Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: kulmave - 15.11.2012, 20:13:01
-
Vaihdan vanhan zenithin tupla su kaasareihin. Mitä otettava huomioon ja mitä muuta kuin sarjat vivustot yms tarvitaan? Mistä alipaine jakajan säätimelle? Niin ja auto on 65 Amazon b18a
-
Riippuu mitä sinulla on jo. Vivusto on ainakin täysin erilainen.
Ryyppyvaijeri täytyy viritellä sellainen mikä jakaantuu kahdelle yhdestä tai sitten kaksi vaijeria.
Pitempi alipaineletku tehostimelle.
Omissa hs6:ssa ei ollut paikkaa jakajan alipaineelle joten alipainesäätö olisi hyvä lukita jakajasta.
Sitten SU:n imupakosarjamöltistä on lähtö kahdella putkella, B18a sarjasta yhdellä.
Siinäpä ainakin tärkeimmät...säätöohjeet mulla löytyy noille jos tahdot...ja täydellinen toimiva paketti itse tehdyllä vivustolla(imu/pakosarja, kaasarit vivustoineen ja putsari) jos kiinnostaa :hello:
-
Kiitos vastauksesta, tavarat mulla jo ovat, mutta eikö alipainesäädön puuttuminen vaikuta käyntiin? Mitenkähän se oli tehtaalta tuplakaasareilla tullessa hoidettu! Kuvat aiheesta ovat tervetulleita.
Ajatuttaa myöskin vaihdosta saatava hyöty ettei pelkästään polttoaineen kulutus kasvaisi. Pitäiskö myös nokan olla hieman terävämpi?
-
Kyllä se alipainesäädön puuttuminen saattaa vaikuttaa hieman moottorin luonteeseen mutta ilman sitäkin sen saa toimimaan hienosti. Mulla ainakin pelasi hyvin. Ja saahan noita jakajan ennakoita muokattua oman mielensä mukaan.
En sitten tiedä millanen jakaja on b18b tai b18d:ssä ollut tehtaalta lähtiessä.
Kyllä tuo kaasarien vaihto vaikuttaa aika paljonkin kun tuo b18a imu ja pakosarja ei oo virtaavimmasta päästä ja tuon zenithin kurkustakaan ei mee ku pikkurilli läpi ;D.
C ja D nokalla on ainakin pelannu hyvin, jotkut on moittineet jyrkempiä nokkia noiden SU kaasarien kanssa.
Kulutus kasvaa varmasti ja kyllä tuo nokan vaihto tuo aina hieman lisätehoa.
Tappikoneen virityksestä löytyy kyllä täältä paljon...
-
Nuo SU:than oli alunperin sporttiversioissa ja pyhimyksessä käytössä ja tuplien kanssa käytettiin C-nokkaa ja korkeampaa puristussuhdetta ainakin pyhimyksessä.
Vanhempien sporttien jakajissa ei ollut ollenkaan alipainesäätöä eikä edes paikkaa alipainesäätimelle. Moisia jakajia olen nähnyt myös merimoottoreissa tosin en tieda onko niissä samanlainen ennakkokäyrä, kuin auton jakajissa.
Vanhemmissa oli myös pakosarja valurautainen yhdellä lähdöllä ja imusarja alumiininen.
BTW tuoltahan noiden koneiden speksit löytyy hyvinkin tarkkaan:
http://www.volvoamazonpictures.se/documents/Volvo_Amazon_manuals_en.htm
-
Pakko kantaa tikku ristiin. Nimittäin itse kun ajelin aluksi yhdellä kaasarilla (oli tosin su hs6, ja valu imu-pakosarja) niin kulutus oli talvella 13.5 luokkaa. Kun vaihdoin tuplat (hs6) niin kulutus tipahti melkein puolella. parhaillaan tuplat kuljetti 6.7/100 kulutuksella talvella. (täyden tankin ajoin tyhjäksi kun mittasin).
Tosin vaihdoin kaasarien lisäksi samalla vakiokannen madallettuun versioon ja peltipakosarjan. Tehoero oli huima ! Tähän asti oli vakio A-nenä. Myöhemmin meni sitten K-nokka koneeseen ja väännöt mielestäni parani ja veto riittää pitemmälle. muuten ei nokalla suurta eroa ollut havaittavissa.
Suosittelen K-nokkaa HS6:ille !
edit. Omissa kaasureissa löytyy virranjakajan alipainelähtö. Mutta en ole huomannut mitään eroa käynnissä kun olen kokeillut sitä paikallaan ja irrallaan tukittuna ???
-
Olen ajanut monella eri volvon kaasarilla ja mikään ei ole vienyt 13,5 litraa jos ovat olleet kunnossa. Tuplatkin menevät parhaimmillaan pienellä, mutta niin yhdellä kaasarilla varustetutkin. Onko sun tarkoitus virittää autoa vai minimoida bensankulutus. Vai haluatko tuplat puhtaasti fiilissyistä?
K-nokka kyllä pienentää myös minun mielestäni bensankulutusta, ellei sitten poljennan määrä kasva samassa suhteessa.
-
Riippuu mitä sinulla on jo. Vivusto on ainakin täysin erilainen.
Ryyppyvaijeri täytyy viritellä sellainen mikä jakaantuu kahdelle yhdestä tai sitten kaksi vaijeria.
Pitempi alipaineletku tehostimelle.
Omissa hs6:ssa ei ollut paikkaa jakajan alipaineelle joten alipainesäätö olisi hyvä lukita jakajasta.
Sitten SU:n imupakosarjamöltistä on lähtö kahdella putkella, B18a sarjasta yhdellä.
Siinäpä ainakin tärkeimmät...säätöohjeet mulla löytyy noille jos tahdot...ja täydellinen toimiva paketti itse tehdyllä vivustolla(imu/pakosarja, kaasarit vivustoineen ja putsari) jos kiinnostaa :hello:
Joo säätöohjetta kiitos! :D
-
8)No juu, fiilistelyä vain. Ovat niin mahdottoman komeat kiilloitettuine luistikammion kuorineen. Jos nyt kuitenkin haluaisin alipainesäätimen toimintaan, niin oliskos jonkinlainen välilaippa ulosotolla siihen sopiva viritys vai joku muu systeemi? Olis hienoa jos jollakin olisi kuva miten asia toteutettuna näkyy.
-
8)No juu, fiilistelyä vain.
Todella hyvä syy sillä ne SU:t on kyllä hienot. :)
Alipaine otetaan muistaakseni kaasuläpän ja moottorin välistä eli lienee sama ottaa se imusarjasta jossa lie, jos ei valmista lähtöä niin tulppia ainakin joihin löytyy liittimiä.
Korjatkoon joku, jos muistini pätkii.
-
Samaa mieltä, on komiat kaasarit 8)!
Säätöohjetta:
Neula tulee olla niin että neulan kynnys on männän alapinnan tasalla.
1.Suutinputken asento säädetään karkeasti siten että ruuvataan säätömutteri täysin ylös ja sen jälkeen 1,5 kierrosta alaspäin, molemmat kaasarit näin.
2.Kierrä joutokäynnin säätöruuvit niin kiinni että ne juuri koskettavat kaasuläpän akselin vipuja läppien ollessa täysin suljettuina ja kierrä ruuveja vielä puoli kierrosta kiinnipäin.
3.Täytä vaimenninsylinteri SAE20 (ei moniast.) moottoriöljyllä niin että alipainemännässä oleva sylinterimäinen osa täyttyy mutta ei sen yläpuolinen tila. Jotkut ovat käyttäneet automaattilaatikkoöljyä, korjatkaa jos olen väärässä.
4.Käynnistä moottori ja säädä joutokäynnin kierrosluku 500...700r/min. Säädä kierrosluku siten, että molempien kaasarien imuääni kuuluu yhtä voimakkaana. Aja moottori lämpimäksi.
5.Säädä suutinputkien korkeus eli seossuhde säätömutterillä niin että kierrosluku on suurin koskematta enää joutokäynnin säätöruuveihin. Kierrä säätömutteria aluksi alaspäin jolloin seos muuttuu rikkaammaksi, kunnes käynti muuttuu epätasaiseksi ja sen jälkeen jälleen ylöspäin kunnes käynti on tasaista. Säädä yksi kaasari kerrallaan.
6.Tarkista tämän jälkeen joutokäynnin kierrosluku ja säädä tarvittaessa yhtä paljon molemmista kaasareista.
7.Tarkista seossuhde nostamalla alipainemäntää esim. talttapäisellä ruuvimensselillä siten että käännät ruuvaria niin että mäntä nousee vain taltan verran(tämä sen takia että kumpaakin mäntää tulee nostettua yhtä paljon. Tähän on olemassa oma nostotappi mutta itse käytin ruuvaria missä oli n.6-7mm talttapää) vuorotellen molemmista kaasareista. käynnin tulee muuttua epätasaiseksi samalla tavalla kummallakin kaasarilla ja käynnin tulee pudota noin 200r/min. Jos moottori sammuu mäntää nostettaessa, on toisen kaasuttimen seos liian laihaa. Jos kierrosluku kohoaa on toisen kaasuttimen seos rikasta.
Ryyppy:
1.Vedä rikastimen nuppia noin 15mm ulospäin.
2.Löysää vaijerin ruuvia ja kohota vipua niin paljon että suutinputki juuri alkaa laskeutua.
3.Kierrä nopean joutokäynnin säätöruuvia niin että se juuri kosketta vivun nokkaa ja kiristä vaijerin ruuvi tähän asentoon.
4.Säädä toinen samoin.
5.Tarkista rikastimen nuppia vetämällä että vaikutus on molempiin kaasuttimiin samanlainen ja samanaikainen.
Tämä on normaali säätö. Kovalla pakkasella voi olla tarpeen säätää nopea joutokäynti vielä nopeammaksi.
-
Isot kiitokset säätöohjeista!! On meikäläisenkin aivoille tarpeeksi selkeetä tekstiä.. ;D
-
Suutinputket on keskitettävä myös. Eli ihan enstex: Löysää suutinputken kiinnitysmutteri, ruuvaa sitten putki ylös, ja kiristä putken kiinnitys.
-
Suutinputket on keskitettävä myös. Eli ihan enstex: Löysää suutinputken kiinnitysmutteri, ruuvaa sitten putki ylös, ja kiristä putken kiinnitys.
Hyvä pointti, pääsi unohtumaan :idiot2:!
Ja sen keskityksen pystyy tarkastaan sillä kun nostaa alipainemäntää ylös ja päästää alas niin se pitää tavallaan ihan "kilahtaa" pohjaan.
Ja sitten vielä sellanen juttu että alipainemäntä ja tuo kansi on aina pari ja niitä ei saa sekoittaa keskenään.
Juutuupistakin löytyy muistaakseni jotain säätövideoita ym.
-
Joo kyl on tullu kateltua noita youtube säätö pätkiä, mutta oli kyllä ihan kiva saada selkeällä suomenkielellä ohjeet myös. :)
-
Luisteja ja kupuja saa sekoittaa jos ne vajoaa eri nopeudella umpeen teipattuna
-
Onko täällä noita HS6:ten neula-asiantuntijoita ? Kun noita tuntuu riittävän erilaisia niin millaisia kannattaisi kokeilla. Autossa nyt kiinni käsituntumalla kokeiltuna tasaisesti ohenevat( en muista kirjaimia) ja toisissa kaasareissa taas on neulan puolessavälissä selkeästi reilusti kapenevat neulat.
Auto on kuitenkin käyttöautona ja nykyiset neulat onkin ihan hyvät, mutta tuntuu että bensan saanti ei riitä oikein jos ajelee kovempaa. Suuttimet on kyllä aika pienellä mutta kone kuitenkin toimii ihan mukavasti tuolleen normiajossa ja pienillä kierroksilla.
Ihan karkeasti voiko sanoa millaista neulaa mihinkin tilanteeseen ?
-
Mulla on Des Hammilin kirja powertuning Su-carbs. Paljon on ryönää sivujen välissä
mutta mm. neulojen tekoon keskitytty huolella sekä perussäätöön ihan
oikean auton säädön kautta. Hyvä kirja kaiken kaikkiaan, hinta
joku 30e suomalaisesta kirjakaupasta tilatessa. Voi suositella
Luisteja ja kupuja saa sekoittaa jos ne vajoaa eri nopeudella umpeen teipattuna
Jep, mulla on atm 4 paria noita kaasareita, männät ja kannet sekotettu niin että saatu
tasasesti vajoovat parit. Sille oli ohjearvoki millä vauhilla niitte kuuluu tippua mut en nyt ulkoota muista.
Sen verta huomiota sekotukseen että jo HS-sarjaa oli sekä fixed- että spring-version neuloin.
Tuossa fixed-systeemissä tosiaan tarvii keskittää neulat ettei hinkkaa seinään.
Spring-loaded versiossa neula on jousen päässä, jolloin se itse hoitaa keskityksen,
varjopuolena se taas nojaa koko ajan suutinputkeen ja kuluttaa sitä liikkuessaan ylös alas.
Tämä huomio siksi että noitten eri tyyppien neulat ei käy sellaiseen mäntään joka on toista tyyppiä,
koska neulan kiinnitys-istukka on erilainen.
Hif-sarja sitten aina noilla spring-loaded neuloilla.
-
Paljon hyvää tietoa olen saanut tästä ketjusta, etenkin säätöohjeet ovat mannaa, kiitos siitä. Mistähän saisi suutinputken uimurikammion pohjaan sopivia kumitiivisteitä, vai onko hankittava kokonaan uudet suutinputket jotta bensan tippuminen lakkaisi? Vanhoissa näkyi olevan aikamoista muodonmuutosta havaittavissa.
-
Cvi-automotive tjsp ruotsissa myy su-osia, etenkin hs-sarjan, lähes kaikki nippelit yksittän. Tosin hinta tais olla lähes tuplat vs burlen fuel systems englannissa, joka omistaa tätä nykyä su:n toiminnan ja restauroi sekä uustuottaa varaosia. Sieltä saat mitä ikinä tarvitset. Tosin onnea saada yhteyttä sinne. Itse olen neljästi yrittänyt saada yhteyttä tuloksetta, eikä ole edes mistään pikkutilauksesta kyse. Paypal maksussa taas listasta ei löydy suomea lähetyskohteeksi.
Olen vanteitakin (uusia) yrittäny briteistä ostaa, tuloksetta.
-
Ite takkusin myös noiden suutinputkien kumien kanssa ja kävin monessa liikkessä kyselemässä samanlaisia mutta joka paikassa vain tavallisia o-renkaita. Ostin loppujen lopuks kourallisen niitä ja sain ne kyllä tiiveiksi mutta suosittelen silti hommaamaan oikeanlaiset tai ottamaan sammuttimen mukaan autoon ;D.
Olis se sammutin kyl muutenkin hyvä olla kun ei näihin vanhuksiin oikein saa muutakun liikennevakuutuksen jos ei oo museoitu >:(
-
No juu, siksi näitä kyselinkin. Palomieheksi en mielelläni rupea ja kulkupelin haluaisin pitää kunnossa.
-
Pakko upata hiukan vanhaa aihetta- tilaus burlenilta onnistui vihdoinkin su-osista.
Jostain syystä sähköpostini (g-mail) väittää ettei sähköpostia voitu toimittaa, mutta toisesta
päästä sain kuitenkin viestin tänään että ovat monesti yrittäneet vastata
minulta saamiinsa sähköposteihin mutta heillä sama homma väittää ettei sähköpostiani ole olemassa :o
Anyways, pistin sinne faxia ja pyysin ottamaan yhteyttä sähköpostiin jostain muualta, ja nyt siis onnistui.
Hyvin mystinen tapaus ::) Pääasia että nyt saa tilattua originaaleja su-kaasuttimen osia englannista.
-
InlineFour, jokos tilauksesi on lähtenyt eteenpäin ? Tuli vaan tuossa mieleen jos pääsisi kuokkimaan samaan tilaukseen V:>
-
InlineFour, jokos tilauksesi on lähtenyt eteenpäin ? Tuli vaan tuossa mieleen jos pääsisi kuokkimaan samaan tilaukseen V:>
Läks jo ainaki sivujen mukaa vaikka vasta aamulla maksoin paypalin kautta :-\
Ens kerralla sit ku ens kerta tuloo :buck2: Mitä oisit ollu vailla? Aika paljon tilasinki jos sattus olee just sitä.
-
Neuloja oisin vailla. En oikein tiedä mitä neuloja kylläkään, jotain millä saisi vähän enemmin ainetta kurkut auki ollessa. Kesällä kiinni menevissä kaasareissa on KD:t, autossa tällä hetkellä olevista kaasareista en muista, saattoi olla samat.
KN neuloja tuolla jossakin sanottiin käytettävän noissa kilpaluokissa. Sellaisia olisi kiva kokeilla.
Ja niitä bakeliittilevyjä oon ajatellut, kun ei sellasia ole.
-
Neuloja tulee mut reilusti rikkaammat ku KN, ja bakeliittilevyjä otin vaa yhe parin :-\
-
Mulla on bakeliittilevyä n 1/4 neliön pala kotona jos haluaa nysvätä :-\
-
Sen verran vielä ot että jos nuo onnistuu niinkun pitäs ni tilaan kyllä
ennen ajokautta vielä toisen kerran sieltä tavaraa :)
Voin vaikka pistää sillon jonku pienimuotosen kimppatilaus-topicin pystyyn jos joku just
haluu neuloja, jousia, bakeliittilevyjä yms sieltä tilailla :)
-
Niin noita jousia nimenomaan tarvitseekin !
Onko tuota bakeliittia kuinka vaikea kikkailla ? Kaiketi onnistuu ihan itse tekemällä, voisin kuvitella.
hyvoneju: Paljonko velotat tarvittavasta määrästä levyä jos kokeilen tuota ?
-
Tietämättä kaasuttimien kuntoa kehoitan ostamaan koko korjaussarjan ja purkamaan kaasuttimet perusteellisesti. Korjaussarjassa tulee mukana kaikki tarpeellinen, palikoita yksitellen tilaaminen tulee kalliimmaksi. Esim. suutinputken ympärillä on korkkitiiviste ja jos kaasarit ovat olleet pitkään käyttämättä ovat ne varmasti haperot. Pakosarja on suoraan alla - tuskin haluat bensan valuvan sen päälle.
Korjaussarjaa voi tiedustella myös täältä:
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/
-
Tietämättä kaasuttimien kuntoa kehoitan ostamaan koko korjaussarjan ja purkamaan kaasuttimet perusteellisesti. Korjaussarjassa tulee mukana kaikki tarpeellinen, palikoita yksitellen tilaaminen tulee kalliimmaksi. Esim. suutinputken ympärillä on korkkitiiviste ja jos kaasarit ovat olleet pitkään käyttämättä ovat ne varmasti haperot. Pakosarja on suoraan alla - tuskin haluat bensan valuvan sen päälle.
Korjaussarjaa voi tiedustella myös täältä:
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/
Tilasin ihan täydet rebuild kitit. Yksittäin tilasin yhteen kaasuttimeen kaasutinpariin sitten kaiken aivan uutta ( paitsi vivut)
kohoja ja suutinputken korkeudensäätömekaniikkaa myöden missä on se jousi.
(http://i576.photobucket.com/albums/ss203/IceV_760/LPGHIF_GS_zps647b2e48.jpg)
LPG ( nestekaasu) adapterit SU HIF6:siin, nää ne vasta oisko jottaa :P :P
Magneettikytkin kaasun/ bensan välille, vähän paineensäädinta yms rojua,
kaasupullo takakonttiin ja menoks :P
-
WOUW! Mistä sie tollasen kuvan bongasit? :buck2:
-
Joku hollantilainen sivusto voin ettii sen jahka joudan löytyy helposti
-
LPG ( nestekaasu) adapterit SU HIF6:siin, nää ne vasta oisko jottaa :P :P
Magneettikytkin kaasun/ bensan välille, vähän paineensäädinta yms rojua,
kaasupullo takakonttiin ja menoks :P
Olisi kyllä mutta täällä armaassa kotomaassa nestekaasu taisi olla pilalle verotettu likkennepolttoaineena... :idiot2:
Muualla euroopassa on jonkin verran veteraanejakin jotka kulkee nestekaasulla joka olisi päästöiltäänkin bensaa puhtaampaa...
-
Juuri Hollanti on notkollaan LPG-muunnettuja wanhoja Volvoja:
http://www.volvo-klassiekers.nl/voorraad_amazon.htm
Ja yksi tuttu väsäsi Amazoninsa kulkemaan Suomessa kaasulla jo 70-luvulla.
-
no niih, vihdoinkin olen saanut su vermeet paikoilleen ja säädotkin jotakuinkin kohalleen. Hienosti suhisevat tyhjäkäynnilläkin. Innolla odottelen vappua jolloin on ollut tapana kesän ensi ajot suorittaa. Ilmanpuhdistimet vielä jostakin niin kaikki on koneen puolella kunnossa. Komialta näyttävät kiiloitetut kaasarit. Sattuiskohan jollakin olevan kuvaa mitäkautta rikastinvaijerit olette saaneet kulkemaan nätisti tai miten ne tehtaalta lähtiessä ovat kulkeneet?
-
Ei mulla ole harmaintakaan käsitystä miten ovat alkuperäisesti olleet mutta niputin yhteen ja siinä ovat...
-
http://sucarb.co.uk/linkage-parts/couplings/throttle-and-choke-connection-assembly-5-16in.html
Ajattelin linkittää tänne. Säästää ISON vaivan kunnei tarvitse porata reikää kaasuläppäakseliin eikä irrottaa
vanhasta akselista sitä erikoista vipua jolla tuplakaasarien välitanko sitten avaa kaasuläppiä.
Varmasti saa Suomestakin, ja varmasti halvemmalla, mutta ajattelin linkittää edes idean elämän helpottamisesta
sen homman saralla. Itse olen todennut olevan aivan rektaalista irrottaa vanhoista akseleista niitä härdellejä,
todellakin sen parin kympin arvoiset mitä nuo maksaa ( kunnei jaksa etsiä Suomesta) eikä noita
tarvii kun sen 2 tosiaan. Vaihtuu suoraan irrottamalla välivivustosta ne ihme klunssipallurahommat ja laittamalla nui tilalle.
-
no niih, vihdoinkin olen saanut su vermeet paikoilleen ja säädotkin jotakuinkin kohalleen. Hienosti suhisevat tyhjäkäynnilläkin. Innolla odottelen vappua jolloin on ollut tapana kesän ensi ajot suorittaa. Ilmanpuhdistimet vielä jostakin niin kaikki on koneen puolella kunnossa. Komialta näyttävät kiiloitetut kaasarit. Sattuiskohan jollakin olevan kuvaa mitäkautta rikastinvaijerit olette saaneet kulkemaan nätisti tai miten ne tehtaalta lähtiessä ovat kulkeneet?
Mä paalaan koko auton kun ei meinaa löytyä kirveelläkään sopivia säätöjä... Hermot meinaa loppua.
Nii siis mä hommasin kans huoltosarjan ja paljon on vikoja ollu mut ei meinaa tulla kesää eikä tyhjäkäyntiä :)
-
Niin ei kait siinä enää isosta tarvitse kiinni olla kun kaasuttimet kait on käyty läpi täydelleen? Luonnollisesti jos on ilmavuotoa läppäakselien kohdalta tai muualta niin ei sitä tahdo saada viimeisen päälle tasaiseksi alle tonnin kierrosluvulla. Että tällainen tyhmä kysymys: Miten vika ilmenee? Luonnollisesti oletan että moottori on muilta osin kunnossa eikä jakaja ole väljä.
-
Ostin hiljattain 97 vuodesta asti käyttämättä olleen pv volvon, jossa on nämä tupla su:t kiinni.
Pienen hinkkauksen ja ultraäänipesurin jälkeen toimivat kyllä oikeen mallikkaasti ja säätöohjeistakin oli apua. :)
Uimurikammioista suuttimelle lähtevät bensaletkut ei kylläkään tiivistynyt ensimmäisellä kertaa ihan kauheen hyvin ja jäi edelleen se niiden tiivistyminen vähän hämärän peittoon.. Lähtee nykäisemällä nimittäin irti..
-
Ostin hiljattain 97 vuodesta asti käyttämättä olleen pv volvon, jossa on nämä tupla su:t kiinni.
Pienen hinkkauksen ja ultraäänipesurin jälkeen toimivat kyllä oikeen mallikkaasti ja säätöohjeistakin oli apua. :)
Uimurikammioista suuttimelle lähtevät bensaletkut ei kylläkään tiivistynyt ensimmäisellä kertaa ihan kauheen hyvin ja jäi edelleen se niiden tiivistyminen vähän hämärän peittoon.. Lähtee nykäisemällä nimittäin irti..
Juu, uudetkin letkut on tuollaiset.
Siellä uimurikammion puolella on rakenne sellanen, että letkun päälle tulee eka mutteri, sitten messinkiprikka,
sitten kumitiiviste. Ja nämä kaikki mahtuu letkun päältä pois päältä. Uusi kumitiiviste kyllä tiivistää nuo.
Letkuhan on itsessään sen pituinen ettei se pääse pois sieltä, ja mutteri taas ohjaa uimurikammion
reiän kanssa sen letkun suoraksi tiivisteeseen nähden jolloin sen ei pitäisi vuotaa.. :buck2:
Mulle tulee uusia noita pelkkiä letkun tiivistekumeja jahka ne taikoo jostain kuukauden uupuneet KD-neulat burlenilta >:(
-
(http://i576.photobucket.com/albums/ss203/IceV_760/SU-Carburettor/2013-04-30093920_zps792b2bcb.jpg)
Osanumero AUC 1924. Tosi hyviä, riittää pito jo sormikireydellä kahden kaasuttimen jousia vasten ettei luista akselilla.
Kaikista vaikein homma kunnostuksessa kotisepolle ja irmelille on mun mielestä ollut vanhan kääntöhässäkän
irrotus akselista + uuteen akseliin saada reikä porattua juuri oikealle kohdalle akselia, ja suoraan.
Noilla pääsin, ja pääsee eroon tästä vaikeudesta. Ei voi kun suositella kaikille. Ja se helppous.. ::)
Noihan ei vaadi vivustollekkaan mitään muutoksia, avaa vaan sen väliakselin
käikäleitten mutterit, ja vetää ne irti, ja laittaa nuo tilalle.
E: Pitäisiköhän kyseisen topicin otsikko muuttaa joksikin " veteraaniautojen kaasuttimet" tms. koska
täällä on jo paljon tietoa, ja ehkä kiinnittää ylöskin? Josko käyttäjät
tulisivat ensiksi täältä lukemaan, ja kysyisivät yhdessä topicissa, voisi olla selkeämpi kaikille?
-
Nättiä on työ pässinpallien kanssa. Jatkakaa samaan malliin, viimeisen päälle tehden niin säädöt tulevat ikäänkuin itsestään ;)
-
Ajattelin jatkaa tätä hienoa topiccia.
Ja toisekseen haluan kiittää Inline Four:a suuresta avusta kaasarieni kanssa!
Asiaan, multa löytyy parikin aluimusarjaa jotka reikäjaoltaan sopivat SU:n kaasareille, ero on siinä kuinkan lähelle pakosarjaa kaasarit jäävät ja valukirjaimet JM1 (lyhyempi) ja JM2 (pitempi). 2:ssa oli vielä Volvo ja jokin numerosarja, ikäänkuin se olisi toisesta hiottu pois.
Kokeilin ja totesin et HS:t ja HIF:t evät sovi tuohon lyhempään imusarjaan. Tietääkö joku mille kaasareille se on? Kuvien perusteella ströpätkin on sopimattomat.
-AKK-
-
Ajattelin jatkaa tätä hienoa topiccia.
Ja toisekseen haluan kiittää Inline Four:a suuresta avusta kaasarieni kanssa!
Asiaan, multa löytyy parikin aluimusarjaa jotka reikäjaoltaan sopivat SU:n kaasareille, ero on siinä kuinkan lähelle pakosarjaa kaasarit jäävät ja valukirjaimet JM1 (lyhyempi) ja JM2 (pitempi). 2:ssa oli vielä Volvo ja jokin numerosarja, ikäänkuin se olisi toisesta hiottu pois.
Kokeilin ja totesin et HS:t ja HIF:t evät sovi tuohon lyhempään imusarjaan. Tietääkö joku mille kaasareille se on? Kuvien perusteella ströpätkin on sopimattomat.
-AKK-
Voisiko se imusarja olla yksiaukkoiselle pakosarjalle? Tuplareikäinen on varmaan vähän ulkonevampi? Eli vuosimalli 66 ja vanhempi?
-
Pätevä ajatus. Tähän en itse pysty vastaamaan kun löytyy vain kahden lähdön p-sarjoja.