Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvo71 - 10.11.2012, 22:13:45
-
Asensin autooni alkuperäisen vakionopeudensäätimen. Autoni on 850 farkku -94 automaatti.
Osat olisi nyt kiinni mutta askaruttaa että tuleeko sähkö jarrupolkimen anturiin vai onko vaan pelkkä alipaine ?
Vakkari kun ei vaan suostu toimimaan.
Mitä pitäisi tehdä että homman saa pelaamaan ?
-
Kyl sieltä jarrupolkimelta pitää jotain ottaa että se ymmärtää poistaa sen vakionopeuden päältä kun siihen koskee.
Koitan keretä jossain vaiheessa katsomaan VIDA:sta miten se toimii.
-
Ok. hyvä homma.
-
Saman ikäisessä 900-sarjassa ei ainakaan tule jarrupolkimen anturille muuta kuin pelkkä alipaineletku. Täysin vastaava systeemi siinä cruisessa molemmissa malleissa.
Onko se anturi "säädetty" oikein? Eli paina jarru pohjaan, vedä anturin pyöreää nuppia niin paljon ulos, mitä se tulee ja sitten vapauta jarrupoljin. Anturin pää asettuu näin oikeaan asentoon ja alipaine pysyy järjestelmässä.
-
Selvä juttu. Pitääpä kokeilla.
-
Mistä vakkari tietää nopeuden ?
900:ssa pitää tehdä jokin kytkentä mittariston taakse...... ?
-
eikös se tieto tule etupyörän abs-anturilta?
-
Eli kytkentä mahdollisesti valmiina ?
-
Mistä vakkari tietää nopeuden ?
900:ssa pitää tehdä jokin kytkentä mittariston taakse...... ?
Just sieltä mittariston takaa.
eikös se tieto tule etupyörän abs-anturilta?
Takaa, perän anturilta tulee tieto.
E: unohtakaa koko homma, olen liian monta vuotta pelannut taas takavetojen kanssa niin automaattisesti nyt kun vaikka luen etuvetojen korjaamoa niin mielessä pyörii takavedot.. :2funny: Sorry, vastaukseni pätee 7/900 sarjaan :-[
-
Ok.
-
Saman ikäisessä 900-sarjassa ei ainakaan tule jarrupolkimen anturille muuta kuin pelkkä alipaineletku. Täysin vastaava systeemi siinä cruisessa molemmissa malleissa.
Onko se anturi "säädetty" oikein? Eli paina jarru pohjaan, vedä anturin pyöreää nuppia niin paljon ulos, mitä se tulee ja sitten vapauta jarrupoljin. Anturin pää asettuu näin oikeaan asentoon ja alipaine pysyy järjestelmässä.
Puhuin höpöjä. Kyllä se johto sinne taitaakin tulla, mutta kannattaa silti tarkastaa tuo säätö.
-
Joko siellä on polkimen kytkin väärin säädetty tai jarrupolkimelta on yksi johto irti, valovian vartija, kai?
-
Yritin etsiä sitä johtoa siihen jarrupolkimen anturille mutta löytämättä jäi.
Jos se on siellä niin mihinkähän se on kiinnitetty ?
Vapaita liittimiä kyllä oli mutta yksikään niistä ei sopinut.
-
Toimiiko sun alipainepumppu? oletko varma ettei ole vuotoja?
Johdoista se ei tarvitse mitään jos sulla on Ohjausyksikkö paikoillaan (rele) ja kaikki johdot on kiinni alipainepumpussa.
Se toimii vain alipaineella.
Ja toimiiko sun alipainekytkimet?
Joko siellä on polkimen kytkin väärin säädetty tai jarrupolkimelta on yksi johto irti, valovian vartija, kai?
Tämä on yksi vaihtoehdoista, eli sulla pitää olla jarrupolkimen kytkin säädetty.
-
Selvä juttu. Tätä on kokeiltava.
-
Niin ja alipainekytkimiä (kytkin ja jarrupolkimelta) säädetään niin kauan kunnes kaasupoljin alkaa liikkumaan, sitten sen verran takaisin päin että kaasupoljin on neutraali asennossa.
-
Niin ja alipainekytkimiä (kytkin ja jarrupolkimelta) säädetään niin kauan kunnes kaasupoljin alkaa liikkumaan, sitten sen verran takaisin päin että kaasupoljin on neutraali asennossa.
Osaisitko itse tämän perusteella säätää? :D Lause lienee osa jotain isomaa tekstikokonaisuutta, eikä tuollaisenaan kyllä auta varmaan ketään. Miten se kaasupoljin alkaa liikkumaan, jos niitä antureita säätää? Jos samalla järjestelmä on alipaineistettu, niin saattaisi toimiakkin...
-
Todennäköisesti ei sitten tarvitse johtoja jarrupolkimen anturiin ?
Ysisatasessahan se otetaan mittariston takaa.
Anturi on ainakin ehjä. Tuli kokeiltua.
Kasisatasen ohjeissa oli jotain ohjetta testipistokkeen käytöstä ?
Volvolta hain ohjeet jossa oli kuvattu se anturi ja siinä ainakin tuli
johtoliitin kyseiseen anturiin. Perivät 20e ohjeista.
-
Kyllä siihen anturiin pitäisi olla semmoinen liitin valmiina, jossa taisi olla musta ja harmaa johto vierekkäin.
Omassa autossa ainakin oli valmius molemmille antureille ja kyseinen biili on manuaali...
-
Osaisitko itse tämän perusteella säätää? :D Lause lienee osa jotain isomaa tekstikokonaisuutta, eikä tuollaisenaan kyllä auta varmaan ketään. Miten se kaasupoljin alkaa liikkumaan, jos niitä antureita säätää? Jos samalla järjestelmä on alipaineistettu, niin saattaisi toimiakkin...
vielä kun VIDA kertoisi miten niitä säädettäisiin.. :smitten:
-
Sepä se kun en tiedä jollei sitten sitä liitintä ole valmiina.
Pitää vielä ryömiä sinne kojetaulun alle.
-
Lisää takavetoisen ohjeita. Eli normijarruvalon katkaisijalle menevässä johdossa on noin 15cm pitkä erillinen pätkä, joka on liittimellä kiinni auton johtosarjassa. Tämä pikku välijohto on erilainen, jos on cruise tai ei. Cruisella olevassa mallissa tästä välijohdon liittimestä lähtee myös se pikkuliitin, joka tulee jarrupolkimen cruisen tarvitsemaan anturiin.
Sen anturin säätämisen ohjeistin jo ihan alussa. Siinä ei ole mitään kierrettä, vaan anturi on painettu reikäänsä ja säätäminen tapahtuu anturin päätä vetämällä. Ensin niin paljon ulos, kun tulee ja sitten poljin painaa sen oikeaan kohtaan. Tämä pätee sekä etu- että takavetoiseen ;)
-
Asia selvä.
Anturin säätö on ok.
-
Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille.
Sain vakkarin toimimaan.
Liitin löytyi jarrupolkimen anturiin ja itse anturi säädetty uudelleen.
-
Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille.
Sain vakkarin toimimaan.
Liitin löytyi jarrupolkimen anturiin ja itse anturi säädetty uudelleen.
No, hyvä kun tuli kuntoon!
Mä sitä jo hetken ihmettelinkin etteikö muka olisi liitintä valmiina...
-
On nyt mukavaa kun vakkari pelaa.
Eihän homma sitten vaikea ollutkaan kun
tuli hyvät tiedot.