Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: pasi1975 - 13.11.2012, 17:42:44

Otsikko: Et -> ft lohko
Kirjoitti: pasi1975 - 13.11.2012, 17:42:44
Tuleeko mitään ongelmia laittaessa ft:n lohkoa et lohkon tilalle motronicin edelleen komentaessa järjestelmää ? Eli meneekö kaikki anturit sun muut hilavitkuttimet suoraan paikoilleen :)
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: Turbo 242 - 13.11.2012, 18:17:17
Tuleeko mitään ongelmia laittaessa ft:n lohkoa et lohkon tilalle motronicin edelleen komentaessa järjestelmää ? Eli meneekö kaikki anturit sun muut hilavitkuttimet suoraan paikoilleen :)

Ovat vaihtokelpoisia keskenään.  :)
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: sjs - 13.11.2012, 18:48:45
Lohko menee suoraan, mut kannesta jos senki vaihdat, ni saattaa puuttua motronicin lämpöaikakytkimen jengat, tai tilalla voi olla tulppa, muistaakseni ft koneessa on LA kytkin vaan jonnekki 1992 asti, jolloin se poistuu... tosin melkeen kaikissa 530 kansissa jotka olen nähnyt on ollut LA kytkimen paikan jengat, ja helppohan ne on porata.

Mut lohko itse bolt-on 100prossaa et-ft.
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: 8-pätkä - 13.11.2012, 19:29:03
Jos B230ET-moottorin alkuperäinen 531-kansi on kunnossa niin ehdottomasti kannattaa käyttääkin sitä mieluummin kuin FT-moottorin 530-kantta. Myös nokka-akseli on ET:ssä hieman virkeämpi A. FT:ssä taisi olla T-nokka vakiona? ;)
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: pasi1975 - 13.11.2012, 19:31:23
Joo 531 käsittääkseni koneessa on, kansi menee koneistamolle niin on sitten koko paska "uutukainen" :)
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: Turbo 242 - 13.11.2012, 20:28:47
Jos B230ET-moottorin alkuperäinen 531-kansi on kunnossa niin ehdottomasti kannattaa käyttääkin sitä mieluummin kuin FT-moottorin 530-kantta. Myös nokka-akseli on ET:ssä hieman virkeämpi A. FT:ssä taisi olla T-nokka vakiona? ;)

Kuinkahan paljon tuo A-nokka vie alhaalta pois kun kannessa on nyt sellainen paikallaan ja se vaihtaa nykyisen kannen kanssa paikkaa jossa on T-nokka.  ???
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: janne81 - 14.11.2012, 07:10:36
Kuinkahan paljon tuo A-nokka vie alhaalta pois kun kannessa on nyt sellainen paikallaan ja se vaihtaa nykyisen kannen kanssa paikkaa jossa on T-nokka.  ???
Ihan hiukan, mutta alavääntö ei ole todellista tehoa joten yläpää korvaa sen mun mielestä.
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.11.2012, 07:47:41
Ihan hiukan, mutta alavääntö ei ole todellista tehoa joten yläpää korvaa sen mun mielestä.

Se on totta että alavääntö ei ole todellista tehoa mutta kun tuota pienen yksiön kokoista koppia perässä vedettäessä sielä alhaallakin tartteis olla jotain...  :P
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: hevonen - 14.11.2012, 07:54:29
Se on totta että alavääntö ei ole todellista tehoa mutta kun tuota pienen yksiön kokoista koppia perässä vedettäessä sielä alhaallakin tartteis olla jotain...  :P
No kyllä sen eron huomaa ja ite oon noissa pikkuvireissä pitänyt T:n muutaman kokeilun jälkeenkin. Vetää niin hyvin alhaalta ja aika harvoin mennään normaali liikenteessä lappu lattiassa pitkään jolloin sen A:n tuoman edun huomaisi huipputehoissa, muutama heponen...

Ps. Väännöllähän ne rallit voitetaan... ;D
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.11.2012, 09:10:09
No kyllä sen eron huomaa ja ite oon noissa pikkuvireissä pitänyt T:n muutaman kokeilun jälkeenkin. Vetää niin hyvin alhaalta ja aika harvoin mennään normaali liikenteessä lappu lattiassa pitkään jolloin sen A:n tuoman edun huomaisi huipputehoissa, muutama heponen...

Ps. Väännöllähän ne rallit voitetaan... ;D

Sitten se T-nokka vaihdetaan takasin jos näyttää siltä ettei vaunu perässä pärjää tuolla A-nokalla.
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: hevonen - 14.11.2012, 11:38:02
Sitten se T-nokka vaihdetaan takasin jos näyttää siltä ettei vaunu perässä pärjää tuolla A-nokalla.
Pärjää sillä mutta kulutus on aika paljon isompi.
Mut jos sillä ei oo niin väliä niin... :)
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.11.2012, 13:03:18
Pärjää sillä mutta kulutus on aika paljon isompi.
Mut jos sillä ei oo niin väliä niin... :)

Katotaan miten käy.  :P

Kyllä sillä kulutuksella on väliä.  :P
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: perttu - 14.11.2012, 21:06:44
Aina kannattaa muistaa että vääntö sitä massaa liikuttaa......................
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: janne81 - 14.11.2012, 21:20:57
Aina kannattaa muistaa että vääntö sitä massaa liikuttaa......................
;D arvasin että joku jenkkiautohenkinen takertuu mun mielipiteeseen, kiusaan aina työmaallakin jenkkimiehiä tuolla sanomallani.
Tottakai vääntöä olla pitää ilman sitä ei ois tehoakaan. Nyt riittää OT.
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: sekokupu - 14.11.2012, 21:28:47
Ei se alakierroksilta mene millään lailla puhdittomaks, hyvin minimaalinen ero. Mukavin ero mitä huomaa T -> A on vetoalueen piteneminen. Ennen nokan vaihtoa kickdown oli kyllä turhin ikinä.

Edit: Siltä vaikuttaa myös että normaalille käyttöalueelle tulee myös enemmän käytettävää tehoa. Eli ei välttämättä kopinkaan vetäminen huonone, vaan päin vastoin.
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: Turbo 242 - 15.11.2012, 06:15:48
Ei se alakierroksilta mene millään lailla puhdittomaks, hyvin minimaalinen ero. Mukavin ero mitä huomaa T -> A on vetoalueen piteneminen. Ennen nokan vaihtoa kickdown oli kyllä turhin ikinä.

Edit: Siltä vaikuttaa myös että normaalille käyttöalueelle tulee myös enemmän käytettävää tehoa. Eli ei välttämättä kopinkaan vetäminen huonone, vaan päin vastoin.

Ok. En malta odottaa ensi kesää että pääsee koestamaan tämän asian.  :D
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: jokeRape - 29.01.2016, 13:40:54
Itsellä olisi sama edessä, b200et -> b230fk/ft. motronic ohjaamassa. Jos vaihto onnistuu suoraan niin onko iskutilavuuden (0.3L) kasvulla merkitystä..?
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: TVS - 29.01.2016, 22:05:56
Suositan laittamaan 230et:n osat siihen tai vaihtamaan LH:lle. Jollet aio ihmeemmin virittää niin voit käyttää vakioruiskuakin, mutta täyskaasulla fuelcut tulee melko lailla varmasti vastaan eli sen ansiosta vakioahdoillakin tarttisi lastun, ja pääasiassa lastutetun motikan kulutus on roisi koska suurin osa lastuista vie osakuormasopat tosi sakeelle.

Mulla oli 230FT peruskone jossa A-nokka, mutta motronicci ohjaamassa. Vakiolastulla ja vakioahdoilla sopivissa oloissa onnistuin pari kertaa saamaan fuelcutin aikaiseksi, mutta lastulla se kärsi ottaa sen kun ahdin sovulla antaa (210-220hp). Jos pidät vakioahtimen mikä FT/FK koneissa on, on aivan yksi lysti käytätkö A vai T nokkaa, kummallakin 4000rpm kohdilla on se noin 200hp ja siitä se ei vakioahtimella edellämainittua ylemmäksi käytännössä nouse.
Otsikko: Vs: Et -> ft lohko
Kirjoitti: jokeRape - 06.02.2016, 00:00:23
juu ostin ekan turbo volvon b200et josta oli ahdot käännetty tappiin eikä tehty mitään muuta.. ahtimen kanssa ei  vielä ihme kyllä tullut ongelmia, mutta fuelcutti iski kyllä yleensä aina kun ahtoi sinne kilon paikkeille ja sitten menikin jossain kohtaa kiertokanki poikki  :buck2:
Nyt on 900 turbon 2.3 alakerta hommattu, ja se on tarkotus laittaa tilalle uusilla tiivisteillä ja laakereilla.. kansi pajan kautta päälle. pikku hiljaa uutta konetta nippuun :)
lastukin kyllä löytyy ja motronicistahan saa säädettyä kunnolla soppaa mutta seos mittari on ostoslistalla ennen lastua :D
vakio ahtimeen tyydytään nyt ja varmaan noin 0.8bar