Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: migl - 09.11.2012, 19:09:04

Otsikko: 740GL B200F Käyntihäiriö (homma ratkesi)
Kirjoitti: migl - 09.11.2012, 19:09:04
Elikkä olin tallissa ja auto nosturilla. Perus fiksailuja tein (pakoputken kiinnitys yms) mutta olin kotiin lähössä niin volvo oli asiasta eri mieltä... Tyhjäkäynti on normaali, mutta kun rupeaa kaasua antamaan, niin melkeen tukehtuu ja tarpeeks kun sitä härnää, niin putkessa paukahtaa, mutta sopivalla pilkkimisellä saa kuitenkin kierrokset ihan "rajottimelle" asti.. Siis tuossa kun autoa fiksailin niin mitään sellasta en tehny, että olis oikeen itteensä voinu ottaa... Bensapumpun releen otin ysisarjalaisesta lainaan ja ei muutosta.. Vaihdoin myös bensasuodattimen vieressä olevan pumpun (onkos se nyt sitten siirtopumppu) uuteen ja ei muutosta.. Se edellinen vuoti meinaan vähäsen.. Mutta anyway sulakkeetkin kävin jo läpi ja bensapumpun ääni kuuluu kun virrat laittaa päälle ja auto tärähtää hyvin käyntiin ja pysyy tyhjäkäynnillä kauniisti.. Ei myöskään sammu kun palauttaa auton ylemmiltä kierroksilta...

Tähän asti vaihdettua/katottua on tulpat, bensapumppu, mahdolliset bensavuodot, konehuoneessa liittimiin suihkittu kontaktisprayta ja noita kaiken maailman alipaineletkuja on irroteltu ja kateltu.. IMM liitin otettu myös irti ja putsattu.
Otsikko: Vs: 740GL B200F Käyntihäiriö
Kirjoitti: järviin - 09.11.2012, 19:11:23
Saiko lambda-anturi osumaa remontissa?
Otsikko: Vs: 740GL B200F Käyntihäiriö
Kirjoitti: migl - 10.11.2012, 03:08:33
Saiko lambda-anturi osumaa remontissa?

Itseasiassa tossa jokunen aika sitten oli semi jyrkkä nousu, jossa pohja otti osumaa (saattoi ottaa lambda anturi osumaa?) ja sen seurauksena syttyi vihreä kolmiovalo kojetauluun (onko se vikakoodivalo tjsp?) eli voiskohan lambda olla sökö? Ehjälle se päälle päin näyttää.. Ja siis olisko viime viikon lauantaina tapahtunut se kolahdus pohjaan.. Tosin siinä samassa putki irtos yhestä pantaliitoksesta ja eilen sen liitoksen korjasin samalla kun auto oli ylhäällä. Silloin kun oli liitoskohassa "lovi", kaasun kun päästi niin saattoi poksahdus kuulua putkesta välillä. Esim 1 vaihteelta siirryttäessä 2 vaihteelle.. Ei sentään joka kerta.. Mut eikös se oo normaalia jos putkisto ottaa ilmaa jostain, että poksahtelee..? Tosin nyt se liitos on taas ehjänä ja ei putki vuoda mistään..
Otsikko: Vs: 740GL B200F Käyntihäiriö
Kirjoitti: jogiin - 10.11.2012, 09:36:10
Itseasiassa tossa jokunen aika sitten oli semi jyrkkä nousu, jossa pohja otti osumaa (saattoi ottaa lambda anturi osumaa?) ja sen seurauksena syttyi vihreä kolmiovalo kojetauluun (onko se vikakoodivalo tjsp?) eli voiskohan lambda olla sökö? Ehjälle se päälle päin näyttää.. Ja siis olisko viime viikon lauantaina tapahtunut se kolahdus pohjaan.. Tosin siinä samassa putki irtos yhestä pantaliitoksesta ja eilen sen liitoksen korjasin samalla kun auto oli ylhäällä. Silloin kun oli liitoskohassa "lovi", kaasun kun päästi niin saattoi poksahdus kuulua putkesta välillä. Esim 1 vaihteelta siirryttäessä 2 vaihteelle.. Ei sentään joka kerta.. Mut eikös se oo normaalia jos putkisto ottaa ilmaa jostain, että poksahtelee..? Tosin nyt se liitos on taas ehjänä ja ei putki vuoda mistään..
Se on just se vika valo  :) Lukaseppa koodit jos siellä on se vika koodi pömpeli iskari tolpan vieressä
Otsikko: Vs: 740GL B200F Käyntihäiriö
Kirjoitti: migl - 10.11.2012, 19:23:56
Koodeja en lukassu, mutta auto toimii isoilla kierroksilla sähköryypyn avulla. Mikäs perkele siinä nyt vois olla.. Pitäs varmaan ne koodit lukasta.
Otsikko: Vs: 740GL B200F Käyntihäiriö
Kirjoitti: jogiin - 10.11.2012, 19:32:43
Koodeja en lukassu, mutta auto toimii isoilla kierroksilla sähköryypyn avulla. Mikäs perkele siinä nyt vois olla.. Pitäs varmaan ne koodit lukasta.
Kannattaa lukasta, ei oo ku hetken homma  :)
Otsikko: Vs: 740GL B200F Käyntihäiriö
Kirjoitti: migl - 12.11.2012, 18:27:44
V*ituiksi meni ku Jeesuksen pääsiäinen... Eipä se Volvo anna lukasta vikakoodeja... Se punanen valo palaa vaan kokoajan.. Kohta loppuu usko toivo ja rakkaus... Kohta koittaa volvolle viimenen matka eli paaliin..
Otsikko: Vs: 740GL B200F Käyntihäiriö
Kirjoitti: TVS - 12.11.2012, 19:03:03
Paali korjaa käyttäjälähtöiset virheet vain väliaikaisesti.
Otsikko: Vs: 740GL B200F Käyntihäiriö
Kirjoitti: migl - 13.11.2012, 23:58:21
Ostin tänään bensasuodattimen.. Teoriassahan se vois olla mahdollisesti yks syy siihen, miks ei skulaa, mutta se selvinee huomenna.. Onko muilla tehnyt toi vikakoodihökötys sen, että ei anna lukea koodeja vaan punanen ledi palaa jatkuvasti?
Otsikko: Vs: 740GL B200F Käyntihäiriö
Kirjoitti: migl - 15.11.2012, 23:54:15
Bensasuodatin vaihdettu + siirtopumpun ja suodattimen välinen letku, koska oli pieni reikä siinä, mutta ei muutosta.. Voiskohan vika olla suuttimissa tai siinä alipainekellossa? Aattelin huomenna ysisarjalaisesta lainata sitä alipainekelloa.. Toisaalta mystistähän tää on, koska starttaa nätisti ja tyhjäkäyntiä käy nätisti.. Voiskohan olla mahollista, että älyboksissa olis jotain nyt menny ketuiksi..? Tietysti se on mahdollista, mutta onko sellasta muille tapahtunu..

E: Katottu myös, että auto käy kaikilla 4:llä voimanlähteellä eikä vajaasti :D
Otsikko: Vs: 740GL B200F Käyntihäiriö
Kirjoitti: TVS - 16.11.2012, 15:26:28
Ota sulake 1 irti, odottele sen aikaa että metsästät konehuoneesta lambaadan johdot, irroitat niistä sen yksijohtoisen liittimen auki, pistä sulake takasin ja koneet tulille ja testaa mitä tekee? Tällä eliminoidaan lambdan vaikutus seoksiin, ja jos kyseessä on vakio kone ja osat on kunnossa, kone toimii aivan ensimmäisten käyntihetkien pientä ylirikasta seosta lukuunottamatta ihan hienosti, normikäyttäjä ei taatusti huomaa eroa muuten kun siitä että lambdavalo syttyy muutaman kilometrin ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: 740GL B200F Käyntihäiriö
Kirjoitti: migl - 16.11.2012, 23:56:55
Täytyypä testata kun päivä valkenee ! :)
Otsikko: Vs: 740GL B200F Käyntihäiriö (homma ratkesi)
Kirjoitti: migl - 19.11.2012, 14:00:38
No joo-o... Looginen selitys löyty mysteerille.. Elikkä IMM johdot oli aikasemmin edellisillä omistajilla korjailtu abicoilla.. Noh siellä oli piuhat kireellä ja sitten ku ilmanputsarin kopan otti irti elementin putsaamista varten, niin siellä rupes piuhat irtoilemaan ja näin ollen IMM toimi vajaasti.. Kyllä siitä eron huomas kun auto oli käynnissä ja nykäs liittimen irti, mutta täydellisesti se ei toiminu, kun ei kaikki liitokset ollu kosketuksessa.. :D Nyt vaan tyhjäkäynti aaltoilee jonkin verran ja tuntuu, että ei oo kaikki vedot tallella, mutta eipä tässä enää oo suurta hätää, kun auto kulkee eteenpäin... Veikkaan, että vika on niissä kiinalaisvalmisteisissa tulpissa, mitkä laitoin kiinni edellistä probleemaa selvittäessä.. Pitäs hakee jotkut NGK:t tjsp mätänetistä ja vipata ne kiinatulpat roskiin..