Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Antza - 11.11.2012, 14:39:26

Otsikko: Akun kiinnitys
Kirjoitti: Antza - 11.11.2012, 14:39:26

 945 Volle -98,
 Katsastusmies määräsi akun kiinnitettäväksi paremmin.
 Mulla se on normi 940:n kiinnikkeillä. Ei lähde repimälläkään irti, mutta heiluu himpun....

 Onko muilla samanlailla ja miten katsastuksessa on reagoitu??

 Ajattelin maanantaina käväistä katsastusmiehen luona juttelemassa, oliko nyt turhan
 hätänen korjauskehoitus, vai....

 Antza
 
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: TOK - 11.11.2012, 14:48:17
Kai nyt alkuperäiset kiinnikkeet kelpaa, mutta pitäisihän se niin saada ettei heilu. Eikö mene tiukempaan?

Jos nykyisen akun mitat ovat solakammat kuin mille systeemi on suunniteltu niin esim. jokin sopivanpaksuinen levy akun alle niin että tulee naftimmin kiinni?
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: Antza - 11.11.2012, 15:12:21
 Todennäköisesti nyt paikallaan oleva (käyttökelpoinen) akku on "solakampi".
 Täytynee trimmata alle jotakin, ainakin katsastukseen....

 Potuttaa tuollanen turha huolenpito. Ymmärrän jos se akku olisi irti  :pomo:

 Mutta vaikka pahvilla läpi.....

 Thnx, TOK
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: TOK - 11.11.2012, 15:51:25
Potuttaa tuollanen turha huolenpito. Ymmärrän jos se akku olisi irti  :pomo:

Se on kuitenkin melkoinen klöntti massaa, jos se on löysästi kiinni niin saattaa ulosajossa tai törmäyksessä lähteä seikkailemaan ympäri konehuonetta ja tekee helposti lisätuhoa kuten oikkarin+tulipalon. Sama kiinnitys tiukkana voi hyvinkin kestää, kun akku ei saa alkuvauhtia kiinnitystä vasten.

Mutta vaikka pahvilla läpi.....

 :nohnoh  Mieluummin muovia... Lähimmästä Etrasta tms. sopivanpaksuinen suikale, ei ees maksa ku senttejä.
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: jen - 11.11.2012, 15:56:38
kyllä se oma kiinnitys pitää kelvata!jos akku on kiinni eli ei irti niin se on hyvä,kyllähän kaikki heiluu mikäli repii kun kiva kaveri,tässä nyt vissiin taas joku urmas vähän pätenyt,mutta sen voi lopettaa välittömästi kun avaa suunsa ja kysyy onko akku irti vai ei?
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: hevonen - 11.11.2012, 16:02:45
Näin. Jos katsuri(joku pätemisentarpeinen) ei saa sitä revittyä irti, akku on riittävästi kiinnitetty.
Sano se sille, että jäikö se sun käteen vai? Ei missään pykälissä määritellä tuota kiinnitystä, että ei saa olla mitään välystä, vaan sen on pysyttävä paikoillaan.
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: D5GT - 11.11.2012, 16:16:43
Niin ja kiinnitysten tärkein tehtävä on estää se ensiliike. Kysyjän tapauksen välystä en tiedä, mutta pienikin vapaa liike rikkoo kiinnikkeet helpommin.

Joku viisas voisi kertoa teoriaa akun kokoisella mötikällä ja vaikka 50 km/h vauhdilla..
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: Antza - 11.11.2012, 16:43:12
 Ei se sieltä irti lähde. Koitin repäistä kunnolla, niin käsi ennemmin irtoaa.
 Katson pohjelle muovia pari milliä, siitä se asettuu ja käyn katsurin kanssa "keskustelemassa"
 Ihan normi kiinnitys se on - ei siis yhtään virapelia. Miksi tekisin niin itselleni...
 No, huomenna lisää.
 Antza
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: Ari E - 11.11.2012, 17:24:16
jotain kumisuikaletta vaan väliin ja leimasetä on tyytyväinen
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: s73 - 11.11.2012, 19:15:38
Omassa akku ei ollut täysin oikealla paikalla ja se heilui vähän. Tarkista lampun kanssa onko täysin paikoillaan. Älä pahvia laita, kerää kosteutta, kumimatto on parempi.
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: Antza - 11.11.2012, 19:37:04
Omassa akku ei ollut täysin oikealla paikalla ja se heilui vähän. Tarkista lampun kanssa onko täysin paikoillaan. Älä pahvia laita, kerää kosteutta, kumimatto on parempi.

 Thnx, pahvi oli huono vaihtoehto, joka tuli vain äkisti mielee.
 Ohut kumimatto tms. on ok.
 Antza
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: estate - 11.11.2012, 20:17:57
Niin ja kiinnitysten tärkein tehtävä on estää se ensiliike. Kysyjän tapauksen välystä en tiedä, mutta pienikin vapaa liike rikkoo kiinnikkeet helpommin.
Kokemuksesta voin sanoa, että pienikin välys akun kiinnityksessä ja akku lähtee omille teilleen kolarissa tai jopa jossakin röykyssä. Se reunus mistä akku kiinnittyy ei ole kovinkaan iso ja se antaa helposti periksi, tai sitten se kiinnityspellin lirpukka taipuu akun sitä nuijiessa. Bemarissa oli kiinnityksessä sen verran väljää, että akku vähän heilui (ei kuitenkaan käsin repimällä irronnut) ja irtihän se lähti kun kellistin Bemun katolleen, siellä roikkui akku koneen vieressä johtojen varassa. Kilpurissa akun sivulla oli M10 kierretangot pystyssä ja lattaurauta poikittain akun päällä kiristettynä, päädyissä ei ollut mitään stopparia ja käsin repimällä ei heilunut milliäkään, mutta niin vain lähti sekin irti ja seikkaili lähdön verran ympäri peräkonttia johtojen varassa.
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: ari1956 - 02.07.2018, 07:24:29
Kokemuksesta voin sanoa, että pienikin välys akun kiinnityksessä ja akku lähtee omille teilleen kolarissa tai jopa jossakin röykyssä. Se reunus mistä akku kiinnittyy ei ole kovinkaan iso ja se antaa helposti periksi, tai sitten se kiinnityspellin lirpukka taipuu akun sitä nuijiessa. Bemarissa oli kiinnityksessä sen verran väljää, että akku vähän heilui (ei kuitenkaan käsin repimällä irronnut) ja irtihän se lähti kun kellistin Bemun katolleen, siellä roikkui akku koneen vieressä johtojen varassa. Kilpurissa akun sivulla oli M10 kierretangot pystyssä ja lattaurauta poikittain akun päällä kiristettynä, päädyissä ei ollut mitään stopparia ja käsin repimällä ei heilunut milliäkään, mutta niin vain lähti sekin irti ja seikkaili lähdön verran ympäri peräkonttia johtojen varassa.

Alkuperäinen viesti oli jo vuosia vanha, mutta tässä samaa asiaa.  Katsastusmies oli saanut akun irti 940 Volvossani. Mielestäni joskus aiemmmin, edellisenä vuonna olin saanut akun tiukasti kiinni. Nyt en muistanut katsoa, oliko akku kiinni vai ei. Taas hän puhui jostain muutoksesta niin, että akku tulisikin kiinni  hihnalla. Mihin sen hihnan kiinnikkeet rakentaisi 940:ssä, onko tällainen edes mahdollista ja laillista?

Mielestäni auto on aikanaan hyväksyttty näin tyyppikatsastuksessa. Vanhemmassa mallissa eli 240:ssä kuulemma pystyy  akun kiinnityksen rakentamaan uusiksi hihnakiinnikkeelle.

Akkua ostaessani ostin juuri tietyn standardin mukaisen akun, joka valmistajan mukaan on sopiva 940-Volvoon. Nyt yrittää ilmeisesti katsastus saada kuluttajaa tekemään rakennemuutosta, joka korvaa autovalmistajan suunnitteluvirheen. TRAFI on varmasti ohjeistanut, että akku pitää pysyä kiinni. Eiköhän akun saa irti, jos tarpeeksi vääntää. Koko auto olisi pitänyt hylätä jo tyyppikatsastuksessa, koska Trafissa on maailman suurin viisaus, ja eniten kokemusta maailmassa autoista ja niiden valmistuksesta.

Kolaritilanteessa jos ei akku pysy kiinni, niin kyse on jo tehtaan suunnitteluvirheestä (jos akku oli kunnolla kiinni ennen kolaria).
Katsastaja etsii vittuillakseen kirjallista korjauskehoituksen vikalistaa, mm. jonkun runkorakenteen (paikka noin kuskin alapuolella) vesireiän suureneminen on yksi vika, samoin pallonivelen kumin paikaltaan alas valahtaminen, vaikka pallonivel on vielä ehjä. Kyllähän 25 vuotta vanhan auton muuten virheetön kunto alkaa vituttaa, jos  muut merkit ruostuvat pahoin jo  5-10 vuoden iässä. TRAFI muuten vaatii, että katsastuksessa 25% autoista pitäisi hylätä. Omaa kärryä ei hylätty, eikä tarvitse mennä näyttämään, mutta viat pitäisi korjata kuukauden sisällä.
Muistelen, että ruotsalaistoimjttaja olisi saanut saanut testeissään A-Mersun ajettua katolleen radalla. Olisivat koittaneet esitellä Volvo 740 - 940 akunkiinnitystä jollain samanlaisella tempulla jo 80-luvulla kun 700-sarjan Volvot esiteltiin.



Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: s73 - 02.07.2018, 08:04:26
Alkuperäinen viesti oli jo vuosia vanha, mutta tässä samaa asiaa.  Katsastusmies oli saanut akun irti 940 Volvossani. Mielestäni joskus aiemmmin, edellisenä vuonna olin saanut akun tiukasti kiinni. Nyt en muistanut katsoa, oliko akku kiinni vai ei. Taas hän puhui jostain muutoksesta niin, että akku tulisikin kiinni  hihnalla. Mihin sen hihnan kiinnikkeet rakentaisi 940:ssä, onko tällainen edes mahdollista ja laillista?

Mielestäni auto on aikanaan hyväksyttty näin tyyppikatsastuksessa. Vanhemmassa mallissa eli 240:ssä kuulemma pystyy  akun kiinnityksen rakentamaan uusiksi hihnakiinnikkeelle.

Akkua ostaessani ostin juuri tietyn standardin mukaisen akun, joka valmistajan mukaan on sopiva 940-Volvoon. Nyt yrittää ilmeisesti katsastus saada kuluttajaa tekemään rakennemuutosta, joka korvaa autovalmistajan suunnitteluvirheen. TRAFI on varmasti ohjeistanut, että akku pitää pysyä kiinni. Eiköhän akun saa irti, jos tarpeeksi vääntää. Koko auto olisi pitänyt hylätä jo tyyppikatsastuksessa, koska Trafissa on maailman suurin viisaus, ja eniten kokemusta maailmassa autoista ja niiden valmistuksesta.

Kolaritilanteessa jos ei akku pysy kiinni, niin kyse on jo tehtaan suunnitteluvirheestä (jos akku oli kunnolla kiinni ennen kolaria).
Katsastaja etsii vittuillakseen kirjallista korjauskehoituksen vikalistaa, mm. jonkun runkorakenteen (paikka noin kuskin alapuolella) vesireiän suureneminen on yksi vika, samoin pallonivelen kumin paikaltaan alas valahtaminen, vaikka pallonivel on vielä ehjä. Kyllähän 25 vuotta vanhan auton muuten virheetön kunto alkaa vituttaa, jos  muut merkit ruostuvat pahoin jo  5-10 vuoden iässä. TRAFI muuten vaatii, että katsastuksessa 25% autoista pitäisi hylätä. Omaa kärryä ei hylätty, eikä tarvitse mennä näyttämään, mutta viat pitäisi korjata kuukauden sisällä.
Muistelen, että ruotsalaistoimjttaja olisi saanut saanut testeissään A-Mersun ajettua katolleen radalla. Olisivat koittaneet esitellä Volvo 740 - 940 akunkiinnitystä jollain samanlaisella tempulla jo 80-luvulla kun 700-sarjan Volvot esiteltiin.





Ei mitään hihna virityksiä, terävät kulmat hierovat hihnat rikki ja kestääkö kolarissa.
Reikäpannalla tai kierrretankoa ja kulmarautaa.
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: TOK - 02.07.2018, 10:27:04
Ei mitään hihna virityksiä, terävät kulmat hierovat hihnat rikki ja kestääkö kolarissa.
Reikäpannalla tai kierrretankoa ja kulmarautaa.

Komppaan tätä. Mulla olikin edellisen omistajan jäljiltä hihnapatentti akussa muinoin, jonkun kerran sen leimasin sillä mutta seuraavalle inssille se ei kelvannut.
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.07.2018, 12:12:08
Mikäli kyseessä on e 940:n alkuperäinen "pitkä kierretanko ja peltilipare" siellä akun etupuolella, niin putsatkaa + rasvatkaa siitä kierteet.

Omassa oli ostettaessa ~5,5 vuotta sitten akku hyvin kiinni. Talvella sitten selvästi vanha akku hyytyi ja hain tilalle uuden. Ilmeisesti uuden akun se pohjan "kynnys" josta akku lukittuu, oli hivenen ohuempi tai jotain. Vaikka sen "kierretangon" akun etupuolelta kiri ropelille, jäi akku hiukan elämään.

Otin ko. kierretangon pois ja siirsin akun sivuun. Tangon hioin teräsharjalla ja mutterin putsasin hinkkaamalla kierretankoa siinä eestaas. Lopuksi ihan vaseliinia laitoin koko kierteen matkalta ja paikoilleen.

Sen jälkeen akku kiristyi kiinni asti ja on myöhemminkin kiristys ollut kevyt käyttää. Omassa sen kierretangon päässä on vielä semmoinen "lenkki" josta pitäisi pystyä käsin kiertämään. En tiedä, mutta muistaakseni joku ~16-22mm hylsy käy siihen lenkin päähän ja sillä on hyvä kiristää. :D
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: Taavi.H - 02.07.2018, 12:18:03

Ei mitään hihna virityksiä, terävät kulmat hierovat hihnat rikki ja kestääkö kolarissa.
Reikäpannalla tai kierrretankoa ja kulmarautaa.

Hihna voi olla ihan hyvä ratkaisu tilapäiseen akun parempaan kiinnittämiseen, esim. varmistetaan kiinnitys ratapäivillä ajettaessa tms.

Mutta ei pysyväksi ratkaisuksi...
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: TOK - 02.07.2018, 12:41:02
Hihna voi olla ihan hyvä ratkaisu tilapäiseen akun parempaan kiinnittämiseen, esim. varmistetaan kiinnitys ratapäivillä ajettaessa tms.

Mutta ei pysyväksi ratkaisuksi...

Mieluummin ei radalle ollenkaan jos akun kiinnipysyminen on remmipatentin varassa. Takaisin autotalliin ja ruuvattavat raudat sille, ei ole iso homma. Kaks pätkää kierretankoa, siihen neljä mutteria ja aluslevyt niille, yksi lattarauta johon kaksi reikää. Ysisatasessa (ja seiskassa) akku on sellaisessa kuopassa ettei sitä juuri tarvi sitoa kuin alaspäin niin se ei siitä karkaa mihinkään.
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.07.2018, 12:52:11
Minusta remmi on oikein tehtynä paras, koska "adaptoituu" aina akun muotoon.

Oikein tehdyllä tarkoitan siis:
- Oikeasta, riittävän kestävästä kuormaliinasta tehtyä remmiä
- Remmissä on kumipinnat kohdissa, joista vastaa akun kulmiin (tai yleensä mihinkään)
- Kiinnitys/kiristys on semmoinen, että kestää vetää ihan oikeasti tiukkaan, eikä kuormita remmiä epätasaisesti

Todella monessa Toyotassa on se akun yli menevä rauta, jossa on kulmapalat akun hartioihin. Se on kans idioottivarma, mutta annas kun käy vain yhdenmalliselle ja kokoiselle akulle... :facepalm:

Ainakin työkaverin autossa katsuri hyväksyi remmin, joka oli tehty 10tkg kuormaliinasta ja akun päällä oli 5mm. paksu kumimatto remmin alla. Remmi oli toisesta päästään runkopalkkiin pultatussa "lenkissä" ja toisessa päässä oli samantapainen, mutta pultilla kiristettävä. Veto remmiin tuli tasaisesti ja sen sai kiristettyä kyllä niin tiukkaan, että varmaan 8.8 pultti tai akun kansi antaa ensin periksi ennenkuin remmi. :idiot2:
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: skaaba - 03.07.2018, 07:59:41
Komppaan edellistä. Kuormaliinoilla pidetään kiinni kuitenkin paljon painavampiakin kuormia päivittäin ammattiliikenteessä. Joskus hamassa menneisyydessä omistamassani amerikan vanissa oli tehty lenkit akkupoteroon ja kuormaliinalla sidottu. Todella pätevä kiinnitys, jota ei tarvitse miettiä.

Volvon alkuperäinen ratkaisu on mielestäni aika mielenkiintoinen. Ruostuu tosiaan kiinni aika äkkiä. Säännöllinen availu ja rasvailu auttavat. Kiinnitys sopii vain tietyn muotoisille akuille ja muut vaativat soveltamista. Minulle ei ole vielä ikinä sattunut suoraan sopivaa akkua. Lattaraudasta saa tehtyä ison kynnen akun etupuolelle. Alkuperäinen kierretanko latasta läpi ja kiristämällä latta akkua vasten. Reunanauhaa lattaan alueelle, joka koskettaa akkua. Pysyy jämptisti, jos saa vain akun takaosan yhtään tarraamaan omaan kiinnityskynteensä.
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: Yksi Volvomies - 04.07.2018, 12:34:13
Minulle ei ole koskaan huomautettu akun kiinnityksestä yhtään mitään. Mutta vuosi sitten huomasin katsastuksen jälkeen, että akkua oli ilmeisesti yritetty liikuttaa tai nostaa. Huomasin tämän siitä, kun olen asentanut akun ja sen muovisen pohjakaukalon aivan suoraan sinne omalle paikalle, niin nyt sitten katsastuksen jälkeen akku oli ihan pikkuisen vinossa. En koskaan ole kiristänyt sitä kiristystankoa mitenkään mahdottomasti, ensin sen minkä menee käsin ja pikkuisen työkalulla lisää. Kyllä tuo akkukin painaa jo sen verran, että voimaa saa käyttää jos haluaa saada akun liikkumaan paikassaan.
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: Jambo - 05.07.2018, 01:06:46
Kyllä tuo akkukin painaa jo sen verran, että voimaa saa käyttää jos haluaa saada akun liikkumaan paikassaan.

Jos sen saa käsin liikkumaan paikallaan niin mietippäs miten käy vaikka kolarissa. Vaikkei se aina vahinkoja aiheuttaiskaan on riski niihin olemassa.

On täälläkin tullut hihnalla sidottuja akkuja vastaan ja en ole pitänyt sitä kaarrelle kiristettyä latan pätkää huonompana.
Tiedän yhen C Kadetin jossa akku on kiilattu nosturin tallan jack padillä paikalleen eikä yhdelläkään leimalla ole tullut sanomista  :D
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: Kankikari - 05.07.2018, 01:16:41
Katsurit haukkuneet sen vanhemman alkuperäsen peltikiinnityksen joka 6mm siipimuttereilla ja pitkillä pinnapulteilla pohjanpellistä kiinni.

Loppu mutinat kun totesin et jos lähtee liikkeelle tuolta kolarissa onko siitä mitään ehjänä kun tulee korista ulos jos tulee.

Silti laitoin 500kg kuormaliinan räikkineen kaikkineen akun ympärille. Parit korvat akkukoteloon ja kii pysy. Seuraava olikin latta akun yli 8mm pinnapultein.

Tosiasiassa kaikki nuo repeytyis irti korista remmit latat yms kiinnitystavat jos juur siihen oikeaan iskukulmaan tulisi mälli ja akku haluaisi ulostautua. Mutta nuo hidastaa sitä.
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: jen - 05.07.2018, 12:06:59
Katsurit haukkuneet sen vanhemman alkuperäsen peltikiinnityksen joka 6mm siipimuttereilla ja pitkillä pinnapulteilla pohjanpellistä kiinni.

Loppu mutinat kun totesin et jos lähtee liikkeelle tuolta kolarissa onko siitä mitään ehjänä kun tulee korista ulos jos tulee.

Silti laitoin 500kg kuormaliinan räikkineen kaikkineen akun ympärille. Parit korvat akkukoteloon ja kii pysy. Seuraava olikin latta akun yli 8mm pinnapultein.

Tosiasiassa kaikki nuo repeytyis irti korista remmit latat yms kiinnitystavat jos juur siihen oikeaan iskukulmaan tulisi mälli ja akku haluaisi ulostautua. Mutta nuo hidastaa sitä.
juuri näin!
Otsikko: Vs: Akun kiinnitys
Kirjoitti: ari1956 - 02.08.2018, 07:10:41
Minun akkuni huono kiinnitys johtuikin siitä, että kun akun alle oli vaihdettu muotoiltua peltiä ja hitsattu se kiinni joskus 2-3 vuotta sitten, niin hitsaaja oli unohtanut tehdä vastakappaleen sille pohjalle.
Tarkoitan jonkinlaista uloketta, joka olisi pitänyt tehdä hitsaamalla  akun toiselle puolen  kuin se missä peltilipare on. Akku pysyi jotenkuten paikallaan.
Tämän huomasi toinen korjaaja, kun akku oli otettu kokonaan pois paikastaan. Hän teki siihen akun pohjana olevaan peltiin jonkinlaisen matalan "harjun". Korjaus tehtiin jo noin yksi kk sitten.