Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kilroy - 18.11.2012, 16:38:35

Otsikko: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: Kilroy - 18.11.2012, 16:38:35
Morjes!

Elikkäs 945 b230ft -98 ongelmana on, kun polkasee kaasua ja laskee kaasun nopeasti ja antaa pudota kierrosten takasin tyhjäkäynnille niin moottori ei jää tyhkäynnille vaan sammuu suoraan. Sen jälkeen kun on sammunu tuolleen niin käynnistyminen on nihkeää joutuu sahaamaan ja antamaan kaasua, että saa taas pysymään tyhjäkäynnillä. Muuten toimii kyllä hyvin kiertää ilman ongelmia, käy tyhjäkäyntiä hyvin ja käynnistyy hyvin, paitsi silloin kun on juuri sammunut ja jos kaasun laskee hitaasti takaisin tyhjäkäynnille niin silloin taas pysyy käynnissä. Tuntuu ku sytytys ei toimisi ollenkaan sen jälkeen kun laskee kaasun nopeasti ja antaa kierrosten tippua.

Vikakoodeja luin ja sytkäboksista(nasta 6) 1-1-1 eli ei vikakoodeja ja ruiskuboksin(nasta 2) vikakoodit yritin lukea samalla tavalla kun sytkäboksin niin ledi ei alkanut vilkkua olleenkaan vaikka kuin yritin. Viittaisko tuo johonkin vikaan?

Autossa on tosiaan Tonin tekemät lastut molemmissa bokseissa. On kokeiltu lastuttomilla bokseilla niin ei vaikutusta toimintaan. Imuvuotoja olen brackleenillä ettiny, mutta ei ole löytyny, lambda anturi mittausten mukaan toimii ja laajakaistan mukaan ei mene edes hirveän rikkaalle kun sammuu. Bensapumpun relekkin on uusi ja sytkäjohdot, pyörijä, virranjakajankansi ja puola toimii (on tarkastettu ja putsattu). Imm testasin ainoastaan ottamalla piuhan irti, niin käynti huononi huomattavasti ja lopulta sammu, sitte ku piuhan laitto takas nii kävi taas hyvin. Kaasuläppä kytkin myös säädetty ja mitattu toimivaksi.

Mistähän vois olla kyse?  Vinkkejä kaipaisin?
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: vokelius - 18.11.2012, 17:07:55
eikai vaan ole normi homma että olet ottanut bypassin pois käytöstä?
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: Kilroy - 18.11.2012, 17:52:15
Tohon on tosiaan vaihdettu ahdin sellaiseen missä ei ole bybassia ja dumppiakaan ei ole. Erillinen bybas tulee kun aletaan ottaa painetta pannuun, mutta nyt viellä kokeillaan, että kaikki toimii pienillä ahdoilla.
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: TVS - 18.11.2012, 19:57:39
Vikakin siis löytyi, ja oli jopa itse tehty.
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: Kilroy - 18.11.2012, 21:53:27
Johtuuko tuo oikeasti siitä, että ei ole bybassia? Vaikka ei ole vielä oikeastaa ajettu ja kokeiltu kuin alipaineilla. Paikallaankin jos kierräättää vaikka 3000 rpm ja laskee kaasun nopesti niin sammuu, eikä mene eden ahtojen puolelle.
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: puliukk0 - 18.11.2012, 23:19:29
Johtuuko tuo oikeasti siitä, että ei ole bybassia? Vaikka ei ole vielä oikeastaa ajettu ja kokeiltu kuin alipaineilla. Paikallaankin jos kierräättää vaikka 3000 rpm ja laskee kaasun nopesti niin sammuu, eikä mene eden ahtojen puolelle.

Itse heitin bypassin pois, ruuvaat kaasuläppää puolisen kierrosta auki (ehkä enemmänkin), säädät kaasuläpänkytkimen kohdalleen ja tadaa. LH säätää kierrokset siihen n.800rpm mutta ei enään tiputa (koska ei pysty tippumaan).  ;)
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: sekokupu - 19.11.2012, 08:58:44
Mikähän idea ylipäätään on ajella ilman bypassia?

:facepalm:
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: TVS - 19.11.2012, 09:40:04
Mikähän idea ylipäätään on ajella ilman bypassia?

:facepalm:
Saa suhtkoht pian tekosyyn laitella isompi ahdin, tietysti ilman pyypässiä, parhaana päivänä vielä kunnon hinttipillillä ja pääsee taas hämmästelemään miksi vehkeet sammuu vedosta  *taavih->
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: Kilroy - 19.11.2012, 17:26:40
Joo vois kokeilla nyt alkuun tota puliuk0n neuvoa ja laittaa sit sen bybassinkin tilaukseen. Meinasin vaan aluks kokeilla miten toimii pikkupaineilla (0,5bar) kun ei ole viellä bybassia. Dumppi oli hetken (10-20km) ku oli pakko kokeilla sillä, mut eihän se sillä toiminu niikun muiden kokemus kertoikin ni otin poies. Aattelin että toi ahdin ei ota noin pienillä ahdoilla viellä itteensä jos vähän sakkaa.

Mutta mutta osaako kukaan sanoa tosta ecun vikakoodinlukemisesta, kun ei sieltä saanu mitää ulos vaikka kuin yritti. Kun taas ezk:sta sain 1-1-1.
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: puliukk0 - 19.11.2012, 17:54:15
Mikähän idea ylipäätään on ajella ilman bypassia?

:facepalm:

Lähinnä mun bypass oli rikki. Tai se jousi oli niin löysä(?) että toiminut kunnolla. Ahdoilla päästi läpi. Tietty toisen jousen kun ois kikkaillut...

Ei se ahdin siitä sakkaamisesta hajoa, herran jestas mitä mutuilua. :D
Nissanissa ollut koskaan bypass/dumppia (tuolla tekniikalla eli noin about 4kesää eikä ahtimessa yhtään väljää eikä sanomista?)

Tietty onhan se harmittavaa jos Volvolla normaalisti pääsee 350tkm samalla ahtimella ja nyt pääsee 340tkm.

Btw esim. RS Turbo Escortissa ei ole mitään bypass tai dumppia. Siinäkin oli vakio ahdin vuodesta -87 ja toimivana vieläkin kaverin caprissa. Ahdin vaihtui isompaan aikoinaan. 3v ahtimella ajettiin 1.1bar ahdoilla (vakio 0.5bar). Sitä en tiedä vieläkö caprissa sama ahdin. Sekin myyty.
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: 855_T5R - 22.11.2012, 14:03:00
Itelläli ryttyili tyhjäkäynti suhkot samallalailla ja kun laiton toimivan bypassin nii rupes pelaamaan. Tosin alipaineletkutkin oli moro mut se pässi ratkaisi lopullisesti ongelmat
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: mikan - 26.11.2012, 17:16:12
Vikakoodeja luin ja sytkäboksista(nasta 6) 1-1-1 eli ei vikakoodeja ja ruiskuboksin(nasta 2) vikakoodit yritin lukea samalla tavalla kun sytkäboksin niin ledi ei alkanut vilkkua olleenkaan vaikka kuin yritin. Viittaisko tuo johonkin vikaan?
Tuo tarkoittaa vikaa lastussa, jos vikakoodeja ei tule. Edes sitä kaikki Ok koodia!
Lastu voi toimia kaikilta muilta osin silti hyvin!

Lähinnä mun bypass oli rikki. Tai se jousi oli niin löysä(?) että toiminut kunnolla. Ahdoilla päästi läpi. Tietty toisen jousen kun ois kikkaillut...
Pässin jousi saa muuten olla todella löysä, että se päästää jousen vuoksi ahdoilla läpi, nimittäin orkkisjousikin on lähinnä mustekynän nousen voimaluokissa ja silti se ei vuoda edes 1,3 baarin ahdoilla.

Juu on siinä, että ahdoilla siellä jousen voiman lisänä on myös se ahtopaine eli paine-eropinta-ala on mitättömän pieni!  :pomo:
Eri asia on, jos pässin kalvo on rikki tai sen tiivistyspinta on kulunut urainen tms.

Ei se ahdin siitä sakkaamisesta hajoa, herran jestas mitä mutuilua. :D
Nissanissa ollut koskaan bypass/dumppia (tuolla tekniikalla eli noin about 4kesää eikä ahtimessa yhtään väljää eikä sanomista?)

Tietty onhan se harmittavaa jos Volvolla normaalisti pääsee 350tkm samalla ahtimella ja nyt pääsee 340tkm.

Btw esim. RS Turbo Escortissa ei ole mitään bypass tai dumppia. Siinäkin oli vakio ahdin vuodesta -87 ja toimivana vieläkin kaverin caprissa. Ahdin vaihtui isompaan aikoinaan. 3v ahtimella ajettiin 1.1bar ahdoilla (vakio 0.5bar). Sitä en tiedä vieläkö caprissa sama ahdin. Sekin myyty.

Tuotas....  Väitätkö, ettei pässin/dumpin puuttuminen rasita ahtoputkistoa tai turboa?

Niiden suojelemista vartenhan se pässi/dumppi on. Koska on täysin turhaa tehdä ahtopainepiikkejä vakio coolerille tai kumiputkistolle.
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: puliukk0 - 27.11.2012, 20:56:43
Tuo tarkoittaa vikaa lastussa, jos vikakoodeja ei tule. Edes sitä kaikki Ok koodia!
Lastu voi toimia kaikilta muilta osin silti hyvin!
Pässin jousi saa muuten olla todella löysä, että se päästää jousen vuoksi ahdoilla läpi, nimittäin orkkisjousikin on lähinnä mustekynän nousen voimaluokissa ja silti se ei vuoda edes 1,3 baarin ahdoilla.

Juu on siinä, että ahdoilla siellä jousen voiman lisänä on myös se ahtopaine eli paine-eropinta-ala on mitättömän pieni!  :pomo:
Eri asia on, jos pässin kalvo on rikki tai sen tiivistyspinta on kulunut urainen tms.

Tuotas....  Väitätkö, ettei pässin/dumpin puuttuminen rasita ahtoputkistoa tai turboa?

Niiden suojelemista vartenhan se pässi/dumppi on. Koska on täysin turhaa tehdä ahtopainepiikkejä vakio coolerille tai kumiputkistolle.

Rasittaa tietenkin. Ainoa vaan että rasittaako niin että ahdin (tuskin muukaan) hajoaa...
Tätä spekuloitu vaikka kuinka pitkää netissä, ja vieläkään ole mun korviin ja silmiin kantautunut että ahdin ois hajonnut.
Viri nissaneissa vuosia ajeltu ilman bypass ja dumppeja. Hyvin toimii, yleensä moottorit hajoaa sitten ihan muuhun.  :D

Bypass varmaan laitettu tehtaalta lähinnä sen takia, että olisi hiljanen. Ja ehkäpä mahdollisia vikakoodeja vähentämään... Ja ehkäpä hitusen nopeampi vaihteiden vaihdoissa.

Voi olla, että bypass on vuotanut hieman, totta meinaan tuo ettei voi muuten oikein vuotaa ahtoja. Kalvo ehjä...

Enivei, mulla pientä välystä tossa 300tkm ajetussa pilleriahtimessa. Kattellaan miten käy.  ;)
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: Kilroy - 29.11.2012, 21:28:48
Joo, en hankkinu vielä bybassia kun ei ole liiemmin nyt ylimäärästä rahaa, kattoo enskuun puolenvälin jälkeen. Mutta kokeilin sitten tota niksiä minkä puliukk0 neuvo ja sillä ei toiminut vielä, vaan sammui yhä.

Päätin sitte kokeilla siirtää imm:n painepuolelle kuulerin ja kaasuläpän väliin, kun oli vielä 3" pakoputkea jemmassa mistä pystyi imm:lle putken rakentaa, sekä kesällä ostettuja 3" silikoniletkuja. Johtoakin oli kotona niin sai imm:n johtoja pidennettyä. Nyt on imm painepuolella kuulerin ja kaasuläpän välissä ja toimii, eikä sammu enää. Ei ihme että moni kokeillu ja kehunut että paremmin toimii noin, toistaseksi minullakin.

Ja tosiaan ecu ei anna sitä kaikki OK koodiakaan, eli lastussa varmaan sitte jotain vikaa. Lastu pelaa kyllä muuten hyvin niin ajattelin, että ei sitä tarvi nyt vaihtaa, vaan ajaa sillä nytten kun kerta muuten pelittää.
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: Toni - 20.12.2012, 20:40:41
Täällä oli sama homma kun heitti kierroksilta - mataliltakin - kaasun pois, niin käväisi kierrokset jotain 300-400rpm tai sammui. Kaikki hommat käytiin läpi eikä mikään auttanut. Sitten IMM painepuolelle ja vika hävisi kokonaan?!?!? Kyseessä oli FB moottori missä GT28 RS ahdin kyljessä, kaikki muua vakiota, mitään ei muutettu tai koskettu johtoihin, bixeihin tms. LH2.4 turboja on jokunen värkkäilty ja aikanaan aika eksoottisia virityksiä, mutta aina ne vaan ovat toimineet.

Dumppi/by-pass pitää aina olla. LH:ssa se mielellään pitäisi olla kierrättävä jotta mitattu ilmamäärä pysyy samana. Paljon on ajeltu myös ihan kunnon ulkoisella dumpilla ja isolla ahtimella ilman mitään vikaa. Sammumiseen tuolla ei ole vaikutusta, jos joku paikka LH:ssa sekoaa dumpin takia niin silloin kierrokset jää jotain 1300-1500rpm luokkaa. Sitten jos käyttää virtoja pois niin nopeasti ettei kone sammu niin vika eli ominaisuus resetoituu.

Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: LAIRA - 20.12.2012, 21:22:47
Tuosta vikakoodien luvusta, että olet kai lukenut niitä koodeja sellaisella, kenties omatekoisella, ledihässäkällä siitä ns obd-pistokkeesta? Tein tuollaisen omaani -96 945 enkä sillä myöskään saanut noita ecu´n koodeja siitä ulos, vain sytkäpuolen. Enkä usko missään olevan mitään vialla. Kytkentä tuossa pistokkeessa on erilainen tässä 96´ssa kuin tuossa 98´ssa, mutta tuskin se tuohon lukemiseen vaikuttaa.  Jos tuollainen edullinen kaikinpuolin toimiva lukulaite on jossain tarjolla tähän 96éen niin kiinnostaisi kyllä. Ovat muuten täällä paikallisella sinisellä lukeneet koodit pari kertaa ihan ilmaiseksi.
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: Kilroy - 21.12.2012, 13:14:46
Dumppi/by-pass pitää aina olla. LH:ssa se mielellään pitäisi olla kierrättävä jotta mitattu ilmamäärä pysyy samana. Paljon on ajeltu myös ihan kunnon ulkoisella dumpilla ja isolla ahtimella ilman mitään vikaa. Sammumiseen tuolla ei ole vaikutusta, jos joku paikka LH:ssa sekoaa dumpin takia niin silloin kierrokset jää jotain 1300-1500rpm luokkaa. Sitten jos käyttää virtoja pois niin nopeasti ettei kone sammu niin vika eli ominaisuus resetoituu.

Juu meinasinkin tuon dumpin tossa keväämällä hommata ja laittaa ennen ens kesää, kun ahtopaineita kesäks nostellaa. Nyt ku tuo imm on painepuolella niin dumppi varmaan kannattaa laittaa imm ennen, eli turbon ja imm väliin. Vai pitäskö olla bybass?

Tuosta vikakoodien luvusta, että olet kai lukenut niitä koodeja sellaisella, kenties omatekoisella, ledihässäkällä siitä ns obd-pistokkeesta? Tein tuollaisen omaani -96 945 enkä sillä myöskään saanut noita ecu´n koodeja siitä ulos, vain sytkäpuolen. Enkä usko missään olevan mitään vialla. Kytkentä tuossa pistokkeessa on erilainen tässä 96´ssa kuin tuossa 98´ssa, mutta tuskin se tuohon lukemiseen vaikuttaa.  Jos tuollainen edullinen kaikinpuolin toimiva lukulaite on jossain tarjolla tähän 96éen niin kiinnostaisi kyllä. Ovat muuten täällä paikallisella sinisellä lukeneet koodit pari kertaa ihan ilmaiseksi.

Joo tuollaisella ledihässäkällä noita vikakoodeja luin. Ymmärsinkö nyt oikein, että ezk vikakoodit saa luettua ledihässäkällä ja ecun vikakoodien lukemiseen tarvittaisiin sitten tuollainen vikakoodinlukulaite.
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: Toni - 21.12.2012, 13:30:06
Dumppi ennen IMMua, jotta paineet eivät mene pihalle sen (IMM) kautta, saattaa muuten saada jotain mielenkiitoista aikaiseksi.
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: LAIRA - 21.12.2012, 13:53:53
Juuri tuohon tulokseen tulin sen ledihässäkän kanssa. Vain EZK-koodit sillä näistä, joissa on tuo "obd"näköinen liitin. Yritin aikanaan ettiä tollaista toimivaa halpaa testeriä mutta ne jotka silloin löytyi maksoi varmaan tuon "auton hinnan". Ehkä tänään tilanne on toinen. Tietäiskö joku ?
Otsikko: Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
Kirjoitti: Kilroy - 22.12.2012, 13:13:20
Dumppi ennen IMMua, jotta paineet eivät mene pihalle sen (IMM) kautta, saattaa muuten saada jotain mielenkiitoista aikaiseksi.

Jep noin se pitää laittaa, niin kun ajattelinki.

Juuri tuohon tulokseen tulin sen ledihässäkän kanssa. Vain EZK-koodit sillä näistä, joissa on tuo "obd"näköinen liitin. Yritin aikanaan ettiä tollaista toimivaa halpaa testeriä mutta ne jotka silloin löytyi maksoi varmaan tuon "auton hinnan". Ehkä tänään tilanne on toinen. Tietäiskö joku ?

Voihan se noin olla, kun itekkään en saanu luettua kun ezk:n koodit. Pitää varmaan keväällä katella jos loytäis jonkun halvan vikakoodinlukulaitteen ja ostais sellaisen, kokeilis sillä. Jossain oon nähny noista vikakoodinlukulaitteista mainoksia ja ne oli vielä suht halpoja, mutta kun ei muista missä.