Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: TunturiPappa - 18.11.2012, 00:17:49
-
Visiona on laittaa taakse lisäperuutusvalot kun ei noilla alkuperäisillä tuikuilla oikein näe. Liekö silmissä vika vai missä.
Onko takakontissa joku paikka mistä voisi ryöstää virran valoille. Tuleeko esim. perävaunupistokkeen johdot takakonttiin asti vaikka ei ole koukkua autossa?
Kiinnostaa myös aikaisemmat keskustelut aiheesta jos niitä on. Koitin haeskella tuloksetta muutamilla hakusanoilla.
-
Tuolla on juttua: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12122.0
Itellä oli 240:issä 15w ledityövalo, mihin otin virran vakiopakkivalosta.
Pakki päälle, valo syttyi. Näki!
-
Jos oikeasti haluat valoa taakse, en laittais mitään ledejä vaan kunnollisen halogeenin sinne erikseen.Vaikka joku työvalo tjms. maksaa ehkä 20-30€ ja sinne kun tökkää vaikka 100W polttimon(vaikka vahvemmankin kun eihän se pakki taida olla päällä montaa tuntia yleensä..?) niin näkee tai on sokee.
Joskus laitoin takavetoon piruuttaan joutilaat halvat lisäpitkät taakse ja niihin kumpaankin 100W lamput.
Joo, jotenkin näki peruutella sen 5 metriä... ehkä. :)
-
Juu ostin jo viikolla motonetin halvimmat ja rumimmat valot mitä sai ja niihin 100w polttimot. Nyt vielä joku siisti kiinnike ja sähköt.
Tuolla keskustelussa oli kuvia ledeistä jotka oli tällätty volvon omiin umpioihin. Hienosti paistoi hankea vasten, mutta syksyn tihkusateessa, jossa sitä valoa tarvittaisiin, voipi tilanne olla toinen. En tiedä riittääkö noissa 100 wattisissakaan valomäärä.
-
Juu ostin jo viikolla motonetin halvimmat ja rumimmat valot mitä sai ja niihin 100w polttimot. Nyt vielä joku siisti kiinnike ja sähköt.
mutta syksyn tihkusateessa, jossa sitä valoa tarvittaisiin, voipi tilanne olla toinen. En tiedä riittääkö noissa 100 wattisissakaan valomäärä.
Pitkällekkö meinaat peruuttamalla mennä ?
Mulle on riittänyt tähän mennessä kaikissa autoissa ihan normi peruutusvalot.
-
Itse suosittelen uutta relettä, joka kytkee päälle pakkivalosta, ja uuden virtajohdon vetämistä sulakerasialta asti.
Yleensä katkaisijaa ja johdotusta ei ole tarkoitettu kovin suurelle virralle.
Keulaankin lisävalot kannattaa vetää oman releen kautta, vaikka se on tarkoitettu suuremmalle virralle.
-
Visiona on laittaa taakse lisäperuutusvalot kun ei noilla alkuperäisillä tuikuilla oikein näe. Liekö silmissä vika vai missä.
Onko takakontissa joku paikka mistä voisi ryöstää virran valoille. Tuleeko esim. perävaunupistokkeen johdot takakonttiin asti vaikka ei ole koukkua autossa?
Kiinnostaa myös aikaisemmat keskustelut aiheesta jos niitä on. Koitin haeskella tuloksetta muutamilla hakusanoilla.
Ei kai sulla Atte-Ville vielä ole ikänäkö ongelmana, juuri armeijasta kotiutuneena. :o
Mulla edellisessä V70 mkI:ssä tuli jatkuva virta takakontin tup.syt. töpseliin paksulla johdolla joten kai siitä olisi mahdollista ottaa melko iso kuormitus. Siis releellä pakkivaloihin kytkettynä. Ainakin iso kompuratoiminen kylmäkaappi toimii moitteettomasti. Myös joskus oli kaksi halogeenityövaloa kytkettynä ja homma pelasi.
-
Mulla ei moista pistoketta takarontissa, niin vetelin tänään sinne menemään piuhaa. Täytyy laittaa jokin siisti kytkin kojelautaan, jos sais hommailtua jopa alkuperäsen mallisen.
En tiiä onko ikänäkö vai mikä, mutta noilla omilla valoilla ei vaan hemmetti näje. Justiin tossa peruuttelin ja koitin ovestakin kurkkia mut pimmiä on pimmiä.
Ja niin, vielä ei oo kotiuduttu.
-
Tuossa mainostamassani led-työvalossa on se hyvä puoli että ei ollut teholtaan juurikaan vakio pakkivalopolttimoa suurempi, eli ei tarvinnu ainakaan relettä.
Asennus toki oli sieltä helpoimmasta, ei hifeimmästä päästä.
Virtajohto vakio pakkivalosta irti ja kiinni työvaloon ja maa itseporautuvalla peltiin.
-
Kyllä mäkin lähtisin pieniä ledityövaloja laittamaan jos lisää valoa tarvitsisi. Kokemusta ei ole, mutta arvelisin esim. tällaisien olevan varsin soivia pelejä lisäpakkivaloina http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/client/view/1860/73
Yllättävän tehokkaita nuo ledit ovat, ainakin 24 W ledityövalot lyövät mennen tullen 55 W halogeenit.
Mulla on kyllä 850 farmarissa tuollaiset aiemmin linkitetyt 5 W cree-ledit alkuperäispolttimoiden tilalla ja kyllä niilläkin mielestäni riittävän hyvin näkee vaikka olis sysipimeää.
-
Mulla ei moista pistoketta takarontissa, niin vetelin tänään sinne menemään piuhaa. Täytyy laittaa jokin siisti kytkin kojelautaan, jos sais hommailtua jopa alkuperäsen mallisen.
En tiiä onko ikänäkö vai mikä, mutta noilla omilla valoilla ei vaan hemmetti näje. Justiin tossa peruuttelin ja koitin ovestakin kurkkia mut pimmiä on pimmiä.
Ja niin, vielä ei oo kotiuduttu.
Katsastuksesta ei sitten mene läpi, jos on erillinen kytkin, koska peruutusvalo pitää toimia silloin kun peruutusvaihde on kytketty.
Ylimääräiset lamput takana kun kiinnostevat katsuriakin ;)
-
Valot on asennettu ja hyväksi todettu. Kytkenntä vielä vähän kesken kun ei ole kytkintä kojelautaan.
Mahtaisikohan mennä katsastuksessa, jos on erillinen kytkin mutta toimii vain kun on peruutusvaihde kytkenttynä?
Muistelen niin ettei saa olla ainakaan ajonaikana kytkettävissä päälle. Jos laittaa niin ettei toimi kun "sytytysvirta" on kytketty.
Laitoin nuo valot tuonne peräkonttiin sisälle, niin ovat säältäkin suojassa. Hyvät valot myös jos täytyy kuormata jotain autoon. Jos auto on sammuksissa ei parane pitkään loimottaa, hörppää virtaa mukavasti nuo 100 wattiset.
Joskus voisi laittaa jonkin kuvankin malliksi, jos joku muukin innostuu.
-
Onko pikkuautoilla ja raskaalla muuten eri säädökset. Raskaassahan SAA kytkeä niin että työvalojen kanssa palaa peruutusvalot, mutta työvaloja EI SAA kytkeä toimimaan peruutusvalojen seurana. Jos laittaisi omalle kytkimelleen työvalot, mutta silloin pitää laittaa valot päälle aina erikseen peruuttaessa.
-
Kahlailin läpi kaiken moisia säädöksiä ja en tajunnut juurikaan mitään. Olkoon nyt noin kun on, eli erillisellä kytkimellä saa päälle. Sulakkeen kun ottaa poijes katsastuksessa ni jospa kelpaa.
Vielä kun saa sopivan kytkimen kojelautaan niin voi viimeistellä tuotoksen.
-
Onko pikkuautoilla ja raskaalla muuten eri säädökset. Raskaassahan SAA kytkeä niin että työvalojen kanssa palaa peruutusvalot, mutta työvaloja EI SAA kytkeä toimimaan peruutusvalojen seurana. Jos laittaisi omalle kytkimelleen työvalot, mutta silloin pitää laittaa valot päälle aina erikseen peruuttaessa.
Esim. aura-autolla saa olla nk. auraus/suolausvalot, muistaakseni erillisellä kytkimellä, peruutusvalo tulee pakkivaihteen kautta.
-
Kahlailin läpi kaiken moisia säädöksiä ja en tajunnut juurikaan mitään. Olkoon nyt noin kun on, eli erillisellä kytkimellä saa päälle. Sulakkeen kun ottaa poijes katsastuksessa ni jospa kelpaa.
Vielä kun saa sopivan kytkimen kojelautaan niin voi viimeistellä tuotoksen.
No, kun katsastuksessa pitää kaikkien asennettujen valojen toimia niin, kun niiden on tarkoitus toimia, eli peruutusvalo peruutusvalona jne, jos on sellaisia valaisimia, mitkä ei toimi, niin ne on otettava pois. 8)
-
Ovat ne hankalia nua määräykset. Epäilen kyllä, että vaikka toimisi peruutusvalojen kanssa, eivät kelpaa kun täytyy olla kaiken näköstä E-hyväksyntää sun muuta...
-
Ovat ne hankalia nua määräykset. Epäilen kyllä, että vaikka toimisi peruutusvalojen kanssa, eivät kelpaa kun täytyy olla kaiken näköstä E-hyväksyntää sun muuta...
Niin, määräykset ovat aina hankalia,,sille ei mitään voi, toisia ne satuttaa kovaa, ja toiset ovat niiden puolella, mutta siinä on se pointti, että johonkin on aina raja vedettävä, liikenteessäkin.
Kaikki märäykset ei miellytä kaikkia, mutta laki on kaikille sama,,,periaatteessa.
Mietitääs asiaa nyt niin, että sulla on vaikka viisi peruutusvaloa, ja niillä erillinen kytkin, ilman merkkivaloa ( tai vaikka merkkivalollakin ) ja et huomaa peruutuksen jälkeen ottaa niitä pois päältä,,,arvaa, se ketä takanasi pimeällä ajaa,,,haluaisko se tehdä jotain. `?
No, tämä oli karrikoitu kommentti, mutta säännöt on sääntöjä, autoissakin.
-
peruutin eilen pimeällä pihanreunalla liikennemerkkiin.minä myös laitan kyllä nyt lisää valoa taakse jotenkin.katsotaan sitten katsastuksessa mikä on tuomio mutta nyt on pimeää ja tarvii valoa. aattelin laittaa perän alle vetokoukun rautaan kiinni jotain kompaktin kokoista.olisiko muilla laittaa kuvia toteutuneista ratkaisuista.
-
Jos haluaa pelata varman päälle niin tekee täysin laillisen ratkaisun tai sitten sellaisen että valot saa nopeasti pois katsastusta ajatellen.
-
Kyllä niissä määräyksissä ihan tolkku on, vaikkei sitä meinaa aina tajuta. Varsinkin kun ne on aika hankalasti selitetty mosnesti (riippuu tietty lukijasta).
Sen verran tehokkaat on ettei kyllä päälle varmaan unhotu, päivällähän noita taasen ei tarvitte.