Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: lateleo - 11.11.2012, 15:03:55
-
Kellään tietoa...
Vollessa tiivistyy jatkuvasti vettä takaluukun kanteen, siis sisäpuolelle. Vaihdoin tuossa jo takaumpiot vajaa vuosi sitten, kun näistä tuli vettä sisään. Mutta tiivistyminen on nyt näköjään jatkunut. Onko siellä jotain tuuletusjuttuja, jotka voisi olla ummessa tms.? Ei tee varmasti pidemmän päälle hyvää, kun takaluukussa on jatkuva korkea kosteus.
-
Ainakin tuossa 700 sarjassa oli kumitulpan veden poisto tukossa ja tulpan puhdistus auttoi asiaa.
-
sama oire on täälläkin,luulenpa että se on ominaisuus.tuossa mun autossa ainakin veden valumareijät niissä kumitulpissa on auki.talvella varsinkin koko peräkontti näyttää ihan pakastimelta.
-
Omissa 240.ssä oli kyllä ihan sama ominaisuus. Saatais auttaa jos liimais jonkinlaisen esim.äänieriste levyn joka ei ime kosteutta siihen kanteen???
-
Omissa 240.ssä oli kyllä ihan sama ominaisuus. Saatais auttaa jos liimais jonkinlaisen esim.äänieriste levyn joka ei ime kosteutta siihen kanteen???
juuri näin,se auttaa mutta toi ei ole vika vaan ominaisuusmikä käy järkeen kyllä.
-
No täytyypi liimata joku armaflex-levy sinne kanteen, jos mitään ei ole tehtävissä.
Valumareijät on kyl auki.
Ikävä ominaisuus...pääseeköhän perään syntyvän alipaineen tms vaikutuksesta lämmintä kosteampaa (vesisisältö) kabiinin ilmaa takaluukkuun joka sinne kylmään kanteen sitten tiivistyy. Outoa...
-
Talvella takakontti näyttää tosissaan aivan pakastimelta, jäätä kaikki metallipinnat täynnä, mutta ruostetta ei silti näy. :)
-
Jeps. Voisin melkeen sanoa, että ominaisuus..
Tosin vanhassa 240 jossa tein ton havainnon oli aika isot ruostevauriot kontin pohjassa auton peräpäässä..
Esim. kesällä tuli kivasti kontti täyteen hiekkaa, jos ajoi pölysellä hiekkatiellä. :P
Nykysessä 242 en ole paljon kiinnittänyt huomioo.
-
Mikäs merkitys noilla takaluukuissa molemmin puolin olevilla letkuilla oli? Siis nuo, jotka tulee tuolta hattuhyllyn alta ja jatkaa matkaa takaluukun pohjalle. Oliko vedenpoisto jostain vai tuuletus?
Entä nuo aukot takalasin alla?
Tuolla takaluukussa ei vissiin ollut mitään tuuletusräppänöitä, mitä autoissa yleensä lötyy takapuskurin sivun alle piilotettuina (kabiini puhallin tuuletta "läpi auton").
Jos tuohon kanteen laittaa esim. solukumilevyn, niin sehän pitäisi saada täysin tiiviisti siihen liimattua, ettei ilma pääse väliin -> kondensoituminen/mahd. ruostuminen. Osa takaluukun kannesta jäisi silti paljaalle pellille.
-
Letkut poistavat kondensoitunutta vettä, jota tulee kun sisäilman tuuletusreijistä. Luulisin? Aukoista puhaltaa sisäilma pois.
Suomen tulli epäili letkujen liittyvän lisätankkeihin :2funny:
-
Sama ominaisuus oli 740:ssä, talvella aina kontin sisäpinta jäässä ja lauhtuessa sitten kontissa satoi vettä.
Selvähän se on että sinne kylmille peltipinnoille vettä kondensoituu, niin se tekee 940:ssäkin, mutta siinä on paikat verhoiltu ja ilmatilaa välissä, joten vesi pysyy poissa silmistä ja mielestä ja pääsee valumaan pohjalle. Eihän se vesi mitään ruostuta, jos maalipinta on ehjä ja vedenpoistoreijät auki.
Joku armaflex nimenomaan voisi olla sopiva eriste siihen kontin kanteen, tulee siisti ja se on samankaltaiseen tarkoitukseen suunniteltu. Parhaan tuloksen varmaan saavuttaa, kun leikkaa sopivat palat vaan siihen pellin jäykisteiden väliin, niin ei jää ilmataskuja mihinkään. Luulisi vähetävän jo vesisadetta kontissa.
Samaa itse suunnittelin ja onhan sitä kiva ainakin sitten hivellä, kun on niin mukavan pehmeää ainetta ja jämäpaloja voi liimata muuttaman kerroksen polvisuojiksi housuihin, niin kelpaa sitten kyykistellä volvon kimpussa ;D