS tyhjentävistä vastauksista! On muuten paljon huonompi design kun edellisessä mallissa, jossa akku oli peräkontin alla. Lämpimässä autossa se pysyi kauan lämpimänä ja kun lämppäri alkoi puhaltaa niin akkukin lämpeni, nyt se vaan hukkaa virtaansa konepellin alla.
Menee ohi varsinaisen aiheen, kummassa akku lämpenee paremmin? Kylmässä alapuolelta eristämättömässä tilassa, jonka päällä on peltiä paremmin eristävä tavaratilan välipohja vai lämpiman moottorin vieressä?
Helppoa vastausta ei varmaan löydy, ellei joku viritä mittareita ;D Ruuhka-ajo vs. maantie -lämpötilaerot takakontin alla vs. moottoritila..
-
KIITOS tyhjentävistä vastauksista! On muuten paljon huonompi design kun edellisessä mallissa, jossa akku oli peräkontin alla. Lämpimässä autossa se pysyi kauan lämpimänä ja kun lämppäri alkoi puhaltaa niin akkukin lämpeni, nyt se vaan hukkaa virtaansa konepellin alla.
Tänään on pakkasta vähän lisää joten kohta katsotaan miten käy. Vielä yksi lisäkysymys, mikä on järein akku minkä tuohon saa?
Volvon akuista mahtuu 90Ah akku, eli järein. Kannattaa kyllä päivittää koko can-verkko, voi olla että on vanhat softat, että päästää akkujännitteen liian alhaiseksi ja sit ei saa enää autoa käyntiin. Ja muitakin softavikoja tuo täydellinen can-päivitys korjaa...
-
Volvon akuista mahtuu 90Ah akku, eli järein. Kannattaa kyllä päivittää koko can-verkko, voi olla että on vanhat softat, että päästää akkujännitteen liian alhaiseksi ja sit ei saa enää autoa käyntiin. Ja muitakin softavikoja tuo täydellinen can-päivitys korjaa...
Täydellinen can-päivityshän (total can upgrade) päivittää ohjainlaitteiden tunnisteet ja prioriteetit verkossa...siis siihen can-liikennöintiin liittyviä asioita, ei itse softia...
-
Täydellinen can-päivityshän (total can upgrade) päivittää ohjainlaitteiden tunnisteet ja prioriteetit verkossa...siis siihen can-liikennöintiin liittyviä asioita, ei itse softia...
No mitä itse oon päivittäny, niin ei ainakaan ole mennyt lisälämmittimeen softaa enää täydellisen can-päivityksen jälkeen. Tosin välttämättä kaikkia can-verkon yksiköitä se ei päivitä mutta suurimman osan mielestäni.
-
Joo mullakin on siis Webasto V70 2008 mallissa.Tarra mallista on konepellin sisäpuolella.
Tää on muuten kumma kun käyttöohjekirjan mukaan Webasto pysäytetään kun akun jännite putoaa tarpeeksi alas että akussa on vielä virtaa auton käynnistykseen !!!
Ei vaan ainakaan mulla toimi näin .
Nimimerkillä "kerran akun tyhjäksi webastolla saanut" ja taksilla kotiin hakeen apuvirtaa kakkosautosta...
Olisko sitä akun jännitearvoo mahdollista ohjelmoida uudestaan että tosiaan riittäis virtaa vielä käynnistykseen ? Kuka tietäis ? (Miksu) ?
-
Olisko sitä akun jännitearvoo mahdollista ohjelmoida uudestaan että tosiaan riittäis virtaa vielä käynnistykseen ? Kuka tietäis ? (Miksu) ?
Tuohon ongelmaan löytyy ohjelmistopäivitys, en muista, oliko se webaston ohjainlaitteen vaiko keskusohjainlaitteen päivitys, mutta kyllä se volvon liikkeessä tiedetään (jos ei tiedä, käske katsoa tiedotteet aiheesta)
Eli siis suoranaisesti ei ole mitään valintaa, että muutetaan se jännitearvo joksikin tietyksi, vaan se sisältyy uusimpaan ohjainlaitteen softaan, että jännitearvo on korkeampi..
Mutta kannattaisi varmaan toki myös testauttaa akku jollain kuormittavalla testerillä ja uusia se tarpeen mukaan