Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pikku_paha - 15.02.2011, 11:11:03
-
Äkkiseltään ei näkynyt vastaavaa topikkia. Eli miten mahtaa ohjeistus tai kokemus puhua apuvirta asioissa Volvolla? Eli saako tuolla S80:llä esimerkiksi antaa virtaa toiseen autoon? Ja pitääkö tehdä jotain kommervenkkejä ettei omat boxit kärähtele autosta vai ihan perinteisesti? Entä sitten jos oma akku hyytyy? ???
-
Tuulilasin sivuilla oli seuraava ohje:
Toimi näin:
Avustavan auton pitää olla käynyt jonkin aikaa, jotta sen moottori käynnistyy helposti.
Aja avustava auto riittävän lähelle autettavan auton keulaa ja sammuta moottori.
Avaa kummankin auton konepelti ja akun suojakotelo.
Kytke PUNAINEN apukaapeli kummankin auton akun plusnapaan. Varmista, että liittimet ovat kunnolla kiinni.
Kytke MUSTAN apukaapelin toinen pää toisen auton akun miinusnapaan.
Kytke MUSTAN apukaapelin toinen pää moottorin tai korin maalaamattomaan metalliosaan, joka on riittävän etäällä akusta.
Käynnistä avustavan auton moottori ja pidä se käynnissä muutaman minuutin ajan. Voit pitää moottorissa hieman tyhjäkäyntiä suurempia kierroksia, esimerkiksi 1500–2000 r/min. Autettavaa autoa ei saa yrittää käynnistää avustavan auton moottorin käydessä. ÄLÄ anna kenenkään edes istua autettavan auton kuljettajan paikalla!
Kun autettavan auton akkua on näin ladattu muutama minuutti, sammuta avustavan auton moottori.
Käynnistä autettavan auton moottori.
Irrota MUSTAN apukaapelin se pää, joka ei ole kiinni akussa. Irrota sen jälkeen muut apukaapelien liittimet.
Aseta akkujen suojakotelot takaisin paikoilleen ja sulje autojen konepellit.
-
No kyllähän toki tuo on aikalailla tiedossa ;) lähinnä kiinnostaa se että saako antaa virtaa? Kun joissain autoissa ehdottomasti kielletään virran antaminen...
-
Pari viikkoa sitten lankusta simahti akku ja toimittiin niin, että kaverin Puma kokoajan käynnissä ja tuikkasin Volvon käytiin. Akut yhdistettiin punainen punaiseen ja musta suoraan mustaan. Kuulemma uudemmissa tärkeämpää laittaa musta avustettavan akusta kauas, ettei kipinät riko tietokoneita yms. härdelleitä.
Johtopussin ohjeesta kun luin, niin tosiaan aloin itsekin miettimään, että mihin ihmeeseen se avustettavan musta pitää laittaa. Ei siis väliä, vaikka johonkin moottoriin kiinni?
edit:
Tuon mustan kaapelin kiinnittämisellä avustettavan auton runkoon pyritään siihen että kipinöinti ei sytytä latautuvasta akusta mahdollisesti nousevia palavia kaasuja.
-H-
-
Tuon mustan kaapelin kiinnittämisellä avustettavan auton runkoon pyritään siihen että kipinöinti ei sytytä latautuvasta akusta mahdollisesti nousevia palavia kaasuja.
-
No kyllähän toki tuo on aikalailla tiedossa ;) lähinnä kiinnostaa se että saako antaa virtaa? Kun joissain autoissa ehdottomasti kielletään virran antaminen...
Voi virtaa antaa, ei siinä mitään, kunhan se tapahtuu juurikin noin, kun "Kaasuvolvo" kertoili.
ensin ladataan autettavan akku, sitte kaapelit irti. ;)
Vahinko yleensä tapahtuu siinä, kun kaapelit ovat kiinni, ja avustettava auto lähtee käymään, ja antaa pikkasen virtapiikkiä.
Muuten kipinöinnit on kipinöintiä, se ei mitään riko sinällään, kertoo vaan että kuormaa on takana, paitsi jos ihan akun päällä kipinöi, ja akusta tulee höyryjä.
-
Miksi ei voi lukea siitä käyttöohjekirjasta tekstin ja kuvien kera miten juuri sillä autolla pitää milloinkin toimia?
-
Miksi ei voi lukea siitä käyttöohjekirjasta tekstin ja kuvien kera miten juuri sillä autolla pitää milloinkin toimia?
Jos vaikka ei löydy käyttöohjekirjaa??? :o
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=98.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=98.0)
Ei ole juuri tuolle vuosimallille, mutta muistaakseni sähköjärjestelmä on lähes sama ja näin ollen ohjekin apuvirran antoon ottamiseen.
-
Joltakin korjaamomieheltä kyselin aikaa sitten edellisen S40 aikaan tuota apuvirran ottoa/antoa.
Suositteli suoraan olla antamatta/ottamatta apuvirtaa.
-
Joltakin korjaamomieheltä kyselin aikaa sitten edellisen S40 aikaan tuota apuvirran ottoa/antoa.
Suositteli suoraan olla antamatta/ottamatta apuvirtaa.
Miksiköhän, en nyt ymmärrä. Jos edelläolevia ohjeita noudattaa niin silloin pelaa kyllä varman päälle, ehkä tää "korjaamomies" ei ole tiennyt noita perusteita ja on itse käräyttänyt parin auton elektroniikat...
-
Joltakin korjaamomieheltä kyselin aikaa sitten edellisen S40 aikaan tuota apuvirran ottoa/antoa.
Suositteli suoraan olla antamatta/ottamatta apuvirtaa.
Tässä on oma järkensä, et voi aina tietää onko sen autettavan auton akku vaikka oikosulussa, jäätynyt kokonaan tai jotain muuta pahempaa vikaa kuin akku alilatautunut.
Varsinkin ihan tuntemattomaan autoon virran antaminen on siis aika riskialtista.