Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Kalle - 17.11.2012, 20:01:18

Otsikko: 240 b200k -87 - käynnistymisongelma
Kirjoitti: Kalle - 17.11.2012, 20:01:18
Eilen kotiin ajellessa auto sammui 50kmh alueella alamäessä 150 metriä ennen kodin parkkista. Auto lähti kuitenkin startatessa ihan hyvin käyntiin eikä tarvinnut työntää perille :D Tänään kun lähdin liikenteeseen niin käynnistyminen oli vaivalloista ja kun liikkeelle pääsi niin kokoajan pitää ajaa huikka päällä koska muuten meno hyytyy. Ilman ryyppyä ei meinaa pysyä millään käynnissä (siis auto)  ;) . Kaasarissa on tiivisteet paskat ja uudet haen ensiviikolla kun kaasutinexpertti saa niitä varastoon. Missä mahtaa olla vika? Miten kaasarin kalvojen rikkoutuminen ilmenee/vaikuttaa auton toimivuuteen? Onko kellään ollut vastaavaa vikaa? Kaasari on muistaakseni 2-kurkkuinen solex.

Kiitos vastauksista.


- Kalle -
Otsikko: Vs: 240 b200k -87 - käynnistymisongelma
Kirjoitti: 240 - 17.11.2012, 20:08:52
Tyhjäkäynti solenoidi ei saa virtaa.
Otsikko: Vs: 240 b200k -87 - käynnistymisongelma
Kirjoitti: jar-ii - 18.11.2012, 03:10:30
Mulla oli sama. Solenoidin sulake palanu, mutta samalla vilkutkaan ei toiminu.
Otsikko: Vs: 240 b200k -87 - käynnistymisongelma
Kirjoitti: Kalle - 18.11.2012, 08:41:21
Mistä löydän solenoidin sulakkeen? Onko kabiinissa kuskin jalkatilassa vai onko tuossa mallissa jotain sulakkeita myös konehuoneen puolella?
Otsikko: Vs: 240 b200k -87 - käynnistymisongelma
Kirjoitti: lassii - 18.11.2012, 10:33:51
Mistä löydän solenoidin sulakkeen? Onko kabiinissa kuskin jalkatilassa vai onko tuossa mallissa jotain sulakkeita myös konehuoneen puolella?

Kaikki siel jalkatilassa. Manuaalista löytyy sulakkeiden järjestys. Voithan tehä heittopiuhalla testin, ottaa suoraa akulta virran solenoidille ja kattoo miten käy. Siis ihan testimielessä tietenkin.
Otsikko: Vs: 240 b200k -87 - käynnistymisongelma
Kirjoitti: Kalle - 18.11.2012, 11:41:14
Kävin tarkistamassa sulakkeet ja ne on ehjiä kaikki . Samalla tarkistin kaasarille tulevat piuhat ja ne on hyvin kiinni. Täytyypä lähteä huikka päällä ajelemaan isän tykö ja kattella sen kanssa ongelmaa kun tuo tietää nuista kulkimista hieman enemmän kun meikäläinen.
Saattaapi olla että tehdään tuo heittopiuhatesti ja katotaan mitä tapahtuu. Kiitos kovasti vinkeistä
.
Otsikko: Vs: 240 b200k -87 - käynnistymisongelma
Kirjoitti: Liina - 18.11.2012, 13:09:36
Mulla tuollaisessa Solex Cisacissa löystyi aikoinaan seosruuvi ja tärinässä putosi kokonaan... Syyksi paljastui se, että kyseisen seosruuvin/neulan o-rengas oli katkennut, eikä siten lukinnut ruuvia paikalleen.

Jos seosruuvi on päässyt irti, niin oire juuri tuon kaltainen. Ei käy tyhjäkäyntiä. Voimakkaasti ryypytettynä jaksaa käydä (täristäen) korkeaa tyhjäkäyntiä. Ilman ryyppyä joutuu pitämään reippaasti kierroksia, että pysyisi käynnissä. Ilman seosruuvia saa raakasti liikaa ilmaa.

Omalla kohdalla onni onnettomuudessa oli, että seosruuvi oli pudonnut pohjapanssariin, ja puolivahingossa sen huomasin, kun aloin ihmettelemään, että mikäs tämän auton nyt yhtäkkiä tuli.  Sen jälkeen olen varmuuden vuoksi pitänyt kumitulppaa seosruuvin kolossa, jos joskus sattuisi uudelleen vastaava tilanne. Tietysti seosruuvissa on myös uusi o-rengas, joka pitelee ruuvin säädetyssä asennossaan. Se tulppa siin vain varmistuksena.
Otsikko: Vs: 240 b200k -87 - käynnistymisongelma
Kirjoitti: Kalle - 18.11.2012, 14:42:42
Näytti kaasarissa olevan kaikki ruuvit paikallaan ja ruuveja pyörittelemällä auto pysyy nyt tyhjäkäynnillä mutta ravistaa edelleen voimakkaasti.Solenoidi ei reagoinut mitenkään kun otti kaasariin tulevista kahdesta liittimestä ylemmän irti. Nyt menee homma mystiseksi... Kaasarissa on ilmavuoto joka todennäköisesti aiheuttaa ravistamisen ja tyhjäkäyntikäyntiongelman (korjailtu jo tahnalla). Kaasutinexpertti lupaili että keskiviikkona olisi osat noudettavissa. Vaihdan ensiviikolla kaasuttimen tiivisteet ja kalvot ja sitä kautta sitten ongelmaa purkamaan.
Otsikko: Vs: 240 b200k -87 - käynnistymisongelma AUTO KORJATTU!
Kirjoitti: Kalle - 24.11.2012, 13:04:46
 ;D Tänään vaihtelin kaasarin tiivisteet ja yhden kalvon ja ongelma on poistunut. Nyt nautiskelen ajosta. Ekaa kertaa ikinä tein tuollaisen korjauksen (isi vahti vieressä) ja voin sanoa että onnistumisen fiilis on mahtava. JESH !!!

Kiitos kaikille vinkeistä.

Hymyilevin terveisin

-Kalle-