Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 740turbo - 08.11.2012, 20:50:03

Otsikko: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: 740turbo - 08.11.2012, 20:50:03
Ostin äskettäin 88 740 turbo tomaatti vulvan ja siinä on sellainen ongelma kun auto on seisonut vaikka yön yli niin käyntiin lähtee normaalisti mutta pysyy just ja just käynnissä kierroksia on karvan verran yli 500 ja pikkusen lämmetessä sitten se pelaa hyvin p/n asennossa tyhjäkäynti 1200-1300 ja veto päällä hiukan alle tonnin, että onko tämä kylmäkäynti volvon ominaisuus vaiko vika? Jos vika mistä mahdollisesti sitä etsiä?

Tämä on ensimmäinen volvoni enkä tunne sen tekniikkaa juuri ollenkaan että olis sinäänsä kiva tietää mihin on sotkeutunu ylipäätään kai merkillä kun merkillä on omat kommervenkkisä.  :)
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: jaho - 09.11.2012, 08:08:10
Ensinnäkin onnittelut volvon hankinnasta.

Näihin nyt ei varsinaisia vikoja tule, mitä nyt hieman pientä viilausta...

No, asiaan. Viittaa sinun vika tyhjäkäyntiventtiiliin. Jotkut kertoneet puhdistuksen auttaneen, mutta kyllä se uusi säädin on mielestäni ainut keino.
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: HembalanD - 09.11.2012, 08:37:00
Auttaisi kovasti millä koneella (ja ohjauksella) tuo pirssi on.
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: 740turbo - 09.11.2012, 10:02:50
Auttaisi kovasti millä koneella (ja ohjauksella) tuo pirssi on.

Moro

Tämä on B230ET tai EF en muista kuitennii ruisku.
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: 740turbo - 09.11.2012, 10:04:56
Ensinnäkin onnittelut volvon hankinnasta.

Näihin nyt ei varsinaisia vikoja tule, mitä nyt hieman pientä viilausta...

No, asiaan. Viittaa sinun vika tyhjäkäyntiventtiiliin. Jotkut kertoneet puhdistuksen auttaneen, mutta kyllä se uusi säädin on mielestäni ainut keino.

Kiitosta

Sen verran itekkii saanu selvitettyä että vois olla se tyhjäkäyntiventiili mikä taitaa ollakin volvon kallein osa!  ;D
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: HembalanD - 09.11.2012, 14:01:33
Moro

Tämä on B230ET tai EF en muista kuitennii ruisku.
Onko siinä lambda anturi?
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: 740turbo - 10.11.2012, 11:10:30
Onko siinä lambda anturi?

En ole tutkinu vielä auto ollu 2 päivää..  :)

Eikös tuo selvinne rekisteriotteesta onko vähäpäästöinen...
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: hevonen - 10.11.2012, 14:55:59
Jos se on turbo ja muistelet sen olevan et tai ef niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää et. Valitettavasti... :P

Sinuna vaihtaisin ensin ruiskun lämpöanturin, löytyy siitä kolmos imukanavan alapuolelta, maksaa motonetissa jotain kympin luokkaa.
Juu, ja mitään vikakoodeja tästä ei pysty lukemaan. P>

Ps. Jos tarvitset toimivaa lisäilmaventtiiliä("tyhjäkäyntiventtiili") multa löytyy, hinta 30€+kulut.
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: 740turbo - 10.11.2012, 18:15:32
Jos se on turbo ja muistelet sen olevan et tai ef niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää et. Valitettavasti... :P

Sinuna vaihtaisin ensin ruiskun lämpöanturin, löytyy siitä kolmos imukanavan alapuolelta, maksaa motonetissa jotain kympin luokkaa.
Juu, ja mitään vikakoodeja tästä ei pysty lukemaan. P>

Ps. Jos tarvitset toimivaa lisäilmaventtiiliä("tyhjäkäyntiventtiili") multa löytyy, hinta 30€+kulut.

Nonii kiitosta vinkistä, maanantaina moponettiin!  :)

Kyllä tuosta vehkeestä löytyy sitten kaikki saaste himmelit mitä siihen aikaan on keksittykään katti varmaan maksaa enemmän ku koko auto... Viimeset 10 vuotta ajanu diesel autoilla niin bensa tuntuu vähän ihmeelliselle ja tomaatista on runsas kokemus mutta ameriikan valmisteista tai noh onhan tämäkin vulvakia ameriikan malli  :D

Heitämpä tähän vielä sellaisen kyssärin kun tuosta lootasta löytyy ylivaihde napin takaa niin voiko sitä käyttää koko ajan vai ottaa pois päältä kaupunki vauhdissa?
Turbiinilukko päällä ei kierroksia ole kun nimeksi 60-70 nopeuksissa... Texasin himmeleissähän ei od käytetä alle 80kmh..
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: HembalanD - 11.11.2012, 10:44:22
Lukasepas ohjekirjasesta mitä sanotaan ylivaihteen poiskytkemisestä  ;)
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: 740turbo - 11.11.2012, 11:04:44
Lukasepas ohjekirjasesta mitä sanotaan ylivaihteen poiskytkemisestä  ;)

No tota se on lontoon murteella koko kirja ja minulta taipuu huomattavasti paremmin tämä kotimaan kieli..  :)
Suomalainen kirjanen on mutta se on B19 koneille...

Sellainen muistikuva minulla on että ylivaihteen käyttäminen ei olis suositeltavaa veturi puuhissa asuntovaunua ym vetäessä?
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: 740turbo - 11.11.2012, 11:12:55
Sittempä vielä tiedustelisin sellaista kun kärryn starttaa niin se startti pyörii vaivanloisesti niin kuin akussa olisi vähän virtaa, latasin eilen akun täyteen ei se muuttunu miksikään eli onko startti menossa vaiko volvon ominaisuus?

Ensi viikolla moponetin poijjat onnessaan kun volvoon tonnilla hakee osia...  ???
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: hevonen - 11.11.2012, 11:20:36
Kyllä tuosta vehkeestä löytyy sitten kaikki saaste himmelit mitä siihen aikaan on keksittykään katti varmaan maksaa enemmän ku koko auto...
Jos se on ET niin siinä ei ole kattia.

Jos se startti pyörittää huonosti, tsekkaa maadoituspisteet runkoon ja akunkenkien kontaktit. Jos ei auta, heitä sinne jostain toinen startti.

Se moottorinohjaussysteemi on nyt vielä vähän epävarma, heitäppä tähän vaikka numerosarja siitä ilmamäärämittarin päältä(ET) tai ilmamassamittarin päältä(FT), selvempää antaa vinkkejä ongelmiin... ;)
Sehän löytyy siitä ilmanputsariboksin päältä... :o
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: 740turbo - 11.11.2012, 16:30:42
Jos se on ET niin siinä ei ole kattia.

Jos se startti pyörittää huonosti, tsekkaa maadoituspisteet runkoon ja akunkenkien kontaktit. Jos ei auta, heitä sinne jostain toinen startti.

Se moottorinohjaussysteemi on nyt vielä vähän epävarma, heitäppä tähän vaikka numerosarja siitä ilmamäärämittarin päältä(ET) tai ilmamassamittarin päältä(FT), selvempää antaa vinkkejä ongelmiin... ;)
Sehän löytyy siitä ilmanputsariboksin päältä... :o




Kiitos neuvoista, on siinä katti, rekisteriotteessa on yksi sivu vähäpäästöisistä hilavitkuttimista.  :(

Nonii B230FT on kone
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: 740turbo - 14.11.2012, 21:27:12
Mitenkä muuten kun volvossa mitari sekoilee tai nopeusnittari on ainut mikä toimii normaalisti, kello näyttää mitä sattuu, polttoaine mittari näyttää nollaa vaikka noin 20l tankissa, lämpömittari toimii kun muistaa toimia eli onko ongelma itse mittaristossa vaiko jossain muualla, entinen omistaja sano että mittaristo saattaa välillä lakata toimimasta kokonaan ja anto toisen mittariston mukaan mutta on se mulla toiminu noita pikku seikkoja lukuun ottamatta, ei kehtais turhaan sitä mittaristoa vaihtaa...  :)


Kysymys vielä orginaali aiheeseen Bosch-paineregulaattori 740 Bosch-paineregulaattori B19E/B200E/B230E (0438140004) Vihje: 0438140004 rikastaa seosta kylmänä (ei Turbo/Kat)

Voisiko tuo olla kylmän tyhjäkäynti ongelman aihettuja? Toivottavasti ei maksaa lähes auton hinnan motonetissäkin...
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: hevonen - 14.11.2012, 21:38:59
Se mittaristo näissä on heikko kohta.
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: TVS - 15.11.2012, 10:28:41
Ei ole tuo osa, kyseessä sähköruisku. Veikataan kevyttä imu- tai pakovuotoa, pakovuoto rikastaa seosta turhan takia ja nää koneet käy kylmänä muutenkin aika sakeella alkuun, jos seokset on "opittu" mehtään niin seos on herkästi jo käsittämättömän sakea kylmänä.
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: 740turbo - 15.11.2012, 11:13:14
Ei ole tuo osa, kyseessä sähköruisku. Veikataan kevyttä imu- tai pakovuotoa, pakovuoto rikastaa seosta turhan takia ja nää koneet käy kylmänä muutenkin aika sakeella alkuun, jos seokset on "opittu" mehtään niin seos on herkästi jo käsittämättömän sakea kylmänä.


Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: 740turbo - 16.11.2012, 11:06:39
No pientä polttoaineen käryä on havaittavissa kun auton lyö tulille pitemmän seisomman jälkeen, jos vuotoa on imu tai pako puolella ei sitä ole korvin kuultavissa. 

Lisää tulee kummasteltavaa, huonosti kylmänä pyörimisen lisäksi nyt ei jaksa kunnolla nostaa kierroksia ennen kun on hetken pyöritelly...
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: hevonen - 16.11.2012, 11:15:59
Sulla on kenties lh-2.2 siinä? Jakajassa Hall-anturi?
Mittaa nyt kuitenkin ruiskun lämpöanturin lukemat, kun ei taida olla sitä vikakoodinlukua siinä?(2.2)

Huomaa että jos ostat uutta, lh 2.4 ja 2.2 käyttää eri anturia!
Jos on 2.4 niin sittenhän on helppoa lukea viat ja anturikin löytyy helpommin.
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: 740turbo - 17.11.2012, 15:26:19
Sulla on kenties lh-2.2 siinä? Jakajassa Hall-anturi?
Mittaa nyt kuitenkin ruiskun lämpöanturin lukemat, kun ei taida olla sitä vikakoodinlukua siinä?(2.2)

Huomaa että jos ostat uutta, lh 2.4 ja 2.2 käyttää eri anturia!
Jos on 2.4 niin sittenhän on helppoa lukea viat ja anturikin löytyy helpommin.

Ei ole vikakoodinlukua hall anturista en tiedä onko vai ei...  :(
Otsikko: Vs: Kylmäkäynti ongelma
Kirjoitti: hevonen - 17.11.2012, 15:59:15
Ei ole vikakoodinlukua hall anturista en tiedä onko vai ei...  :(
On varmaan sitten 2.2.
Jos jakajassa on hall, sinne menee kyljestä pikkujohdot anturille.
2.4:ssä on ns tyhjä jakaja, vain tulpanjohdot ja puolanjohto löytyy piuhoina...