Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: danger007 - 11.11.2012, 15:27:36

Otsikko: 740 -89 B200F Käynnistysongelmia
Kirjoitti: danger007 - 11.11.2012, 15:27:36
Elikkäs otsikon mukainen Volvo ollut minulla n. kuukauden päivät. Ekat pari viikkoa toimi hyvin, sitten se yhtenä päivänä lähti käyntiin vasta, kun moottori viilentynyt tarpeeksi ja nyt alkanut tekemään sitä säännöllisesti. Tulpat, tulpanjohdot ja ns. sytkäkivi vaihdettu. Ja välillä lämpimällä koneella, kun esim. valoista lähtee liikenteeseen, ni meinaa tukehtua. Kerran tällaisessa tilanteessa sammunut risteykseen, eikä lähtenyt yli tuntiin käyntiin, kun normaalisti 30-45 min on riittänyt. Alkaa neuvot loppumaan kesken. Vikakoodit tarkastelin ja näytti seuraavat:
1-3-1 Sytytysjärjestelmän RPM-anturin signaali puuttuu startatessa
3-1-1  Nopeusanturin signaali puuttuu
Mutta kaikki mittarit kyllä toimivat, paitsi pa-mittari.
Mahdollista on myös, että jako olisi ihan hieman (1-2 hammasta) pielessä.
Otsikko: Vs: 740 -89 B200F Käynnistysongelmia
Kirjoitti: hevonen - 11.11.2012, 15:56:38
Niin oudolta kuin se ehkä tuntuukin, uusi bensapumpn rele ja suutinrele tai tinaa ne kuntoon.
Tuo 1-3-1 on itellekin usein tullut mutta vika ei ole siinä anturissa/johdoissa ollut.

Voithan sen anturin uusia, maksaa varmaan apaut 30€ mötönetissä mutta tuo moottorin lämpötilan vaikutus toimintaan viittaa mielestäni kyllä voimakkaasti releisiin.
Ne 2 tärkeintä. Lue faq-puolelta jos ei muuten aukea.

ps. Ehkäpä kannattaa se jako tutkia ennen suurempia vianhakuja... :P
Otsikko: Vs: 740 -89 B200F Käynnistysongelmia
Kirjoitti: danger007 - 12.11.2012, 19:28:49
Nyt huomasin uuden ongelman/ puolikkaan ratkaisun. Eilen illalla, kun oli märkä sadekeli, niin Volvo temppuili kokoajan, joka kerta valoista lähdössä meinaa tukehtua ja lähtee vasta muutaman sekunnin viiveellä liikkeelle. Tänään kun oli kuiva keli, toimi kuin unelma, lähti käyntiin ihan normaalisti, eikä temppuillut muutenkaan. Eli tästä voivi päätellä, että joku ottaa kosteudesta nokkiinsa? Antureita/ releitä en vielä ole päässyt tarkastelemaan.
Otsikko: Vs: 740 -89 B200F Käynnistysongelmia
Kirjoitti: s73 - 12.11.2012, 19:56:21
Vika luultavasti sytkäpuolella, virran jakajasta kannattaa aloittaa. Missä se jakaja on, lohkossa vai venakopan päässä?
Otsikko: Vs: 740 -89 B200F Käynnistysongelmia
Kirjoitti: danger007 - 13.11.2012, 03:26:31
Pyörijä on jo vaihdettu jakajasta. Se on venakopan päässä. En tiedä vaikuttaako mitenkään mihinkään, mutta mutta ajaessa nopeusmittari pomppii kaikissa töyssyissä yms.
Otsikko: Vs: 740 -89 B200F Käynnistysongelmia
Kirjoitti: Huikkoster - 13.11.2012, 06:21:40
Eei vaikuta käyntiin nopeusmittari ongelma. Siinä on vain heikko liitos tai kylmäjuotos.
Mutta alkuperäiseen vikaan, ne releet, virranjakajan pyörijä, ykk-anturi ja puola.
Otsikko: Vs: 740 -89 B200F Käynnistysongelmia
Kirjoitti: danger007 - 15.11.2012, 04:26:59
Vaihdoin Volvoon YKK-anturin, sekä moottorin ohjaukselle menevän lämpöanturin ja ilmanputsarin ja nyt tuntuu hyvin pelaavan  :) Ja vikakooditkin onnistuin nollaamaan :)