Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Grand-Tourer - 08.11.2012, 12:35:51

Otsikko: lambda valo + a2 4-4-2 tai PO410
Kirjoitti: Grand-Tourer - 08.11.2012, 12:35:51
Ongelma: konttorilla ei saisi palaa lamda merkkivalo
vikakoodi: A2 4-4-2 eli PO410
syy: ECU ilmoittaa että apuilmapumppu ei käytä sähköä,
yleisin korjaus: Vaihda laakeri apuilmapumppuun
budjetti: 5e laakeri FAG 625RS, kiitokset Tasanto Oy, Oulu
   + uusi SAS venttiili ?
vaihe 1: akku pois (10mm), akun pohja pois ( 2*12mm), letkut ja piuhat irti pumpusta ( nippusiteet poikki ), pumppu pois ( 2*12mm )
akusta eteenpäin, alhaalla ( kuskin istuimelta katsoen )
vaihe2: katso tutoriaali, esim faq osiosta
tai www.matthewsvolvosite.com/air-pump-fix-tutorial-volvo.html

Ihmettelinkin mikä siellä puhaltaa hetken, kun kylmän koneen käynnisti, odotti 10 sekuntia, puhalsi hetken ja sammui. Ei puhalla enää. Kuuluukohan se normaalisti sisälle, vai onko laakeri menossa siinä vaiheessa eli SAS venttiili kaputt, jolloin pääsee vettä puhaltimeen kun se ei ole päällä ja ruostuttaa laakerin
Otsikko: Vs: lambda valo + a2 4-4-2 tai PO410
Kirjoitti: hevonen - 09.11.2012, 07:40:20
Kyllä se näin vanhoissa se lambda-valo saa leimalla palaa jos vaan seokset on ok niin leima tulee että lätkähtää.
Jos joku inssi väittää muuta niin valehtelee.
Oletan että puhutaan jostain kasipätkästä.

Tokihan laitteen korjata saa. :)
Otsikko: Vs: lambda valo + a2 4-4-2 tai PO410
Kirjoitti: Grand-Tourer - 09.11.2012, 14:20:40
Ja kävin vielä varta vasten konttorilla inssiltä kysymässä, että ajanko sisään ( 855 5252S -95 350tkm )

Ei se ollutkaan niin tyhmä kysymys kuin luulin, kiitos tiedosta.

Otsikko: Vs: lambda valo + a2 4-4-2 tai PO410
Kirjoitti: Grand-Tourer - 09.11.2012, 15:12:21
netistä lainattua:

Katsastusmiestä ei kiinosta autosi valot, mikäli päästöt ovat ok.
Mittarin varoitusvalot kiinostavat katsastuksessa vasta vm 2001 ja uudemmissa autoissa.

OBD-mittauksessa tutkitaan auton toimintaa sen oman ajoneuvotietokoneen tallentamien tietojen pohjalta. 1.1.2001 ja sen jälkeen rekisteröidyissä ottomoottorilla varustetuissa henkilö- ja pakettiautoissa OBD-mittaus on säädetty pakolliseksi katsastukseen liittyväksi toimenpiteeksi 1.1.2004 alkaen. Mittauksessa selvitetään ajoneuvon ajonaikaiset virhetilanteet. OBD (On-Board Diagnostics) eli ajoneuvon sisäinen valvontajärjestelmä valvoo auton moottorin ohjausyksikön komentoja ja niiden vasteita.