Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Phav - 09.11.2012, 15:34:35
-
Eli eilen ilmeni semmonen vika, että kun jarrutti, ni veti voimakkaasti oikealle, ja kiihdyttäessä taas vasemmalle. Testailessa, vasemmalta kuulu paukahdus, kun jarrutti hiljasessa vauhissa kovemmin. Tänään nostin auton ilmaan, ja mitään isoa välystä en löytännyt vaikka kuinka riuhdoin. Leimalla mainisti että oikeen puolen sisempi raidepää menee kohta vaihtoon, siellä pieni välys, muttei niin suuri mikä tommosen aiheuttas.
Tänään taas ei ollut minkäänlaista ongelmaa ajellessa, vaikka kuinka testailin. Mikä voisi olla vika, kun noin yhtä äkkiä häviääkin. Voisko Mätänetin tukivarsi olla jo antautunnu, onhan se jo tuhannen kilometriä alla ollutkin, edellinenhän olikin sentään 4tkm, mutta onneksi meni takuuseen.
-
katoitko onko kallistuksenvakain yhtä rautaa, ettei ole katkennut ?
-
Ainakin omassa vaparissa oli ongelma saada bilteman tukivarsista kiinnityspultit tiukalle ettei välystä niistä.Piti muuten vetää niin tiukille että apurungon korvakot soi :idiot2: ettei siellä klapit johdy kiinnityspulteista ja niiden tiukkuudesta?
-
kovasti kuullostaa tukivarteen tai sen kiinnitykseen liittyvältä ongelmalta. Auto pukeille ja tosi isolla talttapäämeisselillä tai sorkkaraudalla ym käy läpi paikat huolellisesti niin rupeaa väljät löytymään.
-
Vedin pultit puolen metrin varren kanssa kiinni. Ainakin nytten pauke loppui vasemmalta, mutta vielä hiukkasen vetelee oikealle. Tukivarren puslissa ei tunnu isoa välystä, tokihan ne antaa jälkeä, kun on isot vehkeet.
Voikos koiran luut aiheuttaa tommosta vetelyä?
-
ei! :hello:
-
Jousi poikki sieltä tolpan lautaselta? Joskushan noi on tosi juonikkaasti katkenneet eikä tahdo nähdä kun päät on aivan kohdakkain
Jumittaako etujarrut? Mäntä ollut mahdollisesti jumissa ja paukahdus tuli kun lähti liikkeelle?
-
Jousia oon tutkiskellu, ehjiltä kyllä näyttää, eikä kuulu ääntä, kun autoa heiluttaa, tai pyörää tangon kanssa nostelee. Jarrut ei jumittele, ja paukahdus kuuluu kun jarruttaa kovemmin, auton ollessa liikkeellä. Ja hauskajuttuhan onkin siinä, ettei tee tuota paukahdusta/vetelyä jatkuvasti, vaan silloin tällöin.
-
Seuraavaksi kannattaa siirtyä tarkastelemaan takapyörien ripustuksia...kyllä nekin vetelyä aiheuttaa jos toinen pyörä jarrutuksessa siirtyy hieman taaksepäin kuluneiden tukivarsien yms takia...
-
Äsken kaupalla käydessä, pauke ja vetely tuntui taas. Eli pauke kuuluu vasemmasta etupyörästä, ja jarruttaessa se pyörä nytkähtää silminnähden oikealle. Ja jarruttaessa vetääkin oikealle.
Mikä h...vetti siellä voi taas olla vikana. On meinaa pikkusen hankalaa paikallistaa.
-
Satulasta liukutapit jumissa tai väljät?
-
Kyllä toi kuulostaa ihan siltä, että oikean tukivarren puslassa on väljää.
Jarruttaessa harittaa ja vetää oikealle ja kiihdyttäessä auraa, joten vetää vasemmalle.
Itsellä oli päinvastaista vikaa ja vasen puoli väljä, oli jo niin löysä, että pusla liikkui senttejä joka suuntaan ja auto kulki suoraan ratti vinossa ja renkaat ulvoi enemmän, kuin huonoissa jenkkileffoissa ;D
-
Itselläni oli tukivarren sisältä puslat irronnut. ei huomannut päälle päin mutta ku kangella väänteli niin tukivarsi liikku viis senttiä ees taas. :D juuri samanlailla puolsi ja paukku. :D
-
Ei vaikuta tukivarsivialta, kun tänään toimi taas normaalisti, pitänee nuo liukupultit katella, luulen että siellä nyt jumia.
-
melkee samaa vikaa täälläkin.. (850) jarruttaessa puoltaa oikeelle..välil jarrutukses tuntuu ratissakin joku pieni klappi kans ettiny välyksiä mut ei oo löytyny eli uus yritys :)
-
Mullaki se teki sitä vaan sillontällön :) sitte ku oli kaatosade niin jatkuvasti huilasi se tukivarsi ees taas :)
-
Löytyihän se vika, kun aikansa etsi. Tukivarren helat irronneet vulkanoinnistaan, eli tukivarsi seilaa edestakas. Kestikinhän tuo Motonetin tukivarsi 1000km ajella...
-
Onhan varmasti pultit kiristetty vasta kun auto on pyörillään? Jos kiristää keula ilmassa niin puslat menevät "kierteelle" kun auto lasketaan pyörilleen ja eivät varmasti ole pitkäikäiset.
-
Onhan varmasti pultit kiristetty vasta kun auto on pyörillään? Jos kiristää keula ilmassa niin puslat menevät "kierteelle" kun auto lasketaan pyörilleen ja eivät varmasti ole pitkäikäiset.
Tämäkään ei päde, jos auto on tdi, turbo tai muuten vaan nelipulttisilla tukivarsilla.
Näin niinkun yleisenä huomiona vaan :)
-
Löytyihän se vika, kun aikansa etsi. Tukivarren helat irronneet vulkanoinnistaan, eli tukivarsi seilaa edestakas. Kestikinhän tuo Motonetin tukivarsi 1000km ajella...
Joo sitä ei ehkä heti hoksaa, mutta kun on vaihtanut kasan varsia, niin tietää jo miten pitää koittaa se väljä :)
Alkuperäisosaa vaan tilalle... Ite oon miettinyt jopa, että kannattaisiko vaihtaa kaksipulttisten apurunko ja laittaa uretaanipuslilla koko etupää.
-
Mulla veteli ja paukku ku oli iskarin yläpäässä väljää mutta sekin korjautu lukitus mutterin vaihdolla