Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: tiplu - 18.11.2012, 20:35:40

Otsikko: Keinuvivuston uusiminen
Kirjoitti: tiplu - 18.11.2012, 20:35:40
Venttiilien keinuvivusto menossa....
Jop noin sanoi asentaja,  koneesta kuuluu kuulemma joku sinne kuulumaton ääni kilkutus tms. ite en osaa sanoa kun toihan on aika äänekäs kone , kun kokemukset on bensapuolella aiemmin.
No onko kenellekkään tullut vastaan moista? kuulemma on vaihdellut näitä viime aikoina enemmänkin..
Tekee koneen laiskaksi ja joku ääni ylimääräinen hajotessaan kokonaan kansi ym. menee uusiksi..
oliko hyvä myyntipuhe vai vai..
Omasta en ole huomannut mitään laiskuutta lähtee edelleen kuin rusakko ja se äänekkyys  joo onhan se..
ja se mallihan on S60 -08 D5 ajettu 155tuh..
niin ja hinta arvio keinuvivuston uusinta nokkaremmin vaihdon yhteydessä 1700€..
Otsikko: Vs: Keinuvivuston uusiminen
Kirjoitti: Nortti - 19.11.2012, 20:07:39
Jos siitä on öljyt vaihdeltu, niin tuskin noilla kilometreillä on keinuvivuissa mitään vikaa kun ei taida olla edes taksi. Siellä on kaksi osaa / keinuvipu: öljynpaineella täyttyvä tappi ja rullalaakerilla oleva keinuvipu. Kaikkia edes ei tarvitse vaihtaa vaan mahdollisesti pelkästään se tappi jos ei pysy öljyt sen sisällä. Suuttimet ja venttiilikansi irroittamalla pääsee tietysti vian toteamaan, mutta on niitä muitakin vikamahdollisuuksia eikä tuollaista remonttia turhaankaan kannata tehdä. 3x nuo kilometrit vähintään pitäisi olla melko äänetön.
Otsikko: Vs: Keinuvivuston uusiminen
Kirjoitti: tiplu - 19.11.2012, 22:28:59
joo itse itselle.. siinä on hydrauliset nostajat joka kuluu syystä kun kone syöttää naftaa D5 niin paljon koneeseen ettei se polta kaikkea ja se loppu menee öljyn sekaan tossa mallissahan öljyn määrä lisääntyy samasta syystä..ja eihän se silloin voitele niinkuin pitäisi...noin sanoi asiantuntija ja lisäsi et jos vaihtaa kerran vuoteen öljyt niin noin siinä sitten voi käydä. eikä mikään uusi juttu kuulemma näissä..
samaa mieltä itekin et aika pian tällainen mutta samalla kun sen remmin niin noi nostajat vaihtaa, oli aika karu hinta-arvio tosin toi
Otsikko: Vs: Keinuvivuston uusiminen
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 20.11.2012, 17:14:49
Ja tällä perusteella kaikissa tuon mallisilla koneilla varustetuissa volvoissa pitäisi olla kansiremontti jo tehty. Nyt on joku taas menny ajatelemaan. :facepalm:

Käytännössä 24/7 käynnissä ja paljon tyhjäkäyntiä louskuttaviin takseihinhan näitä on aikoinaan vaihdettu, kun kilsoja on ollu päälle 200tkm.

Mitäs jos kävisit kysymässä toisen mielipiteen jostakin toisesta pajasta >>esim jostakin siniseltä joku kokenut volvomekaanikko käsiin.
Otsikko: Vs: Keinuvivuston uusiminen
Kirjoitti: jv70 - 20.11.2012, 17:57:50
joo itse itselle.. siinä on hydrauliset nostajat joka kuluu syystä kun kone syöttää naftaa D5 niin paljon koneeseen ettei se polta kaikkea ja se loppu menee öljyn sekaan tossa mallissahan öljyn määrä lisääntyy samasta syystä..ja eihän se silloin voitele niinkuin pitäisi...noin sanoi asiantuntija ja lisäsi et jos vaihtaa kerran vuoteen öljyt niin noin siinä sitten voi käydä. eikä mikään uusi juttu kuulemma näissä..
samaa mieltä itekin et aika pian tällainen mutta samalla kun sen remmin niin noi nostajat vaihtaa, oli aika karu hinta-arvio tosin toi
Kuinka usein ne öljyt pitäis vaihtaa jos ei kerta vuoteen riitä? Huomioiden myös kilometrimäärä..
Otsikko: Vs: Keinuvivuston uusiminen
Kirjoitti: Nortti - 20.11.2012, 20:35:14
Venttiilikoneistossa ei ole mitään liukuvia osia, joten se ei kulu samalla tavalla kuin esim sylinterin seinämät. Niissä yli 300tkm ajetuissa 24/7 käyneissä takseissa keinuvivut ovat edelleen kohtuullisessa kunnossa. Nuo tapit ovat hajonneet jos moottori raksuttaa pahasti. Silloin niissä ei pysy öljy sisällä. Osa välyksellisistä hajoaa käsiin kun niitä vaihtaa. Mielestäni on hieman bisneksen tuntua tuossa kulumisväitteessä.

Dieseliä kertyy hiukan öljyyn hiukkassuodattimen polttamisen takia. Normaalitilanteessa sitä ei kerry. Lisäksi dieseliä pitäisi olla öljyssä runsaasti että öljyn voitelukyky oleellisesti heikkenisi. Veikkaan että jos öljyä on normaalisti niin moottoriin ei edes mahdu niin paljon dieseliä öljyn sekaan, että voitelu heikkenisi liikaa. Myös se dieselpolttoaine itsessään on voitelevaa.

Edit: Oleellista tietenkin on se, että moottoriin ei ole laitettu mitään teräketjuöljyä vaan vaatimukset täyttävää "longlife" öljyä jolloin se kestää sen 30000 km vaihtovälin.
Otsikko: Vs: Keinuvivuston uusiminen
Kirjoitti: Masked Jackal - 23.11.2012, 23:46:26
Jep, ongelmia oli alkuun ja eritoten takseissa: runsas tyhjäkäyttö>epäonnistunut hiukkaspoltto>palamatonta naftaa öljyyn>hydraulinostimet kärsivät ensin.

Uudet tapit (hydraulinostimet) vaan reikiin ja that's it, mikäli tästä ilmiöstä on kyse. Rullatyyppisissä keinuissa tuskin on sanomista.
Onhan autossa nyt jo viimeisin ohjelmisto moottorinohjainlaitteessa,onhan?

PS: ja silkkaa rahan haaskausta vaihtaa noita Longlife -öljyjä tiheämmin kuin kerran vuodessa mikäli 30 000km ajosuorite ei vuodessa ylity. Ostaa silläkin rahalla vaan löpöä tankkiin.
Otsikko: Vs: Keinuvivuston uusiminen
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 24.11.2012, 10:03:32
Niin ja esim volkkarikonsernissa Longlife öljyjen vaihtoväli on kaksi vuotta. Tosin itse vaihtaisin kerran vuodessa, jos ei haluasi huoltoon muuten ajoissa. Tosin itsellä on aina tullu kilometrejä siihen tahtiin, ettei tuolla ajalla ole ollut väliä.
Otsikko: Vs: Keinuvivuston uusiminen
Kirjoitti: tiplu - 02.12.2012, 16:49:57
Jep, ongelmia oli alkuun ja eritoten takseissa: runsas tyhjäkäyttö>epäonnistunut hiukkaspoltto>palamatonta naftaa öljyyn>hydraulinostimet kärsivät ensin.

Uudet tapit (hydraulinostimet) vaan reikiin ja that's it, mikäli tästä ilmiöstä on kyse. Rullatyyppisissä keinuissa tuskin on sanomista.
Onhan autossa nyt jo viimeisin ohjelmisto moottorinohjainlaitteessa,onhan?

PS: ja silkkaa rahan haaskausta vaihtaa noita Longlife -öljyjä tiheämmin kuin kerran vuodessa mikäli 30 000km ajosuorite ei vuodessa ylity. Ostaa silläkin rahalla vaan löpöä tankkiin.

nyt tyhmäkö kyssäri: mistä tiedän että mulla on tossa omassa kärryssä viimeisin ohjelmisto moottorinohjauslaitteessa?
pitäskö se viedä huoltoon siniselle vai näenkö sen jostain..

kolmas asiantuntija muuten sanoi noista hydraulinostajista samaa yksi niistä sinisen entinen..
Otsikko: Vs: Keinuvivuston uusiminen
Kirjoitti: Masked Jackal - 03.12.2012, 22:24:08
Ei sitä varmaan muuten tiedäkään kuin koittamalla päivittää se. Eikä ole tyhmä kysymys.
Otsikko: Vs: Keinuvivuston uusiminen
Kirjoitti: Nortti - 05.12.2012, 09:00:16
Ei sitä varmaan muuten tiedäkään kuin koittamalla päivittää se. Eikä ole tyhmä kysymys.

Joo, ei ollut ollenkaan huono kysymys. Sitä moottorin ohjelman versiota ei oikein pysty tarkistamaan vaan auto laitetaan piuhaan kiinni ja kokeillaan meneekö uusi versio. Jos on automaatti, niin siihenkin kannattaa samalla kokeilla päivitystä. Jos on käynyt jossain "service 2.0"-huollossa missä ne on jo päivitetty, ei tuosta ole mitään iloa. Päivityksiä ei onneksi tule kovin usein.
Otsikko: Vs: Keinuvivuston uusiminen
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 05.12.2012, 14:19:51
Ja vaikka olis käyny service 2.0 huollossa niin se ei tarkoita, että siellä olisi uusimmat ohjelmat sisällä. Se service 2.0-päivitys kun ei ole = Can-verkon täysi päivitys, vaikka tällaista mielikuvaa asiakkaille luodaankin :nohnoh